Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2020, 19:12 
9. Pandemie (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Vandaag hebben we online via teams met zn vieren Catan gespeeld.
Met beide het bordspel en een bovencamera werkte dit erg goed.

Nu dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat als je dobbelt en je ontvangt geen grondstoffen dat je dan een grondstof naar keuze mag kiezen.
In de regels vind ik dit nergens terug, en online ook niet, dus hebben we dat nu niet gedaan. Maar ik kan me voorstellen dat het de trage start wat versneld.

Bestaat deze regel echt?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2020, 20:11 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 854
Woonplaats: Bollenstreek
Niet in het gewone Catan, maar wel in de Kosmonauten


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2020, 20:18 
5. 7 Wonders Duel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Dagmar schreef:
Niet in het gewone Catan, maar wel in de Kosmonauten
O hoe werkt het dan?
Altijd als je niks via de dobbelsteen krijgt, of bv alleen als je nog geen steden hebt?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2020, 22:49 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Via de uitbreidingen van normaal Catan bestaat deze regel ook, bijvoorbeeld bij Steden & Ridders en ik geloof met de mini uitbreiding vrienden ofzo.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 11:02 
Locomotief

Berichten: 32
Woonplaats: Gent
Ik herinner me dit bij de uitbreiding Steden en Ridders. Als je op een bepaald moment een viertal handelswaren afgeeft, krijg je deze bonus. Ben wel vergeten over welke handelswaren het gaat.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 17:05 
Jakkiebak!

Berichten: 51
Woonplaats: Roosendaal
Ik heb ooit een fan made variant gedownload en geprint die heet "het zielige eiland"
De speler met de minste Overwinningspunten op het moment mag zijn reserve huisje zetten op een grondstof naar keuze. Wordt er 7 gegooid door iemand, dan mag hij die grondstof pakken.
Zo help je dus een klein beetje degene die laatst staat

Als je wil kan ik die wel naar je sturen ?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 18:02 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Wat een vreemde nivellerende spelregel :?. Kan me deze inderdaad niet herinneren uit het basisspel van Catan. Doet me denken aan Skye, waar de speler die achterstaat steeds geld krijgt afhankelijk van het aantal spelers voor zich. Heb ik ook nooit begrepen, als je het blijkbaar minder goed/slim aanpakt, hoor je toch gewoon te verliezen :lol:. En niet op deze manier kunstmatig toch nog kans te maken op de winst. Bij Skye loont het bijv. behoorlijk om de hele tijd nét achter te staan, en dan aan het einde je slag te slaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 18:08 
Uno

Berichten: 1
wouterh schreef:
Ik herinner me dit bij de uitbreiding Steden en Ridders. Als je op een bepaald moment een viertal handelswaren afgeeft, krijg je deze bonus. Ben wel vergeten over welke handelswaren het gaat.
Het is bij de groene (boek / hout).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 18:15 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik heb ooit wel eens een variant gelezen om dobbelpech toch wat te compenseren: elke keer als je bij het dobbelen niets ontvangt krijg je een fiche (van een ander spel of 1 cent ofzo) en die kan je omruilen 3 tegen 1.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 19:49 
8. De Friesche Velden (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
marcomarcomar schreef:
Ik heb ooit een fan made variant gedownload en geprint die heet "het zielige eiland"
De speler met de minste Overwinningspunten op het moment mag zijn reserve huisje zetten op een grondstof naar keuze. Wordt er 7 gegooid door iemand, dan mag hij die grondstof pakken.
Zo help je dus een klein beetje degene die laatst staat

Als je wil kan ik die wel naar je sturen ?
Dat klinkt leuk, wil je die naar me sturen?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 19:56 
6. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
maxitaxi777 schreef:
Wat een vreemde nivellerende spelregel :?. Kan me deze inderdaad niet herinneren uit het basisspel van Catan. Doet me denken aan Skye, waar de speler die achterstaat steeds geld krijgt afhankelijk van het aantal spelers voor zich. Heb ik ook nooit begrepen, als je het blijkbaar minder goed/slim aanpakt, hoor je toch gewoon te verliezen :lol:. En niet op deze manier kunstmatig toch nog kans te maken op de winst. Bij Skye loont het bijv. behoorlijk om de hele tijd nét achter te staan, en dan aan het einde je slag te slaan.
Als je slecht gaat, hoor je inderdaad te verliezen. Maar volgens mij is spel plezier ook heel belangrijk. En als iedereen om je heen van alles bouwt, en jij kunt steeds weinig bouwen kan het wel jammer/frustrerend zijn.
Ook start het spel soms langzaam op.

Een regel waarbij je een grondstof naar keuze krijgt als je niks ontvangt via je dobbelsteen, bv totdat je de eerste stad bouwt, lijkt mij het spel plezier wel verhogen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 22 nov 2020, 23:26 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Er zijn drie variaties hierop:

Steden ridders waar een van de boekuitbreidingen is dat je inderdaad een grondstof krijgt bij geen inkomsten.

Sterrenvaarders waar een gemixte stapel grondstofkosten wordt gemaakt waar je bij geen inkomsten een kaart van mag trekken. Volgens mij totdat de stapel op is (20 kaarten geloof ik)

Variant uit een van de scenario’s of uit het boek van Catan: bij geen inkomsten een armen fiche en twee of drie fiches tegen een grondstof ruilen.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 nov 2020, 12:14 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
Hier kun je het "We stay home" scenario downloaden dat ook zoiets heeft
https://print-and-play.asmodee.fun/catan/

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020, 09:41 
1. Robinson Crusoe (1958)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
JeVo schreef:
Sterrenvaarders waar een gemixte stapel grondstofkosten wordt gemaakt waar je bij geen inkomsten een kaart van mag trekken. Volgens mij totdat de stapel op is (20 kaarten geloof ik)
.


O die van sterrenvaarders klinkt leuk, die ga ik eens voorstellen in de groep. Ik denk dat hierdoor het spel wat sneller opstart. Maar beter in verhouding is dan wanneer je een kaart naar keuze zou mogen pakken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 28 nov 2020, 10:17 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
KrisZeeland schreef:
maxitaxi777 schreef:
Wat een vreemde nivellerende spelregel :?. Kan me deze inderdaad niet herinneren uit het basisspel van Catan. Doet me denken aan Skye, waar de speler die achterstaat steeds geld krijgt afhankelijk van het aantal spelers voor zich. Heb ik ook nooit begrepen, als je het blijkbaar minder goed/slim aanpakt, hoor je toch gewoon te verliezen . En niet op deze manier kunstmatig toch nog kans te maken op de winst. Bij Skye loont het bijv. behoorlijk om de hele tijd nét achter te staan, en dan aan het einde je slag te slaan.
Als je slecht gaat, hoor je inderdaad te verliezen. Maar volgens mij is spel plezier ook heel belangrijk. En als iedereen om je heen van alles bouwt, en jij kunt steeds weinig bouwen kan het wel jammer/frustrerend zijn.
Ook start het spel soms langzaam op.

Een regel waarbij je een grondstof naar keuze krijgt als je niks ontvangt via je dobbelsteen, bv totdat je de eerste stad bouwt, lijkt mij het spel plezier wel verhogen.
Sommige spellen bevatten geluk. Als je de eerste 2 rondes pech hebt krijgt degene met geluk de rest van het spel meer inkomen door wat hij de eerste rondes dobbelde of trok. Runaway leader noem je dat. Als degene die achter staat geen kans meer heeft om te winnen is het dan niet leuk. Dan kun je net zo goed na 2 rondes het spel stoppen en een winnaar uitroepen.

Meestal gaat de compensatie van degene die achter staat om wat geld of grondstoffen. Aangezien je spellen meestal wint met punten en punten vanaf een kantelpunt in het spel belangrijker worden dan grondstoffen of geld, is dit wel in balans.

Tot slot bouw je vaak een motor op. Hierbij krijgt de goed spelende speler steeds meer inkomsten en steeds meer acties. Dit groeit van rondentot ronde. De compensatie voor de laatste speler is meestal een vaste compensatie die niet zo hard groeit als de motor om het in balans te houden.


Omhoog
Online Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Catan, gratis grondstof als je van de dobbelsteen geen opbre  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®