Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2021, 19:41 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 215
Woonplaats: Zulte
Hetzelfde maar anders

In Nova Luna probeer je sneller dan je medespelers twintig schijfjes op je zelfgekozen opdrachtentegeltjes kwijt te spelen.
Dat doe je door de juiste kleuren van tegeltjes aan die opdrachten voor je neer te leggen.
Klinkt nogal abstract? Wees daar maar zeker van.




In het midden van je spellentafel ligt het maanwiel dat een tijdsspoor bevat waar alle spelers één van hun fiches achterlaten.
De speler die op dat spoor het verst achterop ligt, zal net zo lang aan de beurt blijven tot iemand anders achterop ligt.
De buitenrand van het maanwiel is voorzien van twaalf uitsparingen. Daarin passen de maansikkel en elf tegels die oranjerood, donkerblauw, geel of turquoise kunnen zijn.
Elke tegel bevat in de linkerbovenhoek een getal dat duidelijk maakt hoeveel tijd je op het maanwiel zal moeten spenderen om hem in je gebied neer te planten. Voor het overige vind je op die tegel nul tot drie opdrachten terug. Zo’n opdracht tenslotte, is een combinatie van de vier eerder vernoemde kleuren.

Een spelbeurt is simpel:
- Kies één van de drie tegels die vlak na de maansikkel liggen,
- op het maanspoor verplaats je je fiche met het aantal op de tegel vermelde stappen,
- leg je verworven tegel horizontaal of verticaal aan een eerder geplaatste tegel neer,
- controleer je opdrachtenvakjes en bedek ze met fiches wanneer je de juiste kleurencombinatie aan de opdracht hebt aangelegd.

Dit duurt zo lang tot één speler alle schijfjes kwijtspeelt.




Nova Luna is een combinatie van een aantal spelmechanismen die we al eerder tegen kwamen.
Een tijdsspoor waar de laatste aan de beurt blijft, kiezen uit drie tegels, het zijn zaken die we kennen uit Patchwork, eveneens van de hand van Uwe Rosenberg. Helemaal achteraan het spelregelboekje maakt hij er geen geheim van dat hij voor Nova Luna de mosterd haalde bij Habitats (CWALI, 2016). Wij kennen Habitats niet, daarom zal je er in deze recensie geen zinnig woord over terugvinden.

Het heeft wel zijn voordelen, die herkenbaarheid.
Iedereen die goed vertrouwd is het met het keuzemechanisme van Patchwork is binnen een minuutje geboeid Nova Luna aan het spelen.
Dat je hier niet met knopen, maar met tijd betaalt, is geen probleem. Je hoeft enkel te begrijpen hoe je opdrachten moet vervullen en je bent vertrokken. Ideaal voor mensen die het wat lastig hebben met luisteren naar spelregels dus.
Er is niet zoveel wachttijd als je met twee of drie speelt en je kan van die wachttijd gebruik maken om plan B of C te bedenken wanneer een medespeler de perfecte tegel voor je neus wegkaapte.
Zo blijven mensen met een lage aandachtsspanne altijd bij de les.

Nova Luna is in wezen een puur abstract tegellegspel. De maanthematiek is van geen enkele meerwaarde, maar het is wel subtiel aanwezig in de toch wel artistieke vormgeving, die we mooi maar vooral heel functioneel vinden. Ook een pluspuntje.
De jongste van ons gezelschap amuseert zich rot met het samenstellen van een (weliswaar kort, want een spelsessie duurt zelden langer dan 25 minuutjes) Spotify-lijstje met passende maanliedjes. Iets wat we met dierentuinthematiek nog niet zo snel zouden zien gebeuren.

De overwinningsconditie zou voor sommige spelers wel voor wat frustratie kunnen zorgen.
Wanneer je merkt dat een medespeler slechts enkele fiches van de overwinning verwijderd is, dan heeft het niet zo heel veel nut meer om je best te doen, je kan toch niet meer winnen.
Iemand stokken in de wielen proberen te steken door bewust opdrachten of tegels van een specifieke kleur weg te kapen heeft ook weinig zin, want daar fnuik je vooral je eigen plannen mee.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar zelf bij een eerste spelsessie wel wat last mee had.
Met het oog op deze recensie, speelde ik Nova Luna echter een aantal keer opnieuw en het was gelukkige iedere keer met meer en meer plezier.
Daarbij stelden we vast dat het einde meestal heel spannend is en van een aantal details afhangt.
Ik som er twee op:
- je Investeerde te veel tijd in je gekozen tegel, waardoor een concurrent twee keer aan de beurt komt en zo de overwinning voor je neus wegkaapt
- je vult op het juiste moment de tegels rond het maanspoor terug aan, waardoor een gedroomde tegel recht in je schoot wordt geworpen

Voorlopig overheerst het “multiplayer solitaire”-gevoel, misschien wordt het in de toekomst wat competitiever,
maar nu zijn we nog heel erg bezig met ons eigen puzzeltje.
Je kan Nova Luna trouwens ook in je eentje uitproberen aan de hand van een simpele solo-variant. Daarin zorgen de tegels die je gebruikt om je opdrachtfiches weg te spelen voor strafpunten.
Ik zag er niet zoveel heil in, maar al spelende werd ik toch ineens heel benieuwd of ik onder de vooropgestelde grens van de 100 punten kon blijven. Een klein kwartiertje later bleek ik 103 punten te hebben gescoord. Nipt verloren dus…
ik sta echter niet meteen te popelen om mijn resultaat te verbeteren.
Dat is met twee of drie spelers wel anders. Iedereen in huis is hier momenteel vragende partij om er een klein half uurtje aan te besteden.

Het zou me niet verwonderen wanneer Nova Luna kritiek krijgt omdat Uwe Rosenberg voor de zoveelste keer een spelelementje herkauwde. Wanneer hij dan nog elementen gebruikt uit andermans spellen, kan dat wellicht voor nog meer wrevel zorgen.

Wij laten het hier bij ons thuis alvast niet aan ons hart komen.
Hier klinkt unaniem: “Het is hetzelfde als Patchwork, maar anders” en dat is geen enkel probleem.

Om te vermijden dat het één en al loftrompet wordt, het volgende puntje van persoonlijke kritiek:
Eén zin in de spelregels zorgde voor wat verwarring. Lees even mee en denk er het Uwe van:
“Een kleur van een aangrenzende tegel telt dubbel als deze tegel een aangrenzende tegel in hetzelfde kleur heeft.”
Ah dubbel tellen…. dan bedoelen ze wellicht: die specifieke tegels x2.
Nee hoor… want even verder lees je:
“je moet gewoon alle horizontale en verticale aangrenzende tegels met dezelfde kleur bij elkaar optellen”.
Iets wat volledig overeenkomt met de afgebeelde illustraties, die eerste zin had dus niet gehoeven.
Gelukkig was onze spelvreugde daardoor niet naar de maan ahum... vaantjes…
neem maar vaantjes. Wie weet brengt het Uwe op het idee voor een vlagjesvariant.



Nova Luna (White Goblin Games, 2020)
Uwe Rosenberg
1 – 4 spelers vanaf 8 jaar
15 tot 30 minuten
https://whitegoblingames.com/
Adviesprijs: 29,95€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2021, 11:38 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 272
Nova Luna is officieel ontworpen door Uwe Rosenberg én Corné van Moorsel, de auteur van Habitats. Het is dus niet zo dat Uwe zomaar spelelementen gebruikt uit andermans spellen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2021, 11:49 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2954
Woonplaats: Deerlijk
Amethyst141 schreef:
Nova Luna is officieel ontworpen door Uwe Rosenberg én Corné van Moorsel, de auteur van Habitats. Het is dus niet zo dat Uwe zomaar spelelementen gebruikt uit andermans spellen.


Dat klopt dan ook weer niet helemaal als je de opmerking van de auteur bij het einde van de spelregels leest: ik krijg daaruit niet de indruk dat Corné heeft meegewerkt. Uwe Rosenberg geeft daarin aan dat hij inspiratie uit Habitats gehaald heeft en derhalve alle rechten naar Corné laat stromen. Ik lees daarin nergens dat het door hen samen ontworpen is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2021, 12:15 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 272
Piet schreef:
Amethyst141 schreef:
Nova Luna is officieel ontworpen door Uwe Rosenberg én Corné van Moorsel, de auteur van Habitats. Het is dus niet zo dat Uwe zomaar spelelementen gebruikt uit andermans spellen.


Dat klopt dan ook weer niet helemaal als je de opmerking van de auteur bij het einde van de spelregels leest: ik krijg daaruit niet de indruk dat Corné heeft meegewerkt. Uwe Rosenberg geeft daarin aan dat hij inspiratie uit Habitats gehaald heeft en derhalve alle rechten naar Corné laat stromen. Ik lees daarin nergens dat het door hen samen ontworpen is.



Ah, excuus. Dat had ik dan verkeerd begrepen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2021, 13:00 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik vind habitats anders wel een uitstekend spel dat je zeker eens moet proberen als je het aanleggen van de tegels hier wel kon waarderen. De manier waarop de tegels in Habitats gekozen worden is minder origineel en eigenlijk ook minder interessant, maar het aanleggen van de tegels is daar dan weer wel interessanter gedaan.
Nova Luna vind ik overigens ook een toffe 'filler' met voldoende keuzes en tactische mogelijkheden.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Nova Luna: hetzelfde maar anders  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

+8, 2020, Corné van Moorsel, Lukas Siegmon, Nova Luna, Uwe Rosenberg, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®