Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



50 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 11:24 
Rooster Booster

Berichten: 77
mijn kids zijn 11 en 6 (bijna eerder al 12 en 7).

Ik vraag me af of het al aan te raden is om met hen RPG te spelen en indien ja, met welke eenvoudige je dan kan starten? Het leeftijdsverschil tussen de twee is op dit moment nogal groot maar ik neem aan dat qua mentaliteit dat gaat gelijktrekken met het ouder worden.
Ik neem ook aan dat kids vooral actie willen en dat het ook een beetje visueel moet kunnen zijn (bv met enkele miniatuurtjes?) en dat een overload aan regels ook niet interessant is. De papa zal in dat geval wel de leider van het spel moeten zijn (DM bv), maar de papa heeft wel geen tijd om zelf een hoop uit te dokteren. Dus de scenario's zouden toch al wel wat moeten voorgekauwd zijn.

iemand ideeen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 13:10 

Berichten: 121
Warhammer Quest, misschien. Het is waarschijnlijk te moeilijk (en Engels) voor ze om alleen te spelen, maar met een volwassen spelleider moet het wel te doen zijn, lijkt me.
Het is een klassieke 'dungeon crawl' met regels om zelf een dungeon, puzzels en een verhaal te ontwerpen. Ook is er een scenario boek en een mogelijkheid om random dungeons te genereren terwijl je speelt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 14:40 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Lego Heroica? Alhoewel al waarschijnlijk te simpel voor de oudste.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 16:20 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Volgens mij zoek je zoiets:

http://hobby.marktplaats.nl/gezelschaps ... arker.html


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 17:23 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Vroeg speelde ik het oog des meesters waarbij je als spelleider (Dungon Master) het niveau kan aanpassen. Destijds tekende wij gewoon op ruitjes papier een plattegrond uit van een omgeving namate je meer ondekt. Volgens mij heb ik nog wel een pdf bestand met de basis regels in het nederlands om te proberen. Maar spelen met leuke poppetjes spreekt op jonge leeftijd meer aan. Je kunt er zelf ook makelijk een paar poppetjes bij pakken. Zelf heb ik ook zo'n lego spel Ninjago. Het ziet er leuk uit, inhoudelijk is het heel eenvoudig. Van mij vinden ze het wel leuk om af en toe eens te spelen.

Afbeelding

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Laatst bijgewerkt door henk.rolleman op do 05 jan 2012, 07:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 17:30 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
henk.rolleman schreef:
Vroeg speelde ik het oog des meesters waarbij je als spelleider (Dungon Master) het niveau kan aanpassen. Destijds tekende wij gewoon op ruitje papier een plattegrond uit van een omgeving namate je meer ondekt. Volgens mij heb ik nog wel een pdf bestand met de basis regels in het nederlands om te proberen. Maar spelen met leuke poppetjes spreekt op jonge leeftijd meer aan. Je kunt er zelf ook makelijk een paar poppetjes bij pakken. Zelf heb ik ook zo'n lego spel Ninjago. Het ziet er leuk uit, inhoudelijk is het heel eenvoudig. Van mij vinden ze het wel leuk om af en toe eens te spelen.

Afbeelding


Goede herinneringen aan inderdaad Henk :thumbup: , we bedachten toen ook zelf onze avonturen overigens.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012, 18:47 
9. Pandemie (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 554
Woonplaats: Bredene
Zeker eens Meddling Kids bekijken. Het is een RPG die zich afspeelt in het universum rond scooby-doo & vrienden. Deze is dan ook speciaal gemaakt om kinderen (en volwassenen) te introduceren in roleplaying.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 13:47 
BGG Admin
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: De Haan
Aha, roleplay vraagje! Jongens stop eens te proberen om de mensen naar boardgames te duwen daar.

Er zijn diverse startersets beschikbaar om te beginnen met roleplayen. In principe kan je zo goed als alles spelen maar het is natuurlijk niet altijd zo eenvoudig. In de eerste plaats is het goed om eens na te gaan in welke setting je wil gaan spelen: Fantasy, Scifi, Huidige wereld, ...

Er bestaan van de twee 'grote' fantasy games een startersbox:

1. Red Starter Box van Dungeons and Dragons 4th edition. Beschikt ongeveer over alles wat je nodig hebt om een kennismaking te krijgen met de nieuwste versie van D&D. Ik heb zelf de nieuwe versie nog niet gespeeld maar deze heeft naar het schijnt wel een 'hoger' boardgame gevoel. Naar het schijnt is het ook een op zichzelf staand product waarmee je niet direct kan overschakelen naar andere spelen in de reeks.
http://rpggeek.com/rpgitem/67011/dungeo ... tarter-set

2. Redelijk nieuw ook is de Pathfinder Beginner Box. Pathfinder is ook een fantasy setting en draait eigenlijk op het D20 systeem. Het is eigenlijk de opvolger van het ten grave gedragen D&D 3.0 en 3.5. Het systeem werd hier en daar lichtjes aangepast en werkt zeer goed. Zelf heb ik de beginner box nog niet in handen gehad maar ik heb er zeer veel goeie dingen over gehoord. Wel heb ik al wat ervaring met Pathfinder en het spel valt zeer goed mee van moeilijkheid. Je kan het moeilijker maken door advanced rules enzo maar die heb je echt niet nodig. De uitgever spendeert ook zeer veel tijd aan een goeie ondersteuning en dergelijke.
http://rpggeek.com/rpgitem/98302/pathfi ... ginner-box

Daarnaast heb je ook nog de meer 'Indie' games, spellen die door kleinere uitgeverijen op de markt zijn gebracht. Meddling Kids zoals Andy voorstelde is daar één van. Het is niet helemaal scooby doo, kwestie van de rechten te vermijden maar het lijkt er wel enorm op. Nadeeltje misschien voor jou is dat er naast het basisscenario er niets meer is uitgebracht.

En dan is er nog één die als gigantisch goede aanrader word gesteld om kinderen te leren roleplayen en dat is Mouseguard. Mouseguard is een rpg gebaseerd op een cartoonreeks, hierin spelen de spelers muizen die in hun eigen fantasy setting leven. Het spel is naar het schijnt uitermate geschikt om te leren roleplayen met kinderen. Vorig jaar kwam er nog maar een boxed set uit met al het materiaal dat je nodig hebt onder andere een volledig uitgewerkt avonturenboek. Het materiaal is enorm verzorgd, ik heb het thuis maar ben het momenteel nog aan het lezen.
http://rpggeek.com/rpgitem/85544/mouse- ... me-box-set

Houden je kinderen meer van Scifi en bijvoorbeeld het Star Wars Universum dan kan je misschien nog een oude versie van Star Wars WEG op de kop tikken. Dit wordt niet meer uitgegeven maar je vind nog veel ervan op het internet. De regels zijn enorm eenvoudig (voor de spelers is dit maximum een pagina of 10) en je voelt je echt een rebel die tegen het imperium aan het vechten is.
http://rpggeek.com/rpg/251/star-wars-we ... al-edition

Moest je nog vragen hebben laat maar weten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012, 17:16 
Rooster Booster

Berichten: 77
thnks allemaal

iemand bekend met :

MONSTERS EN MAGIERS
OOG DES MEESTERS


dit om de engelse taal voorlopig te vermijden?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 00:58 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Er was eens, ... in een ver verleden hebben we ooit met veel plezier een aantal verhalen van Het Oog des Meesters (1ste editie) gespeeld. Ergens achterin onze spellenverzameling liggen nog wel deze Basisset, De instrumenten van de Meester en de set met acht Nederlandse avonturenboeken (waaronder twee solo-avonturen).

Afbeelding Afbeelding

Kan dit met de kinderen? Volgens mij wel. Als je als Meester het verhaal waar nodig aanpast (tegenstand niet te zwaar maken, zeker op het begin), kan dit kinderen zeker boeien.
Voor de kinderen lijkt het me ook aangewezen om met de 'Instrumenten van de Meester te spelen', zo kan je de omgeving een stukje opbouwen.
Mogelijk kan een verhaal voor je 7-jarige te lang duren, maar dit is uiteraard ook afhankelijk van zijn/haar karakter.

Een overzicht met afbeeldingen van Het Oog des Meesters (dozen en boeken) vind je op HONG - Historisch Overzicht Nederlandse Gezelschapsspellen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 08:01 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Dierik schreef:
henk.rolleman schreef:
Vroeg speelde ik het oog des meesters waarbij je als spelleider (Dungon Master) het niveau kan aanpassen. Destijds tekende wij gewoon op ruitje papier een plattegrond uit van een omgeving namate je meer ondekt. Volgens mij heb ik nog wel een pdf bestand met de basis regels in het nederlands om te proberen. Maar spelen met leuke poppetjes spreekt op jonge leeftijd meer aan. Je kunt er zelf ook makelijk een paar poppetjes bij pakken. Zelf heb ik ook zo'n lego spel Ninjago. Het ziet er leuk uit, inhoudelijk is het heel eenvoudig. Van mij vinden ze het wel leuk om af en toe eens te spelen.



Goede herinneringen aan inderdaad Henk :thumbup: , we bedachten toen ook zelf onze avonturen overigens.


Absoluut! ;)

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 08:04 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Bart schreef:
Kan dit met de kinderen? Volgens mij wel. Als je als Meester het verhaal waar nodig aanpast (tegenstand niet te zwaar maken, zeker op het begin), kan dit kinderen zeker boeien.
Voor de kinderen lijkt het me ook aangewezen om met de 'Instrumenten van de Meester te spelen', zo kan je de omgeving een stukje opbouwen.
Mogelijk kan een verhaal voor je 7-jarige te lang duren, maar dit is uiteraard ook afhankelijk van zijn/haar karakter.

Ik heb het zelf ook vaak aangepast voor het niveau van de spelers en wij speelden vaak ook niet in 1 avond een avontuur uit. Ruitjes papier werkt ook prima met wat fantasie van de spelers.

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 18:41 
BGG Admin
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: De Haan
ce5s97p schreef:
dit om de engelse taal voorlopig te vermijden?


Dit kan natuurlijk wel een beetje een nadeel zijn zeker naar nieuw materiaal bestaat er denk ik eigenlijk niets meer nieuws bestaat. Maar ik twijfel er niet aan dat je met een beetje zoeken zeker nog genoeg kan vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 21:06 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Erwin schreef:


Barad_the_dwarf schreef:
Aha, roleplay vraagje! Jongens stop eens te proberen om de mensen naar boardgames te duwen daar.

Er zijn diverse startersets beschikbaar om te beginnen met roleplayen.



Toch denk ik dat Erwin met het D&D bordspel van Parker een goed voorstel doet voor een beginnende "RPG'er". Het voldoet aan alle eisen die eerder gesteld werden: Het is simpel op te zetten, niet te moeilijk, veel actie, vooral visueel met al de miniaturen en je hebt een DM met voorgekauwde (Nederlandstalige) scenario's.

Ik zeg: Doen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012, 22:38 
Rooster Booster

Berichten: 87
Wat gedacht van Heroquest? Geen RPG, maar kan wel mooie opstap zijn naar een Oog des meester...


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
50 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Rollenspellen  
 Feed - Onderwerp - rpg voor kids?  

Gebruikers die deze topic waarderen

technorat

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

kinderen, kinderspellen, rpg



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®