Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 01:39 
Avatar gebruiker
Ik merk duidelijk op het forum dat AEG zijn promotiewerk ter harte neemt. Aardig wat spelers zowel hier op BSM als gegadigden op Spiel kochten Love Letter. Bij Japon Brand was de stormloop voor hetzelfde spelletje (amper 6 euro en dus goedkoper dan bij AEG) al heel wat minder. Helemaal vreemd is het dan dat R, van dezelfde maker en met hetzelfde ontwerpconcept (wat maak je met 16 kaarten), volledig onder de radar door vliegt.

Ik heb beide gekocht (Love Letter vooral op aanraden van Dominique "De Tafel Plakt", R vooral door wat leeswerk) en heb ze nu beide een aardig aantal keren gespeeld, met 2 spelers, hetgeen misschien niet in het voordeel spreekt van Love Letter.

De gelijkenissen:
De auteur, 16 kaarten, en als je de versies van Japon Brand vergelijkt, het artwork en de meeste karakters.

De verschillen:
R is een tweepersoonsspelletje, bij Love Letter kan je met 2 tot 4 personen aan de slag.

Bij R hebben beide spelers hetzelfde hand van 8 kaarten (8 karakters) en kiezen tegelijkertijd een personage dat ze eveneens tegelijkertijd onthullen. De speciale eigenschappen beïnvloeden het spel drastisch, zoniet wint de hoogste kaart. Bij een draw wordt gekeken naar de volgende "slag". Als je 4 gewonnen slagen hebt, win je het spel.

Bij Love Letter hebben beide spelers 1 enkele kaart en in elke beurt trekken ze een kaart en spelen een kaart naar keuze van hun 2 handkaarten. De eigenschappen van de kaarten spelen hier een rol, de waarde van de kaarten geldt enkel helemaal op het einde van het spel (er zijn uitzonderingen). Wie dan de hoogste kaart heeft, wint.

De auteur geeft zelf aan dat Love Letter 60% geluk en 40% tactiek is (de onfortuinelijke combinatie prinses-minister laat je gewoon het spel verliezen - helemaal buiten jouw wil om), bij R is dat geenszins het geval. Daar is het gewoon de ander overbluffen en het psychologische spelletje van "als hij denkt dat ik denk dat hij denkt dan zal ik maar dat spelen". Een heerlijk spelletje voor (getrouwde) koppels dus :wink:

Mijn voorkeur gaat overduidelijk uit naar R, al ga ik Love Letter zeker nog een kans geven met 3 en 4 spelers. Ik heb geen spijt dat ik het gekocht heb, maar ik wou hier op het forum toch wel even delen dat een kleine parel als R (amper 4 euro) minstens een even sterke aanrader is als Love Letter. Voor zij die zaterdag of zondag naar Essen trekken: zeker even bij Japon Brand langsgaan dus.


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 06:41 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 683
Waar kan im R kopen als ik dat zou willen. Booth?

_________________
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 07:04 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Love Letter was gisteren 5 euro en daar krijg je wel die enorme tas, schort, zeil bij vab EAG. Vet cool!

Wij hadden anders Love Letter nooit gekocht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 09:49 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Misth schreef:
Love Letter was gisteren 5 euro en daar krijg je wel die enorme tas, schort, zeil bij vab EAG. Vet cool!

Wij hadden anders Love Letter nooit gekocht.


Wees wel gewaarschuwd dat die tassen erg snel stuk gaan.. heb het zien gebeuren bij een bekende, en toen ging hij hem met de handvatten dragen en die scheurde ook door. Er was nog weinig tas over in no time

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 12:03 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
R nog niet gespeeld, alleen de regels gelezen en op basis van die lezing kan ik Filossof alleen maar bijtreden.

Love Letter is fantastisch met vier spelers (de AEG versie heel de donderdagavond op restaurant gespeeld). Hou er wel rekening mee dat je bij de versie van Japon Brand twee extra prins(es)kaarten krijgt.

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 13:15 
4. Takenoko (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 554
Woonplaats: Bredene
Ik vond love letter er mooi uitzien als een cadeau aan mijn vriendin. De persoon van AEG vertelde me toen dat ik voor 3 euro er infinite city bij kreeg en dit met een totaal van 10 euro waardoor ik de zak ook gratis kreeg. Deze heb ik dan ook een beetje te vol geladen, waardoor ook mijn zak gescheurd is. Wel heb ik verschillende mensen horen klagen dat ze voor 10 euro moesten kopen om een zak te krijgen. Misschien dat dit aan de verkoper lag?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2012, 18:04 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
Heb vorig jaar Master Merchant gekocht van Japon Brand en het spel was wel leuk, maar de vormgeving rommelig en de kaart kwaliteit wat minder. Dus vond het wel die 1 euro extra waard om Love Letter van AEG te kopen.

Had ook wel iets gelezen over R, maar ik speel eigenlijk nooit 2-speler spellen, en toch heb ik er daar al wel een paar van, dus in de categorie ben ik voorzien.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 19:23 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Zijn er ook mensen die de 'mooie' versie hebben gekocht met een rood pluche zakje (Ik dacht 7 euro?) of zijn de Nederlanders vooral gegaan voor de versie zonder doosje voor 5 euro? (Sterker nog; ik kocht hem pas de zondag; afgeprijsd voor 3 euro).

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 20:02 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik heb het pluche zakje. 7 euro. Nog steeds niet duur natuurlijk, verre van. En ik heb het net voor het eerst gespeeld. Flink gelachen! Wel 7-1 verloren...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 21:51 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
Bridget schreef:
Zijn er ook mensen die de 'mooie' versie hebben gekocht met een rood pluche zakje (Ik dacht 7 euro?) of zijn de Nederlanders vooral gegaan voor de versie zonder doosje voor 5 euro? (Sterker nog; ik kocht hem pas de zondag; afgeprijsd voor 3 euro).


Ik heb ook het pluche zakje, maar komt vooral omdat ik de andere versie zo snel niet zag.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2012, 23:14 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 1298
Woonplaats: Heemskerk
Ik heb ook de zak gekocht voor €7,- nu zag ik dat zaterdag de versie zonder doosje (plastiek) en zakje al werd verkocht voor €3,-. Ik zag bij deze goedkope variant trouwens (snel gekeken) geen blokjes.


Sent from my Atari 2600 using Tapatalk

_________________
Reiki & readings https://www.athousandreasons.nl/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 08:52 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Klopt, geen blokjes. :thumbdown:

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 09:06 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 215
Woonplaats: Zulte
Op zaterdagnamiddag was er geen R meer te verkrijgen wegens uitverkocht.
We kregen enkel een 'toonzaalexemplaar' te zien, en dat was niet te koop.
Gelukkig wist mijn spellenkameraad op zondag, net bij het opruimen van hun stand 'the boss' van de firma te overtuigen hem voor 3 euro te verpatsen.

Een prima spel dat je, zoals ze zelf suggereren in de spelregels' kan gebruiken om te bepalen wie de startspeler van het volgende spel wordt. Zo heb je meteen al twee spelletjes op 1 avond op de teller staan. :clap:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 09:49 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
missiloon schreef:
Misth schreef:
Love Letter was gisteren 5 euro en daar krijg je wel die enorme tas, schort, zeil bij vab EAG. Vet cool!

Wij hadden anders Love Letter nooit gekocht.


Wees wel gewaarschuwd dat die tassen erg snel stuk gaan.. heb het zien gebeuren bij een bekende, en toen ging hij hem met de handvatten dragen en die scheurde ook door. Er was nog weinig tas over in no time


Goed te horen dat die zakken "klote" waren.

Donderdag ook Love letter gekocht in de pluche uitvoering en toen kreeg ik er geen zak bij. (ze waren op, duh). Toen ze er later weer waren en ik terug ging, kreeg ik er geen mee. Moest €10 of meer uitgeven zeiden ze (duh). Later liep weer iedereen rond met een zak met enkel love letter er in (duh). maar ik ga er nu niet meer over huilen.

Love letter is trouwens wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeel leuk spelletje, zeker met 4. :thumbup:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Love Letter vs. R
BerichtGeplaatst: ma 22 okt 2012, 14:35 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
We hebben een gesprekje gehad met een marketing medewerker van AEG. Die in het zakje was eigenlijk voor nu op de beurs te verkopen, maar het ging iets harder dan verwacht. De versie die ze later verkochten, uiteindelijk voor 3 euro, was een het spel, de kaartjes, gewoon in folie. Meer niet. Deze was eigenlijk bedoeld om naar winkels te sturen als promotiemateriaal voor hun andere spellen, of om bij die spellen weg te geven.
Ik heb mijn versie in sleeves gedaan en ginder een mooi zakje gescoord.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Love Letter vs. R  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

AEG, Japon Brand, Love Letter, R, Spiel 2012



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®