Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011, 20:14 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Ok, ik zag al bij een aantal threads info gevraagd over Kingdom Builder.

Op vrijdag ochtend was Kingdom Builder het eerste spel dat ik onder ogen kreeg, na even rondkijken bij de immense Queen Games stand vond ik een plekje aan een tafel met 2 oudere Duitse dames een echte duitse geek werd eraan toegevoegd en we konden los gaan.

Ik had me al een beetje verdiept in het spel dus kon het al redelijk uitleggen, maar we hadden nog even wat specificering gevraagd aan de rondlopende demo-ers. Het spel is in een paar minuten uit te leggen en we waren al snel na wat onenigheden aan't spelen.

het variabele element van dit spel vind ik erg interessant maar ik weet niet hoe goed dit gebalanceerd is. Wat ik voornamelijk vond was dat ik tijdens het spel geen gevoel kreeg van Wauw dit is echt gaaf of hier is echt goed over nagedacht. Ik zag wel hoe de verschillende extra functies op het bord samenwerkte met de personage kaarten, maar nee dit was niet de verrassing van essen voor mij. Jammer...

Wat ik wel nog even wil vermelden is dat toen ik in de doos keek ik de character cards zag liggen in Duits (ook in gebruik), Engels, Frans en... Nederlands. dat is toch wel netjes moet ik zeggen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011, 21:06 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik heb het spel donderdag 1x gedaan met 2 spelers en vrijdag 1x met 3 spelers.
Met 2 spelers is het bord gewoon veels te groot. Het is té makkelijk om langs elkaar heen te werken. Écht aggressief spelen kan misschien, maar denk dat dat niet echt hoeft, of misschien niet eens mogelijk is. Met 3 spelers was het al een stuk beter (4 lijkt me optimaal). Je kunt dan elkaar wat meer blocken en vast zetten. Het probleem is echter dat in dit spel dat vaak helemaal niet erg is. Als je echt helemaal vast zit, dan kun je gewoon op een willekeurige andere plek weer verder bouwen. Afhankelijk van het doel kan het wel belangrijk zijn overigens.
Probleem is verder dat je niet echt kunt plannen. Welke kaart je elke beurt trekt (waarom niet 3 kaarten in je hand ofzo en elke beurt een nieuwe trekken? dat maakt het al een stuk beter) is volledig willekeurig en met wat pech (in het 2e potje trok iemand 3x op rij gras) kom je gewoon nergens, en zit je maar een blokje op te bouwen. Als je niet oppast kun je dan snel buitengesloten worden van de extra-actie fiches. En als je daar flink op achter loopt dan kun je wel opgeven.
In beide spellen werden overigens maar 4 soorten actie-fiches gebruikt en alhoewel die je wel wat meer mogelijkheden gaven, bleef het toch beperkt. Er zijn maar een paar écht leuke actiefiches (bijv. jumpen, op water leggen), en teveel fiches van 'plaats op gras, plaats op graanveld enz.'.

Ik vrees dat dit spel bewust zo beperkt is gemaakt omdat het nu zeer geschikt is voor uitbreidingen. Het spel kwam al met een kleine uitbreiding en er is er al 1 aangekondigd. Ik vermoed dat Vaccarino weer een dominion'tje probeert uit te halen door ons geld afhandig te maken met uitbreidingen. Daar waar bij Dominion het bassispel op zich genoeg was (maar Intrige toch wel door veel mensen werd gezien als nodige uitbreiding), is Kingdom Builder dat niet en moeten er uitbreidingen bijkomen.

Sorry, maar daar pas ik dan voor. Echt jammer, want het spel heeft in potentie wel iets en heb het met plezier gespeeld (maar had inderdaad totaal geen wauw-gevoel), maar dat komt er nu echt totaal niet uit. Het spel mist interactie, de mogelijkheid plekken van elkaar af te nemen (al zal dat in een uitbreiding er vast wel bijkomen), of wat dan ook. Het is nu gewoon een abstract spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011, 21:49 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
hm....
En dan kost het ook nog eens 39,95 en dan nog verplichte uitbreidingen....
Hoezeer ik de kwaliteit ook waardeer dat Queen Games produceert.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011, 00:51 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Inderdaad dat 1e handkaart idee vond ik ook een beetje jammer, met meerdere handkaarten heb je tenminste nog het gevoel alsof je iets kan plannen en niet iedere keer random ergens iets moet bijzetten of nieuw beginnen.

Bij ons had 1 speler praktisch heel het spel door alleen maar canyon kaarten, gaandeweg begon ik hem dan ook CanyonMaster te noemen, maar je zag bij de puntentelling op het einde ook duidelijk dat dit hem schade had toegedaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2011, 10:33 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
16 Feet Pauly schreef:
Bij ons had 1 speler praktisch heel het spel door alleen maar canyon kaarten, gaandeweg begon ik hem dan ook CanyonMaster te noemen, maar je zag bij de puntentelling op het einde ook duidelijk dat dit hem schade had toegedaan.


Des te belangrijker dat je snel een paar actie fiches te pakken krijgt, met name die hierboven 'afgeschreven' +1 gras of +1 woestijn of verleng een rijtje...
hiermee kun je, onafhankelijk van je gewone beurt, andere gebieden bereiken.

plus je raakt eerder door je huisjes heen en hebt tijdens de telling meer huisjes op het bord.

Ik vond het een vlot spelend, mooi gevariëerd spel, dat ik al 2 keer met plezier met 3 spelers heb gespeeld.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2011, 12:51 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
JeVo schreef:
16 Feet Pauly schreef:
Bij ons had 1 speler praktisch heel het spel door alleen maar canyon kaarten, gaandeweg begon ik hem dan ook CanyonMaster te noemen, maar je zag bij de puntentelling op het einde ook duidelijk dat dit hem schade had toegedaan.


Des te belangrijker dat je snel een paar actie fiches te pakken krijgt, met name die hierboven 'afgeschreven' +1 gras of +1 woestijn of verleng een rijtje...
hiermee kun je, onafhankelijk van je gewone beurt, andere gebieden bereiken.

plus je raakt eerder door je huisjes heen en hebt tijdens de telling meer huisjes op het bord.

Ik vond het een vlot spelend, mooi gevariëerd spel, dat ik al 2 keer met plezier met 3 spelers heb gespeeld.


Ik schreef die fiches niet af hè, ik vind ze alleen wat saai en ongeïnspireerd. Het probleem is echter dat je gewone beurt bestaat uit 3 huisjes in één gebied. Aan het begin van het spel kun je nog niet makkelijk naar een nieuw gebied toegaan zonder veel extra actie-fiches, dus als je continu dezelfde kaart trekt (wat ik in mijn 2 potjes al een paar keer op rij bij iemand heb gezien gebeuren) dan zit je maar 1 gebied vol te bouwen, voordat je ergens anders eens aan kan beginnen. Als je dan bijv. een overwinningskaart hebt als Discoverers dan lig je al op achterstand (en voor andere overwinningskaarten geldt dat ook min of meer). Bovendien, en dit is nog een groter probleem, weerhoudt het je ervan om snel méér actiefiches te krigen. Met 4 mensen kunnen die er snel doorheen gaan en als je er maar 1 of 2 hebt, dan kun je wel opgeven. Dit scenario is niet zo onlogisch wanneer je slechte kaarten trekt (en de kans hierop is niet heel klein, met slechts 5 verschillende gebiedskaarten).
Zo kan je met wat pech al snel een verloren potje spelen.

Overigens, na 120 ratings staat Kingdom Builder op een 6.76, niet genoeg voor een top 200 plek. Ik krijg al trek in mijn biertje :D :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2011, 16:35 
2. Keyflower (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Het feit dat je slechts 1 kaart hebt, zorgt dat het spel sneller gaat en zorgt dat je daarmee moet rekening meehouden: als er geen overwinningsdoel is dat punten geeft voor je grootste gebied, moet je zorgen dat je eerste plaatsing niet in een te groot gebied met dezelfde ondergrond is (bij voorkeur langs een rivier), anders zit je met het risico dat je gewoon beurten lang je gebiedje moet vullen. Verwar nooit slecht spelen met een slecht spel :wink: .
Wat dat pintje betreft, het feit dat dit spel op 2 dagen 700 plaatsen stijgt, is een mooi voorteken. :shifty:

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2011, 18:24 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
stefaan schreef:
Verwar nooit slecht spelen met een slecht spel :wink: .


:thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2011, 18:27 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
stefaan schreef:
Het feit dat je slechts 1 kaart hebt, zorgt dat het spel sneller gaat en zorgt dat je daarmee moet rekening meehouden: als er geen overwinningsdoel is dat punten geeft voor je grootste gebied, moet je zorgen dat je eerste plaatsing niet in een te groot gebied met dezelfde ondergrond is (bij voorkeur langs een rivier), anders zit je met het risico dat je gewoon beurten lang je gebiedje moet vullen. Verwar nooit slecht spelen met een slecht spel :wink: .
Wat dat pintje betreft, het feit dat dit spel op 2 dagen 700 plaatsen stijgt, is een mooi voorteken. :shifty:


Als de beste actiefiches (dus meerdere) in een gebied liggen wat toevallig groot is, dan is het niet slecht om daar je huisjes te zetten, anders krijg je die fiches niet (zeker met 4 spelers). Als je vervolgens enkel in die kleur trekt dan is dat eerder pech (en dus slecht spel, omdat het dat toelaat) dan slecht spelen, maar goed. Snap je het nu? :wink:

Het spel mag honderden plaatsen stijgen, dat is ook enkel logisch met een toenemend aantal ratings. Het gemiddelde moet echter flink omhoog wil het in de top 200 komen. Spellen in de top 200 met het laagste gemiddelde zijn Lost Cities (7.14, 14.000+ stemmen), Boonanza (7.14, 14000+ stemmen), Shadows over Camelot (7.16, 9800+ stemmen), Blokus (7.16, 9800+ stemmen). Als het gemiddelde boven de 7.20 komt, dan lijken nog steeds minstens 3000 stemmen nodig.
Oftewel, het spel moet wel een flinke positieve ratingboost krijgen (minstens +0.5 in rating), met heel veel stemmen (maar dat zie ik nog wel gebeuren), wil het in de top 200 komen.

Vooralsnog zie ik het niet gebeuren.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2011, 00:13 
7. Macao (2009)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Robertopellizini schreef:
Als de beste actiefiches (dus meerdere) in een gebied liggen wat toevallig groot is, dan is het niet slecht om daar je huisjes te zetten, anders krijg je die fiches niet (zeker met 4 spelers). Als je vervolgens enkel in die kleur trekt dan is dat eerder pech (en dus slecht spel, omdat het dat toelaat) dan slecht spelen, maar goed.


Een spel is niet slecht omdat het pech toelaat als het je de kans geeft om die pech te vermijden. Niemand zegt dat je de actiefiches nodig hebt, als de fiche je geen uitweg biedt uit een "pechsituatie" is ze misschien niet nodig.

Ik hoop dat je deze discussie even luchtig opneemt als ik trouwens, ik vermoed dat dat zo is.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: do 27 okt 2011, 01:17 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Jahoor, doe ik zeker. Toch heb je die actiefiches wel nodig denk ik. Hoe meer actie-fiches, hoe meer huisjes je kunt zetten. En als je in één gebied een paar bij elkaar hebt, en je hebt die kleur, waarom dus dan niet daar beginnen?
Als je niet snel een paar actie-fiches oppikt, dan loop je volgens mij achter de feiten aan, maar goed, ik heb het te weinig gespeeld om te zien of je nog kan terugkomen (lijkt me moeilijk).

Ach, zelfs al is het spel niet zo random als ik zeg dat het is, dan nog heeft het wat mij betreft té weinig inhoud. Het voelt gewoon als een relatief lege huls met het doel het flink uit te kunnen breiden. Ik heb toch zeker met plezier het spel 2x gespeeld (met 3 meer dan met 2), maar het spel voelt gewoon niet af. Dat zal met een paar uitbreidingen vast zo zijn, maar daar ga ik niet aan beginnen. Misschien als het ergens ligt voor 15 a 20 euro dat ik het wel oppik. De eenvoudige regels en eenvoudige gameplay zijn zeker een pluspunt. Ik geef het spel dan ook zeker een 7, maar veel hoger verdient het ook niet, vind ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2011, 22:11 
6. Trajan (2011)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Kingdom builder was voor mij een grote tegenvaller. Het is zoooo licht en je hebt zooo weinig te kiezen. Verplicht aansluitend bouwen indien mogelijk en wat je voor je actiefiches als beste kunt doen is ook altijd vrij duidelijk. 3x niks. Speel gewoon Durch die wuste als je iets in dit segment wilt, daar heb je wél zinnige keuzes te maken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2011, 23:45 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
wat ik tot nutoe heb gelezen is dat het voor mij tot nutoe absoluut geen must have is en zeker niet voor 40,- euro.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Kingdom Builder
BerichtGeplaatst: di 01 nov 2011, 08:22 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
interceptor schreef:
wat ik tot nutoe heb gelezen is dat het voor mij tot nutoe absoluut geen must have is en zeker niet voor 40,- euro.


De prijs was 35 euro. Het heeft mij geen moeite gekost om dit spel te laten liggen. Mijn proefpot verliep spannend, maar dit lag volgens mij vooral aan een toevallig fijne mix van eindtellingkaartjes en bonusfiches.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Kingdom Builder  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pieter.schutz en 6 gasten


Tags

Kingdom Builder, Queen Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®