Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Versus X: Hoogspanning vs. De Vorsten van Florence
Hoogspanning 58%  58%  [ 49 ]
De Vorsten van Florence 42%  42%  [ 36 ]
Totaal aantal stemmen : 85
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011, 17:00 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Hoogspanning vs. De Vorsten van Florence

Twee klassiekers. Op advies van Cymric, maar net anders.

Hoogspanning

Afbeelding

Wil je met stroom geld verdienen, of zelfs heel veel geld verdienen. Moet je voor kolen of voor olie gaan en daardoor op zeker gaan? Is het verbranden van afval de toekomst of is ook deze grondstof binnenkort moeilijk te krijgen. Natuurlijk is ook atoomenergie een mogelijkheid. Een spannend handelsspel waarin iedere speler een bedrijf vertegenwoordigt. Door middel van energiecentrales produceert men stroom en legt daarvoor een netwerk aan, zodat deze in de stad geleverd kan worden. Tijdens het spel bouwt men energiecentrales en koopt men grondstoffen om stroom op te wekken. Tegelijkertijd moer er ook aan gedacht worden het stroomnetwerk uit te breiden om nieuwe steden van stroom te kunnen voorzien. En natuurlijk moet men constant de andere spelers in de gaten houden; welke steden leveren zij met wat. Diegene die de meeste steden voorziet van stroom heeft het spel gewonnen. Een spel van vraag en aanbod, elk spel is anders en het verveelt daardoor nooit.

De Vorsten van Florence

Afbeelding

Italie aan het begin van de 16e eeuw. Beleef de bloeitijd van de Renaissance. Kruip in de rol van een Vorst van Florence: wees het hoofd van een bekende adelijke familie, zoals de Borgia of de Medici. Bouw prachtige gebouwen, leg indrukwekkende landschappen aan en nodig beroemde artiesten en kunstenaars uit om in uw hof te wonen en te werken. De spelers ondersteunen de bouwers, artiesten en kunstenaars. De voltooide werken leveren prestige en roem op !


Allebei gespeeld? Wat is je favoriet?

Geef ons je reactie, in onze tiende versus!



Versus I: Lost Cities vs. Ballonrace
Versus II: Steden & Ridders vs. Zeevaarders
Versus III: Alhambra vs. Carcassonne
Versus IV: Caylus vs. Caylus Magna Carta
Versus V: Grand Cru vs. Vinhos
Versus VI: Ticket to Ride Serie
Versus VII: Uwe Rosenberg's Oogst Trilogie
Versus VIII: Puerto Rico vs. Puerto Rico Kaartspel
Versus IX: Amun Ra vs. Ra

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 00:03 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Voor mij Hoogspanning.
Al vind ik het een rare koppeling.
Op basis waarvan zijn deze spellen samen in de Versus terechtgekomen?

Waarom hoogspanning?
Goed economisch spel,tactiek en strategie over meerdere lagen,
veranderlijke beurtvolgorde en de manipulatie daarvan.
Goed werkende simulatie van vraag en aanbod in de grondstoffen markt.

Sommige klagen over de geluksfactor bij het boven komen drijven van goede centrales in de markt als ze niet meer mee mogen bieden. Maar dat weet je, dus kan je er ook op plannen. Als je dat niet doet, moet je ook niet pipen als er achter je een keertje een goede opduikt.

Sommige zeggen mindergeschikt voor 2. ben ik het niet mee eens. het veiling aspect verandert, toegegeven, maar de strijd om de beurt volgorde wordt veel belangrijker.
Het is anders met 2 maar nog steeds goed.

JeVo

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 21:35 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
JeVo schreef:
Voor mij Hoogspanning.
Al vind ik het een rare koppeling.
Op basis waarvan zijn deze spellen samen in de Versus terechtgekomen?


Hierom:


Citaat:
Ik vind deze Versus niet geweldig. De twee spellen zijn totaal niet met elkaar te vergelijken: afgezien van hun onderwerp, naam, en een veilingmechanisme hebben ze verder erg weinig met elkaar gemeen. Amon Ra is een economisch groeispel met een hoop bonussen die op basis van topologie worden vastgesteld; Ra is een verzamelspel pur sang. Een leukere Versus was Amon Ra vs. Hoogspanning / Vorsten van Florence / heel misschien League of Six; en Ra vs. Metropolys.


Geen idee... Ik ga volgende keer eens een duidelijker vergelijk zoeken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 22:10 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Cymric?
kun jij ons vertellen waar jij de overeenkomst ziet tussen Hoogspanning en de Vorsten?
Of plaats je ze allebei aan een andere kant van Amon Re?

JeVo

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 22:39 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik vrees dat Bas mij verkeerd heeft begrepen. De Versus was Amon Ra tegen óf Hoogspanning óf Vorsten van Florence óf heel misschien League of Six.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011, 09:36 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Ik kies voor Hoogspanning, en wel om de simpele reden dat ik dit veel vaker gespeeld heb en er altijd veel plezier aan beleef.

Hoe vergelijkbaar moeten spellen zijn om een Versus te maken?
Misschien is het voor wetenschappelijk statistisch onderzoek relevant, maar hier gaat het toch ook gewoon een beetje om een stemming te peilen, of zie ik dat verkeerd?

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011, 17:11 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
cymric schreef:
Ik vrees dat Bas mij verkeerd heeft begrepen. De Versus was Amon Ra tegen óf Hoogspanning óf Vorsten van Florence óf heel misschien League of Six.


Ja, maar ik vond dan dat je dan ook best Hoogspanning tegen Florence kon doen. Maar goed, ik vind wel vaker gekke dingen. :D

rober schreef:
Hoe vergelijkbaar moeten spellen zijn om een Versus te maken?
Misschien is het voor wetenschappelijk statistisch onderzoek relevant, maar hier gaat het toch ook gewoon een beetje om een stemming te peilen, of zie ik dat verkeerd?


Probeer altijd een overeenkomst te vinden. Vorige keer was er speltechnisch inderdaad niks te vergelijken, maar Egyptisch wel. Maar om een goed vergelijk te krijgen (en daarbij ook advies), is het misschien beter om vergelijkbare mechanismen te hebben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011, 21:37 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Mijn keuze gaat absoluut uit naar Hoogspanning.

Waarom? Heel eenvoudig: Vorsten van Florence ligt me wel om af en toe te spelen; voor Hoogspanning -al dan niet met een andere kaart- mag je me iedere week vragen.
Hoogspanning geeft telkens spannende partijtjes die meestal tot het eind spannend blijven. Meer dan eens lag het verschil tussen winst of tweede plaats slechts één elektron van mekaar.

Hoogspanning - Funkenschlag - Power Grid: een zéér goede spelkeuze!

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2011, 12:01 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Funkenschlag: vorige week nog 'Japan' gespeeld, met vijf man. Dat is een superbord omdat je vanaf twee plekken aan je aansluitingen kan werken. Een van mijn favoriete spellen, nog steeds en niet in de laatste plaats door al die nieuwe borden die telkens een nieuwe twist geven.

VvF nog nooit gespeeld en eerlijk gezegd trekt het me ook niet aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2011, 14:38 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Tja, wat moet ik hier nou van zeggen... mijn meest favoriete spel tegen mijn een-na meest favoriete spel. Dus de enig mogelijke match-up waarbij ik niet op Funkenschlag stem ;-)

Ik zie de verwantschap tussen beide spellen wel, een afwisseling van veilingfasen en actiefasen (net als bij Amun-Re, inderdaad) en je hebt je geld in elke fase nodig dus je zit constant te rekenen. Winstcondities zijn echter duidelijk anders en daardoor zijn het ook wel weer verschillende spellen.

Het aparte aan Vorsten is dat je halverwege het spel de rest van je acties min of meer ingepland moet hebben. Inclusief wat je in de veilingen wilt winnen... en dan zijn die tegenstanders verdomd lastig :lol: ! Het is dus een enorme puzzel om je optimale pad naar de winst te volgen. Vereist veel denkwerk, maar als het lukt heb je echt een tevreden gevoel.

Funkenschlag/Hoogspanning is meer korte-termijn optimalisatie, waarbij je elke beurt zo goedkoop mogelijk je steden van energie voorziet en je netwerk steeds een beetje uitbreidt. Uiteraard moet je ook wel een lange-termijn plan hebben, anders kom je voor nare verrassingen te staan (ben je ineens ingesloten op het bord, of blijk je in de laatste ronde toch nog een te kleine centrale te hebben), maar dit is toch meer een spel dat ik van beurt tot beurt speel.

Uiteindelijk zit er weinig verschil in waardering van mijn kant, beide spellen zijn absoluut een 10. Vorsten van Florence is net ietsje favorieter.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2011, 17:10 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Vorsten van Florence vind ik een net wat beter spel dan Hoogspanning in dat opzicht dat ik het interessanter vind dat je nooit genoeg acties hebt om te bereiken wat je wilt in plaats van nooit genoeg geld om te doen wat je wilt. Vorsten van Florence vraagt in mjn ogen om een betere planning dan Hoogspanning.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 11:56 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
50/50? Nice!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 28 jul 2011, 16:20 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
"Klik hoogspanning", nu lichte voorsprong voor Hoogspanning

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 07 aug 2011, 15:16 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Zonder 1 seconde te twijfelen: Funkenschlag

Ik heb beide spellen al een paar jaar. Funkenschlag heb ik 28x gespeeld, Fürsten von Florenz 1x.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011, 19:48 
1. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 396
Woonplaats: Kleve
r56ygf schreef:
Vorsten van Florence vind ik een net wat beter spel dan Hoogspanning in dat opzicht dat ik het interessanter vind dat je nooit genoeg acties hebt om te bereiken wat je wilt in plaats van nooit genoeg geld om te doen wat je wilt. Vorsten van Florence vraagt in mjn ogen om een betere planning dan Hoogspanning.


Ik stem ook voor Vorsten van Florence.
Ik ben het helemaal eens met deze reactie.
Bij hoogspanning krijg ik steeds weer het gevoel van stilstaan en hollen.
In het begin zo traag en weinig geld, en op het eind is het hollen met geld genoeg.
Niet mijn type spel. :(

Bas


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Versus X: Hoogspanning vs. De Vorsten van Florence  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, grunnboy

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

999 Games, Hoogspanning, QWG Games, Vorsten van Florence



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®