Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 00:42 
Website beheerder

Berichten: 436
Woonplaats: Meijel
Het is niet onmogelijk dat je beurten erbij hebt zitten waarin je niet kunt / wilt bewegen. Je hoeft ook niet elke beurt een kaart te kopen.

Alleen helemaal vastzitten lijkt mij niet helemaal mogelijk. Vergeet niet de mogelijkheid om verplaatsingskaarten te gebruiken als een half muntje.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 10:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
De Spellenreporter schreef:
Jehnnycash schreef:
Check.

Nog een vraagje. Verwijder je de schatkist (en later propeller) ook uit het spel wanneer je die enkel gebruikt als betaalmiddel? En zo ja, waar staat dat beschreven ;)


Nee, alleen als je de kaart gebruikt voor de onder beschreven functie.
Zie oa de achterkant van de spelregelsen het staat op blaz 7 rechtsonder in het donkergele tekstvak.


Het hangt er van af hé, of je het als betaalmiddel voor de volle mep gebruikt (kaart verwijderen) of als 1/2 goud (kaart houden).
Anders zou de propellor wel een erg goedkope goudkaart worden in vergelijking met de miljonair.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 11:56 
4. Lancaster (2011)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Ikpunt schreef:
Wij hebben het spel meerdere keren gespeeld en bij ons is er nu 2 keer een speler vast komen te staan. In die zin dat hij niet meer kan bewegen, maar ook geen nieuwe kaart kan kopen, aangezien alle kaarten van 2 munten al verkocht zijn. Deze speler kan dan niet meer meespelen. Wij hebben dit opgelost door het kompas (van 2 munten) weer opnieuw in het spel te brengen, maar dit is niet ideaal.

Ik heb het spel al tientallen keren mogen spelen, maar het is bij ons nog nooit voor gekomen dat een speler totaal niet meer kan bewegen. Belangrijk in het spel is ook dat je van te voren bekijkt wat er allemaal op je pad kan komen. Daar ga je ook kaarten voor inkopen. En bepaal je ook welke route je gaat nemen om uiteindelijk in El Dorado te komen. Er is overigens altijd wel een weg om de grootste obstakels heen. Langere weg vaak, maar die leg je soms sneller af dan de kortste route. Je mag trouwens ook achteruit bewegen.
Belangrijk is ook om te weten dat je aan het eind van je beurt niet alle kaarten weg hoeft te leggen. Je mag kaarten op hand houden die wel nodig zijn als je niet meer geblokkeerd wordt (door een tegenspeler of een obstakel). Of je legt er ongebruikt af die niet nuttig zijn op dat moment. Aan het eind van je beurt vul je je hand weer aan tot je weer 4 kaarten op hand hebt.
Topspel. Altijd leuk. En ik probeer ook regelmatig iemand te blokkeren ondanks dat ik kaarten heb om verder te trekken. :twisted:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 12:06 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik kan me ook niet voorstellen dat je helemaal vastzit... Je kan inderdaad altijd terugdraaien en/of een langere route kiezen.
Volgens mij moet er dan toch wel een regelfoutje gemaakt zijn.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 12:17 
PIONier

Berichten: 3
Wij hebben echt geen regelfoutje gemaakt. Wij spelen het spel echter wel met zijn vieren, waarbij één speler door een stad liep omringd door tegels met munten ( tegels van één munt). Hij draaide echter alleen maar groene en blauwe kaarten open. Dus kon niet bewegen en slechts een kaart kopen van 2 munten (4 halve munten) en deze waren allemaal uitverkocht.
Met het terugbrengen van het kompas(2 munten) in het spel, was het opgelost.
Wij vinden het echter nog steeds een erg leuk spel!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 12:28 
PIONier

Berichten: 3
Ja, toch een regelfoutje. Dank jullie wel voor de reacties. Wij vergaten de stap ‘kaarten afleggen’, niet handig;). We gaan het vandaag meteen opnieuw proberen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2020, 12:46 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: Terneuzen
Jerome schreef:
Het hangt er van af hé, of je het als betaalmiddel voor de volle mep gebruikt (kaart verwijderen) of als 1/2 goud (kaart houden).
Anders zou de propellor wel een erg goedkope goudkaart worden in vergelijking met de miljonair.

Ik kan het in de spelregels niet expliciet vinden, maar volgens mij zijn de geldkaarten enkel degene met een gouden rand aan de bovenrand (reiziger, fotograaf, schatkist, journalist, miljonair), dat leid ik af uit de beschrijving op bladzijde 7.
De kaarten met een witte bovenrand (manusje-van-alles, avonturier, propellervliegtuig) gebruiken wij enkel om te verplaatsen door de 3 verschillende terreinsoorten. Als geld zijn ze dan een halve munt waard.
Het overzicht op pagina 12 maakt het niet duidelijker, daar staat 'Gele kaarten geven munten ...' en bij de witte jokerkaarten '... (kapmes, peddel, munt)' wat dan voor mij inhoudt: verplaatsing door bos, water, stad.

Het maakt misschien niet zo veel uit hoe je het speelt, als iedereen het maar eens is over de spelregels. Het is en blijft een fantastisch spel dat hier al veel op tafel gekomen is.
Het enige is de kwaliteit van de kaarten die ik niet zo goed vind (vergeleken met Dominion of Wingspan om wat te noemen).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2021, 21:34 
PIONier

Berichten: 4
Weet iemand of je de wetenschapper na gebruik uit het spel moet verwijderen? In de spelregels staat dat je voorwerpen na gebruik uit het spel moet verwijderen. Dat geeft de indruk dat dit voor personen niet geldt. Toch staat er een kaartsymbool met een kruis op de wetenschapper. Het is ons niet duidelijk of deze op de kaart staat, omdat je er voor mag kiezen om één handkaart uit het spel te verwijderen. Daardoor heb ik het gevoel dat de wetenschapper op de aflegstapel belandt, maar daar zijn de meningen bij ons aan tafel over verdeeld.

Kijk je als voorbeeld naar het voorwerp logboek, dan zie je op de speelkaart meerdere kaartsymbolen met kruizen staan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2021, 23:41 
Meeple

Berichten: 12
De wetenschapper behoudt je in je deck, nu gebruiken wij ook altijd de verkeerde regels, we vonden het al raar dat het logboek goedkoper is dan de wetenschapper, maar de wetenschapper heeft ook niet hetzelfde kruisje als de schatkist, kompas en het logboek heeft


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 31 jul 2021, 00:07 
PIONier

Berichten: 4
Precies wat ik dacht! Bedankt voor je antwoord.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 16 sep 2021, 17:45 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Jehnnycash schreef:
De Spellenreporter schreef:
De kaart(en) die je speelt om naar het basiskamp te gaan, zijn de kaarten die terug de doos in gaan.


Volgens mij is de vraag van de topicstarter of je je aflegstapel (of je deck) mag doorzoeken naar kaarten die je weg wil gooien, of dat dit verplicht kaarten uit je hand moeten zijn (en je dus afhankelijk bent van je hand met of dit voordelig is of niet). Het antwoord is dat dit inderdaad kaarten uit je hand moeten zijn (of ik doe het zelf fout ;)).

Zoals eerder genoemd: het is de kaart die je speelt om het vakje in te lopen. En een kaart spelen doe je uit je hand. Dus als je een 2-goud-kaart gebruikt om het vakje in te lopen, dan doe je die 2-goud-kaart weg. Je kunt dus geen andere kaart wegdoen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2023, 15:34 
PIONier

Berichten: 2
Hallo,

Ik had een vraagje over het opdelen van de waardes van kaarten. Ik weet niet of ik het helemaal eerlijk doe namelijk.

Stel ik heb een groene 3 kaart en een gele 1 kaart. De vakjes die ik wil betreden zijn een groene 2, een gele 1, en een groene 1. Kan ik dan de groene 3 opsplitsen en tussendoor nog andere kaarten gebruiken? Of gaat het restant verloren zodra ik een andere kaart speel?

Een andere situatie, ik had twee groene 3 kaarten en een groene 1 kaart. Deze heb ik gebruikt om een groene 1,1,1,2,2 tegel te betreden in die volgorde. Was dat legaal? (Dus 1 power gebruiken van alle drie de kaarten voor de eerste drie tegels, dan de resterende 2 Power van de groene 3 kaarten voor de laatste twee.)

Is dit allemaal volgens de regels?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2023, 16:10 
kooiker

Berichten: 707
Pep95 schreef:
Hallo,

Ik had een vraagje over het opdelen van de waardes van kaarten. Ik weet niet of ik het helemaal eerlijk doe namelijk.

Stel ik heb een groene 3 kaart en een gele 1 kaart. De vakjes die ik wil betreden zijn een groene 2, een gele 1, en een groene 1. Kan ik dan de groene 3 opsplitsen en tussendoor nog andere kaarten gebruiken? Of gaat het restant verloren zodra ik een andere kaart speel?

Een andere situatie, ik had twee groene 3 kaarten en een groene 1 kaart. Deze heb ik gebruikt om een groene 1,1,1,2,2 tegel te betreden in die volgorde. Was dat legaal? (Dus 1 power gebruiken van alle drie de kaarten voor de eerste drie tegels, dan de resterende 2 Power van de groene 3 kaarten voor de laatste twee.)

Is dit allemaal volgens de regels?


De eerste vraag: nee , dat mag niet. Je speelt een kaart voor het vakje waar je op dat moment naar toe gaat, als je een deel van de waarde wilt gebruiken voor een volgend vakje moet dat er dus direkt direkt na komen.

De tweede vraag: ook dat mag niet. Je moet altijd een kaart spelen waar minimaal de waarde op staat van het vakje waar je naar toe gaat. Voor dat laatste vakje met waarde 2 moet je dus ook een kaart hebben met een waarde 2 ( of hoger)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2023, 16:39 
PIONier

Berichten: 2
helena schreef:
Pep95 schreef:
Hallo,

Ik had een vraagje over het opdelen van de waardes van kaarten. Ik weet niet of ik het helemaal eerlijk doe namelijk.

Stel ik heb een groene 3 kaart en een gele 1 kaart. De vakjes die ik wil betreden zijn een groene 2, een gele 1, en een groene 1. Kan ik dan de groene 3 opsplitsen en tussendoor nog andere kaarten gebruiken? Of gaat het restant verloren zodra ik een andere kaart speel?

Een andere situatie, ik had twee groene 3 kaarten en een groene 1 kaart. Deze heb ik gebruikt om een groene 1,1,1,2,2 tegel te betreden in die volgorde. Was dat legaal? (Dus 1 power gebruiken van alle drie de kaarten voor de eerste drie tegels, dan de resterende 2 Power van de groene 3 kaarten voor de laatste twee.)

Is dit allemaal volgens de regels?


De eerste vraag: nee , dat mag niet. Je speelt een kaart voor het vakje waar je op dat moment naar toe gaat, als je een deel van de waarde wilt gebruiken voor een volgend vakje moet dat er dus direkt direkt na komen.

De tweede vraag: ook dat mag niet. Je moet altijd een kaart spelen waar minimaal de waarde op staat van het vakje waar je naar toe gaat. Voor dat laatste vakje met waarde 2 moet je dus ook een kaart hebben met een waarde 2 ( of hoger)


Waar haal je dat uit? Ik kan namelijk beide interpretaties uit de tekst halen.

Namelijk, in de introductie van Fase 1 wordt gezegd "Hij speelt eerst de kaarten die hij voor zijn beweging wil gebruiken." Later, vlak voor het rode Belangrijk kopje in het hoofdstuk "A-Bewegen" wordt gezegd "Een speler mag zijn beweging op elk moment eindigen. In dat geval verliest hij direct de eventuele resterende kracht van de kaart." Dit doet mij denken dat de kaartkracht pas verloren gaat aan het eind van de hele beweging, en dat de krachten in stand blijven gedurende de beweging.

Het enige dat me alleen dan verbaasd is waarom de "direct" in de laatste quote dikgedrukt is, wat niet nodig zou moeten zijn voor mijn interpretatie.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2023, 16:59 
2. Endeavor (2009)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Vergeet dan ook niet om die rode BELANGRIJK tekst te lezen: het is niet toegestaan om meerdere krachten te combineren om naar een veld met een hogere krachtwaarde te bewegen!
Met een kracht van 3 kun je dus bijvoorbeeld naar een veld van 2 en meteen daarna naar 1, maar je kunt niet een kracht van 2 en 1 samenvoegen om naar een veld van 3 te gaan. Eerste de kaart en het veld afhandelen, daarna pas een volgende kaart spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - De Zoektocht naar El Dorado: spelregelvragen  

Gebruikers die deze topic waarderen

JustFreek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

De Zoektocht naar El Dorado



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®