Alles over Spiel 2018!
Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2018, 21:14 
Jakkiebak!

Berichten: 51
Woonplaats: Nieuwenhove
Noord-Amerika is waiting for you!

Treuzel niet langer! Bouw als de bliksem zeewaardige schepen (groot of klein, het maakt niet uit). Spring aan boord en vertrek als de wiedeweerga naar het Noorden van Amerika. Onontdekte gebieden liggen op jou te wachten. Zet daar kolonisten aan land. Laat hen voor jou grondstoffen ontginnen, stouw die in jouw schepen en keer blijgezind terug naar Europa om Europese steden hun geld af te troggelen door hen de grondstoffen te leveren. Woehoe, meer moet dat niet zijn!

Afbeelding

Race to the New Found Land win je door de meeste punten te verzamelen gedurende het spel. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, win je dus niet door ergens als eerste aan te komen.

Iedere speler stelt een van de grote zeevarende naties uit de 17de of 18de eeuw voor. En ja hoor, ook Nederland doet mee. De thuisbasis die bij het land hoort biedt plaats om drie schepen aan te leggen. Bij uitbreiding kan je de werf activeren om ook een vierde schip te huisvesten. Daarnaast beschikt iedere natie over een specifiek voordeel. Zo kunnen de Nederlanders als ze dit voordeel activeren al hun schepen sneller laten varen. De Portugezen hebben een extra werf, ze kunnen dus hun vloot tot vijf schepen uitbreiden.

Het spel bestaat uit slechts vier ronden. In iedere ronde heb je vier fasen. In de eerste fase, de landfase, ontvangen de spelers inkomen (dit bestaat uit twee grondstoffen: hout en doek). Daarna kunnen ze hun haven uitbreiden door ofwel hun werf ofwel hun bijkomend voordeel te activeren (je hoeft dit slechts eenmaal in het spel te doen). Tot slot kan je in de landfase schepen bouwen (iedere speler krijgt bij het begin van het spel één schip, dus zijn er nog twee aanlegplaatsen open, drie als de werf geactiveerd is). Als je een schip bouwt, krijg je de keuze uit een klein of een groot schip. In een groot schip passen meer kolonisten en grondstoffen, maar dit kost natuurlijk meer dan een klein schip. Je betaalt de schepen door grondstoffen af te geven. Zijn alle aanlegplaatsen volzet, dan moet je een bestaand schip laten zinken (lees afleggen) om het te kunnen vervangen door een nieuw. Je bouwt tijdens de landfase zoveel schepen als je kan/wil betalen.

Na de landfase volgt de planningsfase. De spelers overlopen hier de vier acties (laden, vestigen, leveren en ontdekken) een voor een. Iedere speler beslist om beurt of hij de actie zal uitvoeren. Als hij de actie wil uitvoeren legt hij een van zijn scheeptegels onder de actie op zijn thuisbasis. Of gebruikt hij eenmalig een charterschip (kaarten in zijn hand).

Daarna volgt de actiefase. In volgorde worden nu de vier verschillende acties uitgevoerd, te beginnen met de actie laden. De totale zeilwaarde van de ingezette schepen bij de actie bepaalt welke speler de actie eerst mag uitvoeren. Herinner dat de Nederlanders hier een voordeel hebben als ze dit geactiveerd hebben tijdens de landfase.

Bij de actie laden verwerven spelers grondstoffen en kaarten (dit is de manier om charterschepen te verkrijgen), afhankelijk van de grootte van de laadruimte van het schip. Bij de actie vestigen zet je kolonisten af op de ontdekte eilandtegels. Kolonisten die zich vestigen, leveren meteen punten of grondstoffen of beiden op. Van zodra een eiland volledig ontdekt is, zijn er ook extra punten te verdienen voor de speler die de meeste kolonisten op het eiland heeft.

Als je deelneemt aan de actie leveren, sluit je een contract af in een van de Europese steden door grondstoffen af te geven. Afgesloten contracten leveren punten op. Als alle contracten in een stad afgesloten zijn, krijgt de speler die de meeste contracten vervulde in die stad extra punten.

Tot slot kan je nieuwe eilandtegels ontdekken. Nieuwe eilanden ontdekken leveren meteen bonussen op in de vorm van punten en grondstoffen.

Verworven punten hou je meteen bij op het scorespoor. Wie ver genoeg gevorderd is op het scorespoor krijgt een doelkaart. Doelkaarten leveren punten op aan het einde van een ronde. Wie als eerste de kaap van de 50 punten overschrijdt ontvangt een kaart met extra punten (worden pas op het einde van het spel meegeteld).

Na de actiefase volgt de eindfase. In die eindfase worden er eerst nieuwe eilandtegels ontdekt. Iedere ronde kan er een eilandtelling (als een eiland volledig ontdekt is) of stadstelling (als alle contracten in de stad vervuld zijn) volgen. Ieder eiland en stad wordt slechts eenmaal in het spel geteld. Tot slot mogen alle spelers één doelkaart spelen. Willen ze meer doelkaarten in een ronde spelen, moeten ze eerst extra grondstoffen betalen.

Na vier ronden volgt de eindtelling. Niet getelde eilanden en steden leveren nog een punt op voor iedere markeersteen van jouw kleur op die eilanden of steden. Niet gespeelde kaarten leveren nog punten op. De bonuspunten voor de 50/100 kaarten worden verrekend en klaar is kees. Wie de meeste punten heeft, wint.

Afbeelding

Race to the New Found Land is verrassend leuk. Opgepast, te lange termijnplanning is in dit spel niet aan de orde. Een ronde gaat verrassend snel en het spel telt slechts vier ronden. Korte termijndenken dat voor onmiddellijk puntengewin zorgt, wordt dan ook beloond. Het is dus belangrijk dat je iedere ronde voldoende punten scoort. Zo snel mogelijk zorgen dat je vier schepen gebouwd hebt, kan helpen om veel acties te kunnen plannen. Want hoe meer schepen je kan versturen, hoe meer acties je kunt uitvoeren. Maak dus niet de fout zoals beginnende spelers soms doen om in de eerste ronde geen bijkomend schip te bouwen. Vooral in de laatste ronde kan dat je zuur opbreken.

Hoewel Race to the New Found Land geen puur racespel is, is het toch belangrijk om als eerste bepaalde acties te mogen doen. Snelle schepen (lees met veel zeilwaarde) kunnen daarbij helpen.

De uitleg van het spel zit logisch in elkaar. Het uitleggen en ook het opzetten van het spel neemt niet overdreven veel tijd in beslag. Kortom een aanrader zowel voor de veel- als voor de familiespeler.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Race to the New Found Land  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

999 Games, Alexander Jung, Jochen Scherer, Martin Kallenborn, Race to the New Found Land, recensie



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO