Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Clown Games



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Treachery in a Pocket
BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2018, 19:27 
Jakkiebak!

Berichten: 68
Woonplaats: Nieuwenhove
Verraad in zakformaat! Wat moet een mens zich daarbij voorstellen?

Je leeft ergens in de middeleeuwen. Opgepast dat was een heel lange periode in de geschiedenis dus wanneer precies weten we niet. Het kan 1000 jaar geleden zijn of 500 jaar. Je behoort tot een adellijke familie en je wil bovenaan de maatschappelijke ladder staan. Wat moet je daarvoor doen? Juist samenspannen, liegen, bedriegen en indien nodig iemand een kopje kleiner maken. Jouw ding? Wil speel dan Treachery in a Pocket.

Afbeelding

Treachery in a Pocket is een kaartspel. Er zijn tien edelen behorende tot vijf verschillende huizen. Een van die huizen, het grijze, is neutraal. Dus er zijn vier strijdende families (rood, roze, groen en blauw).
Als speler krijg je bij de start een verborgen agendakaart. Op die kaart staan twee symbolen van de huizen. Het bovenste symbool is het huis dat jij graag bovenaan de maatschappelijke ladder wil hebben, het onderste symbool is het huis dat jij moet dwarsbomen en dat zo laag mogelijk op die ladder moet terechtkomen. Iedere speler heeft een ander doel voor ogen. Sommigen zijn medestanders (een van de twee doelen is hetzelfde als dat van jou), anderen zijn tegenstanders. Jouw tophuis is hun laagste huis.

Bij de start worden er drie rijen gevormd. Op de bovenste rij leg je willekeurig een kaart per huis, de middelste rij bevat de twee neutrale kaarten. De onderste rij bevat opnieuw een kaart van ieder huis.
Iedere speler ontvangt in zijn hand een actiekaart (met twee mogelijke acties) en er wordt ook een actiekaart open op tafel gelegd. De actieve speler heeft altijd een keuze uit vier acties. De speler is verplicht een actie uit te voeren, ook al is die actie in zijn nadeel. Kan een speler geen enkele actie uitvoeren volgens de spelregels dan stopt het spel meteen. Dit is een van de drie manieren om het spel te beëindigen.

Er zijn drie soorten acties. Bewegen betekent dat kaarten van rij wisselen, naar boven of beneden. Verwonden (aanvallen) betekent dat een edele van een huis gekwetst wordt (eerste keer aangevallen) of gedood (tweede keer aangevallen). Zijn er twee edelen gedood, stopt het spel ook. Tweede manier om het spel te beëindigen. Als een edele gekwetst of gedood wordt, wordt de speciale eigenschap van die edele uitgevoerd. Als derde actie kan je een gekwetste edele genezen.

Om een actie te mogen uitvoeren, moet er aan de voorwaarden op de actiekaart voldaan worden minimum aantal kaarten in een rij, edelen van hetzelfde huis in een rij of juist niet, …). Kan een deel van de actie niet uitgevoerd worden, dan mag de actie gewoon niet gekozen worden.

Heeft een speler een actie gekozen en uitgevoerd, dan wordt de actiekaart afgelegd. Ofwel neemt de speler een nieuwe kaart in zijn hand, ofwel legt hij een nieuwe kaart open op tafel. Is de stapel met actiekaart leeg, dan wordt de stapel met de aflegkaarten geschud en opnieuw gebruikt. Is de stapel een tweede keer leg, dan stopt het spel. Juist, de derde manier om het spel te stoppen.

Als het spel ten einde is, tellen de spelers hun punten. Ze onthullen eerst hun verborgen agendakaarten. Het huis dat bovenaan de top van de ladder moest staan, genereert een punt voor iedere rij die zich onder hen bevindt. Je telt beide kaarten van het huis (gedood, gekwetst of niet gekwetst, maakt niet uit). Je krijgt minpunten (1 per karakter) voor iedere edele van dat huis dat gekwetst of gedood is. Voor het onderste huis krijg je punten voor iedere rij die zich boven de edelen van dat huis bevinden. Ook hier zijn er minpunten voor gedode of gekwetste edelen.
Tel de punten samen en de speler met de meeste punten krijgt een overwinningspunt. De speler die als eerste twee overwinningspunten heeft, is de beste manipulator en wint Treachery in a Pocket.

Afbeelding

Treachery in a Pocket is niet echt mijn ding. Vooreerst zorgen de spelregels voor verwarring. Zeker als je het de eerste keer speelt, is niet meteen duidelijk hoe je die verborgen agendakaarten moet houden. Boven- en onderkant zijn hetzelfde en dat is ook de bedoeling van het spel. Dus je moet vooraf duidelijk afspreken hoe spelers hun kaart dienen te houden.

We hebben het meegemaakt dat een speler zijn kaart per ongeluk verkeerd interpreteerde. In principe niks ergs als hij gespeeld heeft zoals hij de kaart zelf zag. Maar een niet zo goed menende speler, zou probleemloos zijn doelstelling midden in het spel kunnen wijzigen als dat hem of haar beter zou uitkomen. Meteen zou die speler helemaal voldoen aan de titel van het spel!

Daarnaast zijn ook de actiekaarten niet altijd even duidelijk. Vooral de voorwaarden (hetzelfde, verschillend, maakt niet uit wat) zorgen soms voor mogelijke verschillende interpretaties en dus discussie. En dat is jammer in een spelletje dat eigenlijk maar 20 minuten zou mogen duren.

Goed eens je het ding een aantal keren gespeeld hebt en iedereen de regels in de vingers heeft, verminderen de ergernissen. Maar heb je dan nog een goed spel? Awel, ik weet het niet. Eigenlijk heeft iedereen nogal snel door welke de huizen zijn die op je verborgen agendakaart staan en je bent in jouw beurt bijna constant bezig om de acties van de medespelers ongedaan te maken. Zo krijg je het gevoel dat je in de processie van Echternach zit. In heel veel acties ben je ook (16 van de 28 mogelijke) verplicht om iemand aan te vallen. Er vallen dan ook snel gekwetsten en doden. Die zorgen dan door hun eigenschap nog eens voor nog meer slachtoffers. Voor je jouw strategie kan ontplooien zijn er vaak al twee doden gevallen en stopt het spel. Het scoren van punten is dan vaak vrij toevallig. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik controle over het spel had en dat ik wist wat ik moest doen om te winnen. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.

Er zijn ongetwijfeld mensen die Treachery in a Pocket leuk zullen vinden. Ik, jammer genoeg niet.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Treachery in a Pocket  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Artipia Games, Christian Glove, Treachery in a Pocket, recensie



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO