Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012, 14:30 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Ik heb al een hele tijd Nordic countries op het oog en zag tot mijn grote geluk dat deze weer verkrijgbaar is.
Nu las ik echter over de Switzerland, dat deze ook voor 2-3 personen is.
NC zou weer wat geniepiger zijn dan Switzerland.

Dat bracht mij tot twijfelen. NC ziet er prachtig uit maar is al gauw tegen de 40 euro. De map collection is een stuk goedkoper en dan zou ik ook nog India erbij krijgen.

De bedoeling is om het met mijn kinderen (11 jaar) te spelen. TTR Europe heb ik ook, maar deze komt meer tot z'n recht bij 4 of 5 personen. Met 2 vond ik het saai.

Kan iemand die beide versies kent mij de verschillen tussen NC en Switzerland kunnen aangeven?

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012, 15:02 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ik vind Zwitserland met afstand de slechtste Ticket to Ride versie. De opdrachtkaartjes die naar de buurlanden voeren, zijn relatief makkelijk te volbrengen (omdat je mag kiezen welke grensovergang je neemt) maar leveren vanwege de afstand wel veel punten op. Hierdoor voelt het spel aan als een loterij wie de meeste van die kaartjes weet te bemachtigen. Om met je kinderen te spelen is dat misschien niet zo'n probleem trouwens.

Nordic is qua geluksafhankelijkheid vergelijkbaar met USA (het blijft wel Ticket to Ride natuurlijk) maar heeft door wat minder ruimte op de kaart wel meer blokkades en dus meer spanning bij twee spelers. Maar dan nog kun je potjes krijgen waarbij de spelers volledig langs elkaar heen spelen, omdat de een toevallig langs de Noorse kust moet bouwen en de ander in Finland.
Dus het interactie-niveau is gemiddeld wat hoger dan met twee spelers op een 5-speler bord, maar niet in extreme mate.

Kortom: ik prefereer Nordic, maar niet met ruime afstand. En dan heb ik India nog niet meegenomen in de overweging. Die heb ik pas 1x gespeeld (met 4 spelers), maar lijkt me best wel leuk. En heeft door het rondreizen-mechanisme misschien ook wel genoeg interactie voor twee, maar dat weet ik dus niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012, 17:26 
8. Perudo (1987)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Ik heb beide spellen maar vind Nordic stukken beter. Beter gebalanceerd, zit mekaar meer in de weg etc. Is hiervoor al goed verwoord. India vind ik ook niet echt briljant. Teveel korte routes en daardoor amper vooruit te plannen, je tegenstander kan met 2 kaarten je hele plan in de war gooien. Ook kun je geen inschatting maken van de plannen van een ander omdat er juist zoveel kleine stukjes zijn. Als ik het zo typ zouden deze eigenschappen juist een pluspunt kunnen vormen maar zo werkt het (voor mij) helaas niet.
Zwitserland komt hier nog wel eens op tafel voor de afwisseling maar India spelen we eigenlijk nooit meer.

Lang verhaal kort.. Nordic countries kopen, zonder twijfel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012, 19:13 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
3x is scheepsrecht. Nordic countries is de betere keus.
Misschien wel te koop in Duitsland mocht je daar naar toe gaan.

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012, 19:22 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Heeft Nordic countries nog op de plank liggen 2x gespeeld....moet meer spellen spelen, in algemene zin ;-)

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012, 21:57 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Ik sluit mij aan bij de meningen hierboven (behalve die over India). Nordic die ik vaker heb gespeeld dan Zwitserland vind ik stiekem ook beter.

Maar als je kijkt naar prijs en wat je ervoor krijgt ;), 2 kaarten voor 25 euro of volledig spel met 1 kaart voor 40 eu.

India vind ik daarentegen een verrassend goede map, ik heb hem nu 5 keer gespeeld veelal met 3 a 4 personen. Het is wel geen vredelievende map, je zit elkaar voortdurend in de haren en het is echt een cutthroat ervaring je zit constant te hopen dat niemand de routes legt waar je zo voor aan't sparen bent. en zelfs met 3 mag je geen gebruik maken van de dubbele routes, de mandala regel is vooral voor gevorderde spelers moet ik zeggen maar kan echt veel opleveren, maar je kan er ook makkelijk op gedwarsboomd worden.

Dus zoals eerder gezegd is Zwitserland erg makkelijk, maar misschien goed voor met de kids, daarentegen is India extra moeilijk en competitief.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012, 22:46 
9. That's Pretty Clever! (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Niet teveel naar die Rotterdammer luisteren.. Nordic is die 40 euro dubbel en dwars waard.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012, 10:42 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Jorrit schreef:
Niet teveel naar die Rotterdammer luisteren.. Nordic is die 40 euro dubbel en dwars waard.


Haha ;), heb je wel paarse en witte treintjes erbij ;).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012, 15:08 
Joker

Berichten: 8
Binnenkort komt nordic countries africa uit.
http://www.daysofwonder.com/tickettorid ... ps/africa/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2012, 12:43 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Wat bedoel je precies Patricia? Voor zover ik heb begrepen is Afrika een nieuwe uitbreiding en heeft die niks met Nordic Countries te maken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2012, 12:55 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Mac-S schreef:
Wat bedoel je precies Patricia? Voor zover ik heb begrepen is Afrika een nieuwe uitbreiding en heeft die niks met Nordic Countries te maken.


Bij informatie over de link staat dat je ticket to ride of ticket to ride europa nodig hebt. Ben bang dat met alleen nordic countries je er dus niet komt. (soms vraag ik me af of ik de verkeerde ticket to ride editie heb gekozen haha)

Wat ik me dan wel afvraag is of het ook met de marklin editie valt te spelen ( de treintjes van die editie dan )

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2012, 13:15 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Wat je nodig hebt uit een basisspel is 45 treintjes in 5 kleuren (Nordic heeft maar 40 treintjes in 3 kleuren, vandaar dat die niet geschikt is om met uitbreidingen te spelen), en een deck met 110 wagonkaarten (12 stuks van de 8 kleuren, plus 14 locomotieven).
Ik ken de Marklin-editie niet, maar misschien heeft die ook een afwijkend aantal treintjes of kaarten?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2012, 13:23 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Mac-S schreef:
Wat je nodig hebt uit een basisspel is 45 treintjes in 5 kleuren (Nordic heeft maar 40 treintjes in 3 kleuren, vandaar dat die niet geschikt is om met uitbreidingen te spelen), en een deck met 110 wagonkaarten (12 stuks van de 8 kleuren, plus 14 locomotieven).
Ik ken de Marklin-editie niet, maar misschien heeft die ook een afwijkend aantal treintjes of kaarten?


Marklin heeft inderdaad een afwijkend aantal wagonkaarten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2012, 16:55 
Joker

Berichten: 8
Africa is inderdaad een losse versie. Heeft niks met nordic te maken. Was een typfout. Ik bedoelde ticket to ride africa.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - TTR Nordic Countries of Map collection 2 Asia - Switzerland  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Days of Wonder, Ticket to Ride: India



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®