Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Regelvariant La Città
BerichtGeplaatst: do 23 feb 2006, 02:04 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
(Speciaal voor Viva, zie mijn commentaar in de Spellendatabase.)

De variant is bedoeld voor degenen die vinden dat bepaalde openliggende politieke kaarten de neiging hebben om niet te worden gebruikt en maar blijven liggen en liggen en liggen tot de hele uitstalling is geblokkeerd. Sommige kaarten zijn immers gewilder dan andere, waardoor het vaak voorkomt dat je met lange tanden een kaart uitkiest die eigenlijk helemaal niets oplevert. Tel daar nog eens bij dat je op die manier eigenlijk alleen maar de persoon ná jou een plezier doet en je zit met een probleem in je maag. (Ik spreek uit ervaring.)

Speel de eerste politieke aktiefase van de eerste speelronde zoals gebruikelijk, en schakel dan over op het volgende schema:
  • Indien iemand een eigen aktiekaart speelt, verwijder dan de rechterkaart van de openliggende rij politieke kaarten, schuif de resterende één veld naar rechts, en vul de opengevallen linkerplek met een nieuwe politieke kaart op.
  • Indien een speler een politieke kaart uitkiest, schuif dan alleen alle kaarten links van de bewuste plek één veld naar rechts, en vul de open linkerplek weer op met een nieuwe kaart.
Ik heb nog maar weinig ervaring met deze variant, maar het effect is zonneklaar: de politieke kaarten rouleren véél vlugger waardoor de kans stukken groter is geworden dat er wat bruikbaars tussenligt. Dat maakt iedereen veel gewaagder aan elkaar. Het nadeel is alleen het onophoudelijke geschuif dat na het spelen van vrijwel elke kaart optreedt.

Deze regelwijziging is bedacht door Joe Casadonte; het origineel vind je hier.

(Wellicht dat zelfs Peter Hein zich nog wel eens laat strikken voor een spelletje La Città met deze regelwijziging...)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 mei 2006, 10:59 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Dank Cymric. Eindelijk deze variant eens toegepast en we moeten zeggen dat het wel meevalt met dat geschuif (we doen dan ook regelmatig een potje St. Petersburg...). Het is zeker een goede variant op het voorkomen van steeds genegeerde kaarten. En het houdt de spanning en variatie er beter in. Een aanrader voor La Città met z'n tweetjes.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006, 08:16 
Locomotief

Berichten: 35
Woonplaats: Heerhugowaard
Is het niet de bedoeling van een spel dat je voor moeilijke keuzes komt te staan? Zelf hebben wij ook dit soort keuzes moeten maken maar dat geeft het juist ook weer sjeu aan het spelletje....

Maar daar in tegen heb ik het nog nooit gespeeld met 2 personen en met 6 actiekaarten en die paar 'leuke' politieke kaarten die er net liggen kan ik me idd. best voorstellen dat het een leuke en vooral ook wenselijke variant is.

_________________
Live Long and Prosper


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 mei 2006, 13:59 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Dit heeft niets te maken met 'moeilijke' keuzes. 'Moeilijk' zijn ze als er verschillende paden te bewandelen zijn, zonder dat je met zekerheid kunt voorspellen welke de beste is. In La Città heb je die ook, maar niet in de situatie waar deze variant voor is bedoeld.

Als jouw eigen aktiekaarten op zijn, heb je geen keus en moet je een politieke kaart trekken. Als daar niets bruikbaars tussen zit, geef je alleen de persoon ná jou een kans om de betere die jij net omdraait te gebruiken. (Overigens is laat in het spel de eigen aktiekaart ook niet zo heel interessant meer behalve voor het geld. Maar om dat geld te gebruiken heb je weer een politieke kaart nodig, enzovoort.) Aangezien een paar 'gelukkige' architecten of gebouwen je op een achterstand kunnen plaatsen die niet meer is in te halen, is dat dus een mechanisme dat helemaal geen sjeu aan het spelletje geeft, maar juist irritaties opwekt.

Het maken van geforceerde keuzes mag van mij best, maar dan moet het spel ook navenant kort zijn. La Città is daar met ruim 2 uur toch echt te lang voor.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 mei 2006, 08:35 
Locomotief

Berichten: 35
Woonplaats: Heerhugowaard
Touché

Betekent dus dat we toch wat meer La Citta moeten spellen, of dat we fanatieker te werk moeten gaan. Zoals jij het nu stelt heb ik het nog nooit bekeken....

Ach, wij hebben tot op heden nog nooit zo ver over deze 'keuzes' nagedacht en mijn meedespelers zullen dat waarschijnlijk al helemaal nooit doen.. puur vanwege het feit dat wij een spelletje spellen voor de lol en de gezelligheid. Dan doet het er niet zo erg toe of ik nou die ene keer een betere kaart voor mijn nakomer neer laat leggen.

Wat ik dus begrijp is dat jij/jullie eerst je eigen actiekaarten speelt voordat je ook maar denkt aan de politieke kaarten?

_________________
Live Long and Prosper


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Regelvariant La Città  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

999 Games, La Città



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®