Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mare Nostrum
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006, 13:11 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Ik ben wel nieuwsgierig naar het spel "Mare Nostrum". Heeft iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006, 13:58 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Absoluut. Steengoed spel, wel voor meer spelers omdat je voor 2 en voor 3 speciale varianten nodig hebt. Er staat weliswaar '3' op de doos, maar in de praktijk is dat toch wat minder.

In dit spel kruip je in de huid van een oude beschaving langs de Middellandse Zee en probeer je eerder dan de anderen door slim handelen, bouwen en oorlogvoeren (er is een gebrek aan grondstoffen) als eerste 4 helden of wereldwonderen te kopen. Die geven je beschaving stuk voor stuk ook nog eens leuke extraatjes: goedkoper zaken neerzetten, beter handelen, betere verdediging, enzovoort. De regels zijn niet al te ingewikkeld, maar zoals zovaak bij spellen van deze strategische omvang zit het venijn voornamelijk in de staart. Als je je daar doorheen wurmt, houdt je een naar mijn mening erg boeiend en intens spel over waarbij je continu moet opletten dat een ander er niet stiekem met de winst vandoorgaat. Alles in dit spel is een (potentiële) stok om anderen mee te slaan, ook het handelen. En verder is het een ontzettend mooi spel om naar te kijken. Duurt ruim 2 uur, maar die zijn zo om.

Het nadeel aan het spel is dat het dus pas goed op gang komt met 4 of 5 spelers en dat je het een paar keer moet doen om te weten wat wel en niet verstandig is. Veel mensen spelen dit als Kolonisten van Catan of Avalon Hill's klassieker Civilization: beetje vriendelijk handelen, beetje stangen, en vooral proberen iets op te bouwen. In Mare Nostrum moet je ook wel wat opbouwen, maar op een heel opportunistische manier. Het kost altijd even tijd om een knop om te zetten en je te realiseren dat alhoewel het over beschavingen gaat, het geen echte civilization builder is. Speel je het spel op die manier, is het snel afgelopen en wint iemand vrij geruisloos---dat is dus niet zoals het 'hoort'. Verder bevat de duitse handleiding irritante vertaalfouten die het spel merkbaar aantasten---maar niet getreurd, ik heb een goede nederlandse handleiding op het net gezet: zie hier. Tenslotte is het spel in de basisvorm niet helemaal goed uitgebalanceerd, maar dat is met een paar echt kleine regelwijzigingen of het aanschaffen van de expansieset naar volle tevredenheid op te lossen.

Staat in mijn top-10.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006, 16:33 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Bedankt, Cymic, voor je uitgebreide en duidelijke reactie! Klinkt zeer goed! De ingredienten die je opnoemt bevallen mij wel (ik hou wel van dit soort spellen). Dit wordt dus een aanschaf....
Ik heb inmiddels ook je NL handleiding (ook bedankt daarvoor, top!) doorgelezen en heb daar tevens een vraagje over: is het een absolute must om ook de uitbreidingsset aan te schaffen (om de balanceringsproblemen op te lossen) of kan je ook volstaan met het hoofdstuk "extra spelregels" in de NL handleiding?
Verder schrijf je dat je je beschaving op een opportunische manier moet opbouwen. Dit is me nog niet geheel duidelijk, maar dat zal wel komen als ik het (een paar keer) gespeeld heb.
Tenslotte: heb je nog een paar gouden tips m.b.t. de 2 en 3 speler varianten?

Gegroet!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2006, 17:58 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
cheezer schreef:
Bedankt, Cymic, voor je uitgebreide en duidelijke reactie! Klinkt zeer goed! De ingredienten die je opnoemt bevallen mij wel (ik hou wel van dit soort spellen). Dit wordt dus een aanschaf....

Let erop dat de duitse versie een paar storende foutjes bevat; mij bekend zijn:
  • Cleopatra's speciale eigenschap heeft betrekking op de handelsfase.
  • Je mag taktiek van de verschroeide aarde toepassen en zomaar gebouwen afbreken en elders opbouwen.
  • Aanval in een provincie waar je al een ronde staat is niet verplicht.
Deze zaken zijn zeer zeker niet juist. In mijn vertaling is dit al op basis van de originele franse editie verbeterd.

Citaat:
Ik heb inmiddels ook je NL handleiding (ook bedankt daarvoor, top!) doorgelezen en heb daar tevens een vraagje over: is het een absolute must om ook de uitbreidingsset aan te schaffen (om de balanceringsproblemen op te lossen) of kan je ook volstaan met het hoofdstuk "extra spelregels" in de NL handleiding?

Je hebt een aantal opties, en eentje staat nog niet eens in de regels. Oeps...
  • Gebruik de startopstelling voor gevorderden. Je zult als je speelt merken dat elke beschaving een zwaartepunt heeft qua inkomsten. Rome is goederen, Egypte belasting, enzovoort. Griekenland moet overduidelijk een belasting-beschaving zijn (tel het aantal steden in de buurt van Athene maar!), maar krijgt in de gewone opstelling een rare mengelmoes van belasting en handel in z'n maag gesplitst waar het moeilijk mee beginnen is. Dat maakt het al erg lastig om in de eerste ronden goed mee te komen. Met de gevorderdenregels speelt dat probleem veel minder; dan begin je net als Egypte---zeker geen lieverdje.
  • Gebruik de extra spelregels. Die lossen echt alle problemen op, zeker als je ook nog zelf je startopstelling verzint. De militaire overmacht van Rome wordt wat ingeperkt; Carthago krijgt een optie om Rome in de rug aan te vallen; en Griekenland krijgt amfibietroepen---in combinatie met goedkope schepen is dat best een leuke combinatie! Verder wordt ook de rol van de schepen versterkt, waardoor Griekenland nóg een steuntje in de rug krijgt.
  • Gebruik de extensie. De extensie pakt het geheel op een compleet andere manier aan: er worden allerlei nieuwe helden aan het spel toegevoegd, nieuwe vechtjassen in de vorm van mythologische dieren, en een fase waarin je de hulp van goden kunt inroepen die héél vervelende dingen kunnen uithalen. Het mythologische dier van Griekenland is een uitermate geniepig beest dat bijzonder hard kan meppen: het vernietigt gegarandeerd 2 legioenen per aanval---dat is veel. Het resultaat is dat Griekenland opeens een pittige tegenstander wordt waar iedereen terdege rekening mee moet houden. Iemand op de Geek verwoordde het zo:
    Citaat:
    Greek attitude towards Rome in Mare Nostrum without the expansion:

    "So, um, do you think we could, uh, maybe, like, team up? Join forces, you know? You've got your cheap legions and cheap fortresses and I've got my...uh...ships. Yeah. My ships are pretty cool. We can help each other. Okay? Okay?"

    Greek attitude towards Rome in Mare Nostrum with the expansion:

    "Bring it on, bitch."

    Punt is echter dat je weer €25 extra moet uitgeven en dat ik het spel veel te veel op Magic: The Gathering vind gaan lijken.
Laat ik het zó zeggen: speel eerst het basisspel met alle aanpassingen; de extensie kopen kan altijd nog.

Citaat:
Verder schrijf je dat je je beschaving op een opportunische manier moet opbouwen. Dit is me nog niet geheel duidelijk, maar dat zal wel komen als ik het (een paar keer) gespeeld heb.

Je moet nooit vergeten dat het doel van het spel wonderen en/of helden verzamelen is, en dus niet groot worden om het groot worden. Als iedereen heel lief handelt, heeft Egypte binnen de kortste keren 2 wonderen te pakken waarna inhalen eigenlijk niet meer mogelijk is. Je moet dus opletten wat iemand wil, en 'm daar genadeloos op pakken. Maar ook weer niet al te hard, want anders lopen ze over jou heen! Dat bedoel ik met 'opportunistisch opbouwen': schaamteloos misbruik maken van zwakke plekken van een ander.

Citaat:
Tenslotte: heb je nog een paar gouden tips m.b.t. de 2 en 3 speler varianten?

3-speler variant heb ik nooit geprobeerd: daarvoor moet je wat speciale kaarten afdrukken waar ik nooit tijd en zin in had :lol:. De 2-speler variant kent nog wat probleempjes omdat het zwaartepunt op grondstoffen komt te liggen---als iemand dus én Rome én Carthago speelt, kan de ander eigenlijk al inpakken. Daar is niet tegenop de boksen. Dat is wel een beetje jammer, maar ik vind het al heel wat dat het geheel redelijk goed lijkt te werken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006, 11:03 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Kleine aanvulling: bij Adam Spielt kun je tegen een écht zeer schappelijk prijsje alle Mare Nostrums aanschaffen. Aanrader als het spel je wat lijkt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006, 12:40 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Die laatste is zeker een gouden tip! Echter, inmiddels heb ik al een bestelling gedaan, eens kijken of dit te herroepen is.....

Nog even over het "opportunistisch bouwen": duidelijk en dat is dus waar het om draait! Ik kan me goed voorstellen (na het lezen van de regels) dat je je "verliest" in het groter maken van je beschaving en het voeren van allerlei veldslagen. Interessant, omdat het groeien van je beschaving en oorlog voeren ook weer nodig is om sterker te worden en andere beschavingen een toontje lager te laten zingen,dus...

Ik denk dat ik, als het strijdtoneel op tafel gaat komen, inderdaad eerst ga beginnen met het basisspel met alle aanpassingen. De uitbreiding klinkt zeer interessant!

Als laatste heb ik nog een vraagje over de regels:
Het betreft het aanval met legioenen naar een provincie waar alleen een invloedsteen van de tegenstander ligt. Volgens de regels geldt dit als een succesvolle aanval en mag er vervolgens gekozen worden uit 3 speciale akties:
- Je mag een bouwwerk (stad, karavaan, tempel of markt) verwoesten;
- Je de provincie bezetten door legioenen op bouwwerken te zetten;
- Je mag een overname van een provincie voorbereiden door een legioen op de invloedssteen van de tegenstander te zetten. In de bouwfase van de volgende ronde mag je de invloedsteen dan vervangen door je eigen invloedssteen.

De vraag is voor de laatste aktie: als je in de volgende ronde een provincie hebt overgenomen door vervangen van je eigen invloedssteen: komen dan de (eventueel door de tegenstander gebouwde) bouwwerken ook in je bezit of moet je daar weer een aparte militaire aktie voor uitvoeren?

Cymric, (dit keer met de r :wink: ) nogmaals bedankt voor je uitgebreide info!


Gegroet!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006, 17:52 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
cheezer schreef:
Die laatste is zeker een gouden tip! Echter, inmiddels heb ik al een bestelling gedaan, eens kijken of dit te herroepen is.....

Je bent niet de enige :).

Citaat:
Nog even over het "opportunistisch bouwen": duidelijk en dat is dus waar het om draait! Ik kan me goed voorstellen (na het lezen van de regels) dat je je "verliest" in het groter maken van je beschaving en het voeren van allerlei veldslagen. Interessant, omdat het groeien van je beschaving en oorlog voeren ook weer nodig is om sterker te worden en andere beschavingen een toontje lager te laten zingen,dus...

Precies.


Citaat:
De vraag is voor de laatste aktie: als je in de volgende ronde een provincie hebt overgenomen door vervangen van je eigen invloedssteen: komen dan de (eventueel door de tegenstander gebouwde) bouwwerken ook in je bezit of moet je daar weer een aparte militaire aktie voor uitvoeren?

Zodra de invloedssteen jouw kleur heeft, zijn alle bouwwerken ook automatisch van jou; die hoef je dus niet apart in te nemen. Bedenk wel dat
  • een fort van de tegenstander eerst door middel van een aanval moet worden weggespeeld, eerder kan je geen speciale actie uitvoeren; en
  • nog op het land liggende triremes speciale akties niet verhinderen omdat land- en zeeëenheden elkaar nooit beïnvloeden. (Zelfs niet met de fix van Perikles, waar het gaat om schepen die al varen.) Dit staat jammer genoeg niet duidelijk in de regels; wordt in een volgende versie aangepast.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006, 20:33 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cheezer schreef:
Die laatste is zeker een gouden tip! Echter, inmiddels heb ik al een bestelling gedaan, eens kijken of dit te herroepen is.....



Voordat je al te enthousiast wordt: de "gouden tip" verwijst je naar een webshop die Mare Nostrum niet meer op voorraad heeft.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006, 20:34 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Oh, dan waren het echt de laatste exemplaren. Jammer. Playme.de heeft het zeker nog, DelayedReactions.de kan ik niet zien.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006, 23:52 
4. El Grande (1995)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
cymric schreef:
DelayedReactions.de kan ik niet zien.


Jawel hoor, ook daar heeft men het nog ter beschikking!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006, 16:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Erwin schreef:
Voordat je al te enthousiast wordt: de "gouden tip" verwijst je naar een webshop die Mare Nostrum niet meer op voorraad heeft.


Hmmm, dus dat was de betekenis van het rode balkje. Die kleine lettertjes stonden er begin deze week, toen ik enthousiast m'n kredietkaart tevoorschijn trok, nog niet bij. Dan zal het vast allemaal wat langer duren, kan ik ondertussen eens kijken of ik genoeg anderen warm kan krijgen voor een stevige pot Mare Nostrum.

Aanvulling na een bezorgd berichtje aan AdamSpielt gestuurd te hebben: maandag worden de voorraden weer aangevuld dus het wachten duurt niet lang. Goede dienst trouwens, zo snel antwoord op mijn vraag.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 sep 2006, 22:55 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik heb gisteravond voor het eerst een partij met 5 spelers gespeeld (voorheen altijd maar met 4 of 2) en dat was dolle pret. Met z'n vijven is iedereen veel agressiever, wat tot best heftige veldslagen leidde. Verder worden opeens allerlei andere wonderen en helden belangrijk. Maar het meest dramatische moment kwam wel toen ik als Staatsman in de laatste ronde moest gaan bepalen wie als eerste mocht gaan bouwen.

Rome had door brute overvalstrategieën sowieso 11 grondstoffen in handen gekregen, en had dus alleen een 12e nodig om de Pyramiden te kopen. Dat lukte dus ook in de handelsronde. Babylon had al 3 Wonderen liggen en moest aan 9 grondstoffen komen---ook dat lukte. Ikzelf als Griekenland bleef steken op 10 belastingen (maar nog wel een Wonder, dus), en voor de rest: ach, Carthago was helemaal kort en klein geslagen en Egypte zat het hele spel stilletjes en sipjes in een hoekje.

Ik wist dus dat ik de winst aan Rome of Babylon moest gunnen. Dus bouwde ik eerst zelf---3e Wonder. Carthago deed wat (ik geloof wat legioenen aanschaffen), en daarna deed ik Egypte maar.

IK WIN!!! brulde mijn vriendin met een enorme grijns op haar gezicht.

Opperste verbazing bij ons allemaal.

IK WIN!!! zei ze nog maar eens, en telde 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-TWAALF??! belastingkaarten uit.

Nog steeds opperste verbazing bij ons allemaal.

Ja, kijk, legde ze uit, ik hád al twee belastingkaarten, krijg er nu net zeven bij, en kon tijdens het handelen---waarbij Rome een bepaald aantal moest noemen om aan z'n 12e handelswaar te komen---AL MIJN HANDELSWAAR ruilen voor belasting!

Uw staatsman kreeg een kleur als een biet omdat hij dit TOTAAL niet had opgemerkt.

Moraal van het verhaal: LET OP. Ook op beschavingen die stilletjes en sipjes in een hoekje zitten en absoluut geen gevaar op lijken te leveren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006, 01:56 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
...ondertussen blijf ik lobbyen voor een MN-gezelschap, tot nu toe (en dat binnen een week) 4 gegadigden inclusief mezelf. Er is hoop dat de tafel volledig bezet gaat worden (-:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2006, 13:45 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Ik heb Mare Nostrum inmiddels ontvangen. Hoop binnenkort ook 4 mensen aan het strijdtoneel te krijgen. Nu eerst even een "potje" solo ter voorbereiding om later de regels aan de anderen goed uit te leggen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2006, 12:10 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Begreep ik goed dat bij Adam Spielt de Basisversie Duits en de uitbreiding Engels? Als dat zo is, hoeveel last heb je daar dan van?
Als ik dat verkeerd begrepen heb, hoor ik het ook graag!

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Mare Nostrum  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®