Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Argo
BerichtGeplaatst: di 25 sep 2018, 18:50 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Faidutti en Laget, als dat geen topteam is.

Bruno Faidutti ben ik eeuwig dankbaar. Zijn ‘Machiavelli’ loodste mij de wereld van de ECHTE spellen binnen. Voorheen had ik alleen Yahtzee, Levensweg of Mankomania gespeeld. Serge Laget deed hetzelfde met Shadows over Camelot, mijn eerste coöperatieve spel. Dat de twee de handen in elkaar slaan, kan niks anders dan bejubeld worden.


Foto: W. Eric Martin

Elke speler is verantwoordelijk voor een team van 5 astronauten in een ruimtestation hier ver weg vandaan. Plots wordt het station aangevallen door moordlustige aliens. Er ontstaat chaos waarin astronauten er niet voor terugdeinzen reisgenoten voor de bek van de hongerige monsters te duwen. Alleen ruimtesondes bieden een uitweg, maar daarin zijn de plaatsen beperkt!

Argo is een semi coöperatief spel. De spelers moeten er voor zorgen dat de aliens geen complete ravage aanrichten terwijl ze met elkaar wedijveren voor de plaatsen in de ruimtesondes.
Bij de start van je beurt moet je een Alien, indien aanwezig, bewegen. Aliens zijn een werkelijke verschrikking en doden een astronaut als die zich in dezelfde ruimte bevindt. Dit levert zowel de actieve speler als de aliens punten op.
Vervolgens wordt een kamer of een sonde aan het ruimtestation toegevoegd en mag je twee acties uitvoeren. Daarbij kies je uit bewegen of een kamer activeren. In een ruimtestation is niet veel plaats, dus kan je met je beweging andere astronauten wegduwen. Het liefst doe je dat natuurlijk richting hongerige alien. Er zijn verschillende soorten kamers die elk hun eigen uitwerking hebben als je die activeert. Zo kan je bijvoorbeeld stukken van het ruimtestation verbouwen, een dode astronaut tot leven wekken, teleporteren, aliens doden of de tijd stilzetten en het verloop van acties beïnvloeden.

Elk team bestaat uit 5 verschillende astronauten die elk hun eigen specialiteit hebben. De robot wordt bijvoorbeeld ongemoeid gelaten door aliens, de kapitein scoort dubbele punten. Het spel eindigt als één team ontsnapt/gedood is of als alle ruimtesondes het station hebben verlaten. De speler met het meeste punten wint, tenzij de aliens beter doen. (Aliens scoren punten per opgepeuzelde astronaut).

Wat vormgeving betreft doet Argo het vrij goed. De tegels zijn stevig, lekker dik en duidelijk van elkaar te onderscheiden. De gekozen kleuren zijn eerder donker wat bijdraagt aan het thema. Je waant je als het ware in een ruimtestation. De kwaliteit van de miniaturen is iets minder hoogstaand. De standaard daarvan ligt een stuk hoger dan wat Argo biedt. Ook de kleurkeuze vind ik wat ongelukkig, tenzij je gek bent op roze of fluogroene mannetjes.

Hoewel ik uit respect voor de auteurs graag mijn uiterste best doe, kan ik verder weinig positief over Argo vertellen. In de spelregels staat ‘Bedankt aan Bruno en Serge, die bereid waren om mij het spel in stukken te laten breken en samen een nieuw spel uit de brokstukken te maken. Dit was een fantastisch avontuur en heeft Argo tot een heel robuust spel gemaakt.’ Ik ben van mening dat nog heel wat puin te rapen valt. Ik vind Argo – vergeef me het woord – saai. Op geen enkel moment heb ik mij tijdens dit spel geamuseerd. De aliens, het duwen, de verschillende kamers, …het klinkt spannend maar leidt tot niks anders dan een verlangen naar het speleinde. Omdat ik nieuwsgierig ben naar want anderen hierover denken, bekeek ik zopas ook de video van The Dice Tower. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ook Sam Healey vooral beleefd blijft uit respect voor de auteurs. Mijn oordeel: onvoldoende.



Foto: Euhanuise

  • Argo(Flatlined Games, 2016)
  • Auteur: Bruno Faidutti, Serge Laget
  • Artwork: Miguel Combra, Alexandre De La Serna.
  • 2 tot 4 spelers vanaf 12 jaar
  • 40 minuten
  • http://www.flatlinedgames.com/
  • Adviesprijs €40


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Argo
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018, 09:53 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Hun? Dat verbaast me. Het thema klinkt vet, semi co op lijkt goed te passen, spelplaatje ziet er heel leuk uit.. hoe kan zoiets saai zijn? Het klinkt juist super spannend. Mankeert er iets aan de spelregels dan?
Iig bedankt voor de waarschuwing, als ik het ergens te koop had gezien zou ik het anders meteen gekocht hebben!

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Argo
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018, 20:51 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Klinkt en ziet er inderdaad een stuk leuker uit dan wij ervaren hebben. In de praktijk is er gewoon weinig te beleven. In je beurt zet je één of twee stappen of activeer je, als dat al interessant is, een kamer. Niet zo spannend hoor. Vooral als er geen aliens (wat gebeurt) te bespeuren vallen. Bovendien kan je vaak weinig tot niks ondernemen als een ruimtesonde aan de andere kant van het ruimtestation geplaatst wordt. Je loopt nogal vaak achter de feiten aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Argo  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+12, 2016, Alexandre De La Serna, Argo, Bruno Faidutti, Flatlined Games, Miguel Combra, Serge Laget, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®