Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2021, 23:04 
7. Het Dorp (2011)

Berichten: 8
Woonplaats: Wijchen
Hoi hoi, beste spelfanaten,
Vandaag heb ik Valda binnengekregen en ben direct aan de slag gegaan. Het is een worker placement game met een beetje deckbuilding. Blij dat het een Nederlandstalig spel is van Belgische makelarij zodat het eenvoudig te leren zou zijn begon ik er aan. Ondanks dat de doos-maat een beetje uit de toom valt en niet echt lekker in mijn spellenkast past maakt de inhoud dat meer dan goed. Het ziet er allemaal geweldig uit. Artistiek en kwalitatief is het van een zeer hoog niveau. Bij de buitenlandse walkthrough’s die ik op YouTube zag leek de “game engine” prima te lopen. En misschien ligt het aan mij echter na een paar uur zwoegen stotterde mijn spelmotortje nog steeds. Ik kwam een heel eind maar de symbolen op de kaarten en met name de combinatie van die symbolen zorgen voor veel onduidelijkheid. Op het laatste blad van het spelregelboek dat er overigens prima uitziet worden deze symbolen verklaart maar de betekenis van de combinatie en de interpretatie hiervan ontbreekt. Toen ik op het internet op zoek ging of er een enthousiasteling bestond die deze lijst als een pdf-je gepost had, kwam ik er al snel achter dat de maker Nathan Vermeulen op BGG zijn vingers blauw aan het typen was om veel onduidelijkheid te verklaren. Jammer, dat was wellicht niet nodig geweest als het spel misschien net even iets langer getest zou zijn.
Maar misschien is er iemand met een beetje grafisch inzicht die in zijn vrije tijd een mooi lijstje wil maken? Nathan, iets voor jou misschien?
Er zijn overigens wel meer spellen die fantastisch zijn maar waarbij het aan de spelregels en met name de uitleg ervan nog wel eens rammelt. Heb jij ook van die voorbeelden? Laat het hier eens weten...

Gr. Mars


Laatst bijgewerkt door Mars61 op di 05 jan 2021, 23:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2021, 23:15 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Ik had dit gevoel bij het spel Carnavalo. Ook een Belgisch spel, uitgegeven door 999-Games.

Als je het spel moet leren met de bijgevoegde spelregels moet je deze verscheidene keren lezen en zelfs dan blijf je nog met vragen zitten.

Als het spel je uitgelegd wordt, in mijn geval door de ontwerper zelf op Spel in Antwerpen, blijkt het een zeer goed spel te zijn met zowel strategische als tactische opties dat thuis door het hele gezin goed bevonden werd en ook op het werk enthousiast onthaald werd (ook weer omdat de ontwerper op een spelavond op het werk zijn spel kwam uitleggen). Door de minder goede spelregels echter, is dit spel vrij ongemerkt gekomen en gegaan, wat toch wel jammer is.

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2021, 23:33 
1. Paleo (2020)

Berichten: 8
Woonplaats: Wijchen
Jammer is dat toch. Dan heeft men zoveel geld gestoken in een goed en mooi spel en dan word er bezuinigd op de spelregels. Nu hoeft dat niet direct een bezuiniging te zijn of een gebrék aan goede spelregels maar heeft het wellicht meer te maken met de kunst van het uitleggen. Communiceren is een vak apart. Gelukkig hebben we de foto’s nog (lees: YouTube)

Gr. Mars


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2021, 23:48 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
In mijn ruime ervaring zijn spelontwerp en goede spelregels gehuisvest op twee verschillende planeten. Helaas hebben veel spelauteurs niet door dat ze niet zo bedreven zijn in de andere discipline.

Vermoedelijke hoofdoorzaak: zij hebben zelf tussen de oren helder hoe het spel moet worden gespeeld en hebben geen benul van de blinde vlekken in hun versie van de regels.

Anderen laten spelen met jouw vermeend heldere regels zou een verplicht onderdeel van elk testproces moeten zijn.

(En ja, de regels van Carnavalo zijn belabberd. Een misser van 999 Games. Met al hun ervaring hadden ze hier wat beters van kunnen en moeten maken).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2021, 09:42 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Dit geldt niet alleen voor spelregels. Hoeveel handleidingen van andere produkten zijn niet ondoorgrondelijk.
Twee maanden geleden een tuinhuis gebouwd. Wat ze daarbij hadden afgeleverd :crazy: :thumbdown:

Ook weet ik van mijn vorige werkgever (software ontwikkelaar) dat de handleiding bijna het lastigste was om te schrijven.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2021, 15:21 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, België
Ik heb Valda reeds paar keer gespeeld en ik vind alles redelijk logisch in elkaar zitten hoor. Nooit een probleem mee gehad eigenlijk.

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2021, 19:36 
6. Agricola (Revised Edition) (2016)

Berichten: 8
Woonplaats: Wijchen
Hoi StanTem,
Ik ben op dit moment niet thuis maar als ik over paar dagen weer thuis ben zal ik van een aantal kaarten (pdf-jes) laten zien wat ik bedoel. (Als dat hier mogelijk is). In jouw geval zou ik me kunnen voorstellen dat je aan sommige kaarten zelf een betekenis hebt gegeven. Maar ik weet het graag zeker. Misschien kan jij me vertellen hoe jij die kaarten en met name de combi van de symbolen speelt.

Gr. Marcel


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 07 jan 2021, 15:25 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, België
Mars61 schreef:
Hoi StanTem,
Ik ben op dit moment niet thuis maar als ik over paar dagen weer thuis ben zal ik van een aantal kaarten (pdf-jes) laten zien wat ik bedoel. (Als dat hier mogelijk is). In jouw geval zou ik me kunnen voorstellen dat je aan sommige kaarten zelf een betekenis hebt gegeven. Maar ik weet het graag zeker. Misschien kan jij me vertellen hoe jij die kaarten en met name de combi van de symbolen speelt.

Gr. Marcel


Stuur maar door.
Zal je anders m'n emailadres PM'en.

Ik 'ken' de ontwerper van het spel trouwens, dus kan aan hem de officiële uitleg vragen indien nodig.

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2021, 21:45 
6. Agricola (Revised Edition) (2016)

Berichten: 8
Woonplaats: Wijchen
Dit zijn de kaarten die voor mij althans niet allemaal even duidelijk zijn:

Gr. Marcel
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 11:19 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, België
Mars61 schreef:
Dit zijn de kaarten die voor mij althans niet allemaal even duidelijk zijn:

Gr. Marcel
Afbeelding

1: Rol de witte dobbelsteen. Je krijgt dat aantal volgers bij.
2: Je mag naar 3 godkaarten kijken + 1 actie (deze actie is dus gratis).
3: Je mag een tempel van een ander lenen. Je zegt op het moment dat je de kaart speelt welke tempel je leent. Je hebt dus voor die beurt de voordelen van die tempel.
4: Je kan diamanten en goud tot 5 keer omwisselen voor divine blood.
5: Alle andere spelers verliezen 2 volgers.
6: De aanval kan niet verdedigd worden (staat letterlijk in de regels).
7: Neem 2 verdedigingskaarten uit de aflegstapel (staat letterlijk in de regels).
8: Idem als hierboven, maar slechts 1 kaart.
9: Aanval gaat niet door en je steelt een aanvalskaart.
10: Steel 1 kaart van een speler naar keuze.
11: Verplaats 2 tempels.

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 16:25 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Zutphen
Wat is de prijs van het spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 12 jan 2021, 19:32 
2. Root (2018)

Berichten: 8
Woonplaats: Wijchen
Dank voor je uitleg bij de symbolen.
Heb toch nog wel een paar vragen bij:

1. Waarom staat er achter de dobbelsteen geen volger?
2. Is nu duidelijk.
3. Lenen was duidelijk maar dat het is voor de duur van 1 beurt blijkt eigenlijk nergens uit.
4. Deze had ik inderdaad aldus vertaald maar twijfelde omdat de waarde van het “bloed” echt veel hoger ligt.
5. Is nu duidelijk maar ik zou er een volger achter geplaatst hebben.
6. Dus als ik een aanvalskaart speel dan kan ik deze kaart erbij doen zodat de ander niet kan verdedigen?
7. Klopt. Duidelijk. Godenkaarten kunnen dus ten alle tijden gespeeld worden?
8. Deze aflegstapel staat niet op de symbolenlijst?!
9. Ok, nu snap ik m. Maar zonder jouw uitleg had ik dit er niet achter gezocht.
10. Zelfde commentaar als bij 9. (Ook vergezocht)
11. Ja, deze had ik zoals jij aangeeft gelezen, maar wat word in deze situatie met verplaatsen bedoelt? Moet dit niet verwijderen zijn?

Nogmaals dank voor het beantwoorden van mijn vragen.
Maar sommige kaarten blijven vaag, sorry.

Gr. Marcel


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 jan 2021, 19:53 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, België
Mars61 schreef:
Dank voor je uitleg bij de symbolen.
Heb toch nog wel een paar vragen bij:

1. Waarom staat er achter de dobbelsteen geen volger?
2. Is nu duidelijk.
3. Lenen was duidelijk maar dat het is voor de duur van 1 beurt blijkt eigenlijk nergens uit.
4. Deze had ik inderdaad aldus vertaald maar twijfelde omdat de waarde van het “bloed” echt veel hoger ligt.
5. Is nu duidelijk maar ik zou er een volger achter geplaatst hebben.
6. Dus als ik een aanvalskaart speel dan kan ik deze kaart erbij doen zodat de ander niet kan verdedigen?
7. Klopt. Duidelijk. Godenkaarten kunnen dus ten alle tijden gespeeld worden?
8. Deze aflegstapel staat niet op de symbolenlijst?!
9. Ok, nu snap ik m. Maar zonder jouw uitleg had ik dit er niet achter gezocht.
10. Zelfde commentaar als bij 9. (Ook vergezocht)
11. Ja, deze had ik zoals jij aangeeft gelezen, maar wat word in deze situatie met verplaatsen bedoelt? Moet dit niet verwijderen zijn?

Nogmaals dank voor het beantwoorden van mijn vragen.
Maar sommige kaarten blijven vaag, sorry.

Gr. Marcel


1. Omdat de witte dobbelsteen die van de volgers is.
3. Elke actiekaart gaat maar 1 ronde mee.
5. Die doodskop staat als het verliezen van een volger, dus extra duiding is eigenlijk niet nodig.
6. Klopt.
7. God weapons kunnen ten allen tijde gespeeld worden, ja.
8. Ja klopt, mocht duidelijker.
9. Nog aanvulling, je steelt de aanvalskaart die gespeeld werd.
10. Snap niet goed wat er vergezocht aan is, rekening houdend met de symbolen. hand=steel. kaart=1 kaart. pijltje=tegenstander
11. Nee je verplaatst die. Zo kan je bijvoorbeeld plaats vrijmaken om uw eigen tempel te zetten. Er zijn kaarten waarbij je tempels kan vernietigen, dus...

Deze kom ik nu ook tegen, héél handig: https://boardgamegeek.com/filepage/1925 ... c-2019-v01

Daaruit blijkt dat mijn uitleg dus overal correct is.

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 jan 2021, 19:55 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, België
jeroenvwessel schreef:
Wat is de prijs van het spel?


Hier 50 euro: https://www.crowdfinder.be/product/798-valda-nl-fr

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2021, 18:52 
6. Agricola (Revised Edition) (2016)

Berichten: 8
Woonplaats: Wijchen
Hartelijk dank voor de uitleg vd symbolen op de kaarten. In grote lijnen is het me nu wel duidelijk. En eveneens dank voor de verwijzing van de lijst op BGG. Het bestaan van deze lijst geeft wel een beetje aan dat ik niet de enige was met vragen. Dat stelt me dan weer gerust :D

Gr. Mars


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Valda, eindelijk weer eens een Nederlandstalig spel?  

Gebruikers die deze topic waarderen

Mars61

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Valda



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®