cymric schreef:
unborn chikken voice schreef:
Ok, nog even over geluk want dara ging het geloof ik over
. Bij ht vermoorden en bestelen van karakters, en bij het kiezen van karakters gaat het altijd zo van: hij denkt dat ik denk dat hij denkt dat ik denk dat hijd enkt dat ik hem ga vermoorden dus doe ik dat. Uiteindelijk maken de meeste mensen gewoon een (blinde) keuze omdat ze toch niet weten wa ze moeten doen. De kans dat je dan vermoord wordt is dus 50 % en gewoon een kwestie van geluk (of pech).
Dat is toch een beetje te snel geredeneerd. Het hij denkt-ik denk-hij denkt-... spelletje houdt na de tweede (hooguit derde) denk al op; het heeft geen zin om er meer tijd aan te besteden omdat je dan ook de gedachten van de andere spelers erbij moet betrekken.
Ik denk dat bij het vermoorden van een karakter geen geluk zit.
Namelijk er zijn altijd wel factoren waaraan je je keuze kunt bepalen.
De gebouwen van de tegenstander, hoe goed je hem kent, zijn vorige keuzes etc. Het is denk ik ook gewoon een kunst om goed te kunnen inschatten wie wanneer wat neemt.
En het is natuurlijk altijd je eigen keuze als je de moordenaar neemt. Dan heb je natuurlijk niet het risico dat je zelf vermoord wordt, maar wel het risico dat je de verkeerde vermoord.
Daar hoef je niet voor te kiezen, dus het is geen kwestie van geluk of je vaak iemand vermoord.
En ja, machiavelli is gewoon een heel tactisch spelletje en zoveel geluk zit er niet in.
Wat ik wel bepalend vind voor je tactiek is je beginhand; m'n 4 eerste kaarten bepalen toch vaak welke strategie je gaat volgen. Maar omdat je met heel veel mogelijkheden kunt winnen, hoeft dit niet erg te zijn.