Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ice and the Sky!
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 19:24 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Red de wereld in drie generaties!

Het gaat niet goed met ons klimaat. Getuige daarvan de massa mensen die gisteren (2 december) op straat kwam in Brussel. Betogen is een ding om de mensen erop te wijzen dat er iets dient te gebeuren willen we ons klimaat redden. Een minstens even leuke manier is het spelen van een spelletje Ice and the Sky. Je krijgt drie generaties de tijd om onze aardbol dusdanig te wijzigen dat het weer leuk leven wordt in de biosfeer. Breng de lucht, aarde en water weer in harmonie met elkaar en beperk je ecologische voetafdruk tot een minimum. Als dat geen nobel streven is tijdens een spelletje, dan weet ik het niet meer

Afbeelding
Ice and the Sky is een coöperatief kaartspelletje. Samen met jouw medespelers speel je jouw kaarten zodanig uit dat iedere speler zijn vooropgesteld doel kan bereiken. Alleen ken je wel de doelstellingen van de medespelers, maar jouw eigen doel is voor jou een raadsel. Dankzij de hulp van de andere spelers kom je al spelende jouw doel wel te weten. Allé dat hopen we toch.

Ice and the Sky telt drie ronden (generaties). Je start het spel door een raster te maken van drie rijen en drie kolommen. De rijen worden gevormd door de drie elementen Lucht, Aarde en Water (in die volgorde). De kolommen zijn de windrichtingen West, Noord en Oost. In iedere rij komt er één startkaart te leggen. Iedere speler ontvangt een identificatiekaart (lucht, aarde, water, west, noord of oost) en een biosfeerdoelkaart (kaart met een cijfer op: 3, 4, 4, 5, 5 of 6). De combinatie van beide kaarten vormt het doel van iedere speler. Bijvoorbeeld speler X ontvangt aarde 4. Dit betekent dat op het einde van de ronde er in de rij van de aarde kaarten mogen zichtbaar zijn met een totale waarde van 4. Als dit zo is, heeft die speler zijn doel bereikt. Een ander doel kan West 6 zijn. Juist, in de kolom west liggen kaarten met een totale waarde van 6. Iedere speler neemt zijn doelkaarten omgekeerd in zijn hand zodoende dat de andere spelers de doelkaarten zien, maar de speler zelf niet. Tot slot worden de 12 kaarten van de eerste generatie onder de spelers verdeeld (elk zes kaarten bij twee spelers, vier bij drie en drie bij vier). Voila, nu zijn we klaar om te beginnen!

Elk om beurt ligt een speler een van zijn generatiekaarten in de correcte rij. Er zijn telkens vier kaarten (waarde 0, 1, 2 of 3) van ieder element (aarde, lucht, water) in het spel. Ligt er in iedere kolom een kaart van dat element, dan mag je een volgende kaart bovenop een reeds neergelegde kaart leggen. Heel erg belangrijk en nuttig, want sommige kaarten bevatten schadelijk CO2 symbolen. Als die nog zichtbaar zijn op het einde van een ronde, dan smelt de ijskap. Die ijskap start met een waarde 3. Voor ieder zichtbaar CO2-symbool smelt de ijskap met 1. Komt de ijskap op 0 te staan, dan verliezen we het spel.

In de eerste generatie zijn er 2 kaarten met een CO2-symbool, de tweede generatie telt 3 van die dingen en in de derde generatie zijn er zelfs vier. Het is belangrijk om die kaarten zo vroeg mogelijk in het spel te brengen zodat medespelers of jezelf tijd krijgen om de kaarten te overbouwen.

Als na het neerleggen van een kaart een doel van een medespeler bereikt is, mogen andere spelers hem daarop attent maken. Bijvoorbeeld Speler X legt een kaart met waarde 2 in de rij aarde (kolom west) waarmee de totale waarde van de rij aarde op 4 komt. Omdat dit het doel is van die speler zeggen de andere spelers dat zijn doel bereikt is. Hiermee weet de speler dat zijn doel ofwel in de rij aarde ligt ofwel in de kolom west. Door deductie kan hij zo zijn doel te weten komen. Ook als een gelegde kaart een doel van een speler verbreekt, mogen de spelers dit communiceren.

Als alle kaarten gespeeld zijn, wordt er gekeken hoeveel spelers hun doelen hebben behaald. Bijvoorbeeld, in een spel met drie spelers bereiken twee spelers hun doel en één niet, dan levert deze ronde 2-1= 1 punt op. Alle kaarten blijven liggen, de doelkaarten worden geschud. Iedere speler krijgt nieuwe doelkaarten, de kaarten van de tweede generatie worden uitgedeeld en een nieuwe ronde wordt gestart. Daarna volgt nog een derde ronde. De punten van alle drie de ronden worden opgeteld en vermenigvuldigd met de waarde van de ijskap (herinner die begint op drie en mag geen nul zijn).

Als alle spelers altijd hun doelen hebben behaald en alle CO2-symbolen waren op het einde van een ronde niet zichtbaar dan kan je met drie spelers een perfecte score van 27 punten halen. Van zodra je minstens 1 positief punt haalt, win je als groep het spel. Vanzelfsprekend heb je beter gespeeld als je dichter bij die 27 punten komt.

Je kan ook nog een moeilijker variant spelen als je ook het CH4-symbool (methaanmolecule) in rekening brengt. Ook dit mag niet zichtbaar zijn, anders smelt de ijskap nog sneller.


Afbeelding
Ice and the Sky speelde ik voor de eerste keer in Essen. We lieten ons vooral leiden om dit spel te spelen door het bijzonder mooie doosje waarin de kaarten zitten. Bleek het ook nog eens een superleuk spel te zijn. Als je de uitleg hierboven leest, lijkt het spel misschien moeilijk te vatten. Maar toch is dit niet zo. De doelen van iedere speler zijn zeer duidelijk en na het spelen van een paar kaarten kent iedere speler ook zijn eigen doel. Een beetje opletten en goed weten welke kaarten in het spel zijn, helpen hierbij.

Ondanks die kennis is het allesbehalve gemakkelijk om alle kaarten uit te spelen, de CO2-symbolen onzichtbaar te maken en toch nog alle doelen te halen. Wie het spel vaak speelt, zal de lat ook steeds hoger leggen en steeds meer punten willen behalen.

Het coöperatieve zit hem hierin dat je samen wint of verliest, maar veel meer dan je hebt je doel bereikt of je doel is niet meer bereikt, mag je aan een andere speler niet zeggen. Iedere speler blijft dus individueel bezig. En dat vind ik heel erg leuk. In heel veel coöperatieve spellen wordt jouw beurt namelijk gespeeld door de andere spelers. Zeker als een speler meer spelervaring heeft, zit je er vaak voor Piet Snot bij. Niet in Ice and the Sky en dat is een serieus pluspunt.

Intussen speelde ik het spel al met alle mogelijke spelersaantallen. Enkel met vier spelers wordt het spel moeilijker te sturen en speelt het geluk een grotere rol. Met twee of drie spelers kan je strategischer kaarten uitspelen en behoud je meer de controle over het spel. Voor mij is dit een verborgen pareltje waar we al heel veel spelplezier aan beleefden en die na een potje meteen uitnodigt om een tweede te spelen. Een aanradertje dus als kort tussendoortje of afsluiter van een spellenavond!

Och ja, Ice and the Sky is de internationale uitgave van het Franse La Glace et le Ciel. Bij deze uitgave zitten de spelregels in vier talen, waaronder het Nederlands. Goed hé!




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Ice and the Sky!  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

+10, 2015, David Boniffacci, Florent Toscane, Ice and sky, Jeux Opla, La Glace et le Ciel, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®