Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende

Versus VII: Agricola vs Le Havre vs Loyang
Agricola 63%  63%  [ 56 ]
Le Havre 28%  28%  [ 25 ]
Loyang 9%  9%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 89
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011, 10:12 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Uwe Rosenberg's Oogst Trilogie
Agricola vs. Le Havre vs. Loyang


Wat is je favoriet uit deze mooie serie?

Agricola

Afbeelding

Iedere speler heeft aan het begin van het spel niet meer dan een houten huis met 2 kamers, waarin twee gezinsleden wonen. De spelers beschikken over een scala aan mogelijkheden om door middel van huisuitbreiding, akkerbouw en veeteelt een comfortabel leven op te bouwen. Ze verzamelen grondstoffen zoals hout en leem, breiden hun gezin met meer mensen uit en zorgen voor voldoende voedsel voor iedereen. Ze ploegen akkers en beplanten deze met graan en groente. Ook houden ze schapen, varkens en runderen.

De speler die aan het einde van het spel de meeste punten met zijn erf scoort en deze dus het beste heeft ontwikkeld, is de winnaar.

Le Havre

Afbeelding

In je beurt lever je goederen aan de stad en pak je grondstoffen of voer je een actie uit in een van de gebouwen op tafel. Het gebruik van je eigen gebouwen kost niets, voor die van andere spelers en de stad betaal je entreegeld. Gebouwen kun je met geld kopen of met grondstoffen bouwen. Aan het einde van elke ronde moet je je personeel te eten geven. Dat is nog niet zo eenvoudig, omdat iedereen hetzelfde wil. De spelers krijgen punten voor hun gebouwen, schepen en geld. Leningen zorgen voor strafpunten. Wie zijn resources, gebouwen, schepen en geld het beste in een strakke planning gebruikt, wint dit fascinerende spel.

Voor de poorten van Loyang

Afbeelding

In dit realistische spel proberen de spelers zoveel mogelijk geld te verdienen met het telen en verkopen van verschillende groenten. Daarbij maken ze gebruik van de diensten van verschillende ambtenaren en vaklieden.


Heb je ze allemaal gespeeld? Wat is je favoriet? Wat is je favoriete solo spel?

Geef ons je reactie, in onze zevende versus!


Versus I: Lost Cities vs Ballonrace
Versus II: Steden & Ridders vs Zeevaarders
Versus III: Alhambra vs. Carcassonne
Versus IV: Caylus vs. Caylus Magna Carta
Versus V: Grand Cru vs. Vinhos
Versus VI: Ticket to Ride Serie

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011, 10:59 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1049
Woonplaats: Amersfoort
Dit is geen echte keuze. Agricola is een leuk spel, Le Havre en Loyang zijn langdradige snoozefests.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011, 21:41 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik ben het helemaal eens met Peter Hein. Het potje Le Havre dat ik speelde was echt vreeeeselijk lang (een uur of vier) en je moet dan ook nog steeds op alle kaartjes van je tegenstanders kijken voor je acties. Ik snap niet dat dit door iemand gewaardeerd wordt :thumbdown:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011, 20:14 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
@ Dierik: Dan moet je de verkorte versie eens proberen (met 2 personen), dan gaat het een stuk sneller, en je kunt ook veel sneller leuke acties doen. Bovendien hoef je je minder snel zorgen te maken of je wel genoeg voedsel hebt, omdat je al een houten boot hebt vanaf het begin.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door pleunie.william op di 08 feb 2011, 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011, 21:05 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Le Havre speel ik toch liever dan Agricola. Sowieso al een hoop minder gedoe om op te zetten... :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011, 22:28 
7. Eufraat & Tigris (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Voor de poorten van Loyang heb ik nog nooit gespeeld. Le Havre en Agricola hebben beide een plaats in de collectie.

Ik ben zelf niet zo negatief over Le Havre. Sterker nog ik speel Le Havre liever dan Agricola. De speelduur is inderdaad langer dan Agricola, maar dat is voor ons geen bezwaar.

Ik vind dat bij Le Havre de geluksfactor een minder grote rol speelt. Bij Agricola is de geluksfactor aanwezig in de vorm van de handkaarten. Als je met slechte kaarten begint, sta je feitelijk al met 1-0 achter. Bij Le Havre speelt dit minder, ook de kaarten die door een ander worden gekocht/gebouwd kunnen worden gebruikt (tegen betaling).

Ik heb beide spellen overigens nog nooit als solo spel gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011, 11:18 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
heeft alleen nog maar Agricola dus kan geen oordeel doen, maar zal dit topic in de gaten houden misschien kan ik dan 1 van de andere 2 gaan aanschaffen als dit een voorkeur wordt.

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011, 19:54 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Is Loyang zo impopulair of staat het nog bij te weinig mensen in de kast?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011, 20:29 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik zou Loyang voor Agricola zetten omdat ik niks heb met kaartencombo's en het vriendelijke puzzelgedoe bij tijd en wijle wel kan waarderen. (Het helpt ook dat mijn partner het met plezier doet, overigens.) Verder lijkt ook de prijsstelling niet bepaald gunstig. €40 tot €45 voor een hoop materiaal waar €20 al fors begint te worden... Dan kan het spel nog zo leuk zijn, het wordt niet verkocht en dus ook niet gespeeld.

Le Havre ken ik dan weer niet, maar de verhalen maken me niet enthousiast.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 10:10 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ah, da's waar. De prijs is wel hoog.

Iemand ervaring met solo-Loyang?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 10:51 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Ik vind het moeilijk kiezen.
Ik heb ze alle 3 in de kast staan.

Agricola heb ik het meeste gespeeld. Die heb ik ook het langst.
Als ik hem nu speel, speel ik toch meestal de familievariant, omdat ik het zelf nogal een gedoe vind die kaarten en er dus weinig mee doe. Zonder kaarten is het ook makkelijk te intruduceren bij mensen die niet zoveel spelen.

Le Havre heb ik pas 1x gespeeld met meerderen en een paar keer solo

Loyang hebb ik enkel 1x solo gespeeld

Als solospellen vind ik het alle drie leuke puzzels.
Als gezelschapsspel heeft Agricola nu een liochte voorsprong, maar ik denk dat als ik alle drie evenveel zou spelen, ik Le Havre het leukste vind.
En waarom?
Het thema spreekt me meer aan, het is mooi uitgewerkt en vormgegeven.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 feb 2011, 11:00 
speelt altijd met geel!
Avatar gebruiker

Berichten: 279
Woonplaats: Riemst
Heb enkel nog maar Le Harvre gespeeld, maar ik vind het veel te lang duren voor wat het "maar" is. Ik heb het 2 keer gespeeld en ik hoop het daar bij te houden. Bovendien duurt het spel met zijn 3uur net iets te lang om het te spelen om "iemand een plezier te doen".

_________________
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011, 00:14 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Dierik schreef:
Het potje Le Havre dat ik speelde was echt vreeeeselijk lang (een uur of vier) en je moet dan ook nog steeds op alle kaartjes van je tegenstanders kijken voor je acties. Ik snap niet dat dit door iemand gewaardeerd wordt :thumbdown:


De potjes die ik speelde duurde niet langer dan een potje Agricola, nog werd ik moe van het kaartjes kijken bij de tegenstander. Ik snap niet dat iemand Le Havre niet zou kunnen waarderen. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2011, 17:12 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Le Havre is zonder meer mijn nummer 1 van deze drie. Sterker nog, ik heb alle spellen ooit gehad maar Agricola en Loyang alweer verkocht. Agricola stond me het allermeest tegen van de drie. Met al die strafpunten vond ik het bijna geen spel meer. Loyang speelde voor mijn gevoel niet altijd soepel, maar was niet slecht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011, 14:16 
6. Antike (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 396
Woonplaats: Kleve
Voor mij zeker Le Havre. Agricola is een goede 2e.Loyang...tja spijt dat ik hem ooit gekocht hebt. :thumbdown:

Bas


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Versus VII: Agricola vs Le Havre vs Loyang  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

999 Games, Agricola, Le Havre, Uwe Rosenberg, Voor de poorten van Loyang



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®