Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010, 20:25 
9. Scotland Yard (1983)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Na het lezen van diverse databases, heb ik besloten om in de december maand Tikal aan te schaffen. Nu lees ik dat er ook een deel II is verschenen, deze ziet er qua vormgeving mooier uit vindt ik persoonlijk. Dit zegt natuurlijk niks over de kwaliteit, maar wie kan mij iets vertellen over de verschillen en wellicht welke beter is.

Momenteel heb ik de neiging om voor Tikal II te gaan (mits deze Nederlandstalig is)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: zo 24 okt 2010, 09:59 
Avatar gebruiker

Berichten: 68
Woonplaats: Eindhoven
Tikal is taalonafhankelijk. Er zit geen taal in het spel zelf, alleen in de spelregels. Dit geldt overigens voor beide Tikals.
Ik moet Tikal II nog spelen, vanavond is het zover. Ik kijk er al wel naar uit!

Maar Tikal I is wat mij betreft ook een aankoop waar je niet over hoeft te twijfelen. En van wat ik gelezen heb over Tikal II, is het thema aangehouden, maar speelt het toch anders. Ik weet dus nog niet of je de twee spellen wel met elkaar kan vergelijken. Na vanavond weet ik meer!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: zo 24 okt 2010, 13:29 
9. Scotland Yard (1983)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
alvast bedankt voor je reactie en benieuwd naar je ervaring.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: zo 24 okt 2010, 14:47 
4. Tikal (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Ligt er denk ik aan wat voor soort spel je zoekt..
Ik moet tikal 2 ook nog gaan spelen maar ben groot fan van tikal 1.
Op het eerste gezicht is tikal 1 wat tactischer maar daar kan ik op terug komen.
In ieder geval kan ik je aanraden om tikal 1 lekker te kopen, tweede hands regelmatig te vinden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: zo 24 okt 2010, 15:22 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
tikal 1 heb ik laatst pas voor het eerst gespeeld en dit beviel erg goed. Dit heb ik dan ook afgelopen week via marktplaats gekocht, leuke aanschaf!

tikal 2 ziet er ook leuk uit, maar geen idee of het ander speelt. MIsschien hebben ander emensen ervairngen uit Essen?

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: zo 24 okt 2010, 17:20 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
humske schreef:
tikal 2 ziet er ook leuk uit, maar geen idee of het ander speelt. MIsschien hebben ander emensen ervairngen uit Essen?


Tikal 2 heb ik afgelopen donderdag gespeeld in Essen. Voor mij was het een beetje vlees nog vis. Het is teveel gedoe voor een familiespel en te eenvoudig voor een veelspelersspel. Ook houd ik niet zo van het telsysteem dat elke ronde terugkomt waarbij je allerlei dingen op het bord moet tellen (toegangsdeuren in een bepaalde kleur, bonuspunten) om tot een juiste puntentelling te komen. Ook vond ik het een beetje een afknapper dat de juwelen die ik verzameld had in het spel (die bij een waardering in het spel zelf 15 punten opgeleverd hadden) bij de slottelling slechts 3 punten waard bleken te zijn.

Maar goed mijn medespeler en spellenvriend Henk vond het een geweldig spel, dus smaken verschillen zoals vaker het geval is :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: zo 24 okt 2010, 23:00 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Tikal en Tikal II geven eigenlijk een mooi inkijkje in hoe een ontwerper over de jaren heen anders gaat ontwerpen. Tikal zelf is een titel die de spelers weinig manieren om punten te scoren biedt, en de spelers veel meer mogelijkheden biedt om elkaar dwars te zitten, of te dwingen keuzes te maken waar welke invloed wordt ingezet. Laat je iemand hier met rust en neem je de gok dat je daar meer gaat verdienen. Tikal II is een titel die het dwarszitten sterk terugbrengt en veel indirecter maakt, en in ruil daarvoor meer en vagere mogelijkheden tot het verdienen van punten introduceert. Puntjes hier, puntjes daar, puntjes everywhere; en af en toe even een paar (of meerdere) punten van een tegenspeler afsnoepen voordat die goed kan scoren. Bovendien zit het spel de spelers meer dwars met wat vreemd aandoende regels (zoals dat je bij het passeren van het oerwoud met je kano een sleutel moet afgeven, of dat geheime doorgangen meteen dichtvallen en je kunnen opsluiten als je niet oppast); Tikal kent eigenlijk maar één speltechnische truc: de 'stenen' waarover je je van tegel naar tegel verplaatst.

Mijn opinie? Tikal wint, met grote voorsprong. Met Tikal II is voor mij eigenlijk definitief duidelijk geworden dat het duo Kramer & Kiesling niet meer ontwerpt op een manier waar ik warm voor kan lopen en dat ik mijn pijlen ergens anders op moet richten. Maar dat wil niet zeggen dat voor jou (= Shifter) die keus ook zo moet uitvallen. Ook al probeer ik het hierboven wel: de spellen laten zich eigenlijk niet zo goed met elkaar vergelijken. Tikal II speelt qua thematische elementen duidelijk leentjebuur bij Tikal, maar werkt ze vervolgens zo verschillend uit dat het resultaat echt een ander spel is. De vraag die je jezelf moet stellen is naar mijn mening of je creatief wilt omgaan met beperkte middelen, of dat je gewoon lekker bezig wilt zijn met allerlei toeters en bellen. In het eerste geval moet je Tikal kiezen; in het tweede Tikal II.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010, 10:31 
Avatar gebruiker

Berichten: 68
Woonplaats: Eindhoven
Gisteren hebben we met 3 spelers Tikal II uitgeprobeerd. Het is inderdaad een geheel ander spel dan Tikal zelf. Bij Tikal kom ik steeds acties tekort en kan ik helemaal opgaan in de beleving van het spel. Bij Tikal II had ik zelden het idee meer te willen doen dan mogelijk was en de keuzes waren niet al te lastig. Het speelde veel gemakkelijker weg. Dat is niet erg, maar het is gewoon een geheel ander spel. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken.

Tikal II is meer een familiespel geworden. Tikal zou ik niet zo snel met mijn kinderen op tafel zetten.

Overigens heb ik Tikal II met plezier gespeeld, maar als ik zou moeten kiezen.... dan wist ik het wel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010, 16:24 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Heb nu Tikal II een aantal malen gespeeld en ik moet zeggen dat het me bevalt. Ik vind Tikal nog wel beter maar zie voor Tikal II een mooi plaatsje weggelegd. Het ziet er fantastisch uit en het speelt ook vlotter. Waar je bij Tikal nog wel eens (te) lang moet wachten op je tegenstanders is dit niet het geval bij Tikal II. Varen en 1x lopen, that's it. Het enige waarover ik twijfel heb is de herspeelbaarheid naar een flink aantal potjes. De gangenplaatjes en de kaarten zijn in mijn optiek te belangrijk. Hier moet je er wel wat van hebben wil je leuk mee kunnen doen. Heb je zie niet of in ieder geval niet de juiste dan blijft het punten sprokkelen wat overblijft.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010, 22:34 
9. Scotland Yard (1983)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Ok bedankt wederom voor de reacties. afgaande op de reacties denk ik toch dat het tikal II wordt.

echter meer ervaringen zijn altijd welkom natuurlijk en dan met name van mensen die beide hebben gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal I of II ?
BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2010, 22:02 
9. Factory Fun (2006)

Berichten: 111
Woonplaats: Meppel
Tikal of Tikal II? Da's voor mij nog een moeilijke vraag, hoewel Tikal bij mij zeer hoog scoort.
Ik heb Tikal II nu 2x gespeeld, Tikal een veelvoud daarvan. Ik vind het thema bij Tikal nog iets sfeervoller, je hebt echt het idee dat je tempels aan het blootleggen bent in de jungle, vooral als je zo halverwege het spel van een afstandje naar het prachtige speelbord kijkt. Daar heb je ook wel de tijd voor :wink: , want een beurt kan best lang duren, aangezien je maar liefst 10 actiepunten hebt.
Tikal II speelt wat vlotter, en heeft ook zeker zijn charme, je kan op vele manieren punten scoren. Het is voor mij dan ook nog niet echt duidelijk welke actietegel je het beste kan kiezen (lichte of grijze kamers, schatten, geheime deuren, etc.), hoewel de sleutels meestal tot het laatste bleven liggen.
Overigens vind ik het moeten afgeven van een sleutel bij het passeren van de jungle erg goed gevonden, want zuinigheid (niet te veel varen) wordt beloond, en omdat je daar je strategie op kan baseren. Bijv. je hebt een gele en bruine sleutel: in het begin maak je gebruik van alle gele (en wat bruine) deuren totdat je de gele sleutel in moet leveren in de jungle en je met de bruine en een andere sleutel verder gaat. De kunst is om met zo min mogelijk sleutels toch in zo veel mogelijk kamers in de tempel te komen. De overige sleutels (amuletten) die je oppikt hoef je dan niet in je rugzak te stoppen maar kun je gebruiken om punten te scoren bij beide scorerondes.

_________________
Beter 1 kaartspel in de hand, dan 10 in de kast...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Tikal I of II ?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Tikal, Tikal 2



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®