Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dragon Castle
BerichtGeplaatst: za 24 nov 2018, 02:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Mahjong maar dan niet solitair

Mahjong is in China enorm populair. Dragon Castle loodst dit stukje Chinese cultuur Eurpa binnen.



Foto: Algaroth

In Mahjong moet je een zo prachtig mogelijk kasteel op je eigen spelbord laten verschijnen. De bouwstenen die je daarvoor nodig hebt, pik je gewoon van het centrale ‘Dragon Castle’. Een prachtig bouwwerk waar je bij de start van het spel samen wat energie in gestopt hebt. Dit kasteel bestaat uit 3 verdiepingen en bevat bouwstenen met verschillende symbolen en kleuren.



Foto: Mzajda

Gestaag wordt het centrale kasteel afgebroken. Een speler kan bijvoorbeeld twee identieke stenen/tegels uit het centrale kasteel aan zijn eigen bouwwerk toevoegen. Het is daarbij belangrijk dat één tegel uit de bovenste verdieping wordt gejat en dat beide tegels vrij zijn (tenminste één lange zijde grenst niet aan een andere tegel).
Je kan de schijn ophouden en wat minder gulzig aan de afbraakwerken deelnemen door slechts 1 tegel van de bovenste etage te verwijderen. De schijn ophouden, omdat je dit vooral doet omdat optie één onmogelijk blijkt. Je heldendaad wordt echter beloond met een dak, dat je in je voorraad plaatst of met een punt als je de tegel aflegt.

Gewonnen (= genomen) tegels leg je op je eigen spelbord op eender welk vrij vak. Zodra 4 of meer gelijk gekleurde tegels elkaar horizontaal of verticaal raken, moet je de tegels omdraaien en scoren. Afhankelijk van de kleur van die tegels mag je 1 of 2 daken uit je voorraad op één of twee zopas omgedraaide tegels plaatsen. Op een omgedraaide tegel mag je een nieuwe tegel leggen. Op die manier ontstaan ook in je eigen bouwsel verschillende etages. Op een dak mag je geen nieuwe tegels plaatsen.



Foto: alecutheman

Vanaf het ogenblik dat het centrale kasteel slechts 1 verdieping telt, kan een speler aan het stelen van tegels verzaken. Zijn heldendaad wordt in dat geval beloond met een puntenfiche. Het spel stopt na de ronde waarin een bepaald aantal puntenfiches weggenomen zijn.
Tijdens het spel worden groepen van gelijk gekleurde tegels gewaardeerd. De grootte van de groep, bepaalt de score. Na afloop worden de daken gevalideerd. Een dak op de eerste etage scoort 1 punt, een dak op het derde verdiep 3 punten bijvoorbeeld.

Dragon Castle doet onvermijdelijk denken aan Mahjong. Een digitale klepper die vaak standaard in het Windows pakket opgenomen werd. Van Candy Crush of Fortnight was er toen bijlange nog geen sprake. Dat ik mij dat nog herinner drukt me met de neus op de feiten, ik word al wat ouder.
Mahjong heb ik toen vast wel eens gespeeld, maar ik houd er weinig opwindende herinneringen aan over. Dat Dragon Castle me wel kan boeien, spreekt in het voordeel.

De speldoos oogt wat saai en ook de spelbordjes creëren geen waauw-effect. De kwaliteit van de bouwstenen of tegels maakt dit goed. Die liggen ‘Azulsgewijs’ lekker in de hand. Al moet gezegd dat wie last heeft van een gebrekkige fijne motoriek wel wat last kan ondervinden tijdens het draaien van de tegels. Ook dikke vingertjes kunnen aan de basis liggen van oncomfortabel gestuntel met bouwstenen. Laat het je niet ontmoedigen want Dragon Castle is een dijk van een spel dat enorm vlot speelt. Verschillende startopstellingen en extra scorekaarten bieden heel wat variatie waardoor Dragon Castle niet snel gaat vervelen. Hoewel de actiemogelijkheden beperkt zijn, biedt het spelsysteem een waaier aan mogelijkheden. Eenvoud en diepgang zorgen ervoor dat deze titel zowel bij familiespelers als veelspelers uit de verf komt.

Wij hadden tijdens de testavond nog een rondje Pandemic Legacy seizoen 2 gepland. We zijn er, tot groot jolijt van alle deelnemers, vanaf gestapt en zetten ons schrap voor nog een potje Dragon Castle.
Ik hoor het jullie denken: “Mah Jong toch!” (Vergeef me de zwakke West-Vlaamse woordspeling)




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Dragon Castle
BerichtGeplaatst: za 24 nov 2018, 19:14 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Ik voel de behoefte om even iets recht te zetten. Mahjong zoals dat in China gespeeld wordt, heeft niets met de computerspelletjes, die zichzelf ook mahjong noemen, te maken. Het heeft meer weg van rummikub, maar ook die vergelijking doet geen recht aan dit immens populaire gokspel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Dragon Castle  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

+8, 2017, Cinyee Chiu, Dragon Castle, Hjalmar Hach, Horribel Games, Lorenzo Silva, Luca Ricci, Rebel, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®