Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





26 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 11:22 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
ErikB schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties! Het heeft goed geholpen om een shortlist te maken waaruit we gaan kiezen. Aan de andere kant zijn er ook weer een hoop nieuwe namen bijgekomen die het kiezen dan weer moeilijk maken! (luxe probleem :D )

Nog even een vraag: Orléans leek mij ook erg leuk. Hebben jullie ervaring mee? En is het een spel dat jullie aanraden?

Orléans vind ikzelf een topper onder de workerplacement spellen. Met een gave twist door de zak waaruit je blind je werkers trekt. Dat "management van wat er in je zak zit" is dus van groot belang en behoorlijk uniek. Daarnaast zijn er verschillende weggetjes waarin je elkaar kunt verdringen of waarbij je net sneller wilt zijn dan de ander: verschillende ontwikkelsporen bijvoorbeeld, maar ook de kaartuitsnede van middeleeuws Frankrijk waar je huizen neer moet zetten en goederen scoort, of de gebouwtegels die extra mogelijkheden geven... check vooral de vele korte reviews op BSM zelf: Orléans. Opzettijd is wel een dingetje: dat duurt lang, zelfs als je een goeie insert hebt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 16:48 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Waar komen jullie vandaan? Wellicht kun je namelijk ergens bij iemand spellen uitproberen (als dat weer kan ivm corona).

Kingdomino is een goede voor 2 en 4 spelers vind ik. Hierbij heb je wel degelijk een tactiek en je moet constant kiezen. Ga ik voor kroontjes (maar dan kan ik de volgende ronde niet als eerste kiezen), zorg ik ervoor dat mijn tegenstander niet teveel goede stenen krijgt... Die afwegingen blijven leuk.

Houd je ook van coöperatieve spellen? Ik zie dat die tot nu toe volledig ontbreken in je collectie. Wellicht is het een idee om daar bijv. Het verboden eiland voor te kopen. Mocht je het dan leuk vinden, dan kun je altijd nog Pandemie (die wat pittiger is dan het Verboden eiland) te kopen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 18:42 
Joker

Berichten: 8
Ben het volledig eens met King Domino! Laat je niet afschrikken door het 'kinderachtige' artwork, is een spel met verrassend veel tactiek en planning als je het met 2 speelt!

Naast 7wonders duel speel ik ook graag Caverna Duel en Lost Cities het kaartspel voor 2spelers.

Wingspan is ook zeer aan te raden om te proberen. En mocht dat in de smaak vallen het spelmechanisme van Everdell is vergelijkbaar. Toe aan nog wat moeilijkers uit die categorie is Terraforming Mars. Kost wat tijd om te leren en zwaarder dan alle andere spellen die je noemt maar dit kan zeker een nieuwe favoriet worden. Succes


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 19:25 
Rooster Booster

Berichten: 91
Woonplaats: Enschede
+1 voor Kingdomino. Sinds kort in bezit en een mooi tussendoor spel dat niet verveelt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 21:05 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
The Iced One schreef:
Ik wil nog wel even pedant doen en erop wijzen dat tactiek en strategie niet hetzelfde zijn :wink: Wel een belangrijk onderscheid in mijn ogen omdat ik zelf wel houd van tactische spellen (waarbij je elke beurt weer een nieuw plan moet bedenken voor die beurt), maar niet zozeer van strategische spellen (waarbij je bijna het hele spel op voorhand kan uitplannen).


Zie ook: speladvies/topic23135.html

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 21:18 
1. Call of Cthulhu: The Card Game (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 302
Woonplaats: Beverwijk
ErikB schreef:
Oké, wat meer toelichting op wat we leuk vinden aan onze huidige spellen.

Het gaat vooral om de interactie. Een tactiek bedenken en elkaar vervolgens zoveel mogelijk in de weg zitten. Dat is bijvoorbeeld bij Azul zo waarbij je goed moet kijken hoe je zoveel mogelijk punten haalt en zorgt dat de ander dit niet lukt. Bij patchwork geldt dit voor ons ook.
Wat we aan 7 wonders zo leuk vinden is dat je redelijk aan het begin een tactiek moet kiezen en dat je pas tegen het eind van het spel weet of je tactiek gewerkt heeft. Je kunt hier halverwege het spel dus nog moeilijk voorspellen wie er gaat winnen en zo blijft het voor iedereen uitdagend.

En daarnaast zoeken we iets dat voor ons nieuw is. soms lijken 2 verschillende spellen heel erg op elkaar omdat je in wezen het zelfde moet doen, maar dat er dan alleen een ander thema omheen hangt.

Interactie is voor mij zelf ook een hele belangrijke. Wingspan zou ik dan terughoudend mee zijn aangezien dat toch voornamelijk multiplayer solitaire is in mijn ogen. Toen we het net nieuwe hadden hebben we het spel vrij vlug 4 x achter elkaar gespeeld en toen had ik het eigenlijk wel weer gezien. Je let totaal niet meer op wat je tegenstander doet want dat maakt eigenlijk toch niet veel uit.

Om die reden heb ik wel van meer 'hoog aangeschreven' spellen afscheid genomen. Anachrony bijvoorbeeld wat met twee spelers in mijn optiek veel te ruim is opgezet (wij spelen toch redelijk vaak met zijn tweetjes) en je daardoor bij het plaatsen van werkers elkaar totaal niet in de weg zit. Bij worker placements is dat vaak zo'n beetje de enige interactie en als dat ook al wegvalt dan wordt het dus weer vooral je eigen ding doen. Dat kan voor veel mensen helemaal geen probleem zijn maar mijn ding is het gewoon niet.

  • Lost cities is een leuk kort interactief spelletje maar wel alleen speelbaar met zijn tweeën.
  • Brass birmingham is zeker interactief maar wel zwaardere kost maar vooral een erg goed spel. Verder volgens mij nog steeds prima speelbaar met twee.
  • Zelf heb ik nog niet geprobeerd maar als ik het zo lees is keyflower ook iets wat je mogelijk zal bevallen.
  • Wij hebben Dwellings of Eldervale van de kickstarter binnen. Interactief is het zeker maar ook erg leuk en vooral ook heel erg mooi. Ook een aanrader maar wellicht wat flauw want voorlopig niet aan te komen vermoed ik.

Ook ik raad hoogspanning af met zijn tweeën, mijn inziens werkt dat gewoon in zijn geheel niet. Die was bij ons snel de deur weer uit.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2020, 21:53 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Puur 2 persoons:
Targi
Parijs (het kleine doosje niet de heel grote doos die je ook hebt)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2020, 22:35 
1. Harry Potter: Hogwarts Battle (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Mijn favoriet 2 persoonsspel is targi. Je kan elkaar ook lekker dwars zitten. Caverna duel is ook erg leuk maar als je al agricola hebt, vind je deze misschien te gelijkaardig. Ook al vaker genoemde kingdomino is fijn met twee, net als berenpak waar je de beste tegels voor de neus van de ander kan wegkapen.
Rajas van de ganges vinden we ook geweldig, ook hier bestaat de interactie vooraluit goede acties kapen en snel het tegeltje pikken dat de andere ook wil. Heb hem enkel maar met 2 gespeeld, maar zou ook prima mieten zijn let 3 of 4 spelers.
Kwakzalvers is een leuk en luchtig spel maar je hebt nauwelijks interactie.
Hoogspanning spelen wij vaak met twee en vinden we ook leuk. Hier heb je zeker wel interactie. We hadden er gratis de legacy uitbreiding bijgekregen en die geeft wel wat extra twists wat de herspeelbaarheid bevorderd.

Als je echt iets anders zoekt qua spelmechanisme kan je je collectie nog uitbreiden met een coöperatief spel of een deck builder zoals dominion.

Veel succes met kiezen alvast.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2020, 20:47 
Avatar gebruiker

Berichten: 37
Hoi,

Je hebt al heel wat adviezen gekregen, maar ik wil toch ook nog een dobbelsteentje bijdragen.

Spellen speciaal voor 2 spelers:
Saboteur: Het Duel - https://www.leukomtespelen.nl/spellen/s ... -het-duel/
Patchwork - https://www.leukomtespelen.nl/spellen/p ... chapsspel/

Spellen voor 2 of meer spelers:
Wingspan - https://www.leukomtespelen.nl/spellen/w ... -bordspel/
Terraforming Mars - https://www.leukomtespelen.nl/spellen/t ... g-mars-nl/

Veel speelplezier!

Leukomtespelen.nl


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2020, 11:14 
PIONier

Berichten: 4
Zitten mooie aanbevelingen tussen. Ik kan je Valhalla aanraden. Het is een dice-card game die gericht is op interactie. Je beheert een vikingclan en het is de bedoeling dat je gaat strijden met je tegenstander(s). Je zult kaarten spelen en activeren met je dobbelstenen en je manipuleert je dobbelstenen met kaarten. Het spel heeft niet alleen een nieuw thema, maar ook andere mechanieken ten opzichte van wat je nu in je collectie hebt.

De moeilijkheid is te vergelijken met 7 wonders duel, Agricola 2 spelers en Catan. Dit spel is voor 2 tot 6 spelers en het speelt erg goed met 2 spelers. De speeltijd is tussen de 30 en de 60 minuten, dus dat sluit aan bij je huidige collectie. En bovendien, je hebt pas bij de puntentelling (het einde) door wie er gewonnen heeft. Daar hebben wij ons al zo vaak verkeken. Nox heeft er ook een video over gemaakt en geeft het spel een 8: https://www.youtube.com/watch?v=znpG27JtkG0&t=23s

Heb je hier iets aan?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Speladvies gevraagd
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 02:00 
9. Ticket to Ride (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 174
Woonplaats: Geldrop
Paleo samen overleven in de oertijd. Blijft spannend tot het einde. Werkt uitstekend met twee.
Parks trekken door een park vindt dit een leuk spel ook met twee en helemaal met de Nightfall uitbreiding.
Tanggarden een 3D tuin spel wat lekker vlot weg speelt, ook met twee.
It's a wonderfull World lijkt een beetje op 7 wonders met het doorgeven van de kaarten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
26 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Speladvies gevraagd  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®