Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |

Versus IX: Amun Ra vs. Ra
Amon-Ra 39%  39%  [ 11 ]
Ra 61%  61%  [ 17 ]
Totaal aantal stemmen : 28
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2011, 13:09 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Amun Ra vs. Ra

Twee keer Knizia, twee keer 999Games, twee oudjes, twee keer Egypte!

Amon-Ra

Afbeelding

Amon-Ra is geen spel voor spelers die eenvoudig vermaak zoeken. Integendeel, het is een vrij complex veilingspel, waarin de spelers meerdere doelen hebben. Het is uiteindelijk zaak om onder de farao zoveel mogelijk persoonlijke rijkdommen te vergaren, maar tegelijkertijd is het ook buitengewoon belangrijk om de oppergod Amon-Ra door offers te behagen. In slechts zes speelbeurten verwerven en ontwikkelen de spelers verschillende provincies, elk met hun eigen voor- en nadelen. De geografische ligging is een factor om rekening mee te houden. Elke provincie heeft andere bodemopbrengsten. En dat is een factor van belang, want het ultieme doel is de bouw van zoveel mogelijk piramides. Interessant is ook dat het spel halverwege als het ware ge-reset wordt, waarbij men wel het voordeel van de piramides behoudt, maar als het ware opnieuw begint en een herkansing krijgt voor de eindscore. Amon-Ra is door de knappe verwevenheid van een veelheid aan spelelementen een topper voor ervaren spelers!

Ra

Afbeelding

In het oude Egypte draaide het leven om de zonnegod Ra. Hij was de belangrijkste icoon in de samenleving langs de Nijl, de levensader van het volk van de farao’s. Deze samenleving is vertaald naar een messcherp veilingspel. Ra is binnen een kwartier na het openen van de doos te spelen. De spelers bieden met zonnen op de voorwerpen die op het speelbord worden gelegd. Zij leveren op verschillende manieren punten op. Spelers moeten op tijd hun zonnen inzetten, want een tijdperk loopt plotseling af. Na ieder tijdperk volgt een puntentelling.


Allebei gespeeld? Is het ook Egyptisch genoeg? Wat is je favoriet?

Geef ons je reactie, in onze negende versus!



Versus I: Lost Cities vs. Ballonrace
Versus II: Steden & Ridders vs. Zeevaarders
Versus III: Alhambra vs. Carcassonne
Versus IV: Caylus vs. Caylus Magna Carta
Versus V: Grand Cru vs. Vinhos
Versus VI: Ticket to Ride Serie
Versus VII: Uwe Rosenberg's Oogst Trilogie
Versus VIII: Puerto Rico vs. Puerto Rico Kaartspel

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2011, 15:20 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 101
Woonplaats: Leiden
Toch maar voor Ra gestemd.

Amon-Ra heb ik tot nu toe 1 keer gespeeld, ondanks herhaalde pogingen om het nog een keer te spelen. En ik vind Amon-Ra echt wel een leuk spel.

Het probleem voor mij is denk ik dat Amon-Ra veel meer concurrentie heeft omdat het 't beste is met vier spelers, terwijl ik Ra met drie spelers het leukst vind. En in mijn collectie is de categorie 'het beste met drie spelers' veel kleiner dan de categorie voor vier spelers. Ra is ook nog de helft korter en wordt daarmee al bijna een soort filler die altijd ook nog wel even gespeeld kan worden. Nu ik er beter over nadenk heeft Ra bij mij alleen concurrentie van Pandemie en Taluva...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 10:24 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Kan beide spellen zeer waarderen.

Toch speel ik liever een potje Amun-Ra. Misschien wel omdat het juist minder op tafel is gekomen dan Ra. Ra is inderdaad sneller - veel sneller - en ik vind het goed te spelen met 2, 3, 4 én 5 spelers. Het is snel, simpel en leuk. Amun-Ra heeft minimaal 4 spelers nodig (ik weet niet eens of ik het wel eens met 5 heb gespeeld, eigenlijk), duurt minimaal 3x zo lang (zeker in onze groep), maar heeft veel meer in zich.

Nu ik er over nadenk: misschien komt het wel omdat we de 4+ speler spellen bijna nooit meer doen, dat ik er een voorkeur voor heb. Princes of Florence, Händler von Genoa, El Grande, Amun-Ra, het komt bijna nooit meer op tafel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 10:31 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Veel stemmen, weinig reacties. Wie wil zijn stem met een korte toelichting aanvullen? :)

Zelf toevallig afgelopen weekend nog Ra gedaan. Speelt vlot en eenvoudig weg. Amon-Ra is echter ook een leuk spel. Ik twijfel nog....


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 10:57 
8. StreetSoccer (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik heb niet gestemd om de simpele reden dat ik beiden spellen... niks vind!

Voor mij bevatten ze allebei een veel te groot veilingmechanisme en daar maak je mij absoluut niet blij mee. Zo'n spel wordt voor mij stroperig en langdradig. Dus 1 of 2 keer gespeeld en daarna nooit meer.

Tja: zoveel mensen, zoveel wensen én zoveel meningen. :crazy:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 11:19 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Enrico schreef:
Ik heb niet gestemd om de simpele reden dat ik beiden spellen... niks vind!

Voor mij bevatten ze allebei een veel te groot veilingmechanisme en daar maak je mij absoluut niet blij mee. Zo'n spel wordt voor mij stroperig en langdradig. Dus 1 of 2 keer gespeeld en daarna nooit meer.

Tja: zoveel mensen, zoveel wensen én zoveel meningen. :crazy:


Eens met Enrico, ook niet gestemd vanwege dezelfde reden. Niet mijn ding zeg maar :?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 12:44 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik heb tot nu toe alleen Amon-Ra gespeeld en die is mij behoorlijk bevallen! Wat ik apart vond, want na het lezen van de spelregels was ik niet enorm enthousiast. Het waren dus vooral de uiteindelijke strategieën die mij konden bekoren.

Sinds kort heb ik ook Ra. Hopelijk lukt het me om die binnenkort op tafel te krijgen, dan kan ik tenminste stemmen in de poll ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 18:14 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik vind deze Versus niet geweldig. De twee spellen zijn totaal niet met elkaar te vergelijken: afgezien van hun onderwerp, naam, en een veilingmechanisme hebben ze verder erg weinig met elkaar gemeen. Amon Ra is een economisch groeispel met een hoop bonussen die op basis van topologie worden vastgesteld; Ra is een verzamelspel pur sang. Een leukere Versus was Amon Ra vs. Hoogspanning / Vorsten van Florence / heel misschien League of Six; en Ra vs. Metropolys.

Geen stem gegeven, derhalve.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 19:37 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Flauwerik. :P

Nee, ik snap je punt. Maar af en toe mag het best zo simpel zijn, toch?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 20:57 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Beide staan nog opgespeeld in de kast :? Amon Ra heeft in mijn ogen het mooiste speelbord en roept meer de sfeer op van Egypte. Ra heeft in mijn ogen de mooiste cover.

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 21:55 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ra is alleen maar veilen (niet mijn ding), Amon-Ra heeft ook wel veilingen maar nog genoeg andere dingen om het interessant te maken. Het heeft een paar potjes geduurd voordat ik het echt leuk ging vinden, maar het was het wachten waard. Heel goed spel, Amon-Ra krijgt dus mijn stem.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Versus IX: Amun Ra vs. Ra  

Gebruikers die deze topic waarderen

henk.rolleman

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

999 Games, Amon-Ra, Ra



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®