Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spicy
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 11:59 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Bluffen, liegen en bedriegen!

Wat een verademing. Geen eiland waar we schatten moeten zoeken of maskers versieren. Geen koninkrijk op zoek naar troonopvolgers. Geen verloren gelopen prinsessen. Geen draken die te ongepasten tijde ten tonele verschijnen. Geen beschavingen die ontwikkeld moeten worden. Geen vikingen die in bedwang moeten gehouden worden. Ik zou zo nog uren kunnen doorgaan. Neen, beste mensen, niets van dit alles. Gewoon simpel. Gewoon bluffen, liegen en bedriegen. Spicy, ik hou nu al van jou!

Afbeelding

Spicy is een kaartspel bestaande uit 100 specerijenkaarten, één einde van de wereldkaart, drie trofeeënkaarten en 6 smaakmaakkaarten. Die laatste mag je terug in de doos liggen. Zij zijn enkel nodig voor een variant op het basisspel.

Er zijn drie soorten specerijen: chili, wasabi en peper. De kaarten hebben een waarde van 1 tot en met 10. Iedere waarde komt drie keer in het spel voor. Er zijn dus in totaal 90 specerijkaarten (30 van iedere specerij). Daarnaast zijn er nog 10 jokerkaarten: vijf specerijenjokers (die dus gebruikt kunnen worden voor iedere specerij, maar geen waarde bevatten) en vijf getallenjokers (die dus gebruikt kunnen worden voor iedere waarde, 1 tem 10, maar die geen specerij bevatten).

Bij het begin van het spel wordt de stapel specerijenkaarten goed geschud en iedere speler krijgt zes kaarten die hij in zijn hand neemt. De resterende specerijkaarten worden als gedekte stapel op de tafel gelegd. De einde van de wereldkaart wordt, afhankelijk van het aantal spelers, in de stapel geschoven volgens de aanwijzingen op de kaart. Als deze kaart tevoorschijn komt, eindigt het spel meteen. Dit is een van de drie manieren om Spicy te beëindigen.

De drie trofeeënkaarten worden open op een rij naast de trekstapel gelegd. Spicy kan beginnen! De jongste speler is de startspeler en er wordt met de wijzers van de klok gespeeld. De speler die aan de beurt is, speelt een kaart uit zijn hand of past. Hoe eenvoudig kan een spel zijn!

Als een speler als eerste een kaart op tafel speelt, dan moet dit een kaart zijn met een waarde 1, 2 of 3. De speler legt deze kaart gedekt in het midden van de tafel en benoemt de specerij en de waarde. Bijvoorbeeld chili 2. De volgende speler moet nu als volgende kaart een chilikaart spelen met een hogere waarde dan een 2. Als de gespeelde kaart een 10 is, wordt de volgende kaart opnieuw een 1, 2 of 3.

Als de volgende speler geen chilikaart met een hogere waarde heeft, dan mag hij passen en neemt hij een nieuwe kaart van de trekstapel. Veel leuker is als die speler toch een willekeurige kaart uit zijn hand speelt en liegt over de waarde of specerij. Hij speelt bijvoorbeeld een peper met waarde vier en zegt dat hij een chilikaart met waarde 4 neerlegt.

Want je probeert als speler als eerste al jouw kaarten uit jouw hand uit te spelen. Wie dat namelijk doet, mag een trofeekaart nemen (waarde tien punten). Let wel, de speler moet wel aankondigen dat hij zijn laatste kaart uitspeelt, anders mag hij geen trofeekaart nemen en moet hij verplicht passen (zijn laatste kaart terug in de hand nemen en er nog een bijnemen van de trekstapel). Het spel eindigt ook als de drie trofeeënkaarten weg zijn. Als een speler twee trofeeënkaarten bemachtigt, wint hij meteen het spel en eindigt Spicy dus ook. (derde manier om Spicy te beëindigen). Dus de hand kunnen uitspelen is belangrijk. Och ja, als je als speler een eerste keer jouw hand uitspeelt en het spel eindigt nog niet, dan neem je gewoon weer zes handkaarten.

Kort samengevat. Je speelt gedekt een kaart (altijd dezelfde soort specerij als de vorige maar met een hogere waarde) of je past. Wie zijn hand uitspeelt krijgt een trofeeënkaart. Wie twee trofeeënkaarten bemachtigt, wint. Eenvoudig toch? Maar waar zit nu het leuke aan dit ding?

Wel zoals gezegd, mag je liegen. Je mag eigenlijk om het even welke kaart spelen, en daar een andere specerij of waarde aangeven. Het is aan de andere spelers (alle andere spelers, dus niet alleen de volgende) om te bepalen of je al dan niet de waarheid spreekt. Denkt een andere speler dat je gelogen hebt, dan mag hij jouw gespeelde kaart uitdagen. Hij doet dit door zijn hand op de gespeelde kaarten te leggen en één van de volgende twee dingen te zeggen: verkeerd getal of verkeerde specerij.

Dus het volstaat niet om zomaar te beweren dat je gelogen hebt, de uitdager moet weten over wat je liegt. Heeft die speler gelijk en heb je inderdaad niet de juiste specerijkaart of getal gespeeld, dan wint hij de uitdaging. Heeft hij geen gelijk dan wint de speler die de laatste kaart speelde de uitdaging. De winnaar van de uitdaging krijgt alle gespeelde kaarten en legt die gedekt voor zich neer. Dit zijn gewonnen punten. Als niemand er namelijk in slaagt om twee trofeeënkaarten te bemachtigen, dan wint de speler met de meeste punten (een punt per gewonnen specerijenkaart, tien punten per gewonnen trofeekaart en 1 minpunt per kaart die de speler nog in zijn hand had). De verliezer van de uitdaging neemt twee kaarten van de trekstapel.

De jokerkaarten zijn handig om te leggen. Afhankelijk van de soort jokerkaart ben je wel voor 50% aan het liegen, maar je vertelt voor minstens 50% de waarheid. Dus de uitdager moet dan wel juist gokken.

De smaakmaakkaarten zijn een variant. Als je ze gebruikt dan leg je één smaakmaakkaart open naast de gedekte stapel. Deze kaart verandert de basisspelregels voor het hele spel. Er zijn zes smaakmaakkaarten. Een van de smaakmaakkaarten verandert bijvoorbeeld de gespeelde specerij naar chili als je een kaart met waarde 1, 2 of 3 speelt. Een andere smaakmaakkaart zorgt ervoor dat na een 8, 9 of 10 een 1, 2 of 3 mag gespeeld worden. Zo zijn er nog vier andere smaakmaakkaarten mogelijk.


Afbeelding

Jaren geleden was Uno in onze spelersgroep bijzonder populair om een spellenavond af te sluiten. We hadden wel een aantal huisregels ingevoerd. Van zodra een speler iets verkeerd deed of een vraag durfde te stellen omdat hij niet goed had opgelet, moest die speler kaarten bijnemen. Hilarische momenten beleefd.

Na verloop van tijd werd Uno vervangen door Perudo. Dobbelen en liegen erover om ervoor te zorgen dat de speler voor of na jou dobbelstenen moest afstaan. Nu nog altijd wordt vaak een spellenavond afgesloten met een partijtje Perudo. Wel, ik sta te popelen om in coronavrije tijden met die spelersgroep Spicy te spelen. Ik voorspel nu al dat onze traditionele spellenavond voortaan zal afgesloten worden met een potje Spicy.

Spicy is volledig mijn ding. Snel, simpel en bijzonder leuk. Keuzes zat. Zal ik liegen of passen? Zal ik een beetje liegen of ga ik er volledig voor als ik maar van die ene kaart afraak? Oppassen natuurlijk, want iedereen kan mij uitdagen en niet zomaar die ene goedgelovige ziel (de volgende speler dus). Daag ik zoveel mogelijk uit om punten te verzamelen met het risico dat ik extra kaarten moet nemen, of hou ik me gedeisd en probeer ik gewoon om zo snel mogelijk al mijn kaarten uit te spelen? Als ik dat namelijk tweemaal kan doen, dan win ik ook.

Verbazend goed uitgebalanceerd. Hier is duidelijk goed over nagedacht. Een aanradertje. Enkel de smaakmaakkaarten hoeven voor mij niet.





Laatst bijgewerkt door xanthie op wo 06 jan 2021, 07:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spicy
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2021, 21:54 
Meeple

Berichten: 19
Dit lijkt gewoon het spelletje Leugenaar met een extra regel (dat je moet zeggen of iemand liegt over de kaart of het nummer). Volgens mij kan je het ook gewoon met normale speelkaarten spelen. Vind het een beetje onzinnig om het uit te geven, voelt nogal commercieel aan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spicy
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2021, 22:12 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Skandrino schreef:
Dit lijkt gewoon het spelletje Leugenaar met een extra regel (dat je moet zeggen of iemand liegt over de kaart of het nummer). Volgens mij kan je het ook gewoon met normale speelkaarten spelen. Vind het een beetje onzinnig om het uit te geven, voelt nogal commercieel aan.


Natuurlijk is het commercieël. Dat is (bijna) de hele bordspellenbusiness. Je betaalt overigens niet alleen voor de kaarten maar ook voor de vormgeving en het idee. Nou ja, jij waarschijnlijk niet.

Spicy is leuk, en als je nóg meer geld eraan uit wil geven dan kan ik de Duitse editie aanraden, met gouden (je leest het goed: gouden!) kaarten.

:thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Spicy
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2021, 23:55 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Jerome schreef:
Spicy is leuk, en als je nóg meer geld eraan uit wil geven dan kan ik de Duitse editie aanraden, met gouden (je leest het goed: gouden!) kaarten.


Inderdaad een reteleuk kaartspelletje (prima review hierboven).

Ik heb de Nederlandse kaarten nog niet in handen gehad, maar ik zie nu dat die een gele in plaats van gouden achterkant hebben. Een verstandige zet, aangezien dit de verkoopprijs met zo'n 25% heeft verlaagd (iets wat we normaal andersom zien bij Nederlandse licenties).

Ik ben toch wel blij met mijn Duitse bling. :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Spicy
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2021, 12:55 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2074
Woonplaats: Montezuma
Leuke review, dito spelletje. Mooie kaarten om mee te beginnen. Ook de achterkanten vind ik prima met die goudgele vleugjes. Qua bluffen heb je net wat minder mogelijkheden dan met blufpoker of chapeau, omdat er niet "minstens" moet liggen wat je zegt maar "precies" moet liggen wat je zegt, en omdat je gebonden bent aan die tien en de 1, 2 of 3, maar aan de andere kant is de 50% kans die je sowieso hebt om erdoorheen te zwijnen wel weer geinig. Ik ga het wel eens proberen met een huisregel waarbij alleen de eerstvolgende speler de gespeelde kaart mag uitdagen. Als reactiespelletje vind ik dit blufspelletje namelijk minder leuk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Spicy  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

+10, 2020, 999 Games, Jimi Kim, Spicy, Zoltan Gyori, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®