Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: caylus poort en symbolen
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006, 14:10 
Veenboer

Berichten: 164
Woonplaats: Essen (Belgie)
Hey iedereen,

Ik ben zaterdag ook naar het spellenspektakel geweest. Het was stervensdruk, maar heb toch maar het spel caylus gekocht. We wilden het heel graag proberen , maar is ni gelukt door de drukte. :cry:
Nu heb ik twee vraagjes hierover.
1) Wanneer wordt de poort geactiveerd?
In de spelregels staat dat eerst de speciale gebouwen worden geactiveerd. De poort is er hier toch een van, dus moet die dan niet als eerste geactiveerd worden? In een andere topic las ik dat die pas op het laatst wordt geactiveerd, zodat je nog een tactische zet kan doen.
Kan iemand vertellen hoe het juist zit?
2) Onder het kasteel staan die bouwhokjes verdeeld over de kerker, de muren en de torens.
Links boven die torens staat afgebeeld wat het kost om een huisje te mogen zetten. Nu staat er aan de rechterkant boven die lege vakjes
het volgende:
1. > het symbool voor de koninklijke privilege/ blauw huisje met een kruis door > het schildje voor de prestigepunten -2

Weet er iemand wat dit wil zeggen? Ik kan het nergens vinden in de spelregels.

groetjes
Linda


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006, 14:27 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
repke schreef:
1) Wanneer wordt de poort geactiveerd?

De 'actie' van de poort is dat je de werker die je daar hebt neergezet op het moment van activering een nog onbezet gebouw mag neerzetten. Het verschil zit 'm erin dat sommigen de poort als laatste aktie van fase 2 zien (dus op het laatst) en anderen echt als begin van fase 3 (dus als eerst).

Je moet zelf even nazoeken hoeveel geld je moet betalen als je de werker op die manier neerzet; ik geloof dat daar speciale regels voor golden.

[De rest heb ik gewist, aangezien dat een foute beschrijving was.]


Laatst bijgewerkt door cymric op di 31 okt 2006, 14:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006, 14:28 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 82
repke schreef:
Hey iedereen,

Ik ben zaterdag ook naar het spellenspektakel geweest. Het was stervensdruk, maar heb toch maar het spel caylus gekocht. We wilden het heel graag proberen , maar is ni gelukt door de drukte. :cry:
Nu heb ik twee vraagjes hierover.
1) Wanneer wordt de poort geactiveerd?
In de spelregels staat dat eerst de speciale gebouwen worden geactiveerd. De poort is er hier toch een van, dus moet die dan niet als eerste geactiveerd worden? In een andere topic las ik dat die pas op het laatst wordt geactiveerd, zodat je nog een tactische zet kan doen.
Kan iemand vertellen hoe het juist zit?
2) Onder het kasteel staan die bouwhokjes verdeeld over de kerker, de muren en de torens.
Links boven die torens staat afgebeeld wat het kost om een huisje te mogen zetten. Nu staat er aan de rechterkant boven die lege vakjes
het volgende:
1. > het symbool voor de koninklijke privilege/ blauw huisje met een kruis door > het schildje voor de prestigepunten -2

Weet er iemand wat dit wil zeggen? Ik kan het nergens vinden in de spelregels.

groetjes
Linda


1) De Poort wordt als 1e speciale gebouw geactiveerd (let wel: zelfs als allereerste gebouw ueberhaupt). De Poort wordt dus NIET als laatste geactiveerd. De Poort biedt wel tactische mogelijkheden omdat het de laatste arbeider is die nog ergens een plekje kan vinden.

2) Het kost ALTIJD 1 roze blokje + 2 willekeurige blokjes om een huis te mogen plaatsen in het kasteel.
Wat jij bedoeld is de "afrekening" van een fase. Bij 0 huisjes krijg je minpunten (rood), bij 1 huisje gebeurt er niets, bij 2 ontvang je een privilege van de koning (symbool van de Franse koning)

Groeten
Jonny
QWG


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006, 14:07 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 45
Woonplaats: Rotterdam
Wij snapten die "1." ook niet. Het leek alsof de eerste die bouwt een schildje krijgt terwijl het in werkelijkheid de eerste is die de meeste huizen bouwt.

En op de afrekening na een periode slaat het ook niet, want dat staat al in het rechter bovenvlak.

In het algemeen een opmerking over het spel (misschien off topic hier): Jammer dat de namen niet op de gebouwkaartjes staan. Dat helpt om het thema te integreren in het spel (zie Puerto Rico). Nu kijken we nl alleen maar naar de kosten en baten en zit het plaatje er voor de mooi bij.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006, 14:09 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Tyr W schreef:
Jammer dat de namen niet op de gebouwkaartjes staan. Dat helpt om het thema te integreren in het spel (zie Puerto Rico). Nu kijken we nl alleen maar naar de kosten en baten en zit het plaatje er voor de mooi bij.


Beter kijken, op de achtergrond van elke gebouwtegel staat de naam, meertalig nog wel!
:wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006, 16:27 
Veenboer

Berichten: 164
Woonplaats: Essen (Belgie)
verrek zeg, 8)

Ik vond dat ook jammer dat de namen van de gebouwen der ni opstaan.
Klees juist de vorige reactie en ben direct in de doos gaan kijken en inderdaad. ze staan der op en meertalig zelfs.

grappig eigelijk da ne mens da gewoon ni ziet soms. Tzit eigelijk in de achtergrond en toch valt ni op, als ge ni fatsoenlijk kijkt. :oops:

Mercikes voor deze opheldering. :lol:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006, 16:36 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 45
Woonplaats: Rotterdam
repke schreef:
verrek zeg, 8)

Ik vond dat ook jammer dat de namen van de gebouwen der ni opstaan.
Klees juist de vorige reactie en ben direct in de doos gaan kijken en inderdaad. ze staan der op en meertalig zelfs.

grappig eigelijk da ne mens da gewoon ni ziet soms. Tzit eigelijk in de achtergrond en toch valt ni op, als ge ni fatsoenlijk kijkt. :oops:

Mercikes voor deze opheldering. :lol:

Ik ga vanavond ook eens kijken!

off-topic: Volgens mij is je toetsenbord trouwens wat kapot. Of is 'da' 'ne' en 'ni' een soort fonetisch Vlaams? Jes, wai not, let's all spiek laik det! :wink: :wink: :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006, 17:06 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Niks mis met smeuiig Vlaams, en da's toch wel wat anders dan fonetisch Engels.
Krek zo't is, war! :P

Aanvulling: Klees en Tzit zouden eigenlijk wel als 'k Lees en 't Zit geschreven moeten worden. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006, 22:18 
Veenboer

Berichten: 164
Woonplaats: Essen (Belgie)
das inderdaad op en top vlaams. :P

Maar zal er op proberen te letten int vervolg. :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - caylus poort en symbolen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten


Tags

Caylus, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®