Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 maart 2018, 14:10 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Onzekere piraten

De voorbije maanden en jaren genoten we van het kaartspel Skull King (Schmidt, 2013). Het is een vlot slagenspelletje in de lijn van Boerenbridge, Oh Hell of Wizard. Het spelletje laat de spelers wat meer over aan de willekeur, want de vele piratenkaarten maken het moeilijker om vooraf te voorspellen hoeveel slagen je zal halen. Maar de vreugde is er niet minder om.
Schimdt breidde een vervolg aan Skull King met Skull King: Das Würfelspiel. Natuurlijk waren we benieuwd…




Skull King: Das Würfelspiel is een slagenspel met dobbelstenen. De doos bevat 36 dobbelstenen van verschillende kleuren: 1 dobbelsteen is Skull King, 3 dobbelstenen zijn piraten, op 2 dobbelstenen sieren zeemeerminnen en verder zijn er dobbelstenen in de kleuren zwart, blauw, rood en geel.

Elke soort dobbelsteen heeft andere figuren of cijfers, waardoor die sterker of zwakker worden. Zo vind je op de zwarte dobbelstenen de waardes 5-7 terwijl de rode dobbelstenen 1-3 bevatten. Met een zwarte dobbelsteen haal je dus makkelijker een slag binnen dan met een rode.
Op de speciale dobbelstenen (Skull king, piraat, zeemeermin) kan je doodskoppen vinden of witte vlaggen. Als je de doodskop dobbelt, geldt de dobbelsteen als een Skull king, resp. piraat of zeemeermin. Dobbel je een witte vlag, dan is de dobbelsteen niets waard.

Het spel wordt per ronde met meer dobbelstenen gespeeld. De eerste ronde neemt iedereen één dobbelsteen uit de zak, de tweede twee,… Met drie of vier spelers kan je zo 8 rondes spelen, met vijf spelers kom je tot 7 rondes en met zes speel je 6 rondes.

Elke speler neemt het aantal dobbelstenen uit de zak dat deze ronde gespeeld wordt. Die worden achter de zichtschermen verborgen. Iedereen denkt na over hoeveel slagen gehaald kunnen worden in deze ronde. De startspeler roept YoHoHo, waarna iedereen met de vingers aangeeft hoeveel slagen die denkt te halen.

De startspeler komt uit voor een eerste slag: hij/zij kiest een dobbelsteen en dobbelt die op tafel. De volgende spelers moeten de kleur volgen of ze kunnen een speciale dobbelsteen spelen (Skull king, piraat of zeemeermin). Als je de kleur niet kan volgen mag je om het even wat spelen.

De speler met de hoogste waarde haalt de slag binnen. Speelden twee of meer spelers het hoogste getal, dan wint de laatste de slag.
De zeemeermin slaat de slag als er verder alleen getallen liggen. De piraat slaat de zeemeermin en de getallen. De Skull king slaat alles. Maar, de zeemeermin slaat de Skull king.
Als alle slagen gespeeld zijn, worden er punten geteld. Als je goed voorspelde, krijg je 20 punten per slag. Als je fout zit, verlies je 10 punten per slag die je fout zit. Heb je voorspeld dat je geen slagen zou halen, dan krijg je 10 punten vermenigvuldigd met de ronde waarin we zitten (bv. 60 punten in de 6e ronde). Maar als je hier fout bent, dan krijg je zoveel minpunten.
Er zijn bonuspunten wanneer een zeemeermin de Skull king slaat of wanneer de Skull king piraten slaat.

Het spel eindigt na het vooraf bepaalde aantal rondjes (zie hoger). De speler met de meeste punten, wint het spel.



Hoe vreemd het op het eerste zicht ook mag lijken, Skull King: Das Würfelspiel werkt echt als een gewoon kaartspel. Je speelt slagen, net zoals bij gewone slagenspelletjes.

Toch is er iets fundamenteel anders: elke dobbelsteen kan jou in de steek laten als hij verkeerd rolt. Vandaar dat Skull King: Das Würfelspiel wat willekeuriger speelt dan een gewoon slagenspel.
Maar deze willekeur hoeft geen probleem te zijn. Skull King en Wizard zijn ook al minder goed te sturen dan Boerenbridge, gezien de kaartspelletjes jokerkaarten (piraten resp. tovenaars) bevatten. We kunnen daar perfect mee leven.

In onze testrondes maakten we het mee dat twee spelers probeerden om alleen miserie te spelen (altijd 0 slagen vragen). Je kan immers veel punten rapen in één ronde. Het bleek een maat voor niets te zijn. Je moet dus echt spelen naar de hand die je gekregen hebt en er niet van uit gaan dat de dobbelstenen wel altijd slecht zullen rollen.

Voor wie houdt van vlotte kaartspellen en van leuke dobbelstenen, durf ik Skull King: Das Würfelspiel zeker aanraden. Je zal er uren plezier mee beleven.
Verdraag je niet dat een portie (on)geluk jouw strategie in de war stuurt, blijf dan weg van deze lekkernij.



Skull King: Das Würfelspiel (Schimdt Spiele, 2016)
Manfred Reindl
3 – 6 spelers vanaf 8 jaar
https://www.schmidtspiele.de/de/produkt ... 49316.html
30 minuten
Adviesprijs: €19,90

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 31 maart 2018, 14:23 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Leuke review, waarvoor dank.

Wizard heeft voor mij een perfecte balans tussen controle en verrassing. Oh Hell en het Skull King kaartspel vond ik al verkrachtingen van een mooi spelsysteem. Deze dobbelversie lijkt mij nog een tandje erger. Ik laat ‘m graag liggen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 31 maart 2018, 15:10 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Erwin schreef:
Leuke review, waarvoor dank.

Wizard heeft voor mij een perfecte balans tussen controle en verrassing. Oh Hell en het Skull King kaartspel vond ik al verkrachtingen van een mooi spelsysteem. Deze dobbelversie lijkt mij nog een tandje erger. Ik laat ‘m graag liggen.


De controle die je wel hebt bij Boerenbridge (of Chinees poepen, zoals wij dat zeggen) ben je inderdaad kwijt. Ik weet dat jij een grote fan bent van Wizard. Dus heb je gelijk dat je deze niet zal spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 31 maart 2018, 16:33 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Ik heb Skull King altijd graag gespeeld ... met goed gezelschap en een gezellige pint bij de hand, durfden er zich wel eens hilarische taferelen afspelen.
Met deze variant weet ik niet of het ook zo een vaart zou lopen.

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 31 maart 2018, 17:14 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
ozymandias schreef:
Met deze variant weet ik niet of het ook zo een vaart zou lopen.

Wees gerust: ja.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 31 maart 2018, 17:23 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Piet schreef:
ozymandias schreef:
Met deze variant weet ik niet of het ook zo een vaart zou lopen.

Wees gerust: ja.

Dan zullen we deze eens aan een test moeten onderwerpen :D :thumbup:

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Skull King: Das Würfelspiel  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+8, 2016, Manfred Reindl, Schmidt Spiele, Skull King: Das Würfelspiel, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®