Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





66 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 15:01 
Shai-Hulud
Avatar gebruiker

Berichten: 516
Woonplaats: Kaprijke
Nooit gedacht dat ik zelf hier om advies zou vragen ;) Maar ik heb het geluk nu een vriendin te hebben die graag bord- en kaartspellen speelt, maar volgens eigen zeggen wel heel de tijd verliest (ze heeft ook een nogal chaotisch brein zoals het mijne :p).

We hebben nog de kans niet gehad een spelletje te spelen, maar ik vroeg me af wat men hier zoal speelt met een partner die geen fervente speler is maar wel graag speelt.

Spellen waar ik zelf van denk dat het wel een potentieel succes kan worden :
Ballonrace
Lost Cities
Zeus & Hera
Guillotine
In de ban van de ring
Pandemie
Rattus
Carcassonn
e (dit heeft ze al eens gespeeld en bleek op het randje :p)

Iemand suggestie voor meer typische 'vrouwenspellen voor 2' ?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 15:14 
9. Machi Koro (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Jambo en Jaipur zijn hier ook hits.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 16:14 
Avatar gebruiker
Leto schreef:
Carcassonne (dit heeft ze al eens gespeeld en bleek op het randje :p)

Iemand suggestie voor meer typische 'vrouwenspellen voor 2' ?

Wat bedoel je met "op het randje"? De speelduur, de complexiteit, het thema, het spelconcept,...

Wat bedoel je met "vrouwenspellen"? Laat je vriendin zich gemakkelijk leiden door het thema, door het mechanisme, door het doel? Bij mijn vriendin slaan fantasy en space doorgaans wel aan, wereldoorlog en economie/handel dan weer veel minder.

Hoe zeker ben je dat coöperatieve spellen zullen aanslaan, of ga jij dan het spel spelen en zit zij er "voor spek en bonen" bij?


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 16:37 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Mijn vrouw wil eigenlijk altijd lost cities spelen.

Het alternatief is rummicub of genius. De 1e wint zij altijd en ik de andere. Dus houden we maar bij lost cities.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 16:42 
Shai-Hulud
Avatar gebruiker

Berichten: 516
Woonplaats: Kaprijke
woozle schreef:
Jambo en Jaipur zijn hier ook hits.

Aha, Jambo was ik al bijna vergeten, gaat zeker van onder het stof geraken ;) Jaipur ken ik (nog) niet.

Filosoof schreef:
Leto schreef:
Carcassonne (dit heeft ze al eens gespeeld en bleek op het randje :p)

Iemand suggestie voor meer typische 'vrouwenspellen voor 2' ?

Wat bedoel je met "op het randje"? De speelduur, de complexiteit, het thema, het spelconcept,...

Wat bedoel je met "vrouwenspellen"? Laat je vriendin zich gemakkelijk leiden door het thema, door het mechanisme, door het doel? Bij mijn vriendin slaan fantasy en space doorgaans wel aan, wereldoorlog en economie/handel dan weer veel minder.

Hoe zeker ben je dat coöperatieve spellen zullen aanslaan, of ga jij dan het spel spelen en zit zij er "voor spek en bonen" bij?

Het grootste probleem dat ik zie (voorlopig) is dat zij het overzicht snel kwijt raakt (zegt ze zelf dus). Ik heb dat ook maar in mindere mate, dus ik ben beetje bang dat ik teveel ga winnen en dat ze dus heel wat spellen niet meer gaat willen spelen (ook al win ik zelf normaal in groep heel weinig spellen). Gewoon ter vergelijking, ze was goed in wiskunde vroeger maar dit heeft er dus weinig mee te maken. Misschien wel een 'typisch' verschijnsel waarom vrouwen minder graag bordspellen spelen in het algemeen.

Ze speelt heel graag (deel van haar job is speltherapeute voor kinderen), dus dat is het probleem zeker niet.

Coöperatieve spellen lijken mij zelfs de meest aantrekkelijke om met haar te spelen, maar die spellen met twee vind ik zelf nogal vrij snel vervelen. En zoals je zegt er kan misschien best het gevaar zijn dat ik uiteindelijk het spel alleen zit te spelen, en dat is uiteraard helemaal niet boeiend :)

Qua thema heeft ze niet een echt uitgesproken voorkeur, ze heeft een heel grote verbeelding, en zelfs een 'gamer' verleden, dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 17:29 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Mijn vriendin wil altijd graag Regenwormen spelen. Tot vervelens toe wat bij betreft.

Catan het snelle kaartspel is ook wel te doen voor 2 net zoals de eerder genoemde spellen.

Coöperatief zou ik gaan voor Het Verboden Eiland. Sommige vrouwen (eigenlijk mensen in het algemeen) gaan helemaal in dat spel op. Ik blijf het ook nog steeds een erg leuk en mooi spel vinden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 17:53 
Meeple

Berichten: 18
Ook ik heb een paar voorstellen voor je in dit topic:
(Ik denk dat ik recht van spreken heb, gezien mijn vrouw Lost cities een geniaal spel vindt. :wink:)

A) Met een wiskundeachtergrond durft "SET" wel te boeien, net als "Katoiz".

B) Mijn eigen favorieten voor 2 spelers, zonder uitgesproken voordeel voor de veelspeler (lees: met grote geluksfactor) zijn:
"Airships" en "Kolonisten, het dobbelspel".

Groeten & veel speelplezier,
Ryton


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 17:57 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Het overzicht kwijtraken suggereert eenvoud met weinig strategische mogelijkheden. Dan zou ik een spel als Pandemie, waar overzicht juist onderdeel is van een succesvolle aanpak, mijden. Jambo en andere 'combinatiemakers' lijken mij op de grens te zitten: ze goed spelen hangt erg af van het afweten van de mogelijkheden waar je tegenstander op uit kan zijn.

Waarom is Carcassonne op het randje, als ik vragen mag?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 18:08 
Avatar gebruiker
Leto schreef:
Het grootste probleem dat ik zie (voorlopig) is dat zij het overzicht snel kwijt raakt (zegt ze zelf dus).

Dan zou ik het houden bij spellen die een zeer rechttoe rechtaan spelverloop hebben, een duidelijk en eenduidig doel. Dus geen typisch ontwikkelingsspel à la "je hebt dit nodig om dan dat te krijgen waardoor je dat kan omzetten om uiteindelijk punten te scoren".

Enkele leuke die me dan te binnen schieten zijn
Drako, K2, Blokus, Cartagena, Duel, Pinguin, Lost Cities, Rat Hot, Sun Tzu, Blue Moon, The City

Coöperatieve, dat moet je eigenlijk eens proberen. Ik hou zelf zeer erg van Flash Point en LotR: Card Game. De laatste heeft aardig wat nadelen (living card game, deckbuiling, veel tekst op de kaarten), maar voordelen zijn er natuurlijk ook: specifiek voor 2 spelers, verschillende missies en moeilijkheidsgraden, mooie artwork, thematisch.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 19:41 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik denk dat ik hier - als vrouw - even moet reageren. Maar ik ben niet zomaar doorsnee vrouw denk ik, want ik speel wel 'ingewikkelde' spellen. Maar ik zal het proberen.

Veel goede tips zijn al genoemd.... die zal ik niet herhalen.
Een leuk uiterlijk zoals iets met Pinquins en dergelijke (varkens/schaapjes?) bijvoorbeeld is (bijna) altijd goed, of het helpt mee.
Jammer dat Paniek in de Wei een erg chaotisch onoverzichtelijk spel is. (vind ik).

Spellen die je kan spelen zonder erg ver vooruit te denken:

Qwirkle, Keltis, Lost Temple, Formula D, Metro, Ave Ceasar, K2, Alhambra Cardgame (of het bordspel ook?), Ticket to Ride, Castello (aka Mauerbauer), Kingdom Builder, Trans Amerika/Europa, Verflixxt, Dog (aka Tac, enz).

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 19:44 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Rattus zou ik zelf niet spelen met 2, dat vond ik echt een van de meest vreselijke spelervaringen die ik recent heb gehad, vanaf 3 is het een leuk spel.

zou dominion wat kunnen zijn als je voor je begint eerst alle kaarten die er liggen langs loopt met wat ze doen ? Ik weet het niet zo goed, want zelf niet super snel last van het overzicht te verliezen. Want heb ook gedacht aan ticket to ride nordic country's maar dat is ook al een bord vol met routes.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 20:47 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Bij mij thuis waren Alhambra en Lost Cities altijd erg populair.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011, 22:11 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Wat het hier goed doet: San Juan (Puerto Rico Kaartspel)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011, 09:06 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Papendrecht
Stone Age, Keltis en Thurn und taxis komen bij ons vaak op tafel.

_________________
Wat spelen we vandaag?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011, 11:18 
Shai-Hulud
Avatar gebruiker

Berichten: 516
Woonplaats: Kaprijke
Bedankt voor de vele tips !

Het Verboden Eiland lijkt me inderdaad wel beter dan Pandemic, zeker om coöp te introduceren.

Waarom ze Carcassonne op het randje vond moet ik zelf nog ontdekken, het kan misschien gewoon zijn dat het slecht was uitgelegd.

Regenwormen tja, ik hoop dat dat soort spellen niet haar favoriete gaan zijn, ik ben die vrij snel beu, ook Pinguïn behoort daar bij. Al weet ik wel dat ik me ga moeten aanpassen en ik al heel blij mag zijn dat ze überhaupt uitkijkt om samen spellen te spelen ;)

Iemand vond Rattus met 2 verschrikkelijk, vreemd ik vond het anders wel best leuk, je hebt veel meer controle, het is anders, kan me wel voorstellen dat het met sommige rollen wel behoorlijk saai kan worden.

Bedankt Bridget voor een 'vrouwelijke' kijk op de zaak (al veralgemeen ik hier natuurlijk wel veel, maar in dit geval is het het proberen waard :) ). Toen je varkentjes en schaapjes zei moest ik direct aan Agricola denken, wie weet is dat wel iets op termijn, maar ik ga het vermijden in het begin, kwestie van haar niet te overrompelen, niet echt HET gateway game natuurlijk, maar er zit wel iets in.

Alhambra en Stone Age heb ik nog niet met 2 gespeeld, nu dus een reden om te proberen ! Er passeerden ook nog andere games die ik in mijn bezit heb waar ik niet aan heb gedacht zoals Castello, al is dat een van de mindere games in mijn collectie, het kan nog van pas komen.

Dominion is eigenlijk geen slecht idee. In mijn geval zal dat wel Thunderstone zijn, maar het deckbuilding systeem zie ik misschien nog best bevallen.

San Juan had ik ondertussen ook al klaargelegd :D Wie weet komt daar ooit Race for the Galaxy van !

Veel potentieel, ik hou jullie op de hoogte als jullie dat wensen ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
66 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Spellen voor twee (met partner) ?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

2 spelers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®