KrisZeeland schreef:
maxitaxi777 schreef:
Wat een vreemde nivellerende spelregel
. Kan me deze inderdaad niet herinneren uit het basisspel van Catan. Doet me denken aan Skye, waar de speler die achterstaat steeds geld krijgt afhankelijk van het aantal spelers voor zich. Heb ik ook nooit begrepen, als je het blijkbaar minder goed/slim aanpakt, hoor je toch gewoon te verliezen
. En niet op deze manier kunstmatig toch nog kans te maken op de winst. Bij Skye loont het bijv. behoorlijk om de hele tijd nét achter te staan, en dan aan het einde je slag te slaan.
Als je slecht gaat, hoor je inderdaad te verliezen. Maar volgens mij is spel plezier ook heel belangrijk. En als iedereen om je heen van alles bouwt, en jij kunt steeds weinig bouwen kan het wel jammer/frustrerend zijn.
Ook start het spel soms langzaam op.
Een regel waarbij je een grondstof naar keuze krijgt als je niks ontvangt via je dobbelsteen, bv totdat je de eerste stad bouwt, lijkt mij het spel plezier wel verhogen.
Sommige spellen bevatten geluk. Als je de eerste 2 rondes pech hebt krijgt degene met geluk de rest van het spel meer inkomen door wat hij de eerste rondes dobbelde of trok. Runaway leader noem je dat. Als degene die achter staat geen kans meer heeft om te winnen is het dan niet leuk. Dan kun je net zo goed na 2 rondes het spel stoppen en een winnaar uitroepen.
Meestal gaat de compensatie van degene die achter staat om wat geld of grondstoffen. Aangezien je spellen meestal wint met punten en punten vanaf een kantelpunt in het spel belangrijker worden dan grondstoffen of geld, is dit wel in balans.
Tot slot bouw je vaak een motor op. Hierbij krijgt de goed spelende speler steeds meer inkomsten en steeds meer acties. Dit groeit van rondentot ronde. De compensatie voor de laatste speler is meestal een vaste compensatie die niet zo hard groeit als de motor om het in balans te houden.