Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




29 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2

Wat vind jij van El Grande?
El wat? 0%  0%  [ 0 ]
Wel eens van gehoord, nog niet gekocht/ gespeeld. 21%  21%  [ 12 ]
Tegenvallen. (3) 9%  9%  [ 5 ]
Wel geinig. (6) 4%  4%  [ 2 ]
Best wel leuk! (7) 5%  5%  [ 3 ]
Leuk!!! (8) 7%  7%  [ 4 ]
Topspel!!! (9) 54%  54%  [ 31 ]
Totaal aantal stemmen : 57
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006, 13:46 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Ik heb dit spel eigenlijk alleen maar van cymric gekocht, door de nummer 1 notatie in de database. Normaal gesproken, als ik een spel koop, ken ik de spelregels al helemaal, weet ik hoe het spel eruit ziet etc, maar dit spel heb ik puur gekocht op de nummer 1 notatie, ik heb niet eens de spelregels opgezocht ofzo. Union pacific heb ik erbij gekocht, omdat ik van treinspellen hou. Ik zei dat ik er misschien wel intresse in had, maar voor de mij aangeboden prijs voor beide spellen kan ik niet moelijk doen :twisted:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006, 15:45 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ginola schreef:
cymric schreef:
Opeens is er een extra telling in een gebied waar je dat helemaal niet had gewild. Opeens wordt de waardetabel van een voor jou waardevolle provincie gewijzigd. Opeens zet iemand z'n Grande ergens anders neer. Opeens verkast een aantal van jouw Caballero's naar de provincie. De combinatie dwingt je om van moment tot moment te scoren in de hoop dat je dat aan het einde beter dan je tegenstanders hebt gedaan.

Wat jij hier beschrijft is nou juist precies wat de meesten zo aantrekt aan dit spel. Je ziet van te voren deze actiekaarten liggen. Dus de kans is aanwezig dat deze ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Je zult er dus vooraf rekening mee moeten houden. Het is elke ronde weer afwegen welke actie pak ik zelf en hoe kan ik me zo goed mogelijk indekken tegen verrassende acties van anderen.

Ik heb even een zinnetje zwart gemaakt: dat is nou precies waar ik me aan stoor. Je kúnt er niet goed rekening mee houden tenzij je van plan bent om een hele hoge caballerokaart uit te spelen. Maar als iemand je al voor is geweest, ligt je hele plannetje weer in duigen. Sterker nog: als jij persé als eerste wilt, moet je er nog steeds rekening mee houden dat anderen je plan óók in de war schoppen: die zullen natuurlijk allerlei wijzigingen op het bord aanbrengen die zeer slecht voorspelbaar zijn. Het spel krijgt in mijn ervaring daardoor een vreselijk stroperig en psychologisch karakter als iedereen probeert een zo robuust mogelijk plan uit te denken en dat tijdens de spelronde ook nog herziet. (Bruno Faidutti zou trots zijn---sterker nog, ís dat ook---op dit spel.) Daarom denk ik dat je het niet eens zo gek zou doen als je gewoon 'maar wat doet' (natuurlijk wel een beetje oppassen). Als een spel zulk een strategie inderdaad toestaat, kan ik het niet leuk meer vinden. Maar aangezien Duikertje mijn El Grande heeft, kan ik dat niet meer uitvinden. (Ik mis het spel niet eens en dat zegt eigenlijk al voldoende.)

Citaat:
cymric schreef:
MAAR: je kunt niet langere tijd aan iets bouwen waardoor je met recht van een overwinning kunt spreken. Je begint, iedereen doet wat en sprokkelt punten bij elkaar, het eindigt, en iemand wint zonder dat er heel veel zeggenschap is geweest over wat er tussenin is gebeurd.

Dit is maar ten dele waar. Langere tijd aan iets bouwen is inderdaad moeilijk. Maar groot nadeel aan spellen die dat WEL hebben is vaak dat iemand die in het begin op achterstand komt, het spel nooit meer kan winnen (kijk bv naar Catan). Daarnaast is er juist heel veel zeggenschap over wat er gebeurd. Juist door bepaalde acties goed uit te buiten kun je van een achterstand een voorsprong creeren.

Nee, je hebt alleen zeggenschap over wat je zélf doet als reactie op de anderen en moet maar hopen dat wat je in gedachten hebt in de praktijk ook goed werkt. Soms doet het dat inderdaad---maar kwam dat nou omdat jij zo'n goed plan had, of dat de tegenstander door eerder gemaakte keuzes geen tegengas kónden geven...? Onzekerheid over je positie vind ik prima in een spel, maar in El Grande is het te extreem.

Citaat:
cymric schreef:
Die onvoorspelbaarheid is de reden dat ik El Grande vind tegenvallen.

Je zou het eens met de uitbreiding Koning & Intrigant moeten spelen.
(Alleen in engels en duits verkrijgbaar). Dan heeft iedereen dezelde acties tot zijn beschikking. Maar gaat het er om wie welke actie in welke ronde inzet. Je weet dan dus precies welke acties iedereen heeft en als je dit in de gaten houdt, dan kun je rederlijkerwijs onthouden welke acites iedereen nog wel en niet heeft en daar op in spelen. Dat maakt het spel een stuk tactischer en er zit VEEL minder onvoorspelbaarheid en geluk in. Volgens mij is jou kritiek op het spel dan zo goed als helemaal weg :-)

Die suggestie heb ik eerder gehoord, en ik denk ook dat je inderdaad gelijk hebt. Echter, na het zien van de prijs van een pristine editie van de Intriganten-uitbreiding in een (de?) spellenspeciaalzaak in Kopenhagen, hield ik dat maar voor gezien. Strikt genomen haal je met die uitbreiding alles weg wat El Grande 'El Grande' maakt en dan kun je je afvragen of het spel dan wel de moeite waard is geweest. Bovendien heb ik ook Maharadja in mijn bezit---dat volgens mij een beetje halverwege tussen El Grande en die K&I uitbreiding inhangt---en ook daar kan ik me groen en geel ergeren aan het zo nu en dan complete gebrek aan controle over wat je doet. (In de zin dat je wat anders van plan was.) Ik ben bang dat het hele spelmechanisme me gewoon niet aanspreekt en dat ik liever achter de meute aanhobbel, maar wel lekker mijn eigen gang kan gaan :-).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006, 18:39 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
O jee, vind je Maharadja nou ook al niet leuk? :P Een van m'n favoriete spellekes...

Helaas heb ik El Grande slechts eenmaal gespeeld, en ik vond het helemaal te gek. Juist het bizarre spelverloop maakt het ongemeen spannend. De enige* reden dat ik het niet koop is dat je het met minstens 3 man moet spelen (en de hele Catan-collectie ligt hier al genoeg te verstoffen).


*Niet helemaal waar: ik viste achter het net, Duikertje was eerder. Daags na m'n eerste El Grande ervaring plaatste Cymric zijn aanbieding. Zund.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006, 20:21 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Daarom denk ik dat je het niet eens zo gek zou doen als je gewoon 'maar wat doet' (natuurlijk wel een beetje oppassen).


Ik heb alle respect voor jouw mening over dit spel, maar als deze passage op El Grande slaat, kraam je - nog steeds met alle respect - onzin uit.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006, 20:51 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
cymric schreef:
Maar aangezien Duikertje mijn El Grande heeft, kan ik dat niet meer uitvinden. (Ik mis het spel niet eens en dat zegt eigenlijk al voldoende.)



Tsaar schreef:

*Niet helemaal waar: ik viste achter het net, Duikertje was eerder. Daags na m'n eerste El Grande ervaring plaatste Cymric zijn aanbieding. Zund.


hèhèhè. Merk ik daar een greintje jaloersie op? :_P*
Maar ik check dit forum (net als alle andere fora die ik bezoek) een keer of 10 per dag (echt niet overdreven), dus als er iets cools wordt aangeboden ben ik er als de kippen bij 8)

*:_P is de normale : P, dus een gezichtje met een tong uit zn mond, niet deze vage die nogal blij is.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006, 23:48 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Erwin schreef:
cymric schreef:
Daarom denk ik dat je het niet eens zo gek zou doen als je gewoon 'maar wat doet' (natuurlijk wel een beetje oppassen).
Ik heb alle respect voor jouw mening over dit spel, maar als deze passage op El Grande slaat, kraam je - nog steeds met alle respect - onzin uit.

Ik zei er dan ook nadrukkelijk bij dat ik niet weet of dit het geval is; ik vraag me het alleen maar af. Dit zou gewoon een te proberen taktiek als zovele andere zijn. Lijkt me verder niets mis mee, toch?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006, 23:54 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Duikertje schreef:
hèhèhè. Merk ik daar een greintje jaloersie op? :_P*


Mwaaaahhh.... :cry:






een beetje dan :o



Maar goed, ik vrees dat het nog steeds ongespeeld in de kast had gestaan dus ik ben blij dat het goed terecht gekomen is. Mocht ik ooit nog eens meer dan 1 spelletjesvriend hebben dan schaf ik het alsnog aan :lol:


PS: "jaloezie"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006, 12:22 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Tsaar schreef:
Duikertje schreef:
hèhèhè. Merk ik daar een greintje jaloersie op? :_P*


PS: "jaloezie"


Viel me net ook op ja, toen mn post nog eens las...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006, 18:23 
Uitgever

Berichten: 50
Laat ik beginnen met te zeggen dat er gelukkig heel veel spellen te koop zijn en dat er voor een ieder wel iets tussen zit.

EL GRANDE is inderdaad een verschrikkelijk goed spel. We hebben het afgelopen weekeinde weer eens gespeeld en de spanning was gewoonweg te voelen tijdens het spelen. Aandachtig je zetten overdenken (tijdens de beurt van je medespelers !) en dan toeslaan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: El Grande
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006, 14:52 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 19
Woonplaats: Amsterdam
Het maakt wel uit met hoeveel spelers je bent; met 5 spelers ontaardt het al snel in pure destructie. Daar moet je van houden...

Groeten,
Saskia


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 maart 2006, 17:48 
Party Animal

Berichten: 475
Woonplaats: Heiloo
Gisteren voor het eerst de uitbreiding koning en intrigant gespeeld.
Het spel verandert er totaal door.
Ik ben er nog niet uit of het een verbetering is :-)

Het was wel spannender wie er ging winnen, dat is in ieder geval al een pluspunt...


Nu nog Grossinquisiteur und Kolonien proberen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 maart 2006, 11:50 
Grote Dienaar

Berichten: 109
Woonplaats: Gent
Erwin schreef:
Met twee spelers is er inderdaad weinig "strijd".


El Grande is dan ook een spel dat het meest tot zijn recht komt met 5 spelers!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: El Grande
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006, 14:47 
Grote Dienaar

Berichten: 109
Woonplaats: Gent
Saskia schreef:
Het maakt wel uit met hoeveel spelers je bent; met 5 spelers ontaardt het al snel in pure destructie. Daar moet je van houden...

Groeten,
Saskia


Destructie?
Ik denk dat wij eens El Grande moeten spelen! El Grande is net een zeer CONSTRUCTIEF spel. Je probeert in zoveel mogelijk gebieden punten te scoren, maar wel met zoveel mogelijk andere spelers! Zo gun je iedereen wat puntjes, maar neem je zelf het grootste pak punten.

Zo kun je inventief en cosntructief iedere beurt punten uitlopen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: El Grande
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006, 15:42 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
warpozio schreef:
Destructie?
Ik denk dat wij eens El Grande moeten spelen! El Grande is net een zeer CONSTRUCTIEF spel. Je probeert in zoveel mogelijk gebieden punten te scoren, maar wel met zoveel mogelijk andere spelers! Zo gun je iedereen wat puntjes, maar neem je zelf het grootste pak punten.

Zo kun je inventief en cosntructief iedere beurt punten uitlopen!


Constructief? Ik denk dat wij eens El Grande moeten spelen. Laat ik je wat "leuke" dingetjes met intrigantjes zien. :-)

(en uiteraard ligt de waarheid ergens in het midden).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
29 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - El Grande  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

999 Games, El Grande



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®