Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Reef Encounter
BerichtGeplaatst: za 28 jan 2006, 18:43 
Sojaboon

Berichten: 24
Als je met je papegaaivis een koraal opeet, komen de vakjes waarop een poliep afgedrukt staat weer tevoorschijn. (de velden waarop je aan het begin van het spel polieptegels legt)
Moet je er dan op dat moment weer nieuwe polieptegels op leggen? Of laat je de velden leeg? Hoe speel je dan verder?
We kunnen dit niet terug vinden in het spelregelboekje.
Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2006, 17:39 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Je behandelt ze na aanvang als een normaal, leeg veld. Dus er worden niet zomaar nieuwe tegels opgelegd als ze door opeten weer tevoorschijn komen. Het enige veld waar in de loop van het spel wel wat extra's op kan komen is het veld met het zeesterretje. Veel succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006, 16:38 
Sojaboon

Berichten: 24
Dank je wel voor je antwoord.
Inmiddels heb ik het regelboekje eens helemaal stap voor stap doorgenomen en er blijkt een voorbeeld in te staan, waar je wat info uit kan halen. Daar gebruiken ze die vakjes wel opnieuw. Ik heb het spel niet zelf, dus ik kan nu niet vertellen op welke bladzijde het staat.
Als je de vakjes niet opnieuw gebruikt, valt het spel toch dood? Je mag alleen aanbouwen aan bestaande koralen. Je eet andere kleuren koralen op en na verloop van tijd ook je eigen koraal. Dat betekent toch dat zo'n bord leeg raakt/is na een keer of wat eten? Wat doe je dan? Je mag alleen aanleggen aan bestaand koraa. Spel afgelopen dus? in het boekje staat "niet meer kunnen aanleggen" niet als mogelijk speleinde.
Cymric, kun je me vertellen waar je de info vandaan hebt? Ik twijfel nu over de juiste regels en voorlopig spelen we het dus even zoals in het voorbeeld in het boekje.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2006, 18:15 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Nala schreef:
Inmiddels heb ik het regelboekje eens helemaal stap voor stap doorgenomen en er blijkt een voorbeeld in te staan, waar je wat info uit kan halen. Daar gebruiken ze die vakjes wel opnieuw. Ik heb het spel niet zelf, dus ik kan nu niet vertellen op welke bladzijde het staat.
Als je de vakjes niet opnieuw gebruikt, valt het spel toch dood? Je mag alleen aanbouwen aan bestaande koralen. Je eet andere kleuren koralen op en na verloop van tijd ook je eigen koraal. Dat betekent toch dat zo'n bord leeg raakt/is na een keer of wat eten? Wat doe je dan? Je mag alleen aanleggen aan bestaand koraa. Spel afgelopen dus? in het boekje staat "niet meer kunnen aanleggen" niet als mogelijk speleinde.
Cymric, kun je me vertellen waar je de info vandaan hebt? Ik twijfel nu over de juiste regels en voorlopig spelen we het dus even zoals in het voorbeeld in het boekje.

Om je eerlijk te zeggen twijfel ik een beetje aan jullie interpretatie van dat voorbeeld. Ikzelf heb de Engels/Frans/Italiaanse editie van What's Your Game?, maar ik weet vrij zeker dat het Nederlands/Franse exemplaar van Quined Games geen rare dingen in de vertaling heeft bijgevoegd---Frank Quispel vertaalt met grote zorg. De voorbeelden die relevant zouden kunnen zijn staan bij mij op de pagina's 7 en 8, maar aangezien ik werkelijk nergens kan vinden dat vrijgekomen startvelden opnieuw worden bezet met losse tegeltjes, ben ik bang dat het regelduiveltje :twisted: heeft toegeslagen :wink:.

Het stukje tekst dat ik vet heb gemaakt sterkt mijn vermoedens in deze. Poliepentegels mag je namelijk overal neerleggen, mits:
  • dit niet op een 'diep' veld gebeurt; en
  • er geen verbinding wordt gemaakt tussen twee koralen van dezelfde kleur als beide zijn voorzien van een garnaal, om het even waar de diertjes zich op de bewuste koralen bevinden.
(Zie ook het citaat hieronder.) Als daar aan wordt voldaan mag je dus:
  • aanleggen aan een ander gekleurd koraal;
  • je tegels kris-kras over de borden verdelen;
  • een koraal uitbreiden waarop een garnaal van je tegenstanders staat;
  • enzovoort.
Het kan dus nooit zo zijn dat het spel door het eten van complete koralen doodvalt: je kunt namelijk overal met een nieuw koraal beginnen.

Wat wél altijd een extra poliepentegel oplevert is als je een tegel in een veld aangrenzend aan het veld met de zeester legt (bij mij het voorbeeld op pagina 7). Dat speciale veld moet op dat moment wel leeg zijn, anders krijg je die tegel niet.

Tenslotte zag ik in mijn handleiding een zinsnede die bij jullie waarschijnlijk tot verwarring heeft geleid:
pagina 6 schreef:
Polyp tiles may be placed on any of the empty rock spaces where there is no polyp tile or shrimp in order to start a new coral or expand an existing coral. ... Polyp tiles can only expand a coral of the same colour....
Daarmee wordt bedoeld dat één enkel koraal nooit uit meerdere kleuren bestaat. Als je dus bijvoorbeeld een witte tegel aangrenzend aan een aaneengesloten klomp oranje tegels legt, start je een nieuw, wit koraal; je breidt niet het oranje koraal uit.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 maart 2006, 19:54 
Sojaboon

Berichten: 24
Cymric, we zijn eruit!
Blijkbaar heeft de eerste lezer van de regels (mijn broer) de regels wat anders geinterpreteerd dan de gemiddelde mens :wink: en het ons verkeerd geleerd. Of wij hebben niet de juiste kritische vragen gesteld....
Wij waren in de veronderstelling dat je alleen tegels mocht AANleggen en dat is een grote fout: je mag willekeurig tegels neerleggen en je hoeft niet perse een koraal groter te maken o.i.d.
We gaan het binnenkort nog eens op de goede manier spelen. Bedankt voor alle moeite!!! (het voorbeeld wat ik aanhaalde is nu trouwens nog vager, maar goed, daar kijken we gewoon niet meer naar :) )


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006, 15:36 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2227
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
cymric schreef:
Frank Quispel vertaalt met grote zorg.


Er staan anders aardig wat spelfouten in de handleiding, heb hem vandaag binnen gekregen van white goblin / quined


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006, 11:27 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik vond die van Siena wel goed---grammaticaal af en toe een germanisme, maar verder niets mis mee. Misschien wat te vroeg geoordeeld :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006, 11:53 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2227
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Ff uit mijn hoofd, X keer cilinder, en dan 1x cylinder tussendoor, en veel van dat soort fouten, en ook werd er veel geschreven: 'Zoals eerder vermeld' en dat soort dingen..
Ik ben geen taal freak ofzo, maar het valt me wel op...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006, 18:10 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Ik vond die van Siena wel goed---grammaticaal af en toe een germanisme, maar verder niets mis mee. Misschien wat te vroeg geoordeeld :)


De handleiding van Siena is zeer onduidelijk. Dit ligt niet aan de vertaler, maar aan de Italiaanse chaoot die het origineel heeft opgesteld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006, 18:43 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik had weinig tot geen problemen met de handleiding van Siena, moet ik zeggen. Ik kon ook weinig verschil ontdekken tussen deze en de engelse van Z-Man Games; als ik het allemaal goed begreep had Zev een duidelijker handleiding bij het ter perse gaan van 'zijn' editie gemaakt, en vergelijking tussen deze en de nederlandse leert mij dat er tussen die twee niet veel verschil zit. Ikzelf kon het spel vrijwel meteen goed spelen en uitleggen: het enige probleem was alleen de grote hoeveelheid regeltjes en zeker niet een warrige manier van stellen.

Maar misschien ben ik een natuurtalent :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Reef Encounter  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

QWG Games, Reef Encounter



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®