Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





72 berichten | Pagina 5 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011, 14:57 
Condottiƫrre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Bedankt Jevo. Dit zouden ze mss toch wel beter in hun regels opnemen dan. :p

Ondertussen al contact gehad met White Goblin ivm mijn vrachtkaarten die een franstalige opdruk hadden. Ze worden vervangen :clap: .

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2011, 21:08 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
<tikje offtopic>

Tipje voor de liefhebbers van piratenspellen: na het doorlezen van de spelregels van het nieuw uit te komen Pirates of Nassau heb ik sterk de neiging om te zeggen dat als je meer spel en minder verhaal zoekt dit wel eens een interessante titel zou kunnen zijn. Er zit een Kingsburg-achtig dobbelmechanisme in verwerkt om te bepalen wat je doelwitten worden, en je kunt je helemaal uitleven op de manier waarop je je schip gaat inrichten: snelheid, kanonnen, bemanning, enzovoort. Helemaal on-thematisch en alleen-maar-mechanismetjes is het spel niet, overigens: je kunt bijvoorbeeld gijzelaars 'over de plank laten lopen' om zo je 'beruchtheidsscore' te verhogen. Dat is zeker gewenst, maar het maakt je ook een gerichter doelwit van de koninklijke marine.

</tikje offtopic>


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011, 20:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 34
Woonplaats: Dordrecht
Is het jullie ook opgevallen dat in het voorbeeldgevecht op de achterkant van de Nederlandse regels een fout staat?

Voorbeeldspeler Felipe krijgt in de eerste ronde een schade aan zijn laadruimte. Waarna hij de speciale actie 'verplaatsen van schade' gebruikt, en verplaatst naar, nu komt het: zijn laadruimte... Beetje raar om zijn schade van laadruimte naar laadruimte te verplaatsen niet?

Ook klopt het niet dat voorbeeldspeler Frances in ronde 1 een schade krijgt aan haar bemanning, (waardoor haar bemanning naar waarde 1 gaat) en dan later, als zij aan boord gaat, met 2 bemanningsleden vecht. Ze heeft in ronde 1 al schade geleden aan haar bemanning, dus zou ze nog maar 1 bemanningslid over moeten hebben.
Dit zou de uitkomst van het voorbeeldgevecht hoogstwaarschijnlijk compleet veranderen.

De oplossing is naar mijn idee dat in ronde 1 de namen van Frances en Felipe verwisseld zijn. Felipe krijgt een schade aan bemanning en verplaatst deze naar laadruimte, en Frances krijgt in ronde 1 dan een schade aan laadruimte ipv bemanning, waardoor ze in het bemanningsgevecht reglementair met 2 bemanningsleden kan vechten.

Ook op de kaarten staan een flink aantal onduidelijkheden. (bv piratenfregat ipv sloep) Ik weet dat ik nu wat minitieus op de regels aan het kijken ben, en ik verlies er persoonlijk geen enkele spelvreugde aan, maar ik vind dat toch jammer, zulke dingen. Dan denk ik... leest er na een vertaling dan echt niemand de regels na bij een uitgever?


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: di 11 okt 2011, 23:35 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
MeesteR schreef:
De oplossing is naar mijn idee dat in ronde 1 de namen van Frances en Felipe verwisseld zijn. Felipe krijgt een schade aan bemanning en verplaatst deze naar laadruimte, en Frances krijgt in ronde 1 dan een schade aan laadruimte ipv bemanning, waardoor ze in het bemanningsgevecht reglementair met 2 bemanningsleden kan vechten.


wat het gevecht betreft heb je gelijk...
Volgens de engelse regels gooit Felipe een "1" en Frances krijgt dus een cargo schade. Frances in de eerste ronde een '3', en dus krijgt Felipe een crew hit die hij reloceert naar zijn cargo.

Dan komt alles dus inderdaad op zijn pootjes terecht.

Over de andere fouten op de kaartjes kan ik geen uitsluitsel geven, daarvoor is je beschrijving te sumier.

neem nog een oorlam rum ...

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011, 00:18 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Het sloep / fregat verhaal klopt dat het fout is. Volgens mij had ik een kloppend lijstje in dit topic geplaatst. Straks even nazoeken :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: do 13 okt 2011, 18:23 
Condottiƫrre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Nog een vraagje:

Als een kapitein tijdens een gevecht kiest om te vluchten en hij slaagt hier ook in, is er dan eigenlijk een winnaar in het gevecht. Met andere woorden, krijgt de andere speler dan nog een overwinningspunt of krijg je dit alleen maar als je de tegenstander tot zinken brengt of de bemanning uitroeit?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: do 13 okt 2011, 19:04 
4. Tikal (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Er is dan geen winnaar.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 10:46 
Meneer de president
Avatar gebruiker

Berichten: 136
Woonplaats: Barneveld
gister voor het eerst gespeeld (niet af gespeeld, maar om de regels te leren kennen). Erg leuk met veel mogelijkheden.

Een vraag die wij hadden:
Als een NPC in een zeezone naast je zit en jij verplaatst naar die npc, maar je bent niet in oorlog met dat land en je hebt geen premie (en het is geen piraat), dan wordt je niet aangevallen ofzo toch??

piraten vallen je altijd aan?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 11:04 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
mmniet schreef:
gister voor het eerst gespeeld (niet af gespeeld, maar om de regels te leren kennen). Erg leuk met veel mogelijkheden.

Een vraag die wij hadden:
Als een NPC in een zeezone naast je zit en jij verplaatst naar die npc, maar je bent niet in oorlog met dat land en je hebt geen premie (en het is geen piraat), dan wordt je niet aangevallen ofzo toch??

piraten vallen je altijd aan?


Even kort uit mijn hoofd:

- Je eerste punt is correct. Een NPC van een natie zal je alleen aanvallen als jouw natie in oorlog is of als je een piraat bent (een of meerdere premies op je hoofd).

- Piraten vallen altijd NIET-piraten aan. Dus als jij als speler van geen enkel land een premie op je hoofd hebt, zal een piraten NPC je altijd proberen aan te vallen. Heb je wel een of meerdere premies dan wordt je als piraat gezien en zullen de piraten NPC's je met rust laten.

Let wel: er zijn voorrangsregels met betrekking tot welk schip als eerste aangevallen wordt als er meerdere slachtoffers binnen bereik zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 12:45 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
mmniet schreef:
gister voor het eerst gespeeld (niet af gespeeld, maar om de regels te leren kennen). Erg leuk met veel mogelijkheden.

Een vraag die wij hadden:
Als een NPC in een zeezone naast je zit en jij verplaatst naar die npc, maar je bent niet in oorlog met dat land en je hebt geen premie (en het is geen piraat), dan wordt je niet aangevallen ofzo toch??

piraten vallen je altijd aan?


NPC piraten vallen de eerlijke spelers aan (mensen zonder premie)
NPC Navy valt piratende spelers aan (mensen met premie)

Dus als jij eerlijk bent en er staat een navy naast je die vervolgens beweegt,
beweegt die gewoon volgens het kaartje en komt niet op jouw jagen...

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 18:34 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
De uitleg van tjoek klopt. Die van jevo ook, maar mist het verhaal omtrent oorlog. :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Piraten en kooplui
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011, 22:31 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
P.T. schreef:
De uitleg van tjoek klopt. Die van jevo ook, maar mist het verhaal omtrent oorlog. :)


Ik ben blij te horen dat ik dat stukje van de regels al uit mijn hoofd ken. 8)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
72 berichten | Pagina 5 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Piraten en kooplui  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

Piraten & Kooplui



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®