Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bij de start van 2021
BerichtGeplaatst: vr 01 jan 2021, 18:40 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Vannacht hebben we de deur van 2020 dichtgetrokken. Eindelijk! Hoopvol hadden we een jaar geleden naar 2020 –dat toch wel wat speciale jaartal- uitgekeken. Wisten wij veel.

Al snel bleek een petieterig en onzichtbaar virus, dat zich in geen tijd op een lepe en toch ook eenvoudige manier over de ganse aardbol wist te verspreiden, een immense greep op ons dagelijks leven te krijgen. Mondmaskers en mondkapjes -naargelang je thuisland- social distancing en anderhalvemetersamenleving, thuisquarantaine, hoestschaamte en kuchschermen, en nog zoveel meer, ze hebben een grote impact gehad op ons familiaal leven, onze vriendschappen, ons werk, vrije tijd en onze spellen- en andere hobby’s.

2020 was geen jaar als een ander. We leefden vooral binnen onze bubbel, al dan niet uitgebreid met een knuffelcontact. Wees voorzichtig voor jezelf en voor elkaar! Daarvoor deden we het, daarvoor houden we dit vol. Niet iedereen wordt even zwaar aangepakt door Covid-19. Helaas werden talloze families wel geconfronteerd met een overlijden of een langdurig herstel. We beseffen opnieuw hoe belangrijk de mensen in de zorgverlening zijn. Hoe zij dagelijks de druk voelen en in moeilijke omstandigheden –ook mentaal- patiënten blijven verzorgen. Dank en respect!

Ook zonder zulke bijzondere omstandigheden is een periode van 366 dagen een tijdsslot waarin vanzelfsprekend heel wat gebeurt in de grote wereld en nabij. Nieuws dat passeert en nieuws dat blijft hangen, speciaal of banaal, vreugde en verdriet, allemaal te lezen of te bekijken in de talrijke jaaroverzichten.

In dit 2020 moesten we helaas afscheid nemen van Dierik Joolink, oprichter en bezieler van Bordspelmania. Dierik had een gedrevenheid en passie voor de Nederlandstalige bordspellenwereld. De boodschap die hij achterliet is er eentje voor elk van ons: blijf –ook in moeilijke omstandigheden- positief vooruit kijken!

Bordspellen zijn bij uitstek een sociaal gebeuren, de term gezelschapspellen drukt dat nog sterker uit. Een na een sneuvelden ze, onze geliefde spelactiviteiten. Beurzen en clubactiviteiten werden in 2020 eerst opgeschort en uitgesteld, vervolgens afgelast. Afhankelijk van de periode van het jaar werd voor enige tijd een beperkt gezelschap mogelijk, maar echt veel samenzitten rond de speltafel was er niet. Velen namen hun toevlucht tot online alternatieven, bij gebrek aan beter. En met al die coronakapsels lijkt het me wenselijk om niet te dikwijls de videofunctie op te zetten… We kochten nog wel nieuwe spellen, maar zowel thuis als in de club blijven een aantal dozen ongespeeld gestapeld, wachtend op het gezelschap van vrienden.

Op Bordspelmania zagen we blijvende interesse voor nieuwe speluitgaven. Extra ondersteuning van twee nieuwsreporters hielpen ons om de frequentie van onze berichtgeving te verhogen. Berichtgeving over zowel Nederlandstalige uitgaven als over belangrijke nieuwe internationale spellen. Anderzijds merkten we ook dat nieuwe spelers bordspellen ontdekten en op Bordspelmania terecht konden met spelregelvragen over soms wat oudere spellen. In de eerste maanden van de crisis volgden vanzelfsprekend meer vragen en suggesties naar samenspelen op afstand. Het was duidelijk dat veel van onze forumgebruikers aan het zoeken waren naar en experimenteren met andere manieren van spelen. Langs dit forum vonden ook spelers elkaar om samen online een spel te spelen. Vanuit een spontaan initiatief ontstond zo de online spellenclub BordSpelMania Fans, met wekelijkse spelmomenten en virtuele tornooien. Jullie hadden ook extra aandacht voor solo- en tweespelersvarianten. We zagen dat sommige uitgevers hierop inspeelden en gratis varianten publiceerden. En het quizdeel van het forum leefde opnieuw op, met enthousiaste quizmasters en trouwe deelnemers.

Spellenbeurzen waren er helaas niet, enkel de grootsten konden een digitaal alternatief aanbieden. Interessant voor wie op zoek was naar informatie over nieuwigheden, maar het echte beursgevoel ontbrak toch wel. De beperkingen voor massa-evenementen zullen nog een tijd doorgaan. Het blijft moeilijk voor organisatoren om lang op voorhand definitieve beslissingen te nemen. Zodra er meer beursinfo beschikbaar komt, zullen we dit ook op Bordspelmania berichten.

Spellenprijzen waren er gelukkig wel. Zij bieden ons een baken in de talloze nieuwe speluitgaven tot halverwege dit jaar. Ben je nieuw of zoekend in het aanbod van Nederlandstalige spellen, dan zijn de winnaars en genomineerden van de Nederlandse Spellenprijs kwalitatieve spellen om naar uit te kijken. De prijs van de Vlaamse spellenclubs, De Gouden Ludo, werd uitgesteld en zal pas binnen een maand de winnaars bekendmaken.

Bordspelmania is en blijft –ook in 2021- een gemeenschap van spelers uit de Lage Landen. Wij kunnen niet zonder de inbreng van onze forumleden, jullie inbreng. Dus blijf mekaar verder helpen of vragen stellen, blijf spontaan je spelervaringen en tips delen. En doe dit met begrip en respect. Ja, een spel mag hard en competitief zijn, maar het is en blijft een spel, een vrijetijdsbesteding. Heb jij plezier aan het ene spel en iemand anders aan een spel wat je zelf maar niets vindt? Dat kan en mag toch. Kijk verder dan je eigen mening en nuanceer. Spreek, maar luister ook.

Een forum als Bordspelmania draait op vrijwilligers en vrije tijd. Helpende handen zijn meer dan welkom. Modereren op het forum, een stukje van het forum in goed banen leiden of actief aanvullen, columns schrijven, verslaggeving, een spelervaring beschrijven, it-matig het forum draaiend houden en verbeteren, … Nu je bij de start van een nieuw jaar mogelijk goede voornemens aan het maken bent, denk eens na wat jij voor deze spellengemeenschap kan doen. We verwelkomen je graag in het BSM-team!

Concrete wensen voor 2021, ik wil het niet te ingewikkeld en complex maken. Laat ons in 2021 dus vooral werken aan een positieve ingesteldheid met respect voor de anderen. Waardering voor de anderen. Laat ons opnieuw genieten van het samenzijn met familie en vrienden. En van het mooie geluk van de kleine dingen, van een goede gezondheid en kostbare vriendschappen. Van het opnieuw mogen ontmoeten en samenspelen. 2021, een jaar met nieuwe hoop!

namens het Bordspelmania-team

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 02 jan 2021, 21:13 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Voor iedereen de beste wensen en vooral een gezond 2021 met hopelijk veel bordspel momenten!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 02 jan 2021, 22:06 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Lange en vooral mooie nieuwjaarsbrief!

2020 bracht inderdaad niet zo veel goeds maar ik ben wel heel blij BoardGameArena te hebben leren kennen dankzij de lockdown. Het heeft me in contact gebracht met heel wat Bordspelmania leden en dat heeft fijne contacten en fijne spelmomenten opgeleverd. De toernooien waren ook een zeer positieve ervaring! Momenteel telt onze online club al 49 leden en er komen er nog elke week bij!
Wat me op BoardGameArena in de negatieve zin zal bijblijven is het voor mij plotse overlijden van Dierik. We waren net begonnen aan een partijtje 7 Wonders Duel en ik wachtte op zijn volgende zet, die er uiteindelijk nooit zou komen.

Voorts had ik ook weer wat tijd om mijn andere hobbies wat meer tijd te besteden. Zo slaagde ik er in om wekelijks 2 Kahoot! quizzen op jullie los te laten. De positieve feedback en het grote aantal deelnemers motiveert me om nog wel enkele rondes te maken al begint de inspiratie wel al wat te verminderen :-).
Voorts werk ik nog aan een speciale spellen en algemene kennis quiz die we hopelijk binnenkort live kunnen spelen met enkele Bordspelmania leden (Zie apart topic indien geïnteresseerd!)

Tot slot wil ik alle 15 moderatoren bedanken (ik wist eerlijk gezegd niet dat het er zoveel waren) voor het in leven en het levendig houden van Bordspelmania!

Ik wens alle Bordspelmania moderatoren en leden een formidabel 2021!

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bij de start van 2021  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

2020, 2021, Bordspelmania, nieuwjaar



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®