Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Okavango
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2018, 20:40 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Jumbo is back

Het lijkt er op dat Jumbo terug wil inzetten op veelspelers. Daartoe gooien ze 3 titels op de markt: Okavango, Forbidden City en How To Rob a Bank. Als je samenwerkt met auteurs als Wolfgang Kramer, Michael Kiesling en Reiner Knizia lijkt het ook alsof je ambitie hebt. kunnen deze spellen die ambitie waarmaken?


Foto: superlectron

De Okavangodelta is een bezienswaardigheid in Botswana. Het is de grootste binnenlandse delta ter wereld en lokt naast een diversiteit aan dieren ook een groot aantal toeristen. Kramer en Kiesling leggen de focus op de dieren.
Elke speler bezit een kudde van dertien dorstige dieren. Gelukkig is gebrek aan water geen probleem in de delta en omringende vallei. De delta biedt 3 drinkplaatsen en in de vallei liggen maar liefst 8 meren met drinkbaar water.

Bij de start van het spel lest bij elke drinkplaats 1 dier zijn dorst. In je beurt vervang je de kudde bij één drinkplaats door een eigen kudde. Bij de delta moet de nieuwe kudde uit meer dieren bestaan. Alle dieren moeten verschillend zijn (er zijn 11 soorten). Als je een kudde bij een meer vervangt, moet je ofwel een even grote kudde met een hogere rang leggen ofwel een grotere kudde. De kudde moet uit precies 1 diersoort bestaan.
De kudde die je vervangen hebt, plaats je achter jouw zichtscherm samen met een aantal extra dieren uit de voorraad. Dit aantal is afhankelijk van de grootte van de geplaatste kudde. Als de kudde groot genoeg is, ontvang je ook punten. Dit hangt af van de drinkplaats.
Het spel eindigt na de ronde waarin de beschikbare drinkplaatsen bezet zijn. De speler met het meeste punten wint.


Foto: W. Eric Martin

Okavango ziet er strak en mooi uit. De kartonnen fiches zijn aangenaam dik en liggen goed in de hand. De spelerschermen zijn somber maar net daardoor mooi, vind ik. Het scorebord kon nog een upgrade gebruiken.
De spelregels zijn eenvoudig maar worden soms toch door elkaar gehaald. Naar mijn inschatting is de oorzaak te vinden in het feit dat de spelregels, hoewel verschillend, ook heel erg hetzelfde zijn. Je mag bij een meer alleen dezelfde dieren leggen. Als het aantal dieren gelijk is, moet de waarde hoger zijn. Als het aantal dieren hoger is, maakt de waarde niks uit. Daarna mag je maximaal evenveel dezelfde dieren uit de voorraad nemen, als de grootte van de zopas geplaatste kudde. Als de waarde van de gekozen dieren hoger is dan die van de geplaatste kudde echter, moet je dit aantal met 1 verminderen. Kleine regelaanpassingen die vaak vergeten of door elkaar gehaald worden.

Okavango speelt vlot maar ik mis wat uitdaging. De bedoeling is vrij duidelijk en ik merk dat ik elk spelletje dezelfde methode - tot nu toe met succes - toepas. De veelspeler heeft aan Okavango geen vette kluif. Okavango zou ik hen dan ook niet aanbevelen.
Toch is Okavango niet het type spel dat je onmiddellijk afschrijft. Ik speel het graag met minder ervaren spelers of met mijn gezin. Mijn kinderen vinden Okavango in elk geval leuk.

De samenwerking tussen Wolfgang Kramer en Michael Kiesling leverde al heel wat leuks op. Java, Mexica en Tikal hebben me (in het verleden) heel wat plezier gebracht. Of Okavango een blijvende stempel zal achterlaten, betwijfel ik sterk. Ik vind het ook merkwaardig dat ik op de site van Jumbo niks over Okavango (en bij uitbreiding de andere ‘veelspelers’) terugvind.


  • Okavango (Jumbo, 2018)
  • Auteur: Michael Kiesling, Wolfgang Kramer
  • Artwork: Paco Corachan Iriarte
  • 2-4 spelers vanaf 10 jaar
  • 45 minuten
  • Adviesprijs €35,00


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Okavango  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+10, 2018, Jumbo, Michael Kiesling, Okavango, Paco Corachan Iriarte, Wolfgang Kramer, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®