Yahtzee met een twistMochten er nog twijfels over bestaan: ik ben de grootste fan van dobbelspellen. Van heel de wereld. Kaartspellen doen het bij ons ook ontzettend goed. Vandaar dat ik bij lijstjes met nieuwe spellen vaker ga kijken bij dobbel- en kaartspellen, dan bij andere dingen.
Maar als ik een Yahtzee-variant tegenkom, ben ik snel weer weg. We speelden Yahtzee als kind heel vaak. Genoeg voor de rest van mijn dagen, denk ik dan. Soms sluipt er toch zo’n variant in mijn ‘te doen’ lijstje. Zo verging het Zock ‘n’ Roll. Was het mijn aandacht waard?In Zock ‘n’ Roll krijgt elke speler twee eigen dobbelstenen. Die worden gedobbeld in een dobbelbuis (of hoe moet ik een dobbelbeker zonder bodem noemen?). Elke speler mag naar zijn eigen worp kijken.
De speler die de ronde leidt, dobbelt daarna 3 neutrale dobbelstenen in het midden van de tafel. Deze zijn voor iedereen geldig.
Nu beslist elke speler of hij/zij uitstapt of doorgaat. Als je uit de ronde stapt, toon je jouw eigen worp en mag je het hoogste resultaat van de dobbelstenen aanduiden op jouw scorebord. Dit kan het hele assortiment gekende worpen zijn: paar, dubbelpaar, trio, full house, straat, carré of poker.
Als je na de eerste ronde uitstapt, mag je ook aanvinken dat je dit deed. Het levert bij het einde van het spel een extra punt op.
Vervolgens wordt er een neutrale dobbelsteen bij gegooid. Opnieuw kunnen spelers beslissen om uit te stappen of om door te gaan.
In de derde ronde wordt er opnieuw een dobbelsteen geworpen. Hierna heffen alle spelers die nog in het spel zitten hun dobbelbeker. In deze ronde mag alleen de speler die de hoogste combinatie kan maken die ook aanduiden. De anderen hebben deze ronde niets gescoord. De speler die scoort in de derde ronde, mag dat bovendien ook aanvinken op zijn scorebord. Nog extra punten bij het einde van het spel.
Het spel eindigt na de ronde waarin een speler bij één van de reeksen alle 6 vakjes heeft afgevinkt.
Het spel bevat een variant voor gevorderde spelers, waarbij iedereen een derde eigen dobbelsteen heeft. De combinaties die je maakt, kunnen dan ook bestaan uit 6 dobbelstenen.
Zock ‘n’ Roll moet het hebben van het bluffen. Iedereen weet een deel van de informatie, nl. de dobbelstenen die open op tafel liggen, maar moet voor het overige afgaan op de emoties die af te lezen zijn van de gezichten van andere spelers. Net dat bluffen heeft ons behoorlijk wat plezier bezorgd bij het spelen.
Vanzelfsprekend heb je een behoorlijke portie geluk nodig om het spel te winnen. Het gaat tenslotte om dobbelstenen die in jouw voordeel moeten rollen.
Zock ‘n’ Roll is een typisch spel voor de grotere groep die tussendoor even wat simpel amusement zoekt. Speel het dan ook met zoveel mogelijk spelers (best is 5 of 6) en ga voor wat stevige bluf.
Geen topper, maar complexloos dobbelplezier.
Zock ‘n’ Roll (Schmidt Spiele, 2016)
Jörg von Rüden
3 – 6 spelers vanaf 8 jaar
30 minuten
https://www.schmidtspiele.de/de/produkt ... 49320.htmlAdviesprijs: €19,99