Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




61 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2006, 07:47 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Dit najaar wordt voor de zesde keer de verkiezing van de Nederlandse Spellenprijs georganiseerd. Uit de tientallen nieuwe gezelschapsspelen, die in het tijdvak juni 2005 t/m mei 2006 in Nederland zijn uitgebracht, heeft de jury de volgende nominatielijst gekozen:

Caylus, een bordspel voor 2-5 spelers over de bouw van een middeleeuwse stad. Ontworpen door William Attia, uitgegeven door Quined & White Goblin Games.

Heersers der Woestijn, een bordspel voor 2-5 spelers over kamelenkaravanen in een woestijn. Ontworpen door Reiner Knizia, uitgegeven door PS Games.

Manilla, een bordspel voor 3-5 spelers over de risicovolle handel in exotische goederen. Ontworpen door Franz-Benno Delonge, uitgegeven door 999 Games.

Pinguïn, een bordspel voor 2-4 spelers over pinguïns op jacht naar voedsel. Ontworpen door Alvydas Jakeliunas en Günter Cornett , uitgegeven door Phalanx Games.

Pirates!, een bordspel voor 2-6 spelers over woeste piraten en kostbare schatten. Ontworpen door Reiner Knizia, uitgegeven door Ravensburger.

Reef Encounter, een bordspel voor 2-4 spelers over de ontwikkeling van een koraalrif. Ontworpen door Richard Breese, uitgegeven door Quined Games.

Skyline of the World, een bordspel voor 2-4 spelers over de bouw van torenhoge wolkenkrabbers. Ontworpen door Hans van Tol, uitgegeven door The Game Master.

Tai Pan, een kaartspel voor 4 spelers over het listig uitspelen van kaartcombinaties. Ontworpen door Urs Hostettler, uitgegeven door 999 Games.


De verkiezing wordt gelanceerd op de Ducosim spellenbeurs van 2 september, van 10.00 ? 17.00 uur in de Congreszaal Irene van de Jaarbeurs Utrecht. Daar kan men de genomineerde spellen zelf testen en een stem uitbrengen. Stemmen kan vanaf 2 september ook op de website www.spellenprijs.nl.


Laatst bijgewerkt door Erwin op wo 26 jul 2006, 08:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2006, 11:07 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
Een mooie lijst.
Een groot aantal spellen, die ik verwacht had komen op de lijst voor. Een bijzonder groot compliment voor Quined door twee spellen (van de drie door hen uitgegeven spellen) te nomineren!

De vreemde eend in de bijt is naar mijn mening "Tai Pan". Hoewel ik weet dat liefhebbers van dit type spellen er helemaal weg van zijn...
Ik had eigenlijk Mesopotamië wel op de lijst verwacht...

Pirates zegt mij overigens niets. Iemand die dat spel weleens gespeeld heeft?

Ik ben benieuwd wie er gaat winnen. Het verdelen van mijn eigen stemmen zal moeilijk worden met deze lijst.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2006, 11:49 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Punt is dat de lijst een afspiegeling is van wat er is uitgegeven, en daar horen kaartspellen ook bij. Vorig jaar was dat ook het geval---toen stond het nogal saaie 'Veel Soeps!' erbij.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2006, 11:53 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
jeroenh schreef:
Pirates zegt mij overigens niets. Iemand die dat spel weleens gespeeld heeft?


Hoewel het natuurlijk leuk is dat op Ducosim de spelletjes gespeeld kunnen worden, zou het een nog veel leukere geste naar het grote publiek zijn als een paar zaterdagmiddagen demo's gegeven konden worden in (ik noem maar wat) de landelijke Bijenkorven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006, 10:12 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 853
Woonplaats: Bollenstreek
jeroenh schreef:
Een mooie lijst.

Pirates zegt mij overigens niets. Iemand die dat spel weleens gespeeld heeft?



Pirates is een echt familiespel. Ik heb het gespeeld en had er veel lol in. Het is een mix van strategie en geluk (gooien met dobbelstenen). Voor de liefhebber van zware spellen is het niets, maar voor familiespelers is het een aanrader.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006, 17:13 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik zal mijn stem uitbrengen op Caylus of Manilla. Eigenlijk vind ik Caylus het beste spel sinds jaren, maar twijfel ik of het niet net te zwaar is voor het grote publiek. Daarom misschien toch maar Manilla, wat ik ook een erg leuk spel vind.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006, 18:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Ik ben ondertussen wel superbenieuwd naar Reef Encounter, en Knizia's Heersers spreken ook aan. Caylus staat momenteel eenzaam bovenaan de speellijst hier, en zal ik waarschijnlijk ook stemmen. Manilla moest ik maar eens proberen, Pinguin en Skyline vond ik leuk maar niet meer dan dat, hoewel die mening gebaseerd is op eenmalige ervaringen. Pirates en Taipan laat ik aan me voorbij gaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: keuze jury
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006, 12:40 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
Hoe bepaald de jury eigenlijk welke spellen op de short-list terecht komen? Gaat men daarbij uit van een bepaalde verdeling... %bordspellen, %familiespellen, %kaartspellen, enz.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006, 13:11 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik denk dat dat Heel Erg Geheim is :). (En nee, ik spreek niet uit ervaring.)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: keuze jury
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006, 16:15 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
jeroenh schreef:
Hoe bepaald de jury eigenlijk welke spellen op de short-list terecht komen? Gaat men daarbij uit van een bepaalde verdeling... %bordspellen, %familiespellen, %kaartspellen, enz.


Het start met persoonlijke nominatielijstjes van de juryleden. Deze worden gebundeld en leiden tot een uitgebreide discussie over de desbetreffende spellen. Deze discussie draait primair om kwaliteit, maar er wordt gedeeltelijk ook gekeken naar bijv. diversiteit.

Er is echter geen sprake van een verdeling in percentages tussen uitgevers, spelsoorten en dergelijke.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006, 16:16 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Ik denk dat dat Heel Erg Geheim is :). (En nee, ik spreek niet uit ervaring.)


Valt wel mee, zie hierboven. :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 29 jul 2006, 11:05 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
cymric schreef:
... en daar horen kaartspellen ook bij. Vorig jaar was dat ook het geval---toen stond het nogal saaie 'Veel Soeps!' erbij.


Laat nu net "Veel Soeps!" een spel zijn dat hier regelmatig en met veel plezier samen met onze tienerkinderen gespeeld wordt.
Gelukkig dat smaken verschillen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 jul 2006, 10:07 
1. Dominion (2008)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen.
Eigenlijk weet ik alleen zeker welke ik niet ga stemmen: Tai pan, Skyline, Pirates.
Ik denk dat ik neig richting Heersers der Woestijn, maar ik moet er nog over denken.
Het liefst zou ik Reef Encounter nog een keer uitproberen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 jul 2006, 15:43 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
Johanna schreef:
Ik denk dat ik neig richting Heersers der Woestijn, maar ik moet er nog over denken.


Heersers der Woestijn zou ik een erg mooie winnaar vinden: voldoende pit voor de veelspeler en eenvoudig genoeg dat niemand zich door de regels hoeft af te laten schrikken. En die kamelen zijn toch geweldig?

Tai Pan en Caylus zijn mijn persoonlijke favorieten, maar die zijn allebei wellicht voor een te beperkt publiek (resp. kaartspelliefhebbers en de die-hard spellenliefhebbers).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: NSP2006
BerichtGeplaatst: di 01 aug 2006, 14:12 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Rotterdam
Toch denk ik dat Skyline weer een goede kans maakt, mits The Game Master het dit jaar anders aan gaat pakken qua marketing (wat ik niet denk) of de andere uitgevers moeten hun marketingstrategie aanpassen hiervoor, maar ik denk dat zij de NSP niet belangrijk genoeg vinden of zoiets.

Wat ik wel wil zeggen is dat ik Skyline dus wel een mooie winnaar zou vinden voor de NSP (het is gewoon een goed en leuk spel), zeker als dit dan in successie na de Ontembare Stad zou gebeuren. Misschien dat de "grote" speluitgevers dan wakker worden....

_________________
Meten is weten....


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
61 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nederlandse Spellenprijs nominaties 2006  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®