Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012, 15:59 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Uitleg & Review van het spel "Hoogspanning - De Eerste Vonken", uitgegeven door 999 Games, door Nox' Spellenzolder.
Vragen, opmerkingen of verzoekjes, mail mij gerust.
2-6 Spelers
60 Minuten Speeltijd

FOUTJE:
Fase 2: De Jacht
Tel de hoeveelheid voedsel op het voorraadbord waarop je jaagt (bessen, vissen, beren, mammoeten).
De bonus van +1 is voor elk clanlid dat bij een ander jachtveld van dit type staat. Dus als er 3 clanleden rond hetzelfde jachtveld staan.... GEEN +1.
Staan er bij 2 verschillende jachtvelden van bijvoorbeeld bessen clanleden van jou = een +1, bij 3 verschillende jachtvelden = +2, etcetera.

Had ik al gezegd dat ik de regels SLECHT weergegeven vond? :twisted:

_________________
Bezoek ook mijn Website


Laatst bijgewerkt door Bastiaan_Nox op ma 23 jan 2012, 23:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012, 17:57 
8. Perudo (1987)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Heb de hele review nog niet geluisterd, gaat was lastig op mn telefoon, dus ik stel de vraag maar gewoon.
In hoeverre kun je dit spel met hoogspanning vergelijken? Wat voor spelers zou je dit spel aanraden en wat voor spelers hoogspanning?


Edit: ik maar er wel even een nieuw draadje van.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012, 11:12 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Hallo Dharquen,

Allereerst hartelijk dank voor de videouitleg, die maakt de spelregels weer duidelijker.

Toch een foutje ontdekt: In de regels staat duidelijk op pagina 7 bij: Pas de ontwikkelingsmarkt aan: (in mijn eigen woorden herhaal ik het:)
Als de 'schudden' kaart getrokken is en als hoogste technologie is neergelegd, wordt de trekstapel geschud. Vervolgens worden de laagste kaart en de 'schudden' kaart in de doos gelegd. De markt bestaat vanaf nu uit 6 technologieën die allen gekocht mogen worden.

Dit gebeurd overigens niet meteen in fase 1 waarin spelers een ontwikkelingskaart kopen, maar pas in fase 4 bureaucratie, vandaar dat de 'schudden' kaart zolang tijdelijk als laatste technologie open blijft liggen.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012, 11:29 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mag ik dit draadje gebruiken om nog een vraag over dit spel te stellen?

Waarom staat in de regels op pagina 4, en ik citeer letterlijk:
Aan ieder jachtgebied mag niet meer dan 1 clan grenzen.

Dat kan niet kloppen. Je moet op 1 jachtgebied soms meerdere velden bezetten om via het kaartje op een ander jachtgebied te kunnen geraken.
Verder bestaat het spel uit maximaal 12 jachtgebieden (bij 6 spelers) en zelfs dan zou je nooit je 13 clanleden kunnen plaatsen.

En ten slotte:
Citaat:
FOUTJE:
Fase 2: De Jacht
Tel de hoeveelheid voedsel op het voorraadbord waarop je jaagt (bessen, vissen, beren, mammoeten).
De bonus van +1 is voor elk clanlid dat bij een ander jachtveld van dit type staat. Dus als er 3 clanleden rond hetzelfde jachtveld staan.... GEEN +1.
Staan er bij 2 verschillende jachtvelden van bijvoorbeeld bessen clanleden van jou = een +1, bij 3 verschillende jachtvelden = +2, etcetera.


Als je maar per jachtgebied +1 krijgt, kun je dus ook max. +2 virtueel eten oogsten, dus geen etcetera.... alle jachtgebieden zitten maar max. 3 keer in het spel.....

Zijn dan alle gereedschappen met een 8+ wel altijd haalbaar? Iemand al ervaring?

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012, 17:45 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
de gereedschappen met 8+ kan best voorkomen, bijvoorbeeld in het tweepersoonsspel (dit is zeer goed te spelen met 2, maar haal wel de intelligentie eruit die is dan te krachtig!)

Met meerdere personen zul je dit niet snel voor elkaar krijgen denk ik.

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 13:16 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Bridget schreef:
Waarom staat in de regels op pagina 4, en ik citeer letterlijk:
Aan ieder jachtgebied mag niet meer dan 1 clan grenzen.

Dat kan niet kloppen. Je moet op 1 jachtgebied soms meerdere velden bezetten om via het kaartje op een ander jachtgebied te kunnen geraken.
Verder bestaat het spel uit maximaal 12 jachtgebieden (bij 6 spelers) en zelfs dan zou je nooit je 13 clanleden kunnen plaatsen.

Zoals ik in mijn review al even opmerkte, zijn dit zo ongeveer de meest afschuwelijk opgezette regels OOIT! :evil:
Het zit vol met tegenstrijdigheden en onduidelijke omschrijvingen.
Wat ik opmaak uit de uitleg van meneer Frisia zelf en de Engelse regels is dat men bedoelt "dat er maar 1 clan-lid per vakje mag staan (dus je mag niet 3 gele mannetjes op hetzelfde vakje zetten). Maar er mogen rondom een jachtveld wel 3 mannetjes van dezelfde kleur staan staan, elk op hun eigen vakje.

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 16:33 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
En ergens anders lees ik dan dat ieder jachtgebied 3 jachtvelden eromheen heeft.
FF, 999 en/of Vertaler: Wees consequent in je bewoordingen!

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012, 19:14 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bridget schreef:
Waarom staat in de regels op pagina 4, en ik citeer letterlijk:
Aan ieder jachtgebied mag niet meer dan 1 clan grenzen.


Ik ben er al achter waarom het er WEL terecht staat. Het gaat namelijk om de eerste clans op het bord te zetten. Dan mag er maar 1 clan per jachtgebied staan. Een tegenspeler moet op een heel ander jachtgebied beginnen. Dit geldt voor de EERSTE clan die een speler plaatst. De tweede mag wel al op een ander jachtgebied of zelfs veld waar een tegenspeler staat.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012, 19:33 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Bridget schreef:
Bridget schreef:
Waarom staat in de regels op pagina 4, en ik citeer letterlijk:
Aan ieder jachtgebied mag niet meer dan 1 clan grenzen.


Ik ben er al achter waarom het er WEL terecht staat. Het gaat namelijk om de eerste clans op het bord te zetten. Dan mag er maar 1 clan per jachtgebied staan. Een tegenspeler moet op een heel ander jachtgebied beginnen. Dit geldt voor de EERSTE clan die een speler plaatst. De tweede mag wel al op een ander jachtgebied of zelfs veld waar een tegenspeler staat.

Bedankt voor de aanvulling. Met z'n allen komen we wel uit de regels. :)

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012, 18:35 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
De Engelse regels vind ik vrij helder, helaas is dit schijnbaar niet goed gelukt in de Nederlandse regels, jammer!

In het filmpje geef je aan dat bij het verdelen van de gereedschappen etc. je het beste kan beginnen bij de laatste speler in de rij. Dit ben ik niet met je eens dit doet afbreuk aan de psychologie van het spel. Als tweede speler kan ik dan niet zeggen of ik het gereedschap wil kopen. Door te zeggen dat ik een product wil kopen terwijl dit niet zo is kan ik proberen anderen het gereedschap te laten kopen en dus gokken dat een ander het wel koopt.

Als laatste speler in de rij zou je een bepaald product in eerste instantie niet kopen, als je merkt dat een andere speler het gereedschap erg graag zou willen hebben kan je dit gereedschap alsnog kopen om een ander dwars te zitten.

Je haalt een groot deel van de mindgame uit het spel door maar gewoon bij de laatste speler te beginnen. Hoop dat men snapt wat ik bedoel :D

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012, 19:44 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Bedankt voor je reactie Cab,

En ik moet toegeven dat je daar een goed punt te pakken hebt. Voor de mind game is het inderdaad leuker om het rijtje af te gaan in de volgorde zoals het spel dicteerd. Het ligt misschie aan mijn spelersgroep, dat wij ervoor hebben gekozen om het andersom te doen. Persoonlijk bevalt het ons zo beter.
Maar het is altijd fijn om een andere visie te horen. :clap:

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012, 11:14 
5. Azul: Summer Pavilion (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Mijn ervaring is dat de kaart vuur wel heel erg sterk is. Het is bij ons (speleraaantallen van 3- 5) steeds zo dat degene die wint, de kaart vuur in zijn bezit had. Hoe is dat bij jullie?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012, 11:28 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Er is een discussie over op BGG (hier); daar staan zeker bruikbare tips in. Spelers met vuur zijn niet onverslaanbaar, maar je moet wel opletten wat je doet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012, 11:29 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Dharquen schreef:
Persoonlijk bevalt het ons zo beter.

Nou maak je me wel nieuwsgierig: wat is er dan beter aan? Je impliceert een beetje dat beide mogelijkheden minimaal een paar keer over tafel zijn gekomen en dat je dus een verschil hebt opgemerkt...?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 23 feb 2012, 11:34 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
cymric schreef:
Dharquen schreef:
Persoonlijk bevalt het ons zo beter.

Nou maak je me wel nieuwsgierig: wat is er dan beter aan? Je impliceert een beetje dat beide mogelijkheden minimaal een paar keer over tafel zijn gekomen en dat je dus een verschil hebt opgemerkt...?

Dat klopt. We hebben het eerst keurig volgens de regels gedaan. Dus de nummer 1 kiest een gereedschap, nummer twee mag zeggen of 'ie het wil hebben of niet, dan nummer 3, etc.
Maar na een tijdje hadden we allemaal zoiets van "Wat omslachtig!" en begonnen we gewoon achteraan met vragen of de betreffende speler het wilde hebben. Dat hield de vaart er beter in en beviel ons dus beter.

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Videoreviews en speluitleg  
 Feed - Onderwerp - Nox' Spellenzolder - Hoogspanning "De Eerste Vonken"  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Tags

Hoogspanning: De Eerste Vonken



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®