Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Noria
BerichtGeplaatst: za 06 jan 2018, 01:42 
Avatar gebruiker

Berichten: 182
Woonplaats: Kortrijk
Het 'actiewiel' op de kaart gezet.

Als je 'actiewiel' en 'Noria' in de zoekbalk van Google plaatst, levert dat juist 1 hit op. Erwin Broens introduceert de term op zijn site Bordspeler.
De term 'actiewiel' verwijst naar het unieke driedelige wiel waarmee in Noria acties gekozen worden. Een betere naam kan ik er niet voor bedenken. Ik maak er vanaf heden dankbaar gebruik van.



Foto:Jacky Pohl

Op BGG trok onderstaande Quote in verband met Noria mijn aandacht: Lots of pieces, lots of wasted time, zero depth. Too bad, but the creator - the girl is hot.
Ik hoop dat Sophia Wagner het haar niet te sterk aantrekt. Mij zal het in elk geval niet overkomen, ik ben namelijk helemaal niet knap. Ik dwaal af, hoogtijd om iets zinvol te schrijven.




Om te scoren in Noria moet je 4 verschillende scoresporen opklimmen. Daarvoor moet je gepaste goederen inleveren. Deze goederen verzamelen is eigenlijk de hoofdopdracht in Noria. Vernieuwend is dat er geen juist geplaatste werknemers aan te pas komen. De acties worden aan de hand van een actiewiel gekozen. Dit actiewiel bestaat uit 3 delen die tijdens het spel opgevuld worden met actiefiches. Bij de start van je beurt mag je 3 actiefiches uit de onderste helft van het wiel activeren, 1 op elk deel van het wiel en dit op voorwaarde dat een lijn door de middelpunten van de geactiveerde fiches geen andere actiefiches of lege plaatsen kruist. (Dat klinkt moeilijker dan het is!) Je mag de acties in een volgorde naar keuze uitvoeren. Heel kort gesteld zijn dit de mogelijkheden:

  • Grondstoffiches: per schip dat je bezit, neem je één grondstof uit de voorraad. Op die manier kunnen aan de hand van 3 verschillende soorten fiches en schepen, 3 verschillende soorten grondstoffen verkregen worden.
  • Stadsfiche: neem een nieuwe actiefiche uit de markt en plaats het fiche op het eind van je beurt in het actiewiel of stijg één veld op één van de scoresporen. Je moet telkens de afgebeelde kosten betalen.
  • Reisfiche: bezoek een eiland (bij de start van het spel liggen er 7 open). Neem een schip van dat eiland of bouw er een fabriek op. Fabrieken kunnen afgewerkte producten produceren. Die zijn nodig om 2 van de 4 scoresporen op te klimmen.
  • Werkfiche: versterk één van je actiefiches (levert een dubbele actie op) of produceer afgewerkte producten in jouw fabrieken.
  • Bonusfiche: voer een gekozen actie twee keer uit.

Na de actiefase mag je kennis inleveren om de waarde van de scoresporen te beïnvloeden.
Op het eind van je beurt moet je elk deel van het wiel in wijzerzin doordraaien en ontvang je kennis afhankelijk van het aantal fabrieken dat je gebouwd hebt.
Het spel eindigt na een vast aantal rondes. De waarde van de scoresporen wordt vermenigvuldigd met de waarde van de rij waarop jouw pionnen (blokjes) zich bevinden. Per speler worden ook de sterkste en zwakste pion extra gewaardeerd.

Afbeelding
Foto: Ann Th.

Bovenstaande beschrijving is niet gedetailleerd, veeleer licht ze een tipje van de sluier. Ik wil jullie vooral meegeven wat ik van Noria vind.
Michael Menzel hoeft geen introductie. Zijn werk staat garant voor kwaliteit en dat is wat betreft Noria niet anders. Bij een eerste aanblik zuigt het actiewiel de aandacht naar zich toe maar al snel springt ook het prachtige, frisse artwork in het oog. Op de kwaliteit van het spelmateriaal valt eveneens niks af te dingen. De spelregels zijn, op één punt na, glashelder. Het thema is in het Engels gezegd: past-on.

Toch verloopt de start van een potje Noria niet van een leien dakje. Dit is voor een groot deel te wijten aan de werking van het actiewiel. Omdat niet alle delen van het wiel even groot zijn, ontstaat een naar mijn mening vrij uniek actie-selectie-systeem waarin een leercurve schuilt. Op het bovenste deel van het wiel passen twee actiefiches. Deze fiches kun je daardoor om de beurt activeren. Het middendeel biedt plaats aan 4 fiches. Een fiche op dit deel kan je twee beurten na elkaar activeren, waarna het fiche zich twee beurten aan de inactieve kant bevindt. Het grootste onderste deel van het actiewiel huisvest tot 6 fiches. Deze fiches wisselen 3 actieve beurten af met 3 niet-actieve beurten. Bovendien start je het spel met slechts 6 actiefiches (en dus ook 6 lege plaatsen) waardoor je niet altijd 3 fiches kunt activeren. Een startpositie zoeken voor deze eerste fiches is helemaal geen sinecure. Het komt vaak voor dat spelers na één of twee beurten reeds doorhebben dat ze het beter anders hadden aangepakt. Je hoeft daardoor niet de hele spelduur met de handen in het haar uit te zitten. Kennisfiches maken een extra draai aan het wiel of zelfs het wisselen van twee actiefiches mogelijk. Op die manier kan een beginnersfoutje (Het moet gezegd dat ook niet-beginners vaak een foutje maken.) recht gezet worden. Let wel, kennis is er bij de start van het spel niet in overvloed en het aanpassen van de waardes van de scoresporen vereist eveneens kennis. Je springt dus best wat bedachtzaam met jouw kennis om.

Thematisch gezien gebruik je kennis om politieke figuren bij de scoresporen te beïnvloeden. Speltechnisch schuif je tijdens zo'n actie één blokje bij een scorespoor naar beneden om de waarde van het scorespoor te verhogen en verwijder je één blokje uit het spel om de potentiële waarde van een scorespoor te verlagen. Hoe eerder je dit na de aanvang van het spel doet, hoe minder kennis het je kost. Houd er echter rekening mee dat je met een politieke actie ook kleur bekent. Dit kan vrienden maar vaak ook vijanden opleveren. In een spel met 3 spelers kan daardoor het evenwicht wat zoek zijn. Als beide tegenspelers het op jouw sterkste spoor gemunt hebben, wordt winnen wel heel moeilijk. Dit moet je in het achterhoofd houden bij het bepalen van een strategie. Spreiden is de boodschap alhoewel hoog eindigen op één scorespoor heel wat punten kan opleveren. Noria steekt vol van dit soort contrasten wat naar mijn mening een boeiende puzzel oplevert. Verhoog je eerst de mogelijkheden door actiefiches, schepen en fabrieken te verzamelen of produceer je zo vlug mogelijk wat goederen om direct vooruitgang te boeken? Laat je kennis meteen renderen of houd je die bij tot je fors kan toeslaan met als risico dat het schip dan al half gezonken is? Wat je ook kiest, je moet het potentieel van het actiewiel juist inschatten. Dit doe je best tijdens de beurten van jouw metgezellen om wachttijden kort te houden.

Vooraf acties plannen is een must en kan makkelijk omdat niemand anders dan jezelf jouw actiewiel kan beïnvloeden. Ik zet met plezier mijn tanden in de uitdaging die Noria biedt tenzij de eeuwige twijfelaars mijn tegenspelers zijn. Het actiewiel biedt wat extra kruiding die ik steeds meer waardeer. Noria is een spel voor nieuwsgierigen die de tijd willen nemen om bij te leren. Het lijkt mij weinig waarschijnlijk dat vluchtige passanten er de pracht van zullen ontdekken.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Noria
BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2018, 18:42 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 1572
Woonplaats: Deerlijk
Even aanvullen dat het spel in een Nederlandstalige editie verschijnt bij White Goblin Games.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Noria  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Michael Menzel, Noria, Sophia Wagner, Stronghold Games, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO