Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 11:39 
PIONier

Berichten: 3
Ik ben op zoek naar een leuk eenvoudig en toch uitdagend spel voor 2 personen.

Mijn vriendin houdt van niet te ingewikkelde spellen en ik vind dat wel leuk. Ik heb zelf een tijdje Magic (Trading card) gespeeld en vond dat geweldig. Ook triviant vind ik leuk. Zo ingewikkeld dus weer niet voor mijn vriendin. Ook vind ze een spel als Kolonisten weer te lang duren (en mogelijk te ingewikkeld).
Te eenvoudig (Yahtzee, ganzenbord) is weer niet mijn ding.

Ik lees ook spellen waar in je juist moet samenwerken om tot een goed einde te komen. Zijn daar ook 2 speler varianten in?

Kan iemand ons op weg helpen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 11:50 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
de nieuwe van queen: Kingdom builder zou een spel voor jullie kunnen zijn:
3 minuten uitleg, 30 minuten spelen (met 2), elk spel een ander bord en andere doelen, dus veel variatie.

Ticket to Ride kan ook, waarbij voor de mappen van Nordic en Suisse erg geschikt zijn voor 2-3 spelers.

Carcasssonne wellicht?

Als Cooperatieve spellen, samen tegen het systeem, geldt het verboden eiland als een lichter spel, waar je vriendin van zou kunnen smullen. heb echter geen ervaring met 2 spelers daar.

Lost cities is ook een specifiek 2 speler spel, lekker snel, weinig regels, maar heel veel (re)actie op elkaar.

JeVo

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 12:12 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
hmm actie op elkaar :D haha

uhm ik zou eigenlijk ook dominion willen voorstellen, nu ga ik weer wat meningen loskrijgen hier maar je zou het een beetje kunnen zien als magic the gathering extra light :D. Ik zal je eerlijk zeggen dat dat spel mij ongeveer 3 kwart jaar geleden erin heeft gezogen.

In plaats van dat je op voorhand je deck bouwt en dan gaat spelen zoals bij magic, bouw je bij dominion je deck tijdens het spelen. En een te gek spel met 2 :D.

Verder worden hier vaker voor 2 spelers abstracte spellen genoemd, denk aan Gipf Project, of Hive. Dharquen heeft er net 1 uitgelegd van het Gipf Project (Yinsh): http://www.bordspelmania.eu/videoreviews-en-speluitleg-f65/topic5780.html

Veel plezier, en kijk uit voor je het weet ben je hooked!! :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 12:19 
Avatar gebruiker
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitmaken wat je eigenlijk wil. Ik speel zelf heel vaak met z'n tweetjes, maar ook vaak in grotere groep (pakweg 65/35).

Daarom heb ik heel wat spellen die een spelersaantal hebben van 2-"meer dan 4" al moet ik zeggen dat ze hier vaak lucht verkopen. Zo zijn er immers 2spelersvarianten van Fürsten von Florence, Powergrid, El Grance, 7 Wonders en Puerto Rico, maar persoonlijk vind ik die absoluut niet goed spelen.

Mijn persoonlijke voorkeur van spellen voor grotere groep, maar ook speelbaar met 2 (in dalende persoonlijke voorkeur):
Goa, Stone Age, Ticket to Ride (Nordic Countries en 1910-Big Cities met z'n tweeën), Puerto Rico kaartspel (en het recente The City), Carson City, Caylus, Ascension, London, K2, Im Jahre des Drachen, Torres, Machiavelli (eerst testen, want ik weet dat velen de 2spelervariant maar niks vinden, ik vind hem echter steengoed), Cartagena, Taluva, Hamburgum, etc.

En verder heb je natuurlijk de pure tweepersoonsspellen. Hierbij moet je vooral nadenken over het genre spel dat je zou willen spelen.
Dos de Mayo, Battlelore (en Memoir 44), Awful Green Things from Outer Space, A Few Acres of Snow...
De typische/gekende Kosmos-reeks (2 spelers, telkens in ca. 30 minuten te spelen met voldoende diepgang): Kahuna, Rozenkoning, Babel, Lost Cities, Odins Raven, Ballonrace, Jambo, Blue Moon
De abstracte GIPF-reeks
Spellen die ietwat aan schaak doen denken: Hive, Schachen
En nog een boel persoonlijke voorkeuren, voor wat het waard is natuurlijk: Sun Tzu, Mr. Jack, Revolver, Drako, Arena, Stronghold, Triumvirate, Duel

En bijna vergeten, voor de coöperatieve spellen speel ik persoonlijk LotR (Knizia, bordspel 2-5 spelers), LotR Cardgame (1-2 spelers), Flash Point: Fire Rescue, Space Hulk Death Angel Cardgame en Pandemie. Alle gaan goed met z'n tweetjes, maar LotR Cardgame is het enige dat doelbewust gemaakt is voor 2 spelers (en dus mijn persoonlijke voorkeur wegdraagt).

Ik val in herhaling, ik weet het, maar ik wil nog eens expliciet zeggen dat het altijd een kwestie van persoonlijke smaak is. Wat de ene leuk vindt, vindt de andere maar niks. Bijvoorbeeld: Is Dominion een goede 2speler... volgens velen wel, maar mij zegt-ie niks.
Maar daarom zitten we ook op een forum, zoveel leden, zoveel meningen... en telkens een pak goede raad ;-)


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 12:33 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Filosoof schreef:
Ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitmaken wat je eigenlijk wil. Ik speel zelf heel vaak met z'n tweetjes, maar ook vaak in grotere groep (pakweg 65/35).

Daarom heb ik heel wat spellen die een spelersaantal hebben van 2-"meer dan 4" al moet ik zeggen dat ze hier vaak lucht verkopen. Zo zijn er immers 2spelersvarianten van Fürsten von Florence, Powergrid, El Grance, 7 Wonders en Puerto Rico, maar persoonlijk vind ik die absoluut niet goed spelen.

Mijn persoonlijke voorkeur van spellen voor grotere groep, maar ook speelbaar met 2 (in dalende persoonlijke voorkeur):
Goa, Stone Age, Ticket to Ride (Nordic Countries en 1910-Big Cities met z'n tweeën), Puerto Rico kaartspel (en het recente The City), Carson City, Caylus, Ascension, London, K2, Im Jahre des Drachen, Torres, Machiavelli (eerst testen, want ik weet dat velen de 2spelervariant maar niks vinden, ik vind hem echter steengoed), Cartagena, Taluva, Hamburgum, etc.

En verder heb je natuurlijk de pure tweepersoonsspellen. Hierbij moet je vooral nadenken over het genre spel dat je zou willen spelen.
Dos de Mayo, Battlelore (en Memoir 44), Awful Green Things from Outer Space, A Few Acres of Snow...
De typische/gekende Kosmos-reeks (2 spelers, telkens in ca. 30 minuten te spelen met voldoende diepgang): Kahuna, Rozenkoning, Babel, Lost Cities, Odins Raven, Ballonrace, Jambo, Blue Moon
De abstracte GIPF-reeks
Spellen die ietwat aan schaak doen denken: Hive, Schachen
En nog een boel persoonlijke voorkeuren, voor wat het waard is natuurlijk: Sun Tzu, Mr. Jack, Revolver, Drako, Arena, Stronghold, Triumvirate, Duel

En bijna vergeten, voor de coöperatieve spellen speel ik persoonlijk LotR (Knizia, bordspel 2-5 spelers), LotR Cardgame (1-2 spelers), Flash Point: Fire Rescue, Space Hulk Death Angel Cardgame en Pandemie. Alle gaan goed met z'n tweetjes, maar LotR Cardgame is het enige dat doelbewust gemaakt is voor 2 spelers (en dus mijn persoonlijke voorkeur wegdraagt).

Ik val in herhaling, ik weet het, maar ik wil nog eens expliciet zeggen dat het altijd een kwestie van persoonlijke smaak is. Wat de ene leuk vindt, vindt de andere maar niks. Bijvoorbeeld: Is Dominion een goede 2speler... volgens velen wel, maar mij zegt-ie niks.
Maar daarom zitten we ook op een forum, zoveel leden, zoveel meningen... en telkens een pak goede raad ;-)


Wel leuk dat je uitgebreid antwoord geeft over je eigen voorkeur/smaak, maar de helft van de spellen die je noemt duren óf te lang óf zijn te ingewikkeld en hij gaf specifiek aan dat ze niet van ingewikkelde spellen houdt en Kolonisten al te lang vindt duren. Dan ga je natuurlijk niet spellen als Stone Age, Fürsten, Power Grid, El Grande, Puerto Rico, Caylus, London, Im Jahren des Drachen enz. enz. voorstellen. Dat helpt hem voor geen meter. Noem dan slechts een handjevol spellen die wél passen.

Korte, eenvoudige spellen met genoeg diepgang voor jou:
- Dominion (al is er wel een kleine leercurve aan het begin). Zoals al gezegd heeft het iets weg van Magic.
- Ticket to Ride. Erg eenvoudig, speelt snel en goed met zowel weinig als veel. Bij veel mensen wel populair.
- Carcassonne. Kun je ook snel spelen en is ook eenvoudig. Enkel de boeren leveren wat diepgang op.
- Kaartspelletjes zoals: Lost Cities / Ballonrace / Battle Line (of Schotten Totten, zelfde spel) / Jaipur (enz. zie ook hierboven).
- Mondo. Een graai-en-bouw spelletje. Erg geinig, erg eenvoudig en speelt lekker snel weg.
- Roll Through the Ages. Advanced Yahtzee (maar dan leuk).
- Keltis. Is mijn vriendin nu gek op. Heel eenvoudig ook.
- Pinguïn (Deluxe). Eenvoudigste spel op de markt, maar zeker leuk én met diepgang.

enz.
Allemaal relatief korte spellen (geen langer dan 1 uur) en allemaal erg eenvoudig.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 12:50 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
upbeat schreef:
Kan iemand ons op weg helpen?

Ik vrees niet ver, je geeft ons niet veel materiaal om mee te werken. Sowieso zal iemand moeten toegeven. Als Kolonisten al te ingewikkeld wordt gevonden, blijft er niet veel over.

Ik zou zeggen: probeer spellen als Lost Cities, Schotten-Totten of Jaipur; Cities is een vriendelijk puzzeltegelspelletje dat niet alleen langzaam moeilijker kan worden gemaakt, maar bij goedbevinden kan overgaan in Carcassonne (wat toch al wat meer regels heeft); en héél, héél misschien Het Verboden Eiland. Dat laatste is een goed cooperatief spel... Maar als je het spel voor je vriendin gaat spelen omdat die niet weet wat ze moet doen en het jou vraagt, is dat een miskoop. Ik raad blind kopen van de GIPF-reeks en Hive af: probeer ze eerst elders.

Succes!


Laatst bijgewerkt door cymric op di 13 dec 2011, 12:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 12:51 
Avatar gebruiker
Robertopellizini schreef:
Dat helpt hem voor geen meter. Noem dan slechts een handjevol spellen die wél passen.

Allemaal relatief korte spellen (geen langer dan 1 uur) en allemaal erg eenvoudig.

Ow, sorry dat ik antwoordde.

Waarom Stone Age niet en Carcassonne wel?
Is Carcassonne echt minder ingewikkeld dan Stone Age? Volgens mij niet.
Duurt Stone Age echt langer dan Carcassonne? Volgens mij niet.

Maar goed, ik neem je kritiek ten harte en hou gewoon mijn kop.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 12:54 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Robertopellizini schreef:
Noem dan slechts een handjevol spellen die wél passen.

+1.

Citaat:
Pinguïn (Deluxe). Eenvoudigste spel op de markt, maar zeker leuk én met diepgang.

Vooral deze is een goeie en originele. Voor als je wilt proberen of abstract aanslaat of niet. Probeer deze vóór Hive en de GIPF-reeks. Een andere suggestie die waarschijnlijk ook goed aanslaat is Ingenious / Genius.

En volgens mij kun je dan voorlopig even prima vooruit.


Laatst bijgewerkt door cymric op di 13 dec 2011, 13:01, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 13:00 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Filosoof schreef:
Robertopellizini schreef:
Dat helpt hem voor geen meter. Noem dan slechts een handjevol spellen die wél passen.

Allemaal relatief korte spellen (geen langer dan 1 uur) en allemaal erg eenvoudig.

Ow, sorry dat ik antwoordde.

Waarom Stone Age niet en Carcassonne wel?
Is Carcassonne echt minder ingewikkeld dan Stone Age? Volgens mij niet.
Duurt Stone Age echt langer dan Carcassonne? Volgens mij niet.

Maar goed, ik neem je kritiek ten harte en hou gewoon mijn kop.


Ik zeg niet dat je je kop moet houden, integendeel.
Hij stelt een specifieke vraag en wil daar graag antwoord op hebben. Hij heeft blijkbaar niet zoveel verstand van spellen als wij dat hebben. Antwoorden moeten dus duidelijk zijn en niet veel spellen noemen die eigenlijk niet van toepassing zijn. Straks schaft hij een complex spel aan wat je aanraadt en dan zit hij met de gebakken peren :wink:

En ja, Carcassonne duurt een stuk korter dan Stone Age (vergelijk spelduur op BGG, al zegt dat uiteraard niet altijd wat). Een eerste keer Stone Age ben je zeker 1,5 uur a 2 uur bezig met 2 personen. Er zit veel planning in, flink wat nadenken vóór elke beurt en rekenwerk of alles wel uitkomt. Ik speel het met mijn vriendin (die ook niet van complexe spellen houdt) nog steeds niet onder 1,5 uur (we hebben het zo'n 4x nu gespeeld). Carcassonne is daarentegen een stuk eenvoudiger. Pak tegel, leg tegel, mannetje erop of niet? Tuurlijk kun je dit strategisch maken en lang nadenken over elke zet, maar bij Carcassonne is dat minder nodig om leuk en redelijk goed te spelen. Enkel de boeren leveren dus wat extra complexiteit op. Mijn vriendin en ik doen ongeveer een uurtje over een potje (en wij zijn dus trage spelers).
Dus: Carcassonne duurt korter is ook eenvoudiger (qua wat er mogelijk is in het spel en waar je dus rekening mee moet houde).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 13:02 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Nog een abstract spel dat het bij de vrouwen goed doet: Qwirkle.
Ik vind het niet zo geweldig, maar mijn vriendin wel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 13:22 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Nou upbeat veel plezier met al het leesvoer dat je da laatste paar uur is voorgeschoteld hahaha :D.

Ik denk dat je hier wel wat mee kan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 13:30 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
16 Feet Pauly schreef:
Nou upbeat veel plezier met al het leesvoer dat je da laatste paar uur is voorgeschoteld hahaha :D.

Ik denk dat je hier wel wat mee kan.


Noem dan slechts een handjevol spellen die wél passen. ;-)

In het rijtje met mogelijke spellen zou ik Carcassonne zelf het meest aanraden. Het is een mooi toegankelijk spel dat je naar eigen inzicht nog wat meer diepgang kunt geven door een of meerdere uitbreidingen te kopen.

Dominion zou ook succesvol kunnen zijn, maar vergeleken met Carcassonne zit daar toch wel meer denkwerk en een leercurve aan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 13:45 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Tjoek schreef:
16 Feet Pauly schreef:
Nou upbeat veel plezier met al het leesvoer dat je da laatste paar uur is voorgeschoteld hahaha :D.

Ik denk dat je hier wel wat mee kan.


Noem dan slechts een handjevol spellen die wél passen. ;-)


LOL :D, sorry ik hou gewoon mijn kop wel...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 13:48 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
16 Feet Pauly schreef:
Tjoek schreef:
16 Feet Pauly schreef:
Nou upbeat veel plezier met al het leesvoer dat je da laatste paar uur is voorgeschoteld hahaha :D.

Ik denk dat je hier wel wat mee kan.


Noem dan slechts een handjevol spellen die wél passen. ;-)


LOL :D, sorry ik hou gewoon mijn kop wel...


Goedzo :clap:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 13 dec 2011, 14:01 
PIONier

Berichten: 3
Dat zijn concrete tips! Dank! :clap: Ik was ondertussen al aan het lezen (reviews en spelbeschrijvingen) :)

Ik vind het verboden eiland een interessante optie.
Carcassonne heb ik ook voor bij zien komen (in andere posts). Zal deze ook eens van wat dichterbij bekijken.

Het grootste struikelblok met kolonisten is het tijdsbestek. En een korte leercurve is ook erg prettig. Kolonisten vind ik niet heel erg lastig om te leren. Een ander punt is dat ik vergeleken met mijn vriendin vermoed ik dat ik tactischer ben dan zij. En ik vind het leuk als een spel in evenwicht is (voor de win kansen). Vandaar dat ik kolonisten niet hoog op het lijstje heb staan. Ik ken het spel, maar ben geen doorgewinterde speler.. een ander perspectief is dus welkom :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - spel voor 2 personen (of meer)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

2 spelers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®