Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: LYNGK
BerichtGeplaatst: do 11 jan 2018, 21:45 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Spel 7 in een rij van 6

GIPF project zou oorspronkelijk uit 6 titels bestaan. Toch werd aan de succesreeks van strategische spellen voor 2 een 7de titel toegevoegd. Kris Burm, meester bedenker, ziet LYNGK als synthese van zijn 6 voorgangers.



Lyngk wordt gespeeld met stukken in 6 verschillende kleuren. Ter voorbereiding worden de speelstukken willekeurig op het spelbord geplaatst. Naast het spelbord ligt van elk speelstuk uitgezonderd wit, de jokerkleur, één exemplaar.

Tijdens het spel proberen de spelers het meest stapels van 5 verschillende kleuren te claimen. Bij de start van het spel is elke kleur neutraal. Beide spelers mogen er zetten mee uitvoeren.

Tijdens het spel mag een speler voor hij een zet uitvoert, een kleur claimen. Deze kleur is dan niet langer neutraal en kan niet meer door de andere speler bewogen worden. Elke speler heeft het recht om in totaal 2 kleuren te claimen.

In je beurt moet je een een stuk of stapel van een neutrale of geclaimde kleur bewegen. Het bovenste stuk van de stapel bepaalt de kleur. Een zet eindigt altijd op een bezet veld, je mag daarbij in een rechte lijn over lege velden bewegen. Het is echter verboden om over andere stukken of stapels te springen. Een stapel kan maximaal 5 stukken hoog zijn en moet bestaan uit stukken van verschillende kleuren. Wit geldt als jokerkleur en kan elke andere kleur vervangen. Een neutraal stuk kan alleen op een ander enkel stuk gezet worden. Neutrale stapels kunnen alleen op stapels gezet worden die niet hoger zijn. Deze beperkingen verdwijnen als je een stuk of stapel in een geclaimde kleur beweegt. Stukken en stapels van dezelfde kleur kunnen als LYNGK gebruikt worden. Je verplaatst dan een stuk in een geclaimde kleur reglementair naar een stuk of stapel in dezelfde kleur. Vanaf dat punt voer je terug een zet uit tot je een stuk of stapel bereikt van een andere kleur.
Als je een stapel van 5 stukken in een geclaimde kleur vormt, neem je de stapel van het spelbord en zet je hem aan jouw kant.

Het spel eindigt als geen van beide spelers nog een zet kan uitvoeren. De speler met het meeste stapels van 5 wint. Als de stand gelijk is, wint de speler met het meeste stapels van 4 stukken, enz...

Afbeelding
Foto: bordspeler.nl

GIPF project is iets wat me enorm intrigeert. Kris Burm is een designer waar ik naar opkijk. Alle spellen uit het GIPF project zijn abstracte, originele 2 spelers. De speelstukken zijn van hoge kwaliteit en voelen prettig aan.

De spelborden zijn naar mijn mening ietwat saai maar o zo functioneel. Kris Burm slaagt er, Balanx even buiten beschouwing gelaten, steeds in met eenvoudige spelregels heel wat diepgang te creëren. Alleen door vaak te spelen, ontdek je de verschillende strategieën en mogelijkheden.

Van zijn hand is TZAAR mijn absolute favoriet. DVONN en GIPF delen de tweede plaats. ZÈRTZ en YINSH volgen op korte afstand maar zijn beiden nog steeds fantastische spellen. LYNGK mag dan wel een synthese van deze zes zijn, het doet me vooral denken aan TZAAR. In vergelijking met TZAAR vind ik LYNGK een stuk moeilijker te doorgronden. Ik ben er nog altijd niet goed uit waar ik LYNGK ten opzichte van de anderen moet situeren. TZAAR blijft mijn nummer één maar ook LYNGK smaakt naar meer. Ik voel het potentieel maar voorlopig heb ik het nog niet helemaal door. Dat had ik trouwens in het begin met ZÈRTZ ook, intussen is dat een klassieker in de reistas.


  • LYNGK (Huch!, 2017)
  • Design: Kris Burm
  • Artwork: Kris Brum
  • 2 spelers vanaf 13 jaar
  • 20 - 40 minuten
  • Adviesprijs: €30


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - LYNGK  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

+13, 2017, GIPF Project, HUCH! & friends, Kris Burm, LYNGK, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®