Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 22:59 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Op de vooravond van SPIEL.digital, sluiten we hier op Bordspelmania deze jubileumreeks af met een laatste interview.

Dierik –reeds enkele keren in voorgaande interviews genoemd- lag aan de basis van de doorstart van Bordspelmania tien jaar geleden. Omwille van persoonlijke redenen heeft hij zich enkele jaren geleden teruggetrokken als actief beheerder. Vandaag draagt hij uit dankbaarheid namens het BSM-team, de titel van ere-lid. In het verleden was Dierik erg actief op spellenbeurzen en ook vandaag heeft hij nog diverse goede contacten in de Nederlandse spellencommunity. Dierik woont in Emmeloord, in de Nederlandse Noordoostpolder. Ik weet niet of er een verband is, maar als ik langs de noordelijke grens van deze polder rijd, moet ik onvermijdelijk denken aan Hoogspanning, een van mijn favoriete spellen. Dierik zal dit spel verder in dit interview nog vernoemen.


Vanzelfsprekend is er op vijftien jaar veel veranderd in de spellenwereld. Wat herinner je je van de toenmalige bordspellenwereld?
Vijftien jaar geleden was de bordspellenwereld in Nederland nog een stuk kleiner in mijn herinnering. Zelf ben ik in 2003 pas wat actiever geworden, daarvoor speelde ik alleen in mijn vriendengroep. Sinds 2003 ook bezoek ik spellenbeurzen. In 2005 kwam ik zo in contact met een nieuwe Nederlandse uitgever, Quined Games, dat toendertijd experttitels voor de Nederlandstalige markt vertaalde en uitgaf.

Wat zijn de grootste verschillen met de spellenwereld van nu?
Er zijn nu veel meer uitgevers, zeker nationaal. Ook internationaal wel, ondanks de pogingen van Asmodee om hier wat aan te doen… Tegenwoordig is de kwaliteit van de spellen, zowel qua componenten als qua vormgeving, sterk verbeterd. En er worden steeds meer spellen via Kickstarter verkocht.

Wat kan je je nog herinneren van de periode dat je de eerste keer inlogde op de voorloper van het Bordspelmaniaforum?
Ik was op internet aan het zoeken naar informatie over bepaalde spellen en kwam zo op het Spellenspektakelforum terecht. Daar vond ik interessante informatie over allerlei spelgerelateerde onderwerpen en werd al snel een dagelijkse bezoeker.

Hoe ben je dan hier terecht gekomen?
Via de spellendatabase! Vanaf het begin ben ik erg enthousiast geweest over deze fantastische bron van informatie en ik ben dan ook al op de eerste dag dat ik hier lid ben begonnen met het vastleggen van mijn waarderingen.
Die eerste dag op Bordspelmania, dat was 12/7/2006. Ondertussen zijn we 4.204 berichten verder, en de teller gaat alsmaar hoger… De BSM-spellendatabase omvat vandaag al 2.745 spellen met Nederlandstalige spelregels.

Vind je dat Bordspelmania als Nederlandstalig forum zijn plaats verdient?
Voor de echte spellenfreaks is er natuurlijk ook Boardgamegeek. Veel groter en uitgebreider maar wel Engelstalig. Dit is voor families en beginnende experts vaak een behoorlijke drempel. Bordspelmania is lekker Nederlandstalig, overzichtelijker en knusser in mijn optiek. Deze kunnen dus prima naast elkaar bestaan.

Is Bordspelmania enkel belangrijk voor spelers?
Ik denk dat Bordspelmania voor uitgevers, spellenclubs en -evenementen zeker belangrijk is, omdat ze via dit kanaal veel bordspelers uit hun doelgroepen eenvoudig kunnen bereiken.

Hoe zag in vijftien jaar geleden jouw persoonlijke spellenomgeving er uit? En hoe zit dat vandaag?
In die periode speelde ik in verschillende groepjes. Soms bij mij thuis, maar ook wel bij vrienden en familie. Later ben ik lid geworden van een spellenclub. Helaas kan ik daar door mijn ziekte niet meer heen. Nu speel ik nog met mijn kinderen, vrienden die op bezoek komen en soms zelfs met iemand van de thuiszorg.

Hoe ben je dan in contact gekomen met ‘moderne gezelschapsspellen’?
Via mijn beste vriend Henk, die zijn Risk-computerspel inruilde tegen een doos Kolonisten.

Als je jouw activiteiten op spellengebied van vijftien jaar geleden vergelijkt met die van nu, zie je dan verschillen?
In de periode van vijftien jaar geleden begon ik net met het bezoeken van spellenbeurzen. Ook dat is lichamelijk voor mij lastig aan het worden. Op SPIEL en Spel kom ik al een paar jaar niet meer. Het Spellenspektakel heb ik in november nog bezocht, maar dat zal in de toekomst ook niet meer lukken. Blijft over Zuiderspel of Ducosim. Daar hoop ik na corona zeker nog eens naartoe te gaan.
In de afgelopen vijftien jaar ben ik ruim acht jaar op Bordspelmania actief geweest als beheerder. Verder was ik voor Quined en White Goblin Games 7,5 jaar actief als democoördinator. Op beide vrijwilligersfuncties kijk ik met erg veel plezier terug!

Wat waren tien, vijftien jaar geleden jouw vijf favoriete bordspellen? Welke zijn dat vandaag?
Toen: Puerto Rico, Caylus, Ticket to Ride, Kardinaal en koning en Yspahan.
Nu: Orléans, Azul, Puerto Rico, Wingspan en Burgen von Burgund

Hou je van speluitbreidingen?
In zijn algemeenheid niet, maar er zijn uitzonderingen. Bij spellen als Ticket to Ride of Hoogspanning geven de uitbreidingen net een iets andere twist aan het spel. Dat kan ik wel waarderen.

Welke speluitbreidingen waren toen je favorieten? Welke uitbreidingen zijn dat nu?
Toen, vooral Steden en Ridders en de eerste twee uitbreidingen van Carcassonne. En dat is vandaag nog steeds zo.

Bezit je een uitgebreide spellencollectie? Of vind je het net belangrijk om de aantallen onder controle te houden?
Rond de vierhonderdvijftig titels, ik probeer wat af te bouwen.

Hoeveel spellen had je tien en vijftien jaar geleden en hoeveel heb je er nu?
Vijftien jaar geleden had ik ongeveer vijfentwintig spellen. Tien jaar geleden zullen dit er een paar honderd zijn geweest. Van mijn huidige collectie zijn honderd titels uitbreidingen. Haha, je ziet dat ik me dus niet aan mijn eigen richtlijnen houdt.

Is de aard en samenstelling van je spellencollectie gewijzigd over deze periode?
De eerste jaren kocht ik vooral zware, lange spellen. Tegenwoordig zijn dit met name kortere bord- en vooral kaartspellen.

Je hebt zelf jaren meegewerkt aan de uitbouw van Bordspelmania, Dierik. Als je onze webstek van vijftien jaar geleden vergelijkt met de huidige site, merk je dan verschillen?
Als we vijftien jaar terug gaan in de tijd dan is het verschil megagroot. Heel veel onderdelen bestonden toen nog niet. Er waren alleen een forum en een spellendatabase. Dus geen winkelpagina, verenigingenpagina, evenementenkalender, uitgeverspagina, linkspagina, nieuwsrubriek, columns, recensies, prijsvragen, koppeling met Facebook, samenwerking met Nox Spellenzolder, actief moderatorenteam op beurzen, etc..

Aan welke forumlid dat niet meer actief is heb je de dierbaarste herinneringen?
Voor mij is dat Bartjes!, altijd scherpe analyses en goede inhoudelijke commentaren op spellen. Verder jaren actief geweest als moderator en daarbij veel inzet geleverd. Ook een hele creatieve geest en goede affiniteit met de uitgevers en winkels.

Welk nog actief forumlid vind je bijzonder?
Oei, dat zijn er vele maar als ik er één moet noemen dan noem ik henk.rolleman, omdat hij zo’n geweldige fotograaf is en al jarenlang prachtige foto’s maakt binnen de spellenwereld. Daarbij is hij al drieënveertig jaar mijn allerbeste vriend en dat is misschien nog wel belangrijker. ;-)

Wat is voor jou de belangrijkste reden om vandaag actief te zijn op Bordspelmania?
Ik vind het heerlijk mijn liefde voor mijn hobby te delen met personen die door de jaren heen voor een deel zelfs vrienden zijn geworden. Bordspelmania biedt steeds weer wat nieuws. Een leuke column, een pittige recensie, een onverwacht nieuwtje, het is er allemaal te vinden.

Wat vind je van de Bordspelmania-spellendatabase met Nederlandstalige spellen?
Persoonlijk vind ik de spellendatabase één van de belangrijkste onderdelen van Bordspelmania. Vooral vanwege de spelwaarderingen van andere gebruikers. Nog niet eens in de eerste plaats voor mijzelf, maar vooral voor spelers die BoardGameGeek een stapje te ‘geek’ vinden. De pagina’s van spellen als Orléans, Qwixx, Agricola en 7 Wonders zijn allemaal meer dan 25.000 keer bekeken. Puerto Rico zelfs 58.000 keer, dus de informatie wordt zeker gebruikt!

Geef jij spellenwaarderingen op Bordspelmania?
Zodra ik een spel gespeeld heb leg ik een waardering vast. De reden daarvoor is dat ik denk dat een gemiddelde waardering meer zegt als deze uit meer waarderingen bestaat.

Wat is de beste tip die je door het lezen van ons spellenforum hebt gekregen?
Dat zal vast een tip voor een leuk spel zijn geweest dat ik nog niet kende en waarover positief gesproken werd op het forum of in de spellendatabase. Een concreet voorbeeld kan ik me zo niet herinneren.

Als je één ding aan ons forum zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn?
Een meer dynamische koppeling met social media.

Wat mogen we nooit veranderen aan Bordspelmania?
De spellendatabase…

Dat leek me al voor deze laatste vraag al erg duidelijk. Bedankt DIerik om tijd voor ons te maken, want ik weet dat dit tegenwoordig allemaal erg inspannend is voor je. En uiteraard bedankt -namens de ganse BSM-community- voor je inzet voor Bordspelmania! Het is altijd fijn om je te ontmoeten en wat bij te praten. Helaas gebeurt dat door de afstand veel te weinig. Maar, met enig geduld komen er andere tijden en dan kunnen we weer naar echte spellenbeurzen…





                                                                The End...





Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 23:18 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 272
Bedankt voor alle leuke interviews! Als nieuw lid is het leuk om te lezen wat voor actieve community er achter dit forum staat :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 23:38 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2074
Woonplaats: Montezuma
Amethyst141 schreef:
Bedankt voor alle leuke interviews! Als nieuw lid is het leuk om te lezen wat voor actieve community er achter dit forum staat :)

+1. Leuk om ze allemaal te lezen. En als ik een waardering van Dierik tegenkom bij een spel, ga ik toch altijd even rechtop zitten. En gaat het spel, als ik het nog niet heb, meestal op mijn lijst. Zoveelste puntje voor de BSM database dus.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2020, 09:21 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Je bent een topper Dierik!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2020, 09:32 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
pleunie.william schreef:
Je bent een topper Dierik!
Sluit ik mij bij aan!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 22 okt 2020, 14:20 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
BaSL schreef:
pleunie.william schreef:
Je bent een topper Dierik!
Sluit ik mij bij aan!
+1 (10)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2020, 21:40 
3. Wingspan (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
rober schreef:
BaSL schreef:
pleunie.william schreef:
Je bent een topper Dierik!
Sluit ik mij bij aan!
+1 (10)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Absoluut!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 09:56 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Bedankt voor al jullie mooie woorden, ik hoop jullie snel weer eens te spreken! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 18:27 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Bedankt Dierik, voor het mooie interview. Een mooie terug blik in de tijd.

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bordspelmania jubileum - interview Dierik  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Bordspelmania, jubileum



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®