Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006, 09:51 
Jakkiebak!

Berichten: 62
[Bericht deels verwijderd]

Verder vind ik bij meerdere spelers (= >3) de weg te kort. Voordat je een blauw gebouw kan bouwen is het spel reeds afgelopen (rekening houdend dat je ook elke keer aan het kasteel bouwt).
Wat is jullie mening hierover?


Laatst bijgewerkt door RJV op ma 30 nov 2009, 12:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006, 10:04 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Die poort vind ik ook niet nuttig, een soort uitstel van beslissing wat er op neerkomt dat je de laatste keuze over houdt.
De weg vind ik niet te kort, misschien jagen jullie de provoost te vaak naar voren toe? :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006, 10:06 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 82
Laat ik beginnen met te zeggen dat de poort niet het beste vakje is wat er op het speelbord van Caylus gedurende het spel te vinden maar het heeft wel degelijk voordelen in bepaalde situaties:

- bedenk dat je op het allerlaatst deze arbeider nog mag verplaatsen, je weet dus met zekerheid de rest van de arbeiders te staan, de belangen van je tegenstanders kun je voor de volle 100% aflezen op het bord. Je kunt daarop nog anticiperen.
- stel dat je alsnog beslist om in het kasteel te gaan, je tegenstanders hebben hier wellicht geen rekening mee gehouden bij het plaatsen van hun arbeiders en het tellen van de (in te zetten) grondstoffen voor het kasteel. Dan kunnen ze van een koude kermis thuiskomen...

Conclusie: er zijn wel degelijk mogelijkheden voor de Poort. Je moet ze echter wel zien en niet altijd gaan bovenstaande situaties op. CAYLUS blijft hierdoor ieder keer weer intrigeren als je het speelt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006, 11:14 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
De weg is zeker niet te kort; dit heb je zelf in de hand. Je moet hierin dus wel investeren. Als je dat niet doet, of iemand anders, dan ben je bezig om punten op een ander vlak te halen. Blijft toch een keuze in de taktiek.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006, 18:27 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
RJV schreef:
Verder vind ik bij meerdere spelers (= >3) de weg te kort. Voordat je een blauw gebouw kan bouwen is het spel reeds afgelopen (rekening houdend dat je ook elke keer aan het kasteel bouwt).
Wat is jullie mening hierover?

Waarom zou je elke keer aan het kasteel moeten bouwen? In sommige spellen bouw ik hooguit 1 à 2 keer iets in het kasteel. Je kunt ook op andere manieren veel punten scoren.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 18 jul 2006, 19:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Rubik schreef:
RJV schreef:
Verder vind ik bij meerdere spelers (= >3) de weg te kort. Voordat je een blauw gebouw kan bouwen is het spel reeds afgelopen (rekening houdend dat je ook elke keer aan het kasteel bouwt).
Wat is jullie mening hierover?

Waarom zou je elke keer aan het kasteel moeten bouwen? In sommige spellen bouw ik hooguit 1 à 2 keer iets in het kasteel. Je kunt ook op andere manieren veel punten scoren.


De kasteelpunten zijn nogal duur, maar ik zorg wel dat ik in ieder geval 1 privilege krijg bij de afrekeningen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2006, 08:19 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Imhotep schreef:
- stel dat je alsnog beslist om in het kasteel te gaan, je tegenstanders hebben hier wellicht geen rekening mee gehouden bij het plaatsen van hun arbeiders en het tellen van de (in te zetten) grondstoffen voor het kasteel. Dan kunnen ze van een koude kermis thuiskomen...

Dit is inderdaad de beste toepassing van de poort. Het is een sublieme manier om je beslissing om naar het kasteel te gaan te temporiseren. Als je een werker in de poort plaatst, hoef je die beslissing pas te nemen als je (bijna, vanwege de provoost) zeker weet hoeveel blokjes de medespelers hebben die ook in het kasteel staan en dus ook of je er zelf meer hebt of niet. Een erg smerige manier om mensen van hun zeker geachte privilege te beroven!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006, 16:27 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Er zijn spelers die de volgende variant hanteren voor de poort: bij het effectueren van de poort mag de speler, wiens arbeider daar staat, deze arbeider naar een ander, reeds bezet, gebouw verplaatsen. In dit geval is de poort de enige manier om met jouw arbeider op een reeds bezet gebouw te gaan staan (buiten de Stallen en de Herberg dan). Een verrijkende variant, al zeg ik het zelf.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel, QWG Games


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006, 15:48 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 36
Woonplaats: Schiedam
francobollus schreef:
Er zijn spelers die de volgende variant hanteren voor de poort: bij het effectueren van de poort mag de speler, wiens arbeider daar staat, deze arbeider naar een ander, reeds bezet, gebouw verplaatsen. In dit geval is de poort de enige manier om met jouw arbeider op een reeds bezet gebouw te gaan staan (buiten de Stallen en de Herberg dan). Een verrijkende variant, al zeg ik het zelf.


Op deze manier is de poort te sterk; de eerste speler plaatst dan altijd een arbeider op de poort. Het spel is meer in evenwicht als de arbeider van de poort naar geen een van de speciale gebouwen mag. Hierdoor blijft het verkrijgen van bijvoorbeeld een privelege op het toernooiveld voorbehouden aan degene die daar zijn pion plaatst.

P.S. Frank; wat vond Attia van deze regel?

_________________
ECHTE MANNEN ETEN GEEN HONING,
DIE KAUWEN OP BIJEN


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006, 22:09 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
P.S. Frank; wat vond Attia van deze regel?

Geen idee, ik heb hierover nooit enige communicatie met hem gehad.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 sep 2006, 22:13 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
Het spel is meer in evenwicht als de arbeider van de poort naar geen een van de speciale gebouwen mag.

Dat klinkt niet verkeerd. Wellicht is het ook nog een idee om aan de eigenaar van de arbeider, waar de 'poort-arbeider' naar toe verplaatst wordt, een muntje te betalen (ping!),


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2006, 00:06 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 36
Woonplaats: Schiedam
Citaat:
Dat klinkt niet verkeerd. Wellicht is het ook nog een idee om aan de eigenaar van de arbeider, waar de 'poort-arbeider' naar toe verplaatst wordt, een muntje te betalen (ping!),



Klinkt zeker niet onaardig, op deze manier moet je dus een muntstuk overhouden om de poort-arbeider te kunnen verplaatsen. Alleen zal ik deze variant nog wel moeten uitproberen.

Misschien is het meer in de geest van het spel om het muntstuk niet aan de andere arbeider te betalen maar aan de "bedelaar" aan de poort, de speler met de minste muntstukken tijdens de poort-fase. Hierdoor kan men strategisch plannen om de armste te zijn. Bij gelijke stand onder de armen (greedy bastards :shock: ) blijft het muntstuk liggen tot de volgende ronde. Op een gegeven moment is de pot te verdelen onder de armsten (eventueel restgeld gaat weer naar de poort) of er is een zeer gelukkige bedelaar :P.

_________________
ECHTE MANNEN ETEN GEEN HONING,
DIE KAUWEN OP BIJEN


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 02 okt 2006, 16:50 
Grote Dienaar

Berichten: 109
Woonplaats: Gent
leuk als je denkt (of weet) dat iemand zal passen. je hebt een joker aan 1 geld... maar beperkt bruikbaar...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006, 05:24 
Meeple

Berichten: 12
Ik gebruik de stallen om twee redenen.

1) zoals hierboven al is vermeld een eventuele verrassing in het kasteel
2) je beschikt aan het einde van de ronde over veel meer informatie waar de provost zich waarschijnlijk zal gaan bevinden. Het verbaast mij dat ik hier nog niemand over heb gehoord.


Nu moet ik er wel bij bekennen dat wij, tot op heden, altijd ons geld zichtbaar laten voor anderen.

Natuurlijk is het zo dat je je eigen strategie hier ook een beetje op moet afstemmen. Dus zorgen dat je altijd een blauw blokje en een munt stukje achter de hand hebt voor het toernooi veld of eventueel voor een de handelaar. Uiteraard zal de effectiviteit van de poort niet elke ronde positief uitvallen, maar wanneer je hier mee gaat spelen leer je ook inzien in welke ronden het wel interessant zal zijn. Zo is het zeer lucratief in ronden waar geld schaarste heerst en wel om twee redenen Ten eerste de hierboven gegeven reden dat je later nog voor weinig geld een werker kan (ver) plaatsen naar een neutraal gebouw of een gebouw van iemand anders. Ten tweede omdat er dan meer interessante (vrije) gebouwen overblijven en de uitwijkmogelijkheden groter zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Nut van de poort (Caylus)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

Caylus, QWG Games, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®