Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2011, 23:02 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Van maandag 6 tot en met zondag 12 juni zal Jan Willem Rozema, auteur van het boek Begin bij Start! in dit topic al jullie vragen beantwoorden. In zijn boek zijn veel interviews verwerkt met bekende namen uit de Nederlandse spellenindustrie. Zo zijn onder andere spelauteurs, illustratoren, speluitgevers, distributeurs, spellen- en speelgoedwinkels vertegenwoordigd. De auteur is marketingdeskundige met een passie voor bord- en kaartspelen en weet waarover hij schrijft. Het boek is geschreven voor de beginnende spelauteur en als stimulans voor hen die spellen willen gaan bedenken.

Afbeelding Afbeelding

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Jan Willem zal in de periode van 6 t/m 12 juni proberen elke dag in te loggen om de vragen te beantwoorden.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Jan Willem om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich hier enorm welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

Ook deze keer willen we een prijsvraag koppelen aan deze Q&A 8) . Jan Willem heeft een exemplaar van zijn boek als prijs beschikbaar gesteld. Op 6 juni zal er dus een extra topic worden geopend waarin de prijsvraag zal worden beschreven. Onder de goede inzenders zal het boek worden verloot!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011, 14:18 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Bedankt voor je tijd :) Laat ik dit keer eens aftrappen met 2 (wellicht voor de hand liggende) vragen.

1. Hoe ben je tot het idee gekomen om dit boek te schrijven?

2. Zijn er ook bordspellen in de markt van jouw hand of heb je wellicht een kast vol prototypes liggen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011, 14:27 
Party Animal

Berichten: 497
3. Op je website http://www.janwillemrozema.nl vind ik een link naar een speluitgever; Jumbo. Waarom deze?

4. Waarom zouden we, als speler, je boek moeten lezen?

5. Voorzie jij in de toekomst een grotere rol voor bordspellen als vermaak?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011, 14:39 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
6. Altijd benieuwd naar deze: speel je zelf frequent spellen en indien ja, wat zijn je favorieten?

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2011, 19:13 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 168
Woonplaats: Meulebeke
7. Waaraan moet een goed spel volgens jouw voldoen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 20:59 
Party Animal

Berichten: 497
8 - Voor je boek heb je diverse mensen uit de spellenwereld gesproken. Op welke van deze ben je het meest blij en of trots met hun bijdrage voor je boek?

9 - En is er ook nog iemand met wie het niet is gelukt hem/haar te interviewen maar welke je er maar al te graag bij gehad zou hebben.

10 - Ben je al ideeën aan het vormen voor een volgend boek?

11 - Wat is, volgens jou, de mooiste bijdrage aan de spelletjeswereld, van Nederland? En van België?

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door ravinck op di 07 jun 2011, 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 22:12 
Auteur: Begin bij Start!
Avatar gebruiker

Berichten: 17
P.T. schreef:
Bedankt voor je tijd :) Laat ik dit keer eens aftrappen met 2 (wellicht voor de hand liggende) vragen.

1. Hoe ben je tot het idee gekomen om dit boek te schrijven?

Zolang als ik me kan herinneren speel en bedenk ik spelletjes. Niet zo lang geleden vond mijn moeder op zolder een oude map vol tekeningen van nagetekende speelborden, doolhoven en zelfbedachte spellen. Het zit er gewoon in ... denk ik. Tijdens mijn studietijd had ik een spelidee waarvan ik overtuigd was dat het op de markt zou moeten komen. Ik wist echter niet hoe de spellenindustrie in elkaar stak. Waarom wordt het ene spel wel een succes en een ander spel niet? Wat is belangrijk in een goed spel? En hoe krijg je het spel op de markt? Op die vragen ben ik antwoorden gaan zoeken. Door in gesprek te treden met spellenuitgevers merkte ik al snel dat er veel meer mensen bezig zijn met spellen bedenken. Ze krijgen meer dan eens per week spelideeën aangeboden, maar er zit bijna nooit iets goeds tussen. Iedereen trapt in dezelfde valkuilen. Mijn opgedane kennis van mijn verdieping in de Nederlandse spellenmarkt heb ik opgeschreven. Resultaat: Begin bij Start! Van spelidee tot succesvol spel.

P.T. schreef:
2. Zijn er ook bordspellen in de markt van jouw hand of heb je wellicht een kast vol prototypes liggen?

Er zijn geen spellen van me op de markt ... nog niet. Ik zit momenteel nog midden in 'Het Leukste Spel van Nederland' - een wedstrijd georganiseerd door Identity Games. Binnenkort hoor ik of ik door ben naar de finale. Het winnende spel wordt uitgegeven. Er liggen heel wat uitgewerkte concepten in de kast en nog meer bevinden zich in mijn hoofd. Ik ben wel erg kritisch op mijn eigen ideeën en ben niet snel zo tevreden dat ik er iets mee moet. Voor het spel dat mee doet aan de wedstrijd wel trouwens! Ook heb ik ondertussen goede contacten met uitgevers dus ik zie de toekomst zonnig in. Eens komt de dag...


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 22:27 
Auteur: Begin bij Start!
Avatar gebruiker

Berichten: 17
ravinck schreef:
3. Op je website http://www.janwillemrozema.nl vind ik een link naar een speluitgever; Jumbo. Waarom deze?

Toevallig. Mijn website goed gaan vullen, staat al een tijdje op mijn 'to do' lijstje.

ravinck schreef:
4. Waarom zouden we, als speler, je boek moeten lezen?

Zoals achterop de cover te lezen staat: "Voor spelliefhebbers is het hartstikke leuk om erachter te komen wat er voorafging aan hun speelplezier. Daarbij; ik wil mensen prikkelen hun creativiteit te gebruiken in het bedenken van een spel. Miljoenen Nederlanders hebben bijvoorbeeld de wens ooit een boek te schrijven. Waarom geen spel? Wat is er nu mooier dan wanneer er duizenden, honderdduizenden of misschien wel miljoenen mensen plezier beleven aan iets dat jij bedacht hebt.

ravinck schreef:
5. Voorzie jij in de toekomst een grotere rol voor bordspellen als vermaak?

In Begin bij Start! maak ik een uitstapje naar de toekomst. Spelen is niet alleen voor kinderen en wordt ook steeds meer en meer opgepikt door volwassenen en het bedrijfsleven. Learning games, learning by doing, simulation, trainingen met rollenspel. Spelen is hot, de vorm waarin gaat echter wel veranderen denk ik:



Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 22:31 
Auteur: Begin bij Start!
Avatar gebruiker

Berichten: 17
stefaan schreef:
6. Altijd benieuwd naar deze: speel je zelf frequent spellen en indien ja, wat zijn je favorieten?

Ik ben geen veelspeler, maar speel zeker meer dan de gemiddelde Nederlander. Ik speel spellen vooral de gezelligheid met mijn vrienden. Wel moet ik er beter in kunnen worden naarmate ik het vaker speel. Het belangrijkste vind ik dat iedereen het spel snel kan leren en kan meedoen. Easy to learn, hard to master! Spellen die ik erg goed vind: Koehandel Master editie, De Bezeten Fles en Imperial 2030 (voor de wat langere speelavond).


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 22:35 
Auteur: Begin bij Start!
Avatar gebruiker

Berichten: 17
SIR Louis schreef:
7. Waaraan moet een goed spel volgens jouw voldoen?


Het uitgebreide antwoord vind je in het boek (niet alleen wat ik vind, maar wat uitgevers, spelauteurs, winkeliers etc. vinden). In het kort: Easy to learn, hard to master. Spelregels in 5-10 minuten door kunnen hebben. Klein proef-potje en spelen maar!


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011, 22:54 
Auteur: Begin bij Start!
Avatar gebruiker

Berichten: 17
ravinck schreef:
8 - Voor je boek heb je diverse mensen uit de spellenwereld gesproken. Op welke van deze ben je het meest blij en of trots met hun bijdrage voor je boek?

Ik heb heel veel leuke gesprekken gehad. Meest trots ben ik op het feit dat ik als eerste op bezoek kon komen bij Goliath Games en daar met de CEO een interview kon doen. Het meest open gesprek had ik met de - onlangs gepensioneerde - marketing manager van Ravensburger Nederland. Vandaar dat dit laatste interview ook breed uitgemeten in het boek is terug te lezen. Spellenfabrikant Cartamundi wil ik ook nog even noemen. Ik vond het erg tof dat wereldwijd opererende bedrijf mij ook een heel dagdeel te woord wilde staan.

ravinck schreef:
9 - En is er ook nog iemand met wie het niet is gelukt hem/haar te interviewen maar welke je er maar al te graag bij gehad zou hebben.

Als ik meer tijd en geld had gehad voor het schrijven had ik wel graag de grote spelauteurs Klaus Teuber en Reiner Knizia geinterviewd. Maar buiten heb ik niets te klagen gehad. Alle grote spelers op de Nederlandse markt zitten erbij. Jammer dat we geen Nederlandse spelauteur met wereldfaam hebben ... hoor ik mezelf daar een uitdaging formuleren?

ravinck schreef:
10 - Ben je al ideeën aan het vormen voor een volgend boek?

Misschien een Duitse evenknie? Eerst maar eens zien hoe Begin bij Start! gaat scoren. Mocht je ideeën hebben dan houd ik me aanbevolen!

ravinck schreef:
11 - Wat is, volgens jou, de mooiste bijdrage aan de spelletjeswereld, van Nederland? En van België?

Wow, wat een moeilijke vraag zeg: voor Nederland kan ik het niet bepalen. Spellen zijn erg persoonlijk en hebben mij in mijn jeugd erg geraakt. Voor mij persoonlijk kleven er mooie herinneringen aan het spel Hotel, Risk en Monopoly. Deze - en meer - spellen lagen vroeger bij ons in de spellenkast en speelde ik erg veel met gezin, vrienden en familie.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 23:18 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Welkom op Bordspelmania Jan Willem.

Recent heb ik je boek gelezen. Interessante lectuur, ook voor spelers die niet direct van plan zijn om een spel te publiceren.
(Begin bij Start! is trouwens sinds kort beschikbaar in onze gemeentelijke bibliotheek.)

12. "Easy to learn, hard to master." zijn volgens jou de eigenschappen waaraan een goed spel moet voldoen (zie ook vraag 6). Bekijk je dit vanuit het standpunt van speler of van uitgever? Of beiden?

13. Als de regel uit de vorige vraag klopt, waarom zie ik dan in de doorsnee speelgoedwinkel vooral spellen die enkel aan de eerste voorwaarde voldoen?

14. In de bijlagen geef je ook diverse adressen en sites op. Altijd fijn om te weten waar je terecht kan. Maar waarom zijn er geen Vlaamse spellenwinkels in opgenomen? (Ik ben niet meer zeker of dit ook zo was voor spellenclubs.) Terwijl ik toch mag veronderstellen dat Vlamingen ook bij het doelpubliek van je boek gerekend mogen worden.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 23:28 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Allereerst leuk dat je hier bent om vragen te beantwoorden. Ik heb je boek zelf ook in de kast staan, maar moet het nog gaan lezen. Ik was nog bezig in een ander boek, als dat uit is is het als eerste aan de beurt. Wellicht dat het antwoord op mijn vraag ook in je boek staat, maar dat risico neem ik dan maar. Komtie:

15. "Easy to learn, hard to master" is een mooie uitspraak, maar in hoeverre is hij van toepassing op álle bordspelspelers? Zijn er niet ook veel mensen die van "Easy to learn, easy to master" houden? En mensen die houden van "Hard to learn, hard to master"? Zo ja, is het dan niet handiger om te kijken voor welke doelgroep de meeste animo is voor een nieuw spel?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 10:40 
Auteur: Begin bij Start!
Avatar gebruiker

Berichten: 17
Bart schreef:
Welkom op Bordspelmania Jan Willem.

Recent heb ik je boek gelezen. Interessante lectuur, ook voor spelers die niet direct van plan zijn om een spel te publiceren.
(Begin bij Start! is trouwens sinds kort beschikbaar in onze gemeentelijke bibliotheek.)

12. "Easy to learn, hard to master." zijn volgens jou de eigenschappen waaraan een goed spel moet voldoen (zie ook vraag 6). Bekijk je dit vanuit het standpunt van speler of van uitgever? Of beiden?

Beiden. Een spel dat aan deze eigenschap voldoet zal veel consumenten aanspreken; is dus ook vanuit commercieel oogpunt voor de uitgever interessant.

Bart schreef:
13. Als de regel uit de vorige vraag klopt, waarom zie ik dan in de doorsnee speelgoedwinkel vooral spellen die enkel aan de eerste voorwaarde voldoen?

Kun je een paar voorbeelden noemen?

Bart schreef:
14. In de bijlagen geef je ook diverse adressen en sites op. Altijd fijn om te weten waar je terecht kan. Maar waarom zijn er geen Vlaamse spellenwinkels in opgenomen? (Ik ben niet meer zeker of dit ook zo was voor spellenclubs.) Terwijl ik toch mag veronderstellen dat Vlamingen ook bij het doelpubliek van je boek gerekend mogen worden.

Met de kennis van nu zeker! Destijds niet bewust over nagedacht. In een herdruk zal ik het meenemen.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 11:25 
Auteur: Begin bij Start!
Avatar gebruiker

Berichten: 17
Seabie schreef:
Allereerst leuk dat je hier bent om vragen te beantwoorden. Ik heb je boek zelf ook in de kast staan, maar moet het nog gaan lezen. Ik was nog bezig in een ander boek, als dat uit is is het als eerste aan de beurt. Wellicht dat het antwoord op mijn vraag ook in je boek staat, maar dat risico neem ik dan maar. Komtie:

15. "Easy to learn, hard to master" is een mooie uitspraak, maar in hoeverre is hij van toepassing op álle bordspelspelers? Zijn er niet ook veel mensen die van "Easy to learn, easy to master" houden? En mensen die houden van "Hard to learn, hard to master"? Zo ja, is het dan niet handiger om te kijken voor welke doelgroep de meeste animo is voor een nieuw spel?


Het is een utopie om te geloven dat er 1 ultiem spel is (te bedenken valt) dat voor iedereen het leukste is, "Zoveel kleuren, zoveel smaken". In hard to learn, geloof ik persoonlijk niet zo. Veruit de meeste mensen die een spel spelen, zitten er niet op te wachten eerst uren te moeten spenderen aan het leren van de spelregels. Easy to master, zou betekenen dat je er na 1 of 2 keer spelen niet meer beter in wordt. Dan vormt het ook geen uitdaging meer en voelt het alsof je het spel hebt 'uitgespeeld'.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Jan Willem Rozema, auteur van Begin bij Start!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®