Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




72 berichten | Pagina 3 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2011, 13:22 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
Pedro777 schreef:
Tjoek schreef:
Ik ga vanavond mijn eerste potje P&K spelen.
Wat mij wel opviel was dat van enkele bootjes de masten nogal verbogen waren. Hebben hier meer mensen last van?


Zijn de bootjes van zacht plastic? Anders kun je ze even in warm water leggen, daarna de masten recht zetten.


Hard plastic, ik heb ze gewoon voorzichtig terug kunnen buigen, maar ik ben bang dat ze binnenkort alsnog kunnen breken...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2011, 13:55 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Tjoek schreef:
P.T. schreef:
meijerc schreef:
Ok, super! Ik heb een trauma opgelopen door Nederlands wat LETTERLIJK was vertaald vanuit het Engels en dan kloppen zinnen gewoon niet. Maar als jij aangeeft die niet te hebben gevonden bij Piraten en Kooplui misschien dat ik dan ook de NL versie wel ga kopen.


Nee de zinnen lopen gewoon prima. Geen google translate ;)


Al zitten er hier en daar toch wel kleine foutjes in regels. Zowel vertalingsfouten als spellingsfouten. Jammer, maar gelukkig niet zodanig dat de regels onbegrijpelijk worden :-)


Nee inderdaad. Zoals ik al zei zitten er een paar in, maar gaan hinderlijke :)

Omtrent de bootjes, je zou even contact kunnen opnemen met WGG. Of wellicht zodra ze echt gebroken zijn als dat gebeurt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2011, 14:00 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
P.T. schreef:
Nee inderdaad. Zoals ik al zei zitten er een paar in, maar gaan hinderlijke :)

Sorry ik was te snel en had je eerste post over de regels niet gelezen...

P.T. schreef:
Omtrent de bootjes, je zou even contact kunnen opnemen met WGG. Of wellicht zodra ze echt gebroken zijn als dat gebeurt.

Ja daar zat ik ook aan te denken, vanavond eerst maar eens spelen :-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2011, 15:21 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
P.T. schreef:
meijerc schreef:
Ok, super! Ik heb een trauma opgelopen door Nederlands wat LETTERLIJK was vertaald vanuit het Engels en dan kloppen zinnen gewoon niet. Maar als jij aangeeft die niet te hebben gevonden bij Piraten en Kooplui misschien dat ik dan ook de NL versie wel ga kopen.


Nee de zinnen lopen gewoon prima. Geen google translate ;)

Vertaling is overigens gedaan door Tamara Bakker van Spelgroep phoenix meen ik. Zij is ook actief hier op het forum.


Tamara heeft al veel spellen vertaald, vooral voor Ravensburger. Onder andere de vertaling van Puerto Rico (toch leuk als je die achter je naam hebt staan :wink: )


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 10:59 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
Gisteren dus mijn eerste spel P&K gespeeld met mijn vriendin. Helaas is zij niet echt een spellenspeler, maar met wat hulp kon ze toch een succesvolle piraat worden die al snel aardig wat goud bij elkaar wist te sprokkelen door het overvallen van koopvaardijschepen.

Zelf wist ik als handelaar aardig wat geld bij elkaar te sprokkelen. Gelukkig kwam pas na een paar buurten de eerste piraat in het spel, maar die was nog gemakkelijk te omzeilen. Tevens wist ik een lucratief gerucht te vinden, waardoor ik een mooi bedrag van 15 goudstukken wist te verdienen. Dit wel tenkoste van een Spaanse premie, maarja de winst was de moeite waard ;-)

Helaas konden we het spel, door de vele regels die voor ons nog allemaal nieuw waren, niet uitspelen. We staakten het spel nadat mijn vriendin met inmiddels aardig wat engelse en spaanse premies door een Frans marineschip werd aangevallen. Hierbij kwam nog de pech dat door de gebeurtenis die het franse schip naar haar zeezone liet varen, Frankrijk ook nog eens in oorlog met Spanje kwam. Het resultaat was dus dat ze niet tegen een Fregat maar een Oorlogsschip moest vechten. Ze werd grandioos aan flarden geschoten :-)

Wat me in het eerste potje opviel is dat je goed moet opletten welke speciale regels er in elke haven gelden. Dit vergaten we nog regelmatig. Ook vergaten we in het begin te kijken of je een bepaalde haven wel in mag, omdat je wel of niet een premie van de bijbehorende natie op je hoofd hebt staan. Maar al met al vind ik het spel leuk wegspelen en smaakt het zeker naar meer! Ik zou het spel graag omschrijven als een verhalend spel, waarin iedere speler zijn eigen verhaal/kapitein ontwikkeld. Dat je kapitein tijdens het spel een paar keer komt te overlijden lijkt me na het eerste potje vrij onvermijdelijk. Maar dit geeft alleen maar meer variatie, omdat je opnieuw het spel in komt met een geheel andere kapitein met zijn eigen sterktes en zwaktes.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 14:48 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Je verhaal klinkt heel bekend :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 16:08 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
P.T. schreef:
Je verhaal klinkt heel bekend :)


Gelukkig, dan lag het niet alleen aan ons ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 16:09 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 1296
Woonplaats: Heemskerk
+1 voor alle goede verhalen rond om het spel! Ik ben ook erg benieuwd hoe dit spel is!

_________________
Reiki & readings https://www.athousandreasons.nl/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 16:23 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
meijerc schreef:
+1 voor alle goede verhalen rond om het spel! Ik ben ook erg benieuwd hoe dit spel is!


Je bent altijd welkom!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 16:26 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 1296
Woonplaats: Heemskerk
Je bent ook bij mij welkom! :)
Ik woon in A'dam. :mrgreen:

_________________
Reiki & readings https://www.athousandreasons.nl/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 22:27 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Zojuist weer een sessie gegaan. Dit keer won Piraat Peter! :lol:

We begonnen beide met een sloep en gingen nog niet in de aanval. Ik merkte dat het spel daardoor langzaam aan voort ging. Eigenlijk moet je dan gewoon koopvaardijschepen aanvallen, aangezien je dan veel meer in het voordeel bent. Het kan je snel punten en geld opleveren. Handelen is echt voor de fluit en dat levert hem punten en geld op als hij 3 gevraagde kaarten weet te leveren.

Langzaam aan kwamen steeds meer schepen in het spel en het duurde niet lang voordat mijn vriendin haar sloep zonk naar de bodem van de zee door een piratensloep. Ik daar in tegen wist met al mijn geld om te zetten naar een galjoen. Toen heb ik ook besloten om koopvaardijschepen aan te vallen. Alle schepen waren in het spel en ik heb wat moeite gedaan om deze te ontwijken. Ik had inmiddels ook al wat premies op mijn hoofd. Ik kwam een oorlogsschip tegen en wist deze door mijn vroege aanval vrij eenvoudig te verslaan. Ik wist namelijk veel bemanning uit te schakelen en daarna aan boord te gaan. Vervolgens heb ik nog wat koopvaardijschepen weten te verslaan en racete ik van de ene kant van het bord naar de andere kant van het bord met ruim 50 goud op zak. Ik moest en zou dus mijn thuishaven bereiken.

Door storm op de oceaan had ik 1 actie minder te besteden en kwam ik net niet in de veilige haven aan. Hierdoor keerde een frans schip zijn steven en kwam op mij af. Dit schip had een hoge leiderschap en was dus goed in man op man gevechten. Wederom lanceerde ik mijn vroege aanval en wist doormiddel van kartel/kettingkogel (welke is het?) de bemanning te verlagen naar 1. Met 2 leiderschap tegen 4 leiderschap en 2 tegen 1 bemanning hoefde ik enkel de eerste keer maar een doodskop te gooien om het schip te plunderen. Dit wist ik dan ook voor elkaar te krijgen.

Mijn vriendin was ondertussen ook op volle snelheid onderweg naar haar thuishaven. Net voordat ze aan kwam werd zij getroffen door een andere storm. Hierdoor kon zij haar 3 goederen niet inleveren en haar goud opbergen, waardoor ze een punt miste. Ik vaarde deels gehavend mijn thuishaven in, leverde het goud in en haalde de winst binnen!

Nu ben ik erg benieuwd naar een potje met 4 personen. Ik heb namelijk mijn echte tegenstanders nog niet gekielhaald en daar kijk ik nu toch ook naar uit ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2011, 22:29 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Even omtrent de piratenschepen die in het spel komen. Bovenaan de kaart staat vaak of er een sloep of een fregat in het spel komt. Echter staat in de uitleg van de kaart altijd "fregat". Let dus even op de titel of je een sloep of fregat moet pakken.

Voor de zekerheid kun je dit even bekijken:
http://www.boardgamegeek.com/article/7163641#7163641


Verder had ik zelf nog wat vragen, waarbij ik het antwoord heb opgezocht op BGG. Mocht je deze vragen hebben, dan kun je hier het antwoord vinden:

Wisselt de startspeler?
Nee, die blijft hetzelfde.

Mogen er meerdere schepen in een haven liggen?
Ja, dat mag.

Scout en NPC ook naar je, indien je in een haven ligt?
Nee, pas als je de zee op gaat scout hij naar je en start een eventueel gevecht. Mocht de NPC bewegen door een gebeurtenis kaart, dan blijft hij gewoon op positie liggen, tenzij er een speler met een hogere jachtprioriteit aangrenzend ligt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2011, 11:22 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
P.T. schreef:
Langzaam aan kwamen steeds meer schepen in het spel en het duurde niet lang voordat mijn vriendin haar sloep zonk naar de bodem van de zee door een piratensloep.

Ze was zelf nog geen koopvaardij schepen gaan kapen met haar sloep? Daar is het namelijk perfect voor. En als je eenmaal een premie hebt zullen piratenschepen je niet meer durven aan te vallen.

P.T. schreef:
Ik daar in tegen wist met al mijn geld om te zetten naar een galjoen. Toen heb ik ook besloten om koopvaardijschepen aan te vallen.

Koopvaardijschepen aanvallen met een galjoen? Had je dan niet het probleem dat de schepen relatief eenvoudig ontsnappen omdat je (uit mijn hoofd) maar een flexibiliteit van 2 hebt?

P.T. schreef:
Wisselt de startspeler?
Nee, die blijft hetzelfde.

Dit vond ik zelf ook vreemd, maar in de regels staat inderdaad niets over wisselen.

Verder een mooi verhaal!
Ik kom zelf nog wel eens in de buurt van Eindhoven, dus misschien dat ik wel een keer kan doorrijden naar Someren... ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2011, 14:24 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Tjoek schreef:
P.T. schreef:
Langzaam aan kwamen steeds meer schepen in het spel en het duurde niet lang voordat mijn vriendin haar sloep zonk naar de bodem van de zee door een piratensloep.

Ze was zelf nog geen koopvaardij schepen gaan kapen met haar sloep? Daar is het namelijk perfect voor. En als je eenmaal een premie hebt zullen piratenschepen je niet meer durven aan te vallen.


Wij beiden niet. We wilden denk ik nog even veilig blijven voor alle andere schepen. Volgende keer ga ik direct in de aanval ;)

Tjoek schreef:
P.T. schreef:
Ik daar in tegen wist met al mijn geld om te zetten naar een galjoen. Toen heb ik ook besloten om koopvaardijschepen aan te vallen.

Koopvaardijschepen aanvallen met een galjoen? Had je dan niet het probleem dat de schepen relatief eenvoudig ontsnappen omdat je (uit mijn hoofd) maar een flexibiliteit van 2 hebt?


Over het algemeen heb je daar wel last van, ik nam echter gewoon de gok en dat ging goed. Daarnaast ook een paar marineschepen gepakt. Zolang je maar tijdig in de haven repareert en dat je wat verbeteringen bij hebt. Die vroege aanval is echt ideaal. Als je dan meteen met 4 kanonnen mag schieten alvorens het echte werk begint :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2011, 14:32 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Wat betreft de startspeler, zie pagina 4:

"Bepaal de startspeler door van iedere speler de kapiteinskaart
te pakken en er één te trekken. De eigenaar van de getrokken
kapiteinskaart is de startspeler. Het spel gaat verder met de wijzers
van de klok mee. Deze beurtvolgorde blijft gedurende het spel
gelijk."

Dus de startspeler wisselt niet tijdens het spel.

In de Engelse regels staat het als volgt omschreven:

"Start Player
Determine the st arting player by taking each player’s
Captain cards and drawing one. Th e player owning the
drawn Captain is the st arting player and turns proceed
clockwise from that player. This turn order is maintained
throughout the game."

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
72 berichten | Pagina 3 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Piraten en kooplui  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Piraten & Kooplui



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®