Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 14:08 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Hoi!

Wie kan ons helpen m.b.t. de eindtelling bij Eufraat en Tigris??
Prchtig spel, en het isook duidelijk dat het er niet om gaat wie de meeste punten heeft op het eind van de rit.
Maar zie het voorbeeld in de spelregels : 1 en 2 kan ik volgen, maar bij 3 loop ik vast...
Wie helpt?


En wie heeft gewonnen bij deze stand :
Speler A heeft : 33 groen
32 blauw
19 zwart
17 rood hij heeft 2 schatten en zet die in op rood
hij heeft dus uiteindelijk 19 punten rood

Speler B heeft : 37 rood
38 blauw
36 zwart
36 groen hij heeft 2 schatten en zet die in op zwart en groen, hij heeft dus uiteindelijk 37 punten op zwart en groen


In mijn voorbeeld is er volgens mij sprake van gelijkspel.......of niet.......?? :roll:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 14:54 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Als je bedenkt dat het er bij E&T om gaat om zoveel mogelijk sets te verzamelen, waarbij een volledige set bestaat uit 1 zwart, 1 groen, 1 rood en 1 blauw kubusje, zou het meteen duidelijk moeten zijn wie er in je voorbeeld wint. A heeft 19 volledige sets, B 36: B wint en niet zo'n klein beetje ook!

Is er sprake van een gelijkstand, dan verwijder je bij de betrokken spelers de kleur waarvan ze het minste hebben (die dus ook het aantal volledige sets bepaalde) en maak je sets van drie kubusjes, één van elke kleur die nog overblijft. En dan kijk je opnieuw wie de meeste sets heeft, enzovoort.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 18:10 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Bedankt voor je reactie Cymric, maar je redenering van de sets klopt niet.
Zie de spelregels.
Het uitgangspunt bij de telling is dat je de kleuren waarin men het laagste heeft gescoord met elkaar vergelijkt

In het voorbeeld bij de eindtelling is de stier degene die als enige 2 volledige sets heeft zoals jij die beschrijft, de andere 3 spelers elk maar 1 .
De stier eindigt echter op de derde plaats!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 20:35 
Party Animal

Berichten: 475
Woonplaats: Heiloo
volgens mij heeft cymric gelijk, het laagste aantal blokjes bepaalt je score. Bij gelijkspel het een na laagste aantal.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 21:36 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
vdmeij schreef:
Bedankt voor je reactie Cymric, maar je redenering van de sets klopt niet.
Zie de spelregels.
Het uitgangspunt bij de telling is dat je de kleuren waarin men het laagste heeft gescoord met elkaar vergelijkt

Ik ga nu heel arrogant doen en zeggen dat ik tch gelijk heb, cht waar. Ik neem even het voorbeeld erbij:
  • De Vaas heeft 11 volledige sets en 3 extra blauwe kubusjes;
  • de Leeuw heeft 10 volledige sets, met 2 extra zwarte en 3 extra groene kubusjes;
  • de Stier heeft 10 volledige sets met 1 extra blauw en 8 extra groene kubusjes;
  • de Boogschutter tenslotte heeft 9 sets, met 13 extra zwarte, 8 extra blauwe en 2 extra groene kubusjes.
De Boogschutter is met 9 sets in ieder geval laatste. De Vaas is de enige met 11 sets en wint de partij.

Dan is er sprake van gelijkspel tussen de Leeuw en de Stier. We halen n kleur weg waar zij beiden 10 kubusjes in hebben, bijvoorbeeld rood, en maken we sets van 3 van de overgebleven kleuren. Je ziet dat beide spelers nog steeds 10 sets kunnen maken: de Leeuw heeft 2 extra zwarte en 3 extra groene, en de Stier heeft 1 extra blauwe en 8 extra groene kubusjes. We halen dus bij beiden ng maar een kleur weg: bij de Leeuw blauw en bij de Stier zwart. Dan blijkt dat de Leeuw 12 paren kan maken en nog 1 extra groen kubusje over heeft; de Stier maakt echter maar 11 paren, en houdt 7 groene kubusjes over. De Leeuw wordt dus tweede, en de Stier derde.

En die uitslag is precies gelijk aan de beschrijving van het voorbeeld!

Citaat:
In het voorbeeld bij de eindtelling is de stier degene die als enige 2 volledige sets heeft zoals jij die beschrijft, de andere 3 spelers elk maar 1 .
De stier eindigt echter op de derde plaats!

Grote kubussen tellen voor 5 kleintjes---je moet altijd in kleine kubusjes rekenen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 22:40 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Nou ik vind dat helemaal niet arrogant hoor!

Ik heb me er hier met nog een E&T fan over gebogen, en we zijn er uit ( en nu vind jij ons waarschijnlijk eigenwijs ) : volgens ons is het setjes tellen helemaal niet nodig!!!
(wordt ook nergens vermeld dat je die moet verzamelen!)

Het is eigenlijk heel simpel ( ja,nu we 'm snappen natuurlijk....!)
Volg het uitgangspunt vd spelregels : degene met de meeste punten in zijn zwakste kleur..etc.
Aldus kijken wij dus nog eens naar de behaalde punten per categorie
(beschaving cq kleur):

De Vaas scoort in zijn zwakste kleuren 11 punten ( zwart rood en groen)
De leeuw scoort 10 punten in zijn zwakste kleuren (rood en blauw).
De vaas wint dus van de leeuw. ( heeft 1 punt meer in zwakste kleur )

Bij de stier kom je inderdaad bij 2 kleuren op gelijkstand met de leeuw, die kleuren laat je weg en dan wint de leeuw omdat hij in de 3e zwakste kleur(zwart) de hoogste punten heeft namelijk 12 en de stier maar 11 in blauw.

De boogschutter is verliezer : hij behaalt in zijn zwakste kleur (rood) maar 9 punten.

Hoe dan ook, door jouw reactie zijn onze hersens maar weer ns gaan kraken en we zijn eruit en.......: in dit geval zijn er dus 2 wegen die naar Rome leiden!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 22:42 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
PS: in mijn voorbeeld is het dus nu meteen hartstikke duidelijk :
speler B wint : hij heeft in zijn zwakste kleuren 37 punten behaald, speler A maar 19!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2007, 22:58 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Sets tellen is precies gelijk aan 'het meest hebben in je zwakste kleur'. (Kraak daar je hersens maar eens over.) Alleen leg ik de puntentelling liever zó uit omdat het meermalen is voorgekomen dat mensen met niet-begrijpende blikken naar me keken als ik probeerde duidelijk te maken dat je 'het meeste in je zwaktste kleur' moest hebben. Een set is zonneklaar en bevat geen tegenstellingen met overtreffende trappen: 1 van die, 1 van die 1 van die en 1 van die; wie de meeste sets heeft, wint. Klaar. Een voorbeeld is niet meer nodig, en je kunt nu tussen neus en lippen door heel mooi en natuurlijk aangeven dat alle kleuren in dit spel even belangrijk zijn.

Ik kan in ieder geval nu meer tijd besteden aan de veel problematischere conflicten, want zolang je die niet begrijpt is het spel bijzonder ondoorzichtig---en dat is pure winst.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007, 09:23 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
cymric schreef:
Alleen leg ik de puntentelling liever zó uit omdat het meermalen is voorgekomen dat mensen met niet-begrijpende blikken naar me keken als ik probeerde duidelijk te maken dat je 'het meeste in je zwaktste kleur' moest hebben.


Hehe, de blik in hun ogen moet kostelijk zijn als je ze de puntentelling van Samurai probeert uit te leggen. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2007, 11:00 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Cymric, zoals ik al zei: er zijn 2 wegen die in dit geval naar Rome leiden....
Dus je hoeft ons niet te overtuigen van jouw telmethode.

Het gaat er maar om dat het duidelijk is, en iedereen bepaalt zelf welke methode hem en/of haar het meeste aanspreekt!

Wat de conflicten betreft, die lijken in het begin moeilijker dan ze zijn!
Wat ik al zei: prachtig spel!!! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - eindtelling Eufraat en Tigris  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

999 Games, Eufraat & Tigris



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®