Leuk idee, AAJ, ik doe mee! Je eerste is meteen een hele mooie. Brass heeft inderdaad een gave cover, vind ik.
Mijn eigen favoriet om naar te kijken is Scythe.
Het artwork van Scythe, van Jakub Rozalski, vind ik prachtig. Die kleurrijke taferelen, met gevoel voor detail, tegen een duistere achtergrond in toenemende wazigheid. Je oogst binnenhalen doe je in zijn wereld gewoon op een steenworp afstand van het dreigende geweld uit een andere realiteit. Werken aan de toekomst in het licht van het einde der tijden. Zoiets.
Ik vind het artwork van Scythe perfect passen bij het spel zelf. Je bouwt in Scythe iets op, maar bent continu beducht voor je omgeving. Je gaat voor een snel groeiende economie, maar strijd is altijd een optie. De vraag is of het nodig is, en zo ja: wanneer? En wat is de ander van plan? Hoe sterk is die eigenlijk?
Die dreiging terwijl je vooruit wilt, maakt Scythe voor mij tot een topspel. En het artwork versterkt dat op schitterende wijze.
Ik vind de prenten van Rozalski allemaal erg mooi, maar er steekt er één bovenuit en dat is de boxfront van
Invaders from afar. Vanwege de heldere kleuren, het vredige boeren tafereel op de voorgrond, met de enorme mechs die in de verte reeds het landschap verstoren. Wordt het oorlog of gewoon een onalledaagse ontmoeting? De boer in het wit symboliseert dat heel mooi: hij weet het nog niet, hij rookt een pijp, staat in alle rust tussen zijn broeders en zusters, maar hij kijkt wel achterom. En slaat de nieuwe mechanische monsters bedachtzaam gade. En zijn broeders op de mech links in het veld zijn óók behoorlijk alert. Ook hún pijp rookt en de machine beweegt zich richting het potentiële gevaar.
Scythe is voor mij een perfecte symbiose tussen kunst en spelontwerp, van twee grootmeesters in hun eigen vakgebied: Jamey Stegmaier en Jakub Rozalski.