Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





55 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2020, 18:47 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Vandaag Wingspan uitbreiding: Oceanië binnengekregen en na het lezen van het spelregelboek heb ik een vraag. Of eigenlijk heb ik een advies nodig.
Er staat dat je de twee uitbreidingen rustig door elkaar kan mixen, maar de aard van het spel is dat je de mooiste vogels in je tuin moet zien te krijgen.
En dan vind ik het een beetje raar om vogels in mijn tuin te hebben uit alle werelddelen.
De Europese uitbreiding heb ik gewoon gemixt, maar om de Australische vogels er doorheen te gooien, mwah, ik weet het niet.
Wat zouden jullie doen, en natuurlijk iedereen mag voor zich zelf weten wat men doet, maar ik vind het leuk om jullie mening te horen.

Off topic: wat een prachtige vogels hebben ze daar in Australië 8)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2020, 19:36 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
roubosga schreef:
Vandaag Wingspan uitbreiding: Oceanië binnengekregen en na het lezen van het spelregelboek heb ik een vraag. Of eigenlijk heb ik een advies nodig.
Er staat dat je de twee uitbreidingen rustig door elkaar kan mixen, maar de aard van het spel is dat je de mooiste vogels in je tuin moet zien te krijgen.
En dan vind ik het een beetje raar om vogels in mijn tuin te hebben uit alle werelddelen.
De Europese uitbreiding heb ik gewoon gemixt, maar om de Australische vogels er doorheen te gooien, mwah, ik weet het niet.
Wat zouden jullie doen, en natuurlijk iedereen mag voor zich zelf weten wat men doet, maar ik vind het leuk om jullie mening te horen.

Off topic: wat een prachtige vogels hebben ze daar in Australië 8)
Ik gooi het door elkaar tijd bij dit soort spellen. Maar dat komt omdat ik geen zin heb steeds de kaarten na een potje te scheiden als ik toch weer een andere uitbreiding wil spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2020, 09:58 
Avatar gebruiker

Berichten: 541
Woonplaats: Emmeloord
Gewoon alles mixen. Je mist anders op het nieuwe bord ook de nieuwe vogels met nectar en andere nieuwe opties waardoor een groot gedeelte van de nieuwe spelervaring ontbreekt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2020, 10:08 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 867
Woonplaats: Bollenstreek
Ik ben van van plan om de uitbreiding te mixen met een deel van de kaarten van de andere sets (ik denk een derde). Aan het eind van een potje ga ik dan de kaarten apart leggen van de andere sets die gespeeld zijn en schud ik een nieuw stapeltje kaarten van de oude sets door de stapel waar ik mee speel. Zo komen toch nog alle kaarten voorbij, maar kom ik voorlopig wel even de nieuwe kaarten extra vaak tegen. Na verloop van tijd ga ik dan gewoon alles door elkaar schudden en spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2020, 11:18 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
MADG0BLIN schreef:
Gewoon alles mixen. Je mist anders op het nieuwe bord ook de nieuwe vogels met nectar en andere nieuwe opties waardoor een groot gedeelte van de nieuwe spelervaring ontbreekt.

Ja, maar als je alle kaarten samendoet zijn de kaarten zo verdund dat het goed kan zijn dat er nog steeds geen enkele Oceanië vogel verschijnt. Dat vind ik wel een beetje een nadeel van deze uitbreidingen. Ik heb zelf ook Europese vogels en vind dat daardoor bepaalde kaarten van het basisspel te weinig aan bod komen soms. Ik ben al aan het denken geweest om gewoon telkens één set kaarten maar te gebruiken en ze dus niet te mixen, maar misschien zijn het er dan wel net te weinig.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2020, 11:26 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
The Iced One schreef:
MADG0BLIN schreef:
Gewoon alles mixen. Je mist anders op het nieuwe bord ook de nieuwe vogels met nectar en andere nieuwe opties waardoor een groot gedeelte van de nieuwe spelervaring ontbreekt.

Ja, maar als je alle kaarten samendoet zijn de kaarten zo verdund dat het goed kan zijn dat er nog steeds geen enkele Oceanië vogel verschijnt. Dat vind ik wel een beetje een nadeel van deze uitbreidingen. Ik heb zelf ook Europese vogels en vind dat daardoor bepaalde kaarten van het basisspel te weinig aan bod komen soms. Ik ben al aan het denken geweest om gewoon telkens één set kaarten maar te gebruiken en ze dus niet te mixen, maar misschien zijn het er dan wel net te weinig.
Dit is altijd een probleem met dit soort uitbreidingen. Bepaalde kaarten zijn afhankelijk van kaarten uit dezelfde uitbreiding met hetzelfde mechanisme dst je trekt. Met teveel uitbreidingen worden bepaalde tactieken te zwak omdat de trekkans te klein is.

Elke keer kaarten sorteren en bij elk spel een selectie maken maar ze wel goed schudden is ook gedoe.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2020, 14:14 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Wij doen ook alle kaarten door elkaar. Probleem dat Edwin schetst is reëel maar wordt kleiner naarmate je met meer mensen speelt. Bij ons gaat de kaartvoorraad best hard erdoorheen met drie en vier spelers en al helemaal met vijf.
Voorbeeld uit een andere hoek: heel lang sorteerde ik de Kolonies en Venus kaarten van Terraforming Mars uit het deck als we met zijn tweeën gingen spelen. Het pak kaarten werd anders veel te groot en de Venus en Kolonie machientjes kregen geen kans in het terraform geweld. Maar sinds een paar weken zitten deze kaarten er gewoon doorheen, want we spelen eigenlijk alleen nog maar met zijn vieren. En dán integreren die uitbreidingen uitstekend. Ik zou zelfs niet meer zonder willen spelen. Mijn zoons al helemaal niet.
Terug naar Wingspan geldt dat nog sterker. Dat bij dat spel een bepaalde set kaarten niet vaak komt, is niet zo erg en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat we überhaupt kaarten eruit laten. Dus: alles erin en spelen maar.
Mijn eigen grote levensvraag is hoe ik het allemaal weer inpak. Alles gaat met hangen en wurgen in één doos. Maar misschien wil ik toch die paarse kaartenhouder erbij gebruiken. Dan worden het al twee dozen. En wat doe ik dan in welke doos. Lekker belangrijk, je zou er maar mee zitten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2020, 14:48 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
@ Pura, ik ga proberen alle borden in de oceaniedoos te doen en de rest (dus ook Europauitbreiding in de basis doos). De Europadoos zou je dan niet meer nodig hebben. Vogelhuisje staat nu toch al in zijn geheel in de kast.

Qua kaarten is het toch juist de bedoeling om hier flexibel in te zijn met je tactiek?
Dan zou het dus niet zoveel moeten uitmaken welke kaarten voorbij komen. Oké, de raven zijn sterk overpowerd en zou je eruit kunnen laten al gaan die straks veel minder vaak voorbij komen. Wellicht helemaal niet meer tijdens een potje dus zo erg is dat dan niet meer.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2020, 11:43 
6. Scythe (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
@ Pura, ik ga proberen alle borden in de oceaniedoos te doen en de rest (dus ook Europauitbreiding in de basis doos). De Europadoos zou je dan niet meer nodig hebben. Vogelhuisje staat nu toch al in zijn geheel in de kast.

Qua kaarten is het toch juist de bedoeling om hier flexibel in te zijn met je tactiek?
Dan zou het dus niet zoveel moeten uitmaken welke kaarten voorbij komen. Oké, de raven zijn sterk overpowerd en zou je eruit kunnen laten al gaan die straks veel minder vaak voorbij komen. Wellicht helemaal niet meer tijdens een potje dus zo erg is dat dan niet meer.


Los bewaren van de dobbeltoren... :think: ... op de een of andere manier kan ik dat niet aan. Toch een beetje autistisch misschien... voorlopig staan alledrie de dozen boven op elkaar in de kast. Staat best mooi eigenlijk. Wát ik wáárin bewaar moet ik nog even bezien. Het zijn wel megaproblemen hè, in deze tijden.

Overigens valt het met die raven best mee. Dat je een ei besteedt, doet met de nieuwe bordjes meer pijn en je komt met diezelfde borden en met de nieuwe vogels veel makkelijker op andere manieren aan voedsel. Daarbij gebeurt het maar heel zelden dat iemand de raaf in zijn of haar starthand heeft. Naarmate een potje vordert, neemt de waarde van de raaf af.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: wij hebben alles door elkaar gedaan en het werkt uitstekend. Alles kwam in de eerste twee spelletjes in voldoende mate voorbij.
[Edit op spelling]

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Pura Vida op za 05 dec 2020, 12:46, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2020, 12:18 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Met hoeveel personen waren je eerste twee spelletjes?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 05 dec 2020, 12:44 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Met hoeveel personen waren je eerste twee spelletjes?

Met 3 en 4. Ongeveer 1/4 c.q. 1/3 van de kaarten kwam voorbij. En ongeveer 1/4 daarvan is logischerwijze van Oceanië. Dat is toch al gauw 20 tot 30 van de nieuwe kaarten.
Punten gaan door het dak trouwens hier met Oceanië.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 05 dec 2020, 14:06 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Dat dacht ik al. Ik denk juist dat het managen van voedsel bij Oceanië minder is dan bij de basis. Je komt volgens mij veel makkelijker aan voedsel en nectar kan overal voor worden ingezet, dus dat lijkt mij juist minder aan deze uitbreiding. Goed je voedsel beheren zodat je de kaarten die je wilde uitspelen in de basis was juist een uitdaging. Volgens mij is dat nu minder of ervaar jij dat anders Pura?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 05 dec 2020, 14:16 
2. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
WTULTC schreef:
Dat dacht ik al. Ik denk juist dat het managen van voedsel bij Oceanië minder is dan bij de basis. Je komt volgens mij veel makkelijker aan voedsel en nectar kan overal voor worden ingezet, dus dat lijkt mij juist minder aan deze uitbreiding. Goed je voedsel beheren zodat je de kaarten die je wilde uitspelen in de basis was juist een uitdaging. Volgens mij is dat nu minder of ervaar jij dat anders Pura?

Voedsel gaat inderdaad makkelijker maar dat betekent vooral dat je de planning ervan op een hoger niveau tilt. Dat moet ook wel want de anderen doen dat ook. Kaarten gaan ook sneller en dat geforceerd verversen van de drie openliggende kaarten is gaaf. Eieren is lastiger en vraagt meer planning. Ook wel cool eigenlijk. Vogels in andere habitats die eieren geven, worden iets belangrijker, bijvoorbeeld. En dan heb je nog de nectar strijd die als een extra draadje door het spel loopt. En die gele vogels die vet veel kunnen opleveren. En als klap op de vuurpijl (o nee dat mag niet) zitten er veel vogels tussen die interactie toevoegen in de vorm van "geven en nemen". Wij zijn helemaal om. En dan moeten we de coop nog uitproberen. Heel knap hoe ze deze nou weer in elkaar gezet hebben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 05 dec 2020, 21:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Hm. Je bent de enige niet Pura Vide, met opslagproblemen.
Wat blijkt?
1. In het langwerpige doosje van de Europa uitbreiding passen nèt geen twee plastic kaartentrays boven elkaar; het deksel wordt dan zo’n 6mm opgetild. Het moge duidelijk zijn dat beide trays op geen enkele manier zullen passen in de Oceanië doos.
2. Het automa regelboekje van het basisspel is een paar mm breder dan de Oceanië doos, dus als je die daar in wil bewaren moet je opende koop toe nemen dat het boekje moet omkrullen.

Ik ga nog wat anders proberen, maar uiteindelijk is het meestal de dobbeltoren die enorm in de weg ligt. Hier wordt Wingspan overigens alleen met twee gespeeld en voor de zekere zaken pak ik ook de spullen voor een derde speler in. De rest kan in de doos die diep weggestopt wordt in de kast, met de Automa dingetjes erbij want daar vind ik niet zoveel aan.

Mooie vogels trouwens. Ik ben er blij mee. Komende week zal het pas gespeeld worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2020, 11:08 
Veenboer

Berichten: 161
Woonplaats: Nijmegen
Ik heb een inhoudelijke regelvraag over de uitbreiding Europa. Wij spelen hier vaak met twee spelers en mijn tegenstander had gisteren de vogel met de einde ronde eigenschap 'als deze vogel voldoet aan het "einde ronde"-doel, dan telt hij dubbel' op handen. Het "Einde ronde"-doel was 'aantal kaarten in handen'. Beide hadden we vier kaarten op handen, dus gelijkspel. Nu zegt hij vervolgens: "ja maar ik heb deze kaart in mijn handen, dus die telt dubbel want die voldoet aan het "einde ronde"-doel".

Punt is: alleen gespeelde vogels tellen voor welke puntentelling dan ook, toch? Dus gewoon gelijkspel in deze situatie...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
55 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Vraagje over Wingspan en de uitbreidingen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Wingspan uitbreiding: Oceanië



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®