Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Seasons
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018, 19:58 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Strijden om de vier seizoenen (neen, niet die van Vivaldi)

Je zit met zijn tweeën gezellig thuis. Je kijkt naar buiten en het is mooi weer. Je denkt: zomer! Misschien waait het en regent het: o jee herfst! Het kan nog erger. Het sneeuwt: joehoe winter. Of je ziet ontluikende blaadjes aan de bomen en je hoort voor het eerst sinds lang een merel fluiten. Ja hoor, lente. En plots krijg je zin om een kaartspelletje te spelen. Wel zoek niet te ver in je kast en neem Seasons (ook wel bekend als 4 Seasons).

Afbeelding

Seasons telt 48 speelkaarten. De waarden van de kaarten variëren van 1 tot 3. Ieder seizoen telt 12 kaarten (4x waarde 1, 6x waarde 2 en 2x waarde 3). Eerst verdeel je de kaarten in 8 stapels. Iedere stapel bevat 2 kaarten met waarde 1, 3 kaarten met waarde 2 en 1 kaart met waarde 3. Je weet wel niet van welk seizoen. Twee stapels (16 kaarten) gaan ongezien uit het spel. Iedere speler neemt daarna 3 stapels en legt deze op elkaar zonder de voorzijde (seizoenszijde) te bekijken. De kaarten worden ook niet geschud. Daarna neemt elke speler 8 kaarten op de hand. Seasons kan beginnen.

Tijdens het spel zullen drie gebieden ontstaan. Midden op de tafel heb je het seizoenengebied. De kaarten die daar liggen, bepalen op het einde van het spel de overwinningspunten.

Daarnaast heeft iedere speler een invloedsgebied. Dit zijn de invloedspunten van iedere speler. De kaarten worden in vier kolommen gelegd (1 per seizoen). Iedere speler biedt dus met kaarten in zijn invloedsgebieden op de seizoenskaarten die in het seizoengebied liggen. Wie op kaarten voor de winter wil bieden, legt winterkaarten in zijn invloedsgebied in de winterkolom. Klinkt bekend? (yep, denk maar aan Lost Cities en aan Schottentotten).

De twist in het spel zit hem hierin dat een speler, als hij aan de beurt is, twee kaarten uit zijn hand aan zijn tegenspeler geeft. Die speler legt één van die twee kaarten in het seizoensgebied en één in zijn eigen invloedsgebied. Na negen beurten stopt het spel.
Per seizoen tellen nu de punten van de kaarten in het invloedsgebied. Wie de meeste punten heeft, wint dat seizoen. De waarde van het seizoen wordt bepaald door het totaal van die seizoenskaarten in het seizoensgebied. Vinden jullie ook niet dat in deze recensie het woordje gebied tot vervelends toe herhaald wordt?

Wie de meeste overwinningspunten heeft, wint Seasons.

De auteurs raden aan om tweemaal te spelen,zodat iedere speler in een spel startspeler is geweest. Wie na twee potjes (spelletjes voor de Vlamingen) de meeste punten heeft, is dan de eerlijke winnaar.

Afbeelding

Vraag me niet waarom, maar Seasons bevalt me niet. Je krijgt acht kaarten in de hand en die moet je allemaal aan de andere speler geven. De kaarten die jij mag spelen, krijg je dan weer van de tegenstander. Je weet nooit wat je zal krijgen. In de paar potjes die ik speelde, had ik nooit het gevoel dat ik controle over het spel had. Ik gaf kaarten, ik kreeg kaarten en bijna willekeurig legde ik die kaarten in een van de twee gebieden. Per toeval won of verloor ik dan de strijd voor een seizoen. Pas op, het ligt hoogstwaarschijnlijk aan mezelf maar op een of andere manier snapte ik het spel niet.

Spelvrienden die ik Seasons liet spelen, hadden hetzelfde gevoel. Als je een tweepersoonskaartspel wil spelen waarin je biedt op kaarten, dan zijn er volgens mij veel betere alternatieven. Maar wie ben ik?

Positief is dat het spel snel uitlegt en snel speelt. Dus als het jouw ding niet is, dan heb je amper tijd om je te ergeren.



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Seasons  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL, xanthie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+8, 2018, 999 Games, Dennis Lohausen, Seasons, Team Saien, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®