Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




96 berichten | Pagina 1 van 7 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 11:33 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Bordspellen anno 2012 zijn heel anders dan bordspellen van 20 jaar geleden. Als je tegen een leek over je hobby begint en vermeldt dat je graag spelletjes speelt, zal hij al snel denken dat je 4 uur lang zit te Monopolyen of met opa en oma zit te Rummikuppen. Wij weten wel beter.

Tegenwoordig is er een breed spectrum aan speltypen, uitgevers, designers en natuurlijk spelers. Ik ben zelf wat langer dan een jaar bezig met het actief verzamelen van spellen en heb in die tijd een 50-tal spellen bemachtigd. Ik ben vrij kieskeurig, doe veel onderzoek naar welke spellen ik echt wil hebben en koop me ook niet een ongeluk.

Onze hobby telt ook veel nieuwelingen. Ouders met kinderen, studenten, yuppies, doorgewinterde Magic spelers, van alles wat. Een veelgestelde vraag is dan: Waar te beginnen? Welke spellen MOET ik hebben? Ik zal een poging doen een klein overzicht geven van spellen die ik echt de moeite waard vind om sowieso in je collectie te hebben en die een goed startpunt vormen voor je verzameling.


Hoe gebruik je deze lijst?
Voor elk spel begin ik met een interne link. Als je hierop klikt, krijg je de pagina op Bordspelmania met spelinfo. Daaronder geef ik wat algemene info (hoeveel spelers, vanaf hoeveel jaar etc.) Handig voor beginnende spelers is de Beginnersvriendelijkheid.

Dan zie je een filmpje met indien beschikbaar een korte speluitleg door de Nederlandse uitgever. Is dit filmpje niet beschikbaar, dan toon ik een filmpje van onze gebruiker Nox. Mocht ook zijn uitleg niet beschikbaar zijn dan toon ik een andere Nederlandse uitleg. In het laatste geval kies ik een Engelse uitleg of een trailer.

Let's go!


Kolonisten van Catan, De
3-4 spelers (met uitbreiding t/m 6), 10+ jaar, 75 min., geluk 7/10, strategie 7/10
Beginnersvriendelijkheid: Als Kolonisten van Catan het eerste serieuze bordspel is wat je speelt, kan het uitleggen en begrijpen van de regels lastig zijn en even duren. Omdat er nogal wat gebeurt tijdens elke beurt, kan het handig zijn om een aantal proefbeurten te spelen waarin duidelijk wordt hoe je grondstoffen krijgt en hoe je deze in kunt zetten.



Geen collectie is compleet zonder deze gateway game. Met gateway game wordt een wat makkelijker en lichter spel bedoeld dat gebruikt kan worden om mensen warm te maken voor de spellenhobby. Kolonisten is het eerste 'moderne' spel wat ik speelde na de gebruikelijke potjes Monopoly, Risk, Triviant en Scrabble. Ik koester er zeer fijne herinneringen voor, omdat ik het vroeger met mijn ouders, broer en zussen speelde. Je moet één ding altijd goed blijven onthouden als het om bordspellen gaat: Je speelt ze in eerste instantie altijd voor je plezier. En als het gezelschap leuk is, dan is het spel in kwestie al minder belangrijk. Het spel dient dan als een soort mal om het plezier in te gieten.

Voor wie het niet kent (kan het me niet voorstellen): Kolonisten is een verzamel- en handelsspel waarbij je grondstoffen gebruikt om dorpen, steden en wegen te bouwen. Vooral het handelen maakt het interactief en leuk al zal je hier meer plezier aan beleven met een groep die daadwerkelijk bereid is om veel te handelen.

Het is gewoon een heel goed spel als je slachtoffers zoekt die met jou het bordspellenscala willen verkennen en geen zin hebben in een supermoeilijk spel waarvoor je eerst een uur lang de regels uit moet leggen. Voor twee spelers is er ook een vereenvoudigde kaartspelvariant beschikbaar. Er zijn veel uitbreidingen voor te krijgen, de bekendste is "Steden en Ridders".

Richtprijs: €35,-


Carcassonne
2-5 spelers, 10+ jaar, 30 min., geluk 7/10, strategie 7/10
Beginnersvriendelijkheid: Carcassonne is qua moeilijkheidsgraad van de regels vergelijkbaar met Kolonisten, wat wil zeggen dat de regels niet echt lastig zijn. Maar bij dit spel leveren de verschillende manieren om punten te scoren wel eens problemen op, hier is ruimtelijk inzicht voor nodig en je moet in je hoofd kunnen tellen.



Carcassonne wordt vaak in één adem genoemd met Kolonisten van Catan. Verbazingwekkend is dit enerzijds niet, want ze komen uit dezelfde periode (1999-2000), maar het zijn toch hele verschillende spellen. Bij Carcassonne leg je om de beurt een tegel en mag je daar een eigen poppetje op zetten. Een afkorting die vaak voor zo'n poppetje wordt gebruikt is meeple (komt van my people). Afhankelijk van waar op de tegel je het poppetje zet, zul je op verschillende manieren punten kunnen verdienen.

De regels van Carcassonne zijn vrij eenvoudig en je zult al snel bezig zijn met het echte spel. Alleen de scoringsmogelijkheden zijn soms lastig en zeker voor mensen met een beperkt ruimtelijk inzicht is het een tricky spel. Toch één van de standaarden om in je collectie te hebben. Voor kinderen is er een junior-variant en er zijn inmiddels veel uitbreidingen verschenen.

Richtprijs: €20,-


Dominion
2-4 spelers (met uitbreiding -6), 8+ jaar, 30 min., geluk 5/10, strategie 5/10
Beginnersvriendelijkheid: Dominion is typisch zo'n spel waarbij het helpt om het voor te doen en te herhalen. Je volgt elke beurt dezelfde volgorde van 3 fases, maar het is even wennen. Aan het begin van elk spel zul je de tijd moeten nemen om alle kaarten door te nemen. Vaak zie je dat spelers kaarten kopen om gewoon even te kijken 'wat het doet'. Het basisspel is goed geschikt voor beginners en is hier ook op afgestemd, maar hulp van een ervaren speler is zeer welkom. Elke uitbreiding voegt dan weer een aantal nieuwe elementen toe waardoor ze steeds minder geschikt zijn voor beginners.



Ooit wel eens gehoord van Magic? Vast wel. Magic is een kaartspel en wel een zogeheten collectible card game (CCG). Dit betekent dat er constant nieuwe kaarten worden uitgebracht en als je Magic een beetje serieus wil spelen, zul je dus constant moeten betalen voor de nieuwe kaarten. Ook zijn de kaarten die je koopt niet altijd hetzelfde zodat je niet precies weet waar je voor betaalt. Voor veel mensen is dit een beetje teveel van het goede. Dominion is ook een kaartspel, maar hiervoor worden gewoon uitbreidingen uitgebracht met dezelfde kaarten. Als twee mensen Dominion hebben, hebben ze alletwee precies hetzelfde.

Dominion is ook een beetje Magic andersom. Bij Magic stel je voordat je begint met spelen een deck samen waarmee je wilt vechten. Bij Dominion is het samenstellen van het deck juist het hele spel. Dit maakt Dominion ook eerlijker. Elke speler begint met dezelfde kaarten, heeft dezelfde kansen en kan uit dezelfde kaarten kiezen om bij zijn deck te voegen. De herspeelbaarheid van Dominion is groot, omdat er elk spel slechts 10 verschillende kaarten worden geselecteerd. Met alle uitbreidingen zijn er inmiddels ongeveer 150 kaarten, dus als je alle combinaties wilt proberen ben je wel even zoet.

Ik ben een zeer groot fan van Dominion en het mooiste is: Mijn ouders kunnen het ook! Dit zegt toch wel veel over de eenvoud van een spel. Mijn ouders zijn noch de domste, noch de meest ervaren spelers, maar als zij het snappen is dat echt wel een pre. Mijn tip is om naast de basisversie één of meerdere uitbreidingen te kopen zodat je snel wat verschillende strategieën kunt proberen; de basisversie is hierin een beetje gelimiteerd.

Richtprijs: €35,-


Stenen Tijdperk
2-4 spelers (met uitbreiding -5), 10+ jaar, 75 min., geluk 5/10, strategie 5/10
Beginnersvriendelijkheid: Dit spel is weliswaar één van de makkelijkste "worker placement" games, maar het doornemen van de regels kan wel even duren. Dit zul je vaker zien bij worker placement games omdat alle beschikbare opties moeten worden uitgelegd.



Aanvankelijk had ik op deze plek Agricola staan. Hier is terecht wat commentaar op geleverd en deze plek heb ik dus vervangen door Stenen Tijdperk. Bij zowel Agricola als Stenen Tijdperk draait het erom dat je poppetjes van je eigen kleur inzet op actievelden. Op een aantal actievelden is er maar plaats voor één poppetje, op sommige zijn er meerdere plaatsen vrij en er is met Stenen Tijdperk ook nog een plek waar iedereen kan gaan staan. Spellen die het mechanisme van het inzetten van poppetjes gebruiken, heten "Worker Placement" games. Er is een heel scala aan spellen die van dit mechanisme gebruik maakt, ik noem onder andere Caylus, Agricola, Le Havre en Age of Empires III.

Stenen Tijdperk is echter misschien wel de makkelijkste van deze spellen. Bij Stenen Tijdperk is er naast het zeer fraaie speelbord voor elke speler een eigen speelbord. Je poppetjes beginnen op dit speelbord en zullen elke ronde van voedsel moeten worden voorzien. Om de poppetjes te voeren, kun je ze inzetten om voedsel te verzamelen. Dit doe je door ze op het daarvoor bestemde vakje te zetten en te dobbelen als je aan de beurt bent. Het aantal ogen gedeeld door 2, zoveel voedsel krijg je. Je kunt ook andere grondstoffen verzamelen (wederom dobbelen, maar telkens met een andere deelsleutel, voor goud wordt het aantal ogen bijvoorbeeld door 6 gedeeld) om hutten mee te bouwen en met deze hutten scoor je punten. Er zijn ook velden waar je je poppetjes in kunt zetten om bijvoorbeeld extra poppetjes te krijgen of om aan het eind van een ronde minder voedsel te hoeven betalen. Dan zijn er nog kaarten die bonussen geven, maar hier ga ik niet te diep op in.

De kracht van Stenen Tijdperk zit hem in het feit dat je elke ronde precies hetzelfde kunt doen. Als je dus één volledige beurt hebt gespeeld, heb je het spel al door. Voor veel Worker Placement spellen is het zo dat je langzaamaan een hele economie opbouwt en hierdoor moet je constant je strategie aanpassen. Stenen Tijdperk houdt het simpel en dit is een succesformule.

Richtprijs: €37,50


Dixit
3-6 spelers (met standalone uitbreiding 3-12), 8+ jaar, 30 min., geluk 5/10, strategie 5/10
Beginnersvriendelijkheid: Dit spel is erg makkelijk om op te pikken, zeker voor beginners. Ik heb dit spel met mijn familie gespeeld en dat zijn zeker geen doorgewinterde spellenfanaten.



We hebben al veel aspecten van het spellenspectrum bekeken. Zo hebben we het verzamelen van grondstoffen in Kolonisten van Catan, Puerto Rico en Agricola. Ruilen speelt bij Kolonisten een grote rol. Dominion is een kaartspel dat speelt als een bordspel. Worker Placement is onderdeel van Agricola en, als we de definitie wat oprekken, ook van Carcassonne. En bij Puerto Rico kun je karakters kiezen. Tot nu toe allemaal redelijk strategische spellen. Spellen waarbij je een beetje je eigen plan kunt trekken. Er zijn ook spellen die er juist op gericht zijn om lekker licht te zijn, geen gedoe, lekker lachen: party games. Pictionary is bijvoorbeeld zo'n spel. Dat kun je met een biertje of wijntje spelen en hoe meer bier of wijn, hoe leuker het eigenlijk is; "Hoe kun je nou niet zien dat het een paard is?" "Een paard? Het lijkt meer op een teckel!"

Dixit is ook zo'n spel, maar het is Pictionary omgedraaid. De tekeningen zijn hier al verzorgd in een Dali-achtige stijl op grote kaarten en degene die aan de beurt is (de verteller) mag een omschrijving verzinnen. Dan mogen de andere spelers kaarten bijleggen die aan die omschrijving voldoen om de andere spelers te foppen. De kaarten worden geschud en open gelegd en de andere spelers moeten raden welke kaart bij de verteller hoort.

Het plezier van een spel als Dixit leunt heel erg op het gezelschap waar je het mee speelt. Bij een spel als Agricola kun je nog wel voldoening halen uit je eigen geniale strategie, Dixit is pas leuk als je een creatieve groep hebt met veel humor. Mocht je het hebben platgespeeld zijn er voldoende sets met extra kaarten beschikbaar.

Richtprijs: €25,-


7 Wonders
3-7 spelers, 12+ jaar, 30 min., geluk 3/10, strategie 7/10
Beginnersvriendelijkheid: Omdat er best wel een aantal verschillende kaartcategorieën zijn, kan de uitleg lastig zijn en het eerste potje zal het voor beginnende spelers best wel zoeken zijn. Ze weten immers nog niet goed waar ze naartoe moeten werken. Ook het feit dat kaarten tegelijk worden gespeeld kan overweldigend zijn. Mijn advies is om de eerste rondes of spellen gewoon de kaarten één voor één te spelen.



Bordspellen kun je vaak in twee categorieën verdelen: Hoofdgerechten en zogeheten fillers. Hoofdgerechten zijn vaak zware spellen die een uur of langer duren. Fillers zijn eenvoudige spellen waarvan je er zo meerdere achter elkaar kunt doen, bijvoorbeeld het ouderwetse kaartspelletje Pesten. 7 Wonders vult een unieke positie hier tussenin. Het is zwaarder dan een filler en lichter dan een hoofdgerecht; een soort maaltijdsalade dus.

In 7 Wonders speel je met één van de 7 Wereldwonderen en bouw je door middel van kaarten een stad op. In het begin speel je kaarten die je grondstoffen leveren en later voornamelijk kaarten die je punten opleveren. Het leuke aan het spel is dat je erg actief met je buren bezigbent, omdat zij de enige zijn met wie je kunt handelen en de kaarten die je niet speelt geef je door aan je linker- of rechterbuurman.

Als alle spelers het onder de knie hebben, is een potje 7 Wonders zo gespeeld. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met Dominion. Ook een potje Dominion hoeft niet lang te duren als iedereen goed weet waar hij mee bezig is. De interactie is leuk en je kunt elkaar lekker dwarsbomen door bepaalde kaarten wel of niet door te geven. Vind je 7 Wonders en Dominion super? Dan kun je kijken naar spellen als Race for the Galaxy. Inmiddels zijn er twee uitbreidingen voor 7 Wonders: Leaders en Cities. Ook zijn er een hoop promo items verschenen, zoals extra wonders of kaarten.

Richtprijs: €35,-


Verboden Eiland, Het
2-4 spelers, 10+ jaar, 30 min., geluk 4/10, strategie 6/10
Beginnersvriendelijkheid: Omdat je met Het Verboden Eiland moet samenwerken, is de beginnersvriendelijkheid vrij hoog, zeker als je een wat meer ervaren speler aan tafel hebt. Je moet er bij een samenwerkingsspel wel altijd voor oppassen dat de ervaren speler niet gewoon de anderen vertelt wat ze moeten doen wat ten koste zou gaan van hun spelervaring. Als de ervaren speler zich meer opstelt als spelleider kan iedereen er veel plezier aan beleven.



Het Verboden Eiland is een zogeheten coöp-spel. Wat houdt dat in? Dat je met zijn allen tegen het spel speelt. Je moet dus samenwerken. Je zult dus of allemaal winnen of allemaal verliezen. Als je er niet van houdt om elke keer door je vervelende neefje gedwarsboomd te worden, moet je dit spel eens proberen.

Het "bord" bestaat uit allemaal losse tegels die op een gegeven moment zullen verdwijnen. Elke beurt worden er kaartjes omgedraaid en de tegels met de naam die op het kaartje staart worden omgedraaid. Moeten er tegels worden omgedraaid die al omgedraaid liggen, dan verdwijnen ze van het bord. Hierdoor is er minder ruimte voor de spelers om te bewegen. Doel van het spel is om 4 verschillende schatten te verzamelen door kaartjes te sparen, naar de juiste tegel te gaan en in te ruilen. Klinkt simpel? Is het niet. Elke speler beschikt wel over een unieke kwaliteit om de boel een beetje te helpen. Zo heb je een duiker die door verdwenen tegels heen kan "zwemmen" en een piloot die kan "vliegen".

Als het principe van coöp je bevalt, kun je ook Pandemie of het zeer lastige Ghost Stories proberen.

Richtprijs: €17,50


Koehandel
3-5 spelers, 10+ jaar, 45 min., geluk 6/10, strategie 4/10
Beginnersvriendelijkheid: Koehandel is een voorbeeld van een typisch eenvoudig kaartspelletje. Deze spellen worden getypeerd door eenvoudige regels en een korte speelduur. Dit komt de beginnersvriendelijkheid ten goede.



Koehandel is een eenvoudig kaartspelletje. Als je net met bordspellen begint, is het een goed idee om een aantal kleine kaartspelletjes in je collectie op te nemen. Dit zijn spelletjes die je even tussendoor kunt doen en vaak niet al te moeilijk zijn.

Bij Koehandel is het de bedoeling om dierenkaarten te veilen en te koehandelen (ruilen) om zo setjes te verzamelen. Voor wat dit precies allemaal inhoudt, wijs ik je graag door naar het uitstekende uitlegfilmpje van Dharquen (zie hierboven). Wel wil ik je erop wijzen dat als je Koehandel leuk vindt, er veel van dit soort kleine spelletjes zijn, zoals Saboteur, Tai Pan, Grote Dalmuti, De, Bezeten fles, Regenwormen en Machiavelli.

Richtprijs: €10,-


Ticket to Ride
2-5 spelers, 8+ jaar, 60 min., geluk 5/10, strategie 5/10
Beginnersvriendelijkheid: Het verzamelen van sets met kaarten is vaak geen moeilijke opgave voor beginnende spelers, dat maakt dit spel uitermate geschikt voor zij die net komen kijken.


NB: Dit filmpje is voor de 'Europe'-versie van het spel, maar er zijn genoeg overeenkomsten met het originele Amerikaanse spel.

Bij Ticket To Ride is het de bedoeling dat je treinverbindingen maakt tussen steden. Dit doe je door kaarten van dezelfde kleur te verzamelen en in sets uit te spelen. Voor sommige routes op het bord is een speciale kleur nodig, andere routes kun je met elke willekeurige kleur verbinden, zolang het maar een set is van dezelfde kleur.

Je krijgt aan het eind van het spel punten voor de verbindingen die je hebt gemaakt. Sowieso krijg je voor elke gelegde route in jouw kleur een aantal punten. Je begint het spel ook met een aantal tickets (en je kunt er meer krijgen), dit zijn een soort opdrachten voor specifieke routes; als je deze voltooid hebt krijg je ook weer punten. Voor niet voltooide tickets krijg je dan wel weer strafpunten.

Ticket To Ride is een vrij eenvoudig spelletje en als dit je bevalt kun je je lol op met de hele serie: Ticket to Ride Europe, Ticket to Ride: Zwitserland, Ticket to Ride: India en ga zo maar door. Er zijn ook nog spellen die vrij veel lijken op Ticket To Ride. Zo heb je Union Pacific dat met aandelen werkt. In plaats van dat iedere speler zijn eigen kleur treintjes heeft, zijn er in het spel verschillende kleuren waar je aandelen van kunt bemachtigen. Degene met de meeste aandelen van een kleur krijgt daarvoor de meeste punten. Airlines Europe is dan weer een versimpelde versie van Union Pacific wat met vliegtuigen werkt in plaats van treinen, maar het idee is hetzelfde.

Richtprijs: €35,-

----------------------------------

Met deze spellen zul je je echt geen buil vallen als je net begint. Je zult misschien de neiging hebben om de 'ouwetjes' over te slaan en gelijk voor het nieuwste van het nieuwste te gaan. Er is echter niks mis mee om spellen te kopen die hun waarde keer op keer hebben bewezen en die nog altijd met veel plezier op tafel komen. Als je vrienden al deze spellen al hebben, kun je natuurlijk wel met iets anders beginnen, toch vormen veel van de spellen die ik genoemd heb de basis van veel collecties.

Veel van de genoemde spellen zullen vrijwel zeker beschikbaar zijn bij je locale spellenspeciaalzaak. Spellen als Kolonisten en Carcassonne zul je door hun populariteit ook in veel speelgoedwinkels kunnen vinden. Kijk voor meer winkels op deze interne link: Bordspelmania - Winkels.


Laatst bijgewerkt door Davio op wo 19 sep 2012, 13:02, in totaal 10 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 11:47 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Hoi,

Mooi en overzichtelijk stuk, maar ik heb niet echt het idee dat iets als dit echt nodig is hier. Veruit de meeste mensen hier zullen de spellen al kennen en hebben dit advies niet nodig. Het zou echter wel een ideaal stuk zijn om op een site neer te zetten die over allerlei vrije-tijdsbestedingen handelt.

just giving you my 50 cents.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 12:46 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Ach, ik denk dat het beter is om volledig te zijn. Ik geef toe dat de mensen die hier komen allicht wat ervaring hebben en dus ongeveer wel weten wat ze moeten kopen.

Maar ik kan me ook zo voorstellen dat er mensen zijn die met de hobby in aanraking komen en dan gericht zoeken naar advies. Toen ik net begon kwam ik ook vaak op BGG (wist nog niet van deze Nederlandse tegenhanger af) om te kijken wat iedereen aanraadde. En uiteindelijk kwam ik dus ook hier terecht. Als je info wilt verzamelen, kijk je toch naar de 'experts'.

Dus ik ben het niet helemaal met je eens dat het totaal overbodig is, wilde gewoon een klein steentje bijdragen. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 12:54 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Ik vind het een mooie en nuttige aanvulling op deze site.
Als beginner weet je niet wat je overkomt als de grote aantallen spellen ziet die in de database staan. Zeker als je alle commentaren leest die erbij vermeld worden.

Misschien ook handig als aanvullende voorwaarde te vermelden is dat ze goed verkrijgbaar zijn in winkels en/of webwinkel.
Ik kan me mijn speurtocht naar een betaalbare versie van Tikal nog wel herinneren. :crazy:

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 13:10 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
usurper schreef:
Ik vind het een mooie en nuttige aanvulling op deze site.
Als beginner weet je niet wat je overkomt als de grote aantallen spellen ziet die in de database staan. Zeker als je alle commentaren leest die erbij vermeld worden.

Misschien ook handig als aanvullende voorwaarde te vermelden is dat ze goed verkrijgbaar zijn in winkels en/of webwinkel.
Ik kan me mijn speurtocht naar een betaalbare versie van Tikal nog wel herinneren. :crazy:

Ik zal het artikel wel aanvullen met links naar verschillende (web)winkels. Thanks!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 13:35 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Davio schreef:
usurper schreef:
Ik vind het een mooie en nuttige aanvulling op deze site.
Als beginner weet je niet wat je overkomt als de grote aantallen spellen ziet die in de database staan. Zeker als je alle commentaren leest die erbij vermeld worden.

Misschien ook handig als aanvullende voorwaarde te vermelden is dat ze goed verkrijgbaar zijn in winkels en/of webwinkel.
Ik kan me mijn speurtocht naar een betaalbare versie van Tikal nog wel herinneren. :crazy:

Ik zal het artikel wel aanvullen met links naar verschillende (web)winkels. Thanks!


Mooi stukje, zeker nuttig voor beginnende spelers die via google hier terecht komen, misschien kun je gewoon linken naar de subpagina winkels van de bordspelmania site!

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 17:16 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Mooie lijst voor beginners (waaronder mezelf). Ik zou er als bordspelen nog Stone Age, het Verboden Eiland en Ticket To Ride aan toevoegen, heel eenvoudige, maar superleuke spellen.
Ook met kaartspelletjes als Saboteur, Koehandel, Machiavelli en Boonanza kan je volgens mij geen miskoop doen.
Ik denk dat al deze spellen (samen met jouw voorgestelde spellen) wel in elke spellenkast zitten van de ervaren spelfanaten hier.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 17:23 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
ditterio schreef:
Mooie lijst voor beginners (waaronder mezelf). Ik zou er als bordspelen nog Stone Age, het Verboden Eiland en Ticket To Ride aan toevoegen, heel eenvoudige, maar superleuke spellen.
Ook met kaartspelletjes als Saboteur, Koehandel, Machiavelli en Boonanza kan je volgens mij geen miskoop doen.
Ik denk dat al deze spellen (samen met jouw voorgestelde spellen) wel in elke spellenkast zitten van de ervaren spelfanaten hier.

Ik moet natuurlijk oppassen dat het dan weer niet te uitgebreid wordt.

Stone Age vind ik een erg goed en simpel spel, maar ik heb ook al Agricola. Het Verboden Eiland zou goed passen als coöp intro. En Ticket to Ride vertegenwoordigt ook een genre. Zal het vanavond of morgen aanpassen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 17:49 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Nou, als je bezorgd bent over te uitgebreid... Mag ik dan voorstellen dat je Puerto Rico en Agricola in ruil daarvoor van de lijst afvoert? Het punt is niet dat die spellen niet goed zijn; het punt is dat die spellen niet geschikt zijn voor beginnende enthousiastelingen tenzij een ervaren speler de eerste potjes in goede banen leidt. Er zwerven teveel teleurgestelde verhalen rond om deze titels zonder waarschuwing naast Kolonisten en Dixit neer te zetten. (Trouwens, je stelt dat Kolonisten een prima spel is om niet 'eerst een uur land de regels uit moet leggen': hoe lang denk je dat een nieuwe bordspeler met deze titels bezig is...? Precies.)

Dat brengt me bij een ander punt: ik vind het idee lovenswaardig, maar ik denk niet dat een beginnende speler veel kan met het jargon dat je gebruikt. Het daardoor is meer een lijst geworden voor de spelers die er al een paar eerste spellen op hebben zitten. Met andere woorden: ik mis aansluiting met de spellen die een échte beginner kent. Heb je de volgende aflevering van Boardgames with Scott al eens bekeken?


Even los van de dingen die hij aanraadt: Scott pikt wel heel duidelijk bekende thema's en elementen uit het spel dat iedereen wel kent, en gaat daarmee aan de slag. Dat aspect keert alleen een beetje terug bij je verhaal over Dixit en Pictionary, en daarmee moet de lezer het maar doen. Verder besteed je maar een enkel zinnetje, soms twee, over de nu juist zo kenmerkende eigenschappen van elk van de spellen die je aanraadt: dat kan best wat meer. Tijd voor een afspraakje met Dharquen, wellicht :D?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 18:00 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Dat filmpje heb ik inderdaad wel eens gezien, evenals zijn ellenlange speech op MIT.

Ik moet toegeven dat ik misschien iets te enthousiast ben geweest met Agricola en Puerto Rico. Dat zijn wel spellen waarvoor het handig zoniet noodzakelijk is dat één van de spelers het al eens gespeeld heeft. Die pak je niet zo even uit en binnen een half uur aan de slag. Daar geef ik je gelijk in.

Maar goed, ik zal het eens grondig reviseren eerstonds.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 19:30 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
:clap: Mooi initiatief, dit draadje!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012, 20:37 
1. 7 Wonders Duel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Leuk idee, ben het alleen niet helemaal met je eens. Ik denk dat je je wel degelijk een buil kunt vallen aan agricola, dominion en puerto rico. Helemaal als je een beginner bent. Heb zelf agricola helemaal blind gekocht (zag het in de winkel voordat ik me ook maar ergens in verdiepte en kocht het omdat het zoveel prijzen had gewonnen volgens de doos) Heb er nooit iets aan gevonden! Dominion viel mij ook zwaar tegen. Wel een aardig spel maar niet perse mijn cup of tea.. Puerto rico vind ik een goed spel, maar voor een beginner veel te lastig. Sluit mij ook aan bij Dittero die het over verboden eiland, stenen tijdperk etc had. Daarnaast zou ik fresko, alhambra en thurn und taxis willen toevoegen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 maart 2012, 11:05 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Zo, ik heb mijn lijstje even aangepast.

Dominion heb ik toch laten staan, maar Agricola is vervangen door Stone Age en Puerto Rico is ook weg. Ticket to Ride heb ik toch maar achterwege gelaten.

Als coöp-voorbeeld heb ik Het Verboden Eiland toegevoegd en als klein kaartspelletje Koehandel.

Verder heb ik voor elk spel een filmpje toegevoegd met een korte uitleg als die beschikbaar was.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 maart 2012, 12:04 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Stukken beter zo :thumbup: .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 13 maart 2012, 13:42 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Ook maar even mijn favoriete webshops weggehaald en vervangen door een richtprijs.
Het was blijkbaar toch niet helemaal eerlijk om de ene shop wel te noemen en de andere niet.

In plaats daarvan kun je gewoon onderaan bij het linkje naar winkels kijken voor een overzicht.

Ik denk dat het ook belangrijk is als je net begint dat je je goed laat informeren en dan loont het om naar een speciaalzaak te gaan waar je advies op maat krijgt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
96 berichten | Pagina 1 van 7 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 7  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beginnershoek  
 Feed - Onderwerp - Advies voor Beginnende Verzamelaars  

Gebruikers die deze topic waarderen

dunco, jehamming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

beginners



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®