Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





54 berichten | Pagina 4 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 01:24 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
*buigt met ontzag naar Erwin die dergelijke gedachtenkronkels om half één 's nachts nog vlot uit zijn toetsenbord weet te krijgen...*


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 02:12 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
cymric schreef:
*buigt met ontzag naar Erwin die dergelijke gedachtenkronkels om half één 's nachts nog vlot uit zijn toetsenbord weet te krijgen...*


Ja daar mag applaus voor gegeven worden. :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 02:24 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Erwin schreef:
Peter Hein schreef:
Vooral bij auteurs als Colovini, Schacht en Feld zie ik dat vaak.


Omdat zij - in tegenstelling tot Knizia - ons niet proberen wijs te maken dat zij vanuit het thema werken?

Dat zullen ze vast vaak wel doen. Maar voor alle auteurs geldt natuurlijk dat er een uitgever tussen zit die soms toch liever een ander thema heeft. Het 'voordeel' van eurospellen is dat dat bijna altijd wel kan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 02:40 
4. Adel Verplicht (1990)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Peter Hein schreef:
Erwin schreef:
Peter Hein schreef:
Vooral bij auteurs als Colovini, Schacht en Feld zie ik dat vaak.


Omdat zij - in tegenstelling tot Knizia - ons niet proberen wijs te maken dat zij vanuit het thema werken?

Dat zullen ze vast vaak wel doen. Maar voor alle auteurs geldt natuurlijk dat er een uitgever tussen zit die soms toch liever een ander thema heeft. Het 'voordeel' van eurospellen is dat dat bijna altijd wel kan.


We kennen allemaal wellicht wel voorbeelden van spellen waarbij de uitgever het thema nog wijzigt nadat de auteur het spel al heeft aangeboden voor publicatie.

Wellicht is het thema vooral ook een "verkoopsargument", een commercieel laagje zeg maar. Ik vraag me ook wel af hoeveel spellen er vanuit het het uiteindelijke thema zijn bedacht.
Bij een spel als K2 is dat duidelijk, hier wilde iemand een spel maken over bergbeklimmen. Bij spellen van Feld (zoals hierboven gemeld), lijkt het dat de thema's nadien worden bedacht. Waarbij ik me dan nog afvraag, of Feld met alleen maar spelmechanismes naar een uitgever stapt, of er zelf wel een thema op plakt dat dan achteraf toch nog wordt gewijzigd.

Doet me denken aan die tijd dat ik als journalist werkte voor een krant. Ik mocht mijn artikeltjes schrijven, een titel opplakken, maar de redactie koos uiteindelijk zelf de titel boven het artikel. Ik stond vaak zelf te kijken van die uiteindelijke titel (zo van, ja maar zo had ik het niet bedoeld :-) ). Maar het argument van de redactie was dan altijd, dat het in eerste instantie de titels zijn die een krant doen verkopen, dus hadden ze daar op de redactie mannetjes lopen die heel goed waren in het verzinnen van straffe titels.

Wat me opvalt is dat er elke Spiel wel enkele andere thema's erg in trek zijn. Zo was dit jaar het "bouw een stad" thema erg in trek, had ik de indruk. Vorig jaar, (of was het al 2 jaar geleden), had iedereen het plots gezien in "wijn maken". Thema's "come and go" blijkbaar.

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 10:31 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Terug naar het topic: ik denk niet dat er sprake zal zijn van grote flops als in 'een spel dat door iedereen werd gekocht en binnen afzienbare tijd weer wordt gedumpt'. De meeste populaire titels hebben volgens mij wel degelijk wat staying power. Ik heb wel al een paar verhalen gelezen van mensen die Spellbound kochten, de regels lazen en het weer doorverkochten, maar dat is volgens mij een redelijk normale reactie bij elke titel van de Lamonts.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 11:27 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
cymric schreef:
Ik heb wel al een paar verhalen gelezen van mensen die Spellbound kochten, de regels lazen en het weer doorverkochten, maar dat is volgens mij een redelijk normale reactie bij elke titel van de Lamonts.

Waarbij bij sommigen de gedachte zal spelen van "waarschijnlijk vind ik het spel niet leuk, maar ik verkoop hem toch voor het dubbele door", helaas.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 13:07 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Tokaido is ook een spel waar vooraf veel naar uit werd gezien (vooral door de combinatie van de auteur en de vormgeving) en dat het veel mensen toch een beetje teleurstelt. Maar ook daar lijkt 'flop' me een te zware diskwalificatie.

Aan de andere kant lijkt er ook geen sprake te zijn van een enorme kraker waar iedereen het over heeft en die je niet had mogen missen. Tzolk'in wordt goed ontvangen, maar dat is een spel in een populair genre (werkverschaffer met een nieuwe twist), dus dat is ook weer niet heel vreemd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 14:52 
4. Adel Verplicht (1990)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Peter Hein schreef:
Tzolk'in wordt goed ontvangen, maar dat is een spel in een populair genre (werkverschaffer met een nieuwe twist), dus dat is ook weer niet heel vreemd.


Dat spel trok me ook erg aan, omdat het er zo bijzonder uitziet, maar na het bekijken van een filmpje over de spelregels, was ik nog niet overtuigd.
Dit is wel zo'n spel dat veel kopers kan lokken, vanwege uiterlijke kenmerken, maar sterk kan tegenvallen. Anderzijds kan het natuurlijk ook een goed spel zijn, even afwachten dus tot meerdere mensen het wat vaker hebben gespeeld.

Friedeman Friese doet ook al vele jaren zijn best om zijn Funkenslag te evenaren, maar bij mijn weten is hij daar nog niet in geslaagd. Toch trekken zijn spellen altijd veel aandacht in de media.
Benieuwd of zijn Copycat wat aanspreekt, ook al geeft hij zelf toe de spelmechanismes van andere succesvolle spellen te hebben "geleend" :-)

En wat met Myrmes? Enorm gehyped vooraf. Terecht?

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 03 nov 2012, 18:54 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
David schreef:
Benieuwd of zijn Copycat wat aanspreekt, ook al geeft hij zelf toe de spelmechanismes van andere succesvolle spellen te hebben "geleend" :-)


Jij hebt deze grap blijkbaar volledig gemist. De bestaansreden van dit spel was nou juist de uitdaging om met onderdelen van een paar topspellen een ludiek Frankensteintje te maken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
54 berichten | Pagina 4 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - Wat wordt de grootste Essen 2012 flop.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Spiel 2012



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®