Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




55 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 20:21 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Artwork, wat vind jij de mooiste cover?

Ik heb helemaal niks met tekenen, schilderen of iets creatiefs maar ik heb wel veel met het aanschouwen ervan. Gaande van een reportage over kunst, een schilderij van Monet tot de tekeningen van mijn dochtertjes :wink:
Daarom dat ik artwork in een spel zeer kan appreciëren, sterker nog, het is een belangrijke afweging in de aankoop/spelen van een spel.

Wat vinden jullie de mooiste 'voorgevel'? Het zou fijn om de cover erbij te posten en ook de reden waarom :)

Brass Birmingham, het spel is nog niet op tafel geraakt maar ik vind de licht - donker balans prachtig, het eenvoudige geheel dat doet zoeken naar subtiele details (vrouw in weerspiegeling, fles bier, het licht op de natte kasseien etc.), een origineel totaal.

Afbeelding

Welke vind ik nog prachtig? Fleet, Walnut Grove, Pandemic Iberia, Firenze, Viticulture essential, Pipeline ...

Om dan nog maar te zwijgen over het artwork in de spellen; het maakt voor mij een groot deel van onze hobby.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 20:38 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik vind de doos van Mysterium erg mooi! De mysterieuze setting van het spel wordt perfect weer gegeven. Foto wil niet lukken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 23:07 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Ik vind de doos van Mysterium erg mooi! De mysterieuze setting van het spel wordt perfect weer gegeven. Foto wil niet lukken.

Bedoel je deze? Mooi inderdaad!
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 23:20 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Leuk idee, AAJ, ik doe mee! Je eerste is meteen een hele mooie. Brass heeft inderdaad een gave cover, vind ik.

Mijn eigen favoriet om naar te kijken is Scythe.
Afbeelding

Het artwork van Scythe, van Jakub Rozalski, vind ik prachtig. Die kleurrijke taferelen, met gevoel voor detail, tegen een duistere achtergrond in toenemende wazigheid. Je oogst binnenhalen doe je in zijn wereld gewoon op een steenworp afstand van het dreigende geweld uit een andere realiteit. Werken aan de toekomst in het licht van het einde der tijden. Zoiets.

Ik vind het artwork van Scythe perfect passen bij het spel zelf. Je bouwt in Scythe iets op, maar bent continu beducht voor je omgeving. Je gaat voor een snel groeiende economie, maar strijd is altijd een optie. De vraag is of het nodig is, en zo ja: wanneer? En wat is de ander van plan? Hoe sterk is die eigenlijk?

Die dreiging terwijl je vooruit wilt, maakt Scythe voor mij tot een topspel. En het artwork versterkt dat op schitterende wijze.

Afbeelding

Ik vind de prenten van Rozalski allemaal erg mooi, maar er steekt er één bovenuit en dat is de boxfront van Invaders from afar. Vanwege de heldere kleuren, het vredige boeren tafereel op de voorgrond, met de enorme mechs die in de verte reeds het landschap verstoren. Wordt het oorlog of gewoon een onalledaagse ontmoeting? De boer in het wit symboliseert dat heel mooi: hij weet het nog niet, hij rookt een pijp, staat in alle rust tussen zijn broeders en zusters, maar hij kijkt wel achterom. En slaat de nieuwe mechanische monsters bedachtzaam gade. En zijn broeders op de mech links in het veld zijn óók behoorlijk alert. Ook hún pijp rookt en de machine beweegt zich richting het potentiële gevaar.

Scythe is voor mij een perfecte symbiose tussen kunst en spelontwerp, van twee grootmeesters in hun eigen vakgebied: Jamey Stegmaier en Jakub Rozalski.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 23:22 
3. Orléans (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Leuk onderwerp.

Ik ga er eens over nadenken :-)

En ben erg benieuwd naar de andere reacties :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 01:12 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Grappig topic en ook gevarieerde meningen. Wat de één prachtig vindt, vindt de ander waarschijnlijk niets. Maar laten we het bij “mooiste cover” houden, niet lelijkste :lol:.

Hier mijn favoriet, door Michael Menzel, niet geheel objectief waarschijnlijk ;).

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 01:17 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Feudum, van Mark Swanson en Justin Schultz

Afbeelding

En nog meer als je alle dozen naast en op elkaar zet.
(hier zou nu een plaatje moeten staan van dat panorama)

Als je benieuwd bent naar meer informatie over het artwork van Feudum, dan is dit interview aanbevelenswaardig.

@Pure Vida: ik was, en ben nog steeds wel onder de indruk van de wereld die Jakub Rozalski gecreëerd heeft. Helaas heeft hij het niet helemaal zelf bedacht en met name de menselijke figuren maar zelfs de dieren heeft hij van bestaande foto’s overgetrokken. Er is een behoorlijke rel over geweest en daarbij heeft hij mijn achting definitief verloren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 09:50 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Wat zo binnen schiet is het meeste van DOW.
Yamatai en Five Tribes zien er erg mooi uit o.a.

Zal nog eens in de kast kijken maar leuk onderwerp.

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 10:21 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Schitterend ook, die van Menzel. Andere favoriet van mij. Zoveel detail en mooi kleurengebruik. Maakt ook de covers van Andor en Stenen Tijdperk helemaal top.

Over Rozalski: daar is breeduit over gediscussieerd door jan en alleman jaren geleden alweer. Iedere artiest gebruikt voorbeelden en referenties. Rembrandt deed niet anders. Zowel Rozalski als Stegmaier hebben daar afdoende op gereageerd. Het vakmanschap van beiden staat voor mij vast.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 10:42 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Pura Vida schreef:
Over Rozalski: daar is breeduit over gediscussieerd door jan en alleman jaren geleden alweer. Iedere artiest gebruikt voorbeelden en referenties. Rembrandt deed niet anders. Zowel Rozalski als Stegmaier hebben daar afdoende op gereageerd. Het vakmanschap van beiden staat voor mij vast.

Mee eens. En ook met je keuze voor Scythe trouwens, dat is ook mijn eerste keuze als het gaat over artwork. Prachtig!
Ik neem aan dat je Tales From the Loop van Simon Stålenhag al kent? Zo niet, zeker eens opzoeken, heel veel overeenkomsten met Rozalski en zeker zo intrigerend en mooi! Ik ben vooral fan van de combinatie van science fiction met het gewone dagelijkse leven dat bij beiden zo mooi en intrigerend gemixt wordt. De gelijknamige televisieserie Tales From the Loop vond ik wel wat tegenvallen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 11:22 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
The Iced One schreef:
Mee eens. En ook met je keuze voor Scythe trouwens, dat is ook mijn eerste keuze als het gaat over artwork. Prachtig!
Ik neem aan dat je Tales From the Loop van Simon Stålenhag al kent? Zo niet, zeker eens opzoeken, heel veel overeenkomsten met Rozalski en zeker zo intrigerend en mooi! Ik ben vooral fan van de combinatie van science fiction met het gewone dagelijkse leven dat bij beiden zo mooi en intrigerend gemixt wordt. De gelijknamige televisieserie Tales From the Loop vond ik wel wat tegenvallen.


Die moest ik opzoeken inderdaad. Zeer vergelijkbaar. Waar Rozalski 1920 als referentie gebruikt, doet Stålenhag dat met de toekomst. Mooi artwork ja. En interessante kickstarter die ik helemaal heb gemist (maar ik mis wel vaker iets). Ik hoop dat ie retail haalt, ga ik zeker even kijken. Leuke tip Iced One!
En dan nu het plaatje, om maar weer on topic te geraken:
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 11:28 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
De cover van een spellendoos is als een gezicht, je herkent iemand onmiddellijk aan zijn of haar gezicht. De een vind je knap, de ander niet. Maar knap of lelijk, als je een band met iemand hebt maakt dat niet uit.
Een spel met een lelijke cover kan misschien wel prachtig zijn.

Afbeelding
Dit spel heb ik ooit gekocht, puur om de prachtige cover.

Afbeelding
Deze cover vertelt een verhaal, hier staat iets heel engs te gebeuren. De student die het raam uit vlucht en de kat met de hoge rug. Prachtig.

Maar de mooiste cover is inderdaad die van Scythe.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 19:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Pura Vida schreef:
Over Rozalski: daar is breeduit over gediscussieerd door jan en alleman jaren geleden alweer. Iedere artiest gebruikt voorbeelden en referenties. Rembrandt deed niet anders. Zowel Rozalski als Stegmaier hebben daar afdoende op gereageerd. Het vakmanschap van beiden staat voor mij vast.


Tegen beter weten in kom ik er op terug. We zijn het met elkaar in ieder geval eens dat het artwork van Scythe prachtig is. Helaas pronkt Rozalski voor een groot deel met andermans veren, de oorspronkelijke foto’s waar hij zijn collages mee vult zijn al prachtige, oorspronkelijke kunstwerken. Daarom gaat het te ver om hem een grootmeester op zijn vakgebied te noemen.
Hij is wel behoorlijk handig in overschilderen en combineren van bestaand werk met eigen creaties. Bij mijn weten iets wat Rembrandt niet onder de knie had, maar die had dan ook nog geen Adobe Illustrator tot zijn beschikking.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 19:47 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Jerome schreef:
Pura Vida schreef:
Over Rozalski: daar is breeduit over gediscussieerd door jan en alleman jaren geleden alweer. Iedere artiest gebruikt voorbeelden en referenties. Rembrandt deed niet anders. Zowel Rozalski als Stegmaier hebben daar afdoende op gereageerd. Het vakmanschap van beiden staat voor mij vast.


Tegen beter weten in kom ik er op terug. We zijn het met elkaar in ieder geval eens dat het artwork van Scythe prachtig is. Helaas pronkt Rozalski voor een groot deel met andermans veren, de oorspronkelijke foto’s waar hij zijn collages mee vult zijn al prachtige, oorspronkelijke kunstwerken. Daarom gaat het te ver om hem een grootmeester op zijn vakgebied te noemen.
Hij is wel behoorlijk handig in overschilderen en combineren van bestaand werk met eigen creaties. Bij mijn weten iets wat Rembrandt niet onder de knie had, maar die had dan ook nog geen Adobe Illustrator tot zijn beschikking.


Misschien wordt het tijd om enige bewijslast mee te brengen, in een ánder draadje dan graag, zodat we hier kunnen genieten van het artwork op de spellendozen zelf. Voor mij blijft Rozalski in de tussentijd wel degelijk een grootmeester in wat hij doet. Net als Rembrandt trouwens, ondanks het feit dat hij zijn handtekening zette op schilderijen van zijn leerlingen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2020, 19:54 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
roubosga schreef:
Afbeelding
Deze cover vertelt een verhaal, hier staat iets heel engs te gebeuren. De student die het raam uit vlucht en de kat met de hoge rug. Prachtig.

Oké on topic. Ken het spel niet, maar de cover is wel cool inderdaad. De uil in de kast doet zijn vleugels voor zijn ogen, de kikker wil écht niet in de pan en zelfs de schedel linksboven, die duidelijk óók weg wil maar dat niet kan, kijkt met Argusogen wat er staat te gebeuren. Een verhaal, precies wat je zegt. Dat zijn de leukste covers. Vond ik met LP's destijds ook. Maar dat terzijde.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
55 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Artwork, wat vind jij de mooiste cover?  

Gebruikers die deze topic waarderen

Pura Vida

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®