Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Photosynthesis
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2017, 18:25 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
De strijd om het licht

Photosynthesis scoorde op Spiel 2017 heel goede punten. Op zondag kocht ondergetekende het laatste beursexemplaar voor 50€. Adriaensen verkoopt het intussen voor 32,70€. Is deze titel de hype waard?


Foto: Blue Orange

In de hoge speldoos zitten naast 24 zaadjes, 32 kleine, 16 middelgrote en 8 grote bomen ook 1 spelbord, 1 zon, 4 spelerborden, 24 scorefiches en een startspelerfiche.

Elke speler start met een eigen bordje waarop bomen en zaadjes worden bijgehouden. Op het centrale bord mag je bij de start twee boompjes planten. De scorefiches worden gesorteerd en in aflopende volgorde op elkaar gelegd en het spel kan starten.
Het centrale bord heeft zes zijden waarlangs de zon zich voortbeweegt. Bij de start van een spelbeurt schuift de zon één zijde naar rechts. Op die manier wordt de beweging van de zon rond de aarde nagebootst. Vervolgens controleert elke speler hoeveel lichtpunten zijn bomen ontvangen. Het principe is heel eenvoudig: een kleine boom ontvangt 1 lichtpunt, een middelgrote boom 2 lichtpunten en een grote boom 3 lichtpunten. Een boom die in de schaduw van een andere boom staat, ontvangt geen lichtpunten. Een kleine boom heeft een schaduw van 1 veld, een middelgrote boom werpt schaduw op 2 velden en de schaduw van een grote boom gaat tot 3 velden ver. Grote bomen kunnen nooit in de schaduw staan van kleinere exemplaren.

De ontvangen lichtpunten kunnen spelers vervolgens investeren in de aankoop van nieuwe bomen, het laten groeien van bestaande bomen of het verspreiden van zaden. Hoe groter de boom, hoe groter de aankoopprijs en hoe verder het zaad van de boom verspreid wordt.
Puntenfiches worden verdiend door grote bomen te kappen. Bomen die centraal staan, leveren fiches met hogere waarden op dan bomen op de rand van het spelbord. Hoe vroeger je een boom kapt, hoe hoger zijn waarde.
Na 4 rondes tellen de spelers het totaal van hun puntenfiches. Een overgebleven voorraad lichtpunten levert eveneens nog wat punten op.


Foto: The Gamefreak

Photosynthesis oogt omwille van de miniatuurboompjes heel mooi. Het thema is erg origineel en vormt een mooie symbiose met de spelmechaniek.

De spelregels zijn uiterst eenvoudig waardoor ook kinderen tot het doelpubliek behoren. Ik heb dit bijvoorbeeld met mijn zoon (7) en dochter (9) gespeeld en dat liep vrij goed. De spelbeurten in Photosynthesis volgen elkaar heel vlot op en verlopen altijd volgens hetzelfde stramien: zon verplaatsen, lichtpunten berekenen, acties uitvoeren. In totaal loop je dit rijtje 24 keer af. Dat klinkt vrij repetitief, maar toch heb ik niet het gevoel dat ik deel uitmaak van een lopende-band-oefening. Dat komt omdat het spelbord heel dynamisch is, net daarin schuilt de uitdaging van Photosynthesis. Je kan wel wat vooruit plannen, in die zin dat je rekening moet houden met de draaibeweging van de zon, maar je moet vooral reageren op wat de andere spelers doen. Dit zorgt voor variatie waardoor het repetitief karakter niet de bovenhand haalt. Timing is ook een cruciaal gegeven. Een boom kappen, vermindert het aantal lichtpunten aanzienlijk. Een boom te laat kappen, levert geen punten op.

Photosynthesis is geen breinbreker en moet ook als dusdanig gespeeld worden. In je beurt alle mogelijkheden overwegen leidt tot langere wachttijden en verpest de sfeer. Als je vlot speelt, ontstaat een leuke steeds veranderende puzzel waarop je zo goed mogelijk inspeelt. Daarbij hou je telkens rekening met toekomstige posities van de zon, het potentieel van jouw boomgaard en die van andere spelers. Je ziet zaden boompjes worden, je ziet bomen groeien en ondervindt de gevolgen daarvan. Je ziet bomen verdwijnen. Ik kijk er naar en geniet ervan. Ik vind Photosynthesis een heel origineel en leuk concept. Dit oordeel is misschien lichtjes beïnvloed door mijn fascinatie voor de natuur en het feit dat ik al 16 jaar op rij fotosynthese uit de doeken doe aan 14 jarige ‘studenten’.


  • Photosynthesis (Blue Orange, Asmodee, Heidelberger Spieleverlag 2017)
  • Auteur: Hjalmar Hach
  • Artwork: Sabrina Miramon
  • 2 - 4 spelers vanaf 8 jaar
  • 30 – 60 minuten
  • http://www.blueorangegames.com/index.php/games/photosynthesis
  • Adviesprijs €35


Laatst bijgewerkt door Fabrice op zo 24 dec 2017, 12:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Photosynthesis
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2017, 22:22 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Volgens mij worden in een normaal spel 3 ronden gespeeld x 6 = 18, geen 24.

Dat is volgens mij uitbreiding, net als spelen dat een boom in de schaduw niet kan groeien en je je zonpunten ergens anders moet besteden, is optioneel.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Photosynthesis
BerichtGeplaatst: zo 24 dec 2017, 02:10 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Bridget schreef:
Volgens mij worden in een normaal spel 3 ronden gespeeld x 6 = 18, geen 24.

Dat is volgens mij uitbreiding, net als spelen dat een boom in de schaduw niet kan groeien en je je zonpunten ergens anders moet besteden, is optioneel.


Wij spelen inderdaad het geavanceerd spel waarbij er één extra ronde gespeeld wordt. Ik vind dat het spel dan nog beter uit de verf komt. In die vierde ronde liggen immers nog heel wat scoremogelijkheden. De tweede extra regel laten wij achterwege omdat hij de mogelijkheden flink beperkt. Iedereen is vrij daarin te kiezen. De recensie is gebaseerd op een spel met 4 ronden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Photosynthesis  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

+8, 2017, Asmodee, Blue Orange, Hijalmar Hach, Photosynthesis, Sabrina Miramon, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®