Peter Hein schreef:
Erwin schreef:
Peter Hein schreef:
Vooral bij auteurs als Colovini, Schacht en Feld zie ik dat vaak.
Omdat zij - in tegenstelling tot Knizia - ons niet proberen wijs te maken dat zij vanuit het thema werken?
Dat zullen ze vast vaak wel doen. Maar voor alle auteurs geldt natuurlijk dat er een uitgever tussen zit die soms toch liever een ander thema heeft. Het 'voordeel' van eurospellen is dat dat bijna altijd wel kan.
We kennen allemaal wellicht wel voorbeelden van spellen waarbij de uitgever het thema nog wijzigt nadat de auteur het spel al heeft aangeboden voor publicatie.
Wellicht is het thema vooral ook een "verkoopsargument", een commercieel laagje zeg maar. Ik vraag me ook wel af hoeveel spellen er vanuit het het uiteindelijke thema zijn bedacht.
Bij een spel als K2 is dat duidelijk, hier wilde iemand een spel maken over bergbeklimmen. Bij spellen van Feld (zoals hierboven gemeld), lijkt het dat de thema's nadien worden bedacht. Waarbij ik me dan nog afvraag, of Feld met alleen maar spelmechanismes naar een uitgever stapt, of er zelf wel een thema op plakt dat dan achteraf toch nog wordt gewijzigd.
Doet me denken aan die tijd dat ik als journalist werkte voor een krant. Ik mocht mijn artikeltjes schrijven, een titel opplakken, maar de redactie koos uiteindelijk zelf de titel boven het artikel. Ik stond vaak zelf te kijken van die uiteindelijke titel (zo van, ja maar zo had ik het niet bedoeld
). Maar het argument van de redactie was dan altijd, dat het in eerste instantie de titels zijn die een krant doen verkopen, dus hadden ze daar op de redactie mannetjes lopen die heel goed waren in het verzinnen van straffe titels.
Wat me opvalt is dat er elke Spiel wel enkele andere thema's erg in trek zijn. Zo was dit jaar het "bouw een stad" thema erg in trek, had ik de indruk. Vorig jaar, (of was het al 2 jaar geleden), had iedereen het plots gezien in "wijn maken". Thema's "come and go" blijkbaar.
_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn