Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




44 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 14:37 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Tijd voor mijn verslag.

Laat ik beginnen bij het begin: toen het NK van dit jaar bekend werd gemaakt, stak ik gelijk kritisch van wal. Achteraf ben ik het nog steeds eens met mijn standpunten, maar de toon had wel gemoedelijker gemogen, want zo kwaad bedoelde ik het niet. Ik wilde alleen de organisatie aanmoedigen een zo goed mogelijke toernooistructuur te gebruiken.

De regels die ik later binnenkreeg bevestigden in ieder geval dat er goed over nagedacht is en het gedoe met het breken van een gelijkspel op basis van percentages van overwinningspunten was voorbij.

Natuurlijk kun je altijd dingen blijven aanmerken, maar op een gegeven moment moet je stoppen met zeuren en meedoen of anders gewoon niet gaan.


We spoelen vanaf dat moment even vooruit naar 2 september 2012. Mijn zoon van twee weken oud heeft mijn vrouw en mij veel nachten wakker gehouden, dus ik twijfelde 's ochtends nog of ik zou gaan. Uiteindelijk onder de douche besloten dat ik het toch wel leuk vond vorig jaar en met de zegen van mijn vrouw de tocht gewaagd.

Ik toetste het adres in op de navigatie en zette koers richting Den Haag. Een half uur later was ik in Rotterdam, verkeerde afslag. Mijn navigatie corrigeerde me en ik ging weer goed. Nog eens een ruim kwartier later kwam ik aan......bij de verkeerde straat! Ik had Colensenstraat gekozen in plaats van Colijnplein met mijn slaperige hoofd! En het was op dat moment al na 10.30, de tijd dat de insluiting zou schrijven. Als geluk bij een ongeluk was het goede adres maar tien minuten van het verkeerde adres verwijderd. Dus ik sjeesde erheen, meldde me aan en was gelukkig nog op tijd, pfew.

Ik zag al snel een aantal bekende gezichten, waaronder de man van 16 voet, maakte een praatje, dronk wat koffie en we konden beginnen.

Ronde 1: Kapel, Bibliotheek, Militie, Dief, Raadzaal, Markt, Tuinen
Ik had stoel 2 gekregen en startte met 4/3 na speler 1, een jonge knul, die een dodelijke 5/2 opende en uiteraard voor Kapel ging, aangevuld met Bibliotheek. Ik koos maar Militie/Zilver en stoel 3, een oudere man, had ook 5/2 en Kapel/Bibliotheek. Het zou dus lastig worden. Na mijn eerste shuffle koos ik een Dief in de hoop uit de dunne decks van mijn tegenstanders cruciale Goudstukken te stelen, het gaf mij echter niet meer dan 2 Zilver. Met wat schraapwerk werd ik door de laatste Provincie te kopen toch nog 2e. Maar dit betekende dat ik waarschijnlijk mijn andere potten moest winnen om door te gaan.

Ronde 2: Oplichter, Folteraar, Adel, Grote Zaal, Maskerade, Militia, Binnenplaats, Brug, Geheime Kamer, Lakei
Nu mocht ik beginnen en ik opende met Maskerade/Zilver. Ik speelde tegen 2 dames, Anouk en Marjan. Anouk nam een Lakei en Marjan een Oplichter. Maskerade is een kaart die door "beginners" wel eens onderschat wordt, ik had het idee dat hij hier goed van pas zou komen. Folteraar is een kaart die gelijk opvalt, maar zonder ondersteuning in de vorm van een goedkoop dorp (Adel kost 6) is hij niet zo gevaarlijk.

Maskerade hielp mij goed, ik had er zelfs twee en elke keer als Marjan de Folteraar speelde, had ik een Maskerade om de verse vloek door te geven aan Anouk. Op mijn beurt kreeg ik dan tot 2 keer toe een benodigde Koper van Marjan om met precies 8 een Provincie te kopen. Meer actiekaarten dan mijn 2 Maskerades had ik niet nodig om dit potje te winnen.

Ronde 3: Avonturier, Handelspost, Laboratorium, Troonzaal, Brug, Sloppenwijk, Maskerade, Militie, Lakei, Bibliotheek
Dit was de set die ons vantevoren was toegestuurd en waar we dus thuis mee konden oefenen. Ik had de simulator gebruikt om een aantal geldvarianten tegen elkaar te zetten (geld + Militie, geld + Maskerade, etc), maar er verder niet naar gekeken.

Terwijl ik daar aan tafel zat, dacht ik bij mezelf: "Hier moet gewoon een engine in zitten." Dus ik opende met Maskerade/Sloppenwijk om snel wat te filteren en te trashen en evolueerde mijn deck naar Laboratoria, Bruggen en Troonzalen. Ik kon mijn Troonzaal in combinatie met Laboratorium gebruiken om extra acties te genereren naast dat ik dat met Sloppenwijk al deed. Ik begon als derde nadat mijn buren voor Lakei en Militie gekozen hadden.

Mijn laatste beurt was vrij episch: Mijn rechterbuurman had Militie gespeeld en ik hield Troonzaal-Troonzaal-Laboratorium over. Ik speelde TZ-TZ-Lab en op het moment dat ik een nieuwe TZ wilde spelen (die ik uit mijn stapel had gepakt), ging mijn rechterbuurman klagen en hij zei dat ik geen kaarten meer in hand had na TZ-TZ-Lab en dus niks meer mocht spelen. Nu ben ik zelf een redelijke expert met betrekking tot de regels, maar voor de zekerheid riep ik er een official bij; die gaf mij gelukkig gelijk.

Aan het eind van de beurt had ik 6 Bruggen gespeeld waarvan 1 met een Troonzaal. Ik had dus 8 aanschaffen, alles kostte 7 minder en ik had 10 geld (3 Koper). Ik kocht alle 5 overgebleven Provincies voor 1 per stuk en voor de lol ook maar 3 gratis Hertogdommen.

Mijn tegenstanders wisten niet wat ze zagen en mijn 'risicovolle' deck gaf dan eindelijk zijn beloning.

Nu was het even afwachten geblazen, maar ik was gelukkig door naar de halve finale.

Halve finale: Karavaan, Smidse, Festival, Bibliotheek, Vuurtoren, Verbouwing, Kapel, Geldschieter, Laboratorium
Toevallig kwam ik aan tafel bij een jongen en zijn vriendin: ArjanB en Loes. Loes had zelfs al haar potjes gewonnen, dus het was uitkijken geblazen. Maar Loes had pech met 4/3 en Arjan en ik opende beide 5/2 Festival/Kapel. Mijn deck liep iets beter dan die van Arjan en Loes had nog meer pech met haar Kapel doordat ze de eerste keer geen Landgoederen kapot kon maken.

Ik had al vrij snel genoeg geld om 2 Provincies per beurt te kopen. Eigenlijk liep het als een trein en ik eindigde met 6 van de 12 Provincies, op naar de finale!


Finale: Werkplaats, Tuinen, rest is bijzaak
De kaarten voor de halve finale en de finale werden willekeurig getrokken, dus op het moment dat de Werkplaats bekend werd, vreesde iedereen de Tuinen al en die kwamen helaas op tafel. Ik zeg helaas, omdat dit betekende dat het een weinig spectaculaire partij zou worden en omdat 3 robots hetzelfde gedaan zouden hebben als Steven, Stef en ik.

Stef had ik in de halve finale al met een schuin oog bekeken en hij was mijn grootste concurrent. Op internet staat hij altijd in de top 10 en op het moment is hij nr. 2 in de wereld. Dat zegt heel veel. Er staan bijna 8000 mensen in die lijst en hij staat 2e. Ik heb zelf nooit hoger gestaan dan top 30.

Maar de bekende combi Werkplaats/Tuinen was dan ook weer niet wat ik wilde om het met hem en Steven uit te vechten. Dat is het risico van de willekeurige trekking. En Stef trok aan het kortste eind met 15 punten, terwijl Steven en ik nog een extra Hertogdom hadden weten te scoren zodat we beide 18 punten hadden. Dit betekende dat we heads-up moesten voor de titel. Jammer voor Stef, maar zo was het nou eenmaal.

Finale, deel 2: Inheems Dorp, Bibliotheek, Zeeheks, Verbouwing, Afvalverwerker, Slotgracht, Embargo, Smokkelaar, Markt, Geldschieter
Ik mocht beginnen en opende Zeeheks, die kaart is veel te goed om er niet mee te beginnen, zelfs met Slotgracht. Tot mijn verbazing opende Steven met Afvalverwerker, dat vond ik twijfelachtig.

Ik besloot een combinatie van Inheemse Dorpen en Bibliotheken te spelen. Door de Zeeheksen en Vloeken zouden onze decks veel troep hebben. Inheemse Dorpen helpen dan om door de troep heen te filteren en eens in de zoveel tijd een goede beurt af te werken. Je spaart gewoon op op je mat totdat je genoeg hebt. Bibliotheek is handig omdat de Inheemse Dorpen je acties geven en het aantal kaarten in je hand niet vergroten (tenzij je je mat leegtrekt). Ik had er uiteindelijk echter maar één, omdat ik Goud toch prefereerde met 6.

Mijn ene Afvalverwerker was ook handig met de Inheemse Dorpen om een goede kaart te vinden en te vernietigen. In mijn laatste beurt had ik 2 Koper, de Afvalverwerker en een Goud, genoeg om de laatste Provincie te pakken. Toen mijn tegenstander zag dat hij maar 3 Provincies had (en ik dus 5) feliciteerde hij mij onmiddellijk.

Ik kon het nauwelijks geloven, ik was Nederlands Kampioen! Vorig jaar was ik nog gesneuveld in de halve finale, maar nu mocht ik gewoon de trofee mee naar huis nemen.

En dan vraag je je af: wat is zo'n trofee of zo'n titel nou eigenlijk waard? Tja, je kunt blijven zeuren dat de toernooistructuur niet consequent de beste speler boven zou laten drijven, maar wat geeft het, de organisatie moet wat met zoveel deelnemers en een bepaald tijdsbestek. Ik had er dit jaar in ieder geval meer vrede mee dan vorig jaar, maar wellicht kunnen ze volgend jaar ook sets voor de halve finale en de finale samen laten stellen (en dan niet vantevoren bekend maken uiteraard).

Ik heb in ieder geval gespeeld zoals ik het het beste achtte en als dat niet goed genoeg was, was het aan de anderen om dit te bewijzen. Met een gezonde portie geluk en een goede dosis spelkunde trok ik toch aan het langste eind.

En nu mag ik mijzelf dan een jaar lang regerend Nederlands Kampioen Dominion noemen en daar ben ik toch wel heel trots op. Ik ben niet alleen trots op mijn prestatie aan de speltafel, ik ben trots dat ik er toch in mijn eentje naartoe gegaan ben, ik ben trots dat ik andere enthousiastelingen heb ontmoet en ik ben trots dat ik het spel dat ik zo graag speel heb kunnen delen met andere hobbyisten.

Ik speel ontzettend veel op internet, maar voor mij gaat er echt niks boven Dominion in het echt met drie spelers, dat vind ik gewoon de leukste variant.

Bij deze nog dank aan de organisatie nogmaals en tot volgend jaar waar ik hoop mijn titel te kunnen verdedigen!

Afbeelding

Bedankt voor alle felicitaties!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 14:48 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Mooi verhaal Davio, gefeliciteerd!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 15:14 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Erg leuk verslag inderdaad, met veel enthousiasme geschreven. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 15:33 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Gefeliciteerd en erg leuk om het verslag zo te lezen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 15:55 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Dierik schreef:
Erg leuk verslag inderdaad, met veel enthousiasme geschreven. :thumbup:

Hehe, ik schrijf graag, maar heb/neem er niet altijd de tijd voor. :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 18:01 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Davio schreef:
Dierik schreef:
Erg leuk verslag inderdaad, met veel enthousiasme geschreven. :thumbup:

Hehe, ik schrijf graag, maar heb/neem er niet altijd de tijd voor. :)


Hehe nogmaals gefeliciteerd, ditmaal digitaal ;) die foto is echt meesterlijk, nu al een instant classic ;) cheers en bedankt voor je verslag maar had het al op dominionstrategy gelezen ;0.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 21:59 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 210
Woonplaats: Rotterdam
Leuk om te lezen je verslag. Zeker omdat ik die eerste drie rondes zelf heb gespeeld. Ik stond ook te kijken toen in de derde ronde Stef bij mij aan tafel zat en een zelfde engine aan de praat kreeg. Dat is voor mij verbazingwekkend, maar ook inspirerend om weer verder te spelen en te leren.
De finale was leuk om naar te kijken. Jij bleef er maar relaxt bij zitten, terwijl je tegenspeler alsmaar zenuwachtiger werd en zat te fronsen. Alleen daaraan wist ik al wie er ging winnen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2012, 22:45 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Legolias schreef:
Leuk om te lezen je verslag. Zeker omdat ik die eerste drie rondes zelf heb gespeeld. Ik stond ook te kijken toen in de derde ronde Stef bij mij aan tafel zat en een zelfde engine aan de praat kreeg. Dat is voor mij verbazingwekkend, maar ook inspirerend om weer verder te spelen en te leren.
De finale was leuk om naar te kijken. Jij bleef er maar relaxt bij zitten, terwijl je tegenspeler alsmaar zenuwachtiger werd en zat te fronsen. Alleen daaraan wist ik al wie er ging winnen.

Haha, nou ja, het scheelde dat ik er vorig jaar ook was, dus ik wist een beetje wat ik kon verwachten.

In de finale was ik inderdaad relaxt, maar dat kwam ook doordat ik vertrouwen had in mijn spel. Eigenlijk had ik na beurt 1 (toen hij de Zeeheks liet lopen) al het idee: Dit kan niet meer stuk. Kon natuurlijk wel, maar ik merkte gewoon dat het goed liep met mijn deck en dat mijn tegenstander moeite had om ook maar één goud bij elkaar te sprokkelen. In Dominion is het heel erg het geval dat de vroegere beurten een enorm effect hebben over het verdere spelverloop en ik begon en eindigde gelukkig goed.

Misschien kwam het ook wel doordat ik meer kon relativeren. Vorig jaar was het NK Dominion iets waar ik al maanden naar uitzag en daardoor was het misschien wat verkrampt, al won ik toen wel de 1e 3 potjes gemakkelijk en vloog ik er ongelukkig in de halve finale uit.

Maar nu was het, omdat ik niet eens zeker was of ik überhaupt zou gaan, een soort toetje en elke ronde die ik verderkwam, was meegenomen. Ik had het ook niet erg gevonden als ik er vroeg uit had gelegen en wat andere spellen had kunnen spelen.

Ik voelde me goed in de finale en als ik me goed voel, dan wil ik wel eens een grapje maken. Ik hoop dat mijn tegenstander niet het idee had dat ik hem voor schut wilde zetten of zo door zo relaxt te doen, maar dat is gewoon mijn manier van met de druk omgaan. Soms zeg of doe ik gewoon wat om de druk even van de ketel te halen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012, 19:10 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
Leuk om het verslag te lezen!

(.. en we kunnen er nog wat van bijleren ;-) )

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012, 21:17 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Afbeelding
Een de sfeer was prima!

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012, 23:38 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
henk.rolleman schreef:
Afbeelding
Een de sfeer was prima!

Hier heb ik ongetwijfeld net een heerlijk foute woordgrap gemaakt. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2012, 08:47 
Locomotief

Berichten: 31
Ik gok iets met karavaan ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2012, 09:07 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Arjan schreef:
Ik gok iets met karavaan ;)

Daar komt de karav aan! :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 18 sep 2012, 23:17 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Leuk verslag om te lezen Davio en proficiat met je titel :thumbup: Ik speel ook graag Dominion, maar ik moet nog veel leren als ik dat allemaal lees :D

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
44 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Evenementen  
 Feed - Onderwerp - Speelschema NKDominion 2012  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Dominion



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®